hoe ouders overhalen om een paard te kopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

hoe ouders overhalen om een paard te kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-02 00:03

ok vraagje voor een vriendin van mij ( ik heb de hoop al opgegeven)
ze mag geen paard
reden is een beetje onduidelijk
maar op de een of andere manier willen ze er niet aan beginnen
verzorgpony mag ook niet
waarom dat dan is al helemaal niet duidelijk
heeft er iemand een methode om die ouders over tehalen een paar goede argumenten ofzo


Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 00:06

Als ze net zo zijn als mijn ouders kun je er niks mee beginnen. Ik mag gelukkig wel vz paarden. Ze zijn waarschijnlijk gewoon bang dat er wat gebeurd ofzo, je doet er helaas niks aan Boos!

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 00:20

Ik denk dat we eerst de argumenten van de ouders moeten weten voordat je met tegenargumenten komt. Zo in het wilde weg een paar argumenten roepen zal waarschijnlijk weinig uithalen.

Maar vooruit, hier zijn er een paar:

Paardrijden is een sport voor het leven. Je kunt er tot op hele hoge leeftijd mee blijven doorgaan. Voetballen en ander actieve sporten niet (uitzondering: tennis)

Omgaan met paarden is een school waarbij je leert geduldig te zijn. Een paard kan je heel veel over het leven leren. En het respect ervoor. Dit ook alleen mits met goede begeleiding.

Je bent met dieren bezig. Meestal in de buitenlucht.

Je bent lichamelijk bezig.

Doet sociale contacten op via deze sport.

Mits met verstand beoefend, niet bijzonder gevaarlijk (en dan zeg ik er met opzet bij: mits met verstand beoefend)

Bijzonder veelzijdig

En


helaas wel erg kostbaar....maar in ieder prijscategorie is er wel wat te vinden.

Ik weet niet of jouw vriendin al rijdt, anders zou je haar lessen kado kunnen doen met haar verjaardag of zo.

Maar bedenk wel: een eigen paard is heel kostbaar, en wij kunnen van deze afstand niet in de portemonnee van de ouders van jouw vriendin kijken....

Verzorgpony's is ook zo'n geval op zich: je komt bij andere mensen over de vloer en op het erf, en misschien zijn de ouders van jouw vriendin wel overbezorgd? Kunnen wel kinderlokkers zijn die een advertentie plaatsen voor een verzorgster (en meestal zijn dat toch jongere meisjes)

Verder denk ik dat een volwassen persoon even met die ouders moet gaan babbelen, en niet iemand van 16 jaar....

Je suis Charlie.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 01:34

misschien is het ook wel de angst voor het onbekende bij die ouders, verplichtingen die je vriendin aangaat die ze niet kan na komen...

Een volwassen figuur dat even met de ouders praat is idd een goed idee...

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 01:37

1- nieuwe ouders kopen Verward
2- zet jezelf ter adoptie Verward

Ik weet alleen dat ik niets weet.
Socrates

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 01:55

laat eens zien dat je het financieel zelf ook een beetje bij kan houden! ik mag 4 paarden houden als ik zelf voor de kosten op draai....veel ouders zien echt op tegen de hoge kosten, als je voor je zelf een begroting kan maken van wat je allemaal nodig hebt aan geld per maand en daarbij aangeeft hoe je denkt dat geld bijelkaar te krijgen......kun je het natuurlijk proberen!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 01:56

Aurora schreef:
1- nieuwe ouders kopen Verward
2- zet jezelf ter adoptie Verward

dat is natuurlijk ook een best idee! Haha!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 01:57

brechje schreef:
laat eens zien dat je het financieel zelf ook een beetje bij kan houden! ik mag 4 paarden houden als ik zelf voor de kosten op draai....veel ouders zien echt op tegen de hoge kosten, als je voor je zelf een begroting kan maken van wat je allemaal nodig hebt aan geld per maand en daarbij aangeeft hoe je denkt dat geld bijelkaar te krijgen......kun je het natuurlijk proberen!


Ik had dat ook gedaan, maar ze begonnen weer te zeiken over evt. ziektekosten (ook al leg ik daar dan 'n bedrag per maand voor apart) en over dat ik voor mezelf geen geld over zou houden Scheve mond Frusty

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 09:09

Ik vind het niet zo vreemd dat je ouders zich daarover zorgen maken. Het is ook een hele verantwoordelijkheid om een paard te kunnen onderhouden.
Zorg ervoor dat je voor je echt gaat aanschaffen, al een bedrag apart zet voor onverwachte uitgaven. En leg daar dan elke maand iets bij. Op die manier hoeven je ouders en jij je daarover niet zo druk te maken.
Wat betreft je verdere uitgaven zul jij je ouders ervan moeten overtuigen dat je het niet erg vindt om geen geld voor je zelf over te houden.
Tot slot kun je misschien iemand van de manege op je ouders afsturen. Iemand die hun vragen kan beantwoorden en hun problemen weerleggen.

* To Belg, or not to Belg *

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-02 12:17

we gaan het nu zo doen
( ze rijdt al een tijdje paard) we gaan de kosten uitzoeken voor het houden van een eigen paard (stalling dierenarts hoefsmid wormkuren nou ja alle kosten gewoon ( ohja en voer mocht dt niet bij stalling inbegrepen zijn)
dan kijken wat ze er zelf aan bij kan dragen
en als ze dan zeggen
te duur ( ik heb het idee dat ze dat zeggen omdat ze er snel en makkelijk vanaf willen zijn)
dan gaan we over verzorgpaard beginnen
en kijken wat voor mogelijkheden daarin zijn enzo
dus........
mocht het niet lukken dan gaan we weer wat anders verzinnen
wat denken jullie van deze methode?

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 12:19

Hmm ouders overhalen? Dat heb ik jaren geprobeerd, maar dat lukte niet. Wat mij wel lukte was, een weekend-baantje vinden, hard werken, hard sparen en dan alles zelf bekostigen. Ik heb nooit aan mijn ouders geld hoeven vragen.
Laat eerst eens zien dat je verantwoordelijkheidsgevoel hebt en maak, zoals al eerder gezegd, een plan. Het is het onderhoud wat ouders afschrikt, zeker als ze zelf geen paardengek zijn, zijn ze bang dat zij uiteindelijk voor alle kosten en verzorging op moeten draaien. Laat zien dat je het echt allemaal zelf kan doen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 12:26

Ik heb vroeger ook jaren geprobeerd mijn ouders over te halen een pony/paard te kopen maar helaas het is me niet gelukt. Nu 15 jaar later heb ik zelf een eigen paard gekocht omdat ik het me nu ook kan veroorloven en zelf mijn paard kan onderhouden en ik kan je 1 ding zeggen... het is niet goedkoop maar ik zou mijn paard voor geen prijs ter wereld meer kwijt willen Haha! Ik ben blij dat ik destijds geen eigen paard mocht van mijn ouders want het is ook een hele grote zorg en er gaat veel tijd inzitten.

Ik denk dat het voor je vriendin beter zou zijn om eerst eens met een verzorgpaard te beginnen. Ik hoop dat je goede argumenten kunt bedenken om haar ouders over te halen. Ik vond de argumenten van Cassidy ook wel goed. Je leert inderdaad geduldig te zijn in de omgang met paarden en ik denk ook dat je verantwoordelijkheidsgevoel groter wordt.

Succes ermee

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 12:32

zo haal ik mijn ouders dus over: gewoon elke dag zeggen ik wil ene paard blablabla
en waarom niet warrom niet.......en toen zeiden mijn ouders waarom niet: je hebt geen tijd, ik zei: WEL en ik kan altijd savonds gaan, toen waren ze dus uitgelult:D ...

ik stuurde ze ook vaak brieven met erin IK WIL EEN PAARD haha helpt wel
en ik zei altijd, oke als ik dat doe krijg ik een paard:D

tis me dus gelukt alleen nu nog een stal + paard zoeken hihi

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-02 18:42

ja een verzorgpaard lijkt mij zelf voor haar ook verstandig
omdat het natuurlijk heel wat anders is om 1 keer in de wek zelf les te hebben en 5 dage in de week jou en je paard te trainen en dat kan soms best wel zuur zijn maar dat mag dus ook niet
toch denk ik dat dat niet zo moeilijk te bereiken is qua overhalen
nou ja ik hoor het vast wel weer wanneer ze iets bereikt heeft

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 18:44

Geloof me, als de ouders niet willen dat er een paard komt, dan komt die er ook niet. En overhalen helpt niet, zeuren helpt niet, je ouders brieven sturen helpt niet. Als het geld er niet is, en de inzet er niet is, dan is het zonde van de energie en maak je jezelf er alleen maar ongelukkig mee.

Ik heb zelf ook lopen zeuren om een paard, en pas op 34 jarige leeftijd mijn droom zelf waar kunnen maken....

Je suis Charlie.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-02 19:40

ja maar als het geld er nou wel is ...
en waarom dan geen verzorgpaard..
kost niks ( bij mij niet in iedergeval nou heb ik best wel mazzel)
en als zij zich er nou vol voor inzet
ik bedoel mijn ouders willen ook liever dat ik geen paard rijd maar ik wil het en daarom is het me gelukt

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 20:34

nog een leuk argument is .Een verzorg/eigen paard houd je ook nog eens v/d straat af en kom je niet in aanraking met allerbei vage figuren,want je hebt gewoon de tijd niet om drugs te kopen of andere rottigheid uit te halen.
Ik moet zeggen dat het bij mij niet heeft gewerkt. ik reed gewoon mijn rondjes op de manege en daarna op verzorgpaarden. toen ik 18 jaar werd heb ik mijn eigen paardje gekocht.Dan zijn je ouders ook niet meer voor alles verantwoordelijk.
Eerst waren ze er niet blij mee dat ik wodan had gekocht en nu vinden ze het wel oke. Ze weten wat ik veel om beesten geef en zolang ik alles maar zelf betaal hoor ik ze ook niet mopperen

Wodan en ik onderweg in de M2

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-02 20:42

ja maar dit meisje is nu 13 en 14 en ze is helemaal niet het soort meisje om rottigheid (drugs en alcohol en dat soort dingen) op d'r hals te halen


Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 20:44

13, 14 is helaas geen leeftijd om zelf al 'n leuk bedrag per maand te verdienen voor 'n paard Suc6 ermee...

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 20:45

Ik mocht ook nooit een paard. Ja later als ik groot was en werk had.

Ik heb wat verzorgpony's gehad en uiteindelijk ben ik gaan huren.
Ik kreeg net genoeg zakgeld om een paard te huren. de stal was niet duur en ik had mazzel dat mijn pa toch best een goede baan had en ik genoeg zakgeld kreeg.
Maar alles ging er ook aan op, ik betaalde op een gegeven moment stiekum de hoefsmid Haha! .
Ik vond het niet nodig dat mijn ouders wisten dat ik zoveel geld uitgaf aan een paar ijzers.
Ik heb Felix toen 1,5 jaar gehuurd en uiteindelijk heb ik hem gekocht, en dat zelfs nog met toestemming van mijn ouders Haha! Haha! .(ander had ik het ook gedaan hoor) Dat was echt geweldig en denk er na bijna 9 jaar nog vaak aan terug.


Ik denk dat je niet veder moet zeuren, lekker blijven lessen, veel naar de manege gaan.
Als je straks weet dat je een baantje hebt kun je lekker een paardje kopen.
Het is nog ff wachten maar als je later terug kijkt zul je er tevreden over zijn.
Ik heb inmiddels 2 paarden, pfff daar kon ik dus echt niet aan denken toen ik zo oud als jij was.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-02 21:05

ik weet niet hoe het bij haar op de manege is maar bij mij waar ik reed was het zo dat je reed wanneer je les had en verder kon je wel kome paard poetsen maar dat was het en de lessen waren best wel duur dus ik vraag me af of ze vooruit gaat van veel naar de manege gaan

lapaz
Berichten: 2
Geregistreerd: 01-01-03
Woonplaats: Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 14:42

hoi mensuh

ik ben dus dat meisje dat geen paard of verzorgpaard mag.Maar ik ben druk bezig voor een verzorgpaard.En ik heb echt heel erg veel aan jullie reacties.Maar ik zat er eerst ook aan te denken om een paard te huren,maar de manege is nogal verweg.Dus ga ik nu m'n ouders overhalen voor een verzorgpaard,en dan er een zoeken.

carlos

Berichten: 628
Geregistreerd: 28-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 20:03

Ik zou zeggen dat ik zelf mee betaal en een baantje neemt als het moet!!
mooi dat je een verzorgpony mag!! dan moet je gewoon laten zien dat je er erg veel van houdt!!

lapaz
Berichten: 2
Geregistreerd: 01-01-03
Woonplaats: Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 20:08

ik kan wel zeggen dat ik mee wil betalen,maar ik ben pas 12 jaar(bijna 13)en mag dus nog geen baantje.Dus ga ik door met het overhalen van me ouders voor een verzorgpaard.

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

carlos

Berichten: 628
Geregistreerd: 28-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 13:08

JA DAS OOK ERG LEUK EN JE KUNT LATER ALTIJD NOGEEN PONY NEMEN ALS JE WAT OUDER BENT!~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 bezoekers