Wie weet een goede cursus hoefbekappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Wie weet een goede cursus hoefbekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-02 19:23

Beste mensen,

jullie zouden mij enorm kunnen helpen met adresjes waar je een cursus hoefbekappen zou kunnen volgen. En dan wel een beetje van goede kwaliteit.
We zitten er namelijk over na te denken, om onze eigen paarden zelf te gaan bekappen, want we zijn op jaarbasis nu ruim 1.500 Euro kwijt aan de hoefsmid hiervoor. En ik heb natuurlijk weer een prijsverhoging doorgekregen! Van 20 Euro naar 25 Euro per keer.

Ik zou dus willen weten, waar dit goed te leren is. Dus als iemand mij hierover iets kan vertellen?

Het liefst ergens in de buurt van Rotterdam (Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant).

Bedankt!

Bescherm de dieren tegen de beesten!


Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-02 19:37

Niet allemaal tegelijk! Haha! Knipoog

Bescherm de dieren tegen de beesten!

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:03

Sommige hoefsmeden geven ook les. Ik heb het van mijn oude buurman geleerd die ook smid was. Zoek gewoon even in de Gouden Gids en bel gewoon een paar smeden op.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:04

Mijn vriend doet het bij AOC "de Groene Welle"in Zwolle, daar is een cursus hoefbekappen.
AOC heeft medere scholen en misschien dat het bij jou in de buurt ook zit, anders in Baarlo daar doen ze een particuliere opleiding.
AOC is wel een keer zo duur als de curses in Baarlo.


MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 01:28

Volgens mij wordt de cursus ook op deurne gegeven, maar dat is dan een totale hoefsmid cursus, is volgens mij niet waar je naar op zoek bent...

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-02 15:51

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb al bij de site van Deurne gekeken en dat lijkt me op zich ook wel wat. Ik neem tenminste aan dat zij wel deskundig zijn. Ze bieden gewoon een cursus 'uitvoeren hoefverzorging' aan. Hieronder wat meer (voor geïnteresseerden):
-------------------------------------------------------------------------------------
Cursusnaam Uitvoeren hoefverzorging
Prijs: € 490,--
Duur: 10 avonden van 19.30 tot 22.15 uur; 3 feb, 10 feb, 17 feb, 24 feb, 10 mrt, 17 mrt, 24 mrt, 31 mrt, 7 apr, 14 apr

Plaats: het Nederlands Hippisch Centrum in Deurne.
Voor wie? Voor iedereen die met paarden omgaat.
Inhoud cursus: elk dagdeel begint met een kort theoriegedeelte dat wordt gevolgd door praktijk. In het praktijkgedeelte van de cursus leert u vooral zelf een hoef (eerst een dode voet) te bekappen en een afgetrapt ijzer weer onder te slaan. De cursus wordt afgesloten met een certificaat. U dient dan wel minimaal 75 procent van de cursus gevolgd te hebben en de toetsen met voldoende af te sluiten
-------------------------------------------------------------------------------------

Het lijkt me op zich nog wel wat en het is ook qua afstand nog wel te doen. Maar Jacqueline, hoe/wat/waar is de cursus bij Baarlo dan?

Bescherm de dieren tegen de beesten!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 17:38

De Deurne curses is precies dezelfde als die van de AOC.

De curses in Baarlo is een particuliere opleiding ook van 10 lessen, het verschil is dat je met de cuses van het AOC/Deurne een certificaat krijgt en dat is in Baarlo niet zo.
De curses in Baarlo kost 300 euro dus dat scheelt ook aanzienlijk, ik geloof als ik het me goed herinner dat de curses in Baarlo in maart weer begint.
Ik wil het telefoon nummer morgen wel even voor je opzoeken dan kan je misschien een informatie pakket aanvragen.......ze hebben ook een site maar ook dat moet ik even opzoeken.

Mijn vriend moet nu nog 3 keer en dan heeft hij de curses erop zitten.
Hij vind het echt heel erg leuk en wil zelfs doorgaan met de opleiding tot hoefsmid.......

Je moet wel rekenen dat je zeker 7 keer kappen krijgt op dode benen en dat je dan nog 2 keer op echte levende paarden krijgt en de laatste les is je examen.

DubbelFun

Berichten: 88629
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 19:47

Misschien zou je je ook op juridisch gebied eens moeten laten inlichten. Want hoe zit het met het uitkeren van een verzekering als blijkt dat jij zonder goed certificaat de benen van je paard dusdanig verknald dat hij niet meer geschikt is voor dat waarvoor hij verzekerd is Verward
Zo maar een hersenspinsel Schijnheilig

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-03 14:26

jacqueline schreef:
Je moet wel rekenen dat je zeker 7 keer kappen krijgt op
dode benen
en dat je dan nog 2 keer op echte levende paarden krijgt en de laatste les is je examen.


Is ook de reden dat mijn vriend het gaat doen Haha! . Trouwens bedankt voor de info Jacqueline.

En inderdaad lijkt mij een certificering handiger SugarMiss! Al heb ik wel vertrouwen dat hij het goed gaat doen, maar je weet maar nooit. Misschien kan hij in de toekomst elke week ook wat paardjes uit de buurt doen en dan is een certificaat ook wel handig.

Bescherm de dieren tegen de beesten!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Margarita_, Charaz en 75 bezoekers