Ook een kattenvraagje.....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Ook een kattenvraagje.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 16:30

Ik zag net het verhaal van Jippie op Bokt en haar vraag over Jerome. Jammer dat er op het kattenforum niet wordt gereageerd.

Ik stel mijn vraag dus ook maar hier. Wie weet hebben jullie tips.

Sinds de vakantie is Spooky 3 weken naar mijn moeder geweest (heeft zelf ook een poes) en daar is ze naar buiten geweest. Thuis kan ze niet naar buiten want ik woon in een flat.
Ze heeft daar ander voer gekregen (Courmet brokjes) en sinds die tijd heeft ze kale plekken op haar rug bij de staart. Dat loopt soms een stuk over haar rug naar haar koppie, precies over de ruggegraat.
Het ging eigenlijk net weer wat beter, maar nu we 2 weken zijn logeren is het weer zo erg. Er komen nu rode wondachtige korstjes op.
Ze heeft geen vlooien, heb haar weer haar oude voer gegeven (Whiskas) en ze eet geen zacht voer. Alleen maar harde brokken en water. Ze lust verder niks (behalve paling, maar dat is alleen voor de Feestdagen weggelegd Knipoog )

Ik ga niet graag met haar naar de DA, want ze krabt iedereen in haar omgeving open van nijd. Ze is verder heel lief, maar de DA maakt ze af Extreme duivel Zelf reageer ik heel mega allergische op krabben en zwel ik binnen no time op tot formaat Michelinvrouwtje.

Zou het een stuk stress kunnen zijn? Kennen de kattenliefhebbers dit? Ze is verder in goede doen. Plast, poept en eet goed. Ze is net zo vrolijk en speels als altijd (en voor een poes van 9 jaar oud is ze echt heel springerig)

Weten jullie iets?? Anders wordt het op korte termijn toch een bezoekje aan meneer de DA.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 16:44

het zou een allergie kunnen zijn.
waarom bel je de DA niet even op met deze vraag? en hoe doe jij het eigenlijk met inentingen? dan moet je toch ook naar de DA?

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 17:23

Ze heeft 2 of 3 jaar geleden de entingen gehad
Dat omdat ze nooit buiten komt. De keren dat ze tijdens mijn vakantie bij mijn moeder buiten was, is ze naar buiten geslopen.......de tut!! Knipoog

Ik zal de DA eens bellen.

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 17:37

Ik heb tot nu aan toe twee keer met Tijger gehad dat hij heel erg sterk reageerde op een ander soort voer. Hij kreeg dan ook kale plekken en wat uitslag. Schakelde ik weer terug naar zijn gebruikelijke voer, dan trok het weer weg, alhoewel daar wel eventjes overheen ging. Misschien heeft jouw kat hetzelfde? Dat kattenforum is inderdaad niet echt je van het. Ik had laatst een probleempje (met m'n moeders kat) en dat heb ik voorgelegd aan het kattenexpert-forum van www.alledierentellenmee.nl En daar kreeg ik dus wel snel antwoord. Misschien een tipje voor andere kattenliefhebbers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 17:39

Zou ook een hormonale aangelegenheid kunnen zijn, die toevallig op ging spelen bij het logeren.... Ik denk dat een bezoek aan de dierenarts ondanks de te verwachten schrammen Haha! toch de beste optie is....

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 17:40

Klinkt inderdaad als een allergie of een schimmel. Die laatste kan ze opgelopen hebben tijdens haar avontuurtjes buiten. Voor schimmel kan je bij de dierenwinkel ook een middel halen.

Maar je kan misschien een beetje huid afschrapen en daarmee naar de dierenarts gaan. Die kan dat onder de microscoop leggen en zo uitvinden wat het is. Groot voordeel: er hoeft alleen maar een stukje poes mee wat niet kan krabben Knipoog

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 17:53

Dat zijn idd goede tips!! Ik ga er snel wat proberen en anders maar de minstaantrekkelijke optie zoals Sonja al beschreef...........




de DA!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 18:18

Ik heb nog wel hele dikke wanten voor je en een bivakmuts.... Haha!
Sterkte!

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 18:19

Een van mijn poezendames is altijd al een wat vreemdsoortig beest geweest en als zij ergens stress van ondervindt likt ze haar rug ook helemaal stuk vanaf de staart. Je kunt dan precies zien vanaf welk punt op haar rug ze er niet meer bij kon.

Vorig jaar is ze van mijn moeders huis naar het mijne verhuist en toen zag ze er ook weer uit of ze schurft had. Ze heeft toen een antibioticumkuurtje gehad voor de ontstoken plekken en nu ziet ze er weer behoorlijk goed uit. Ze is nu tenslotte gewend aan de omgeving.

Stress lijkt me dus wel degelijk een mogelijke oorzaak.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 18:49

Ja, de stress kan goed. Ze poetst zich idd wel veel.
Ik zal het morgen even voorleggen bij de DA.

En euh..... Sonja, wie weet heb ik die wanten en muts dan nog wel nodig Haha!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 18:53

dierenartsen zijn wel wat gewend hoor, er zijn maar weinig katten die dan rustig blijven.

Miss X
Berichten: 604
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 18:54

I s ze daar naar buiten geweest? kan het niet vlooitjes zijn als zij daar niet voor is beschermd.
Of misschien heeft ze gevochten. Ik zou toch even bellen, liever een opengekrabte DA dan je kat toch Haha!

btw ga even naar www.catsgroove.com

misschien vind je daar wat

succes

Miran

Berichten: 4452
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:56

Waarom knip je dr nageltjes niet? Dat doen wij ook bij onze kat en het scheelt heel wat krabben (en hij geeft alleen maar speelkrabben en nog niet eens serieuze).

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 21:44

Is ze gestereliseerd?
Dan kan het aan de hormonen liggen, heeft onze poes ook gehad.
Daar krijgen ze dan medicijnen voor, maar het kan vaker voorkomen.

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 21:54

persoonlijk denk ik aan schimmel of inderdaad stress.

Onze katten hebben het allebei gehad. De een had schimmel, dit is trouwens zeer hardnekkig en erg irii voor je kat, en de ander had stress.
Vraag me niet waar die stress vandaan kwam, we denken van de kat zelf omdat het zo'n vreselijke neuroot is.

We hebben er pillen en smeersel voor gehad. De stress was vrij snel onder controle maar de schimmel heeft wel een maand of 2 geduurd, ondanks dat het maar een kleine plek was boven op zijn kop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 00:58

Miran schreef:
Waarom knip je dr nageltjes niet?

Als je een keerjte in de buurt van Arnhem bent zou je dan de nageltjes van mijn kat willen knippen Extreme duivel Dan kan je horen dat Jerom kan grommen als een Duitse Herder.

Over die kale plekken zat ik te denken aan nierproblemen door ander voer.

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 11:18

Jippie"]
[quote="Miran schreef:
Waarom knip je dr nageltjes niet?

Als je een keerjte in de buurt van Arnhem bent zou je dan de nageltjes van mijn kat willen knippen Extreme duivel Dan kan je horen dat Jerom kan grommen als een Duitse Herder.

Over die kale plekken zat ik te denken aan nierproblemen door ander voer.
[/quote]

Heb je de wikkeltruc al eens geprobeerd? Dikke handdoek of deken pakken, kat er volledig inwikkelen, desbetreffende pootje eruit laten steken en knippen maar.

Miss X
Berichten: 604
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 11:21

haha mijn moeder knipt onze kat gewoon als ze slaapt, ze word dan ook echt niet wakker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 11:22

Mijn kat krabt niet zo erg maar kan wel vreselijk hard bijten en is echt sterk

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-02 11:25

Ik heb de DA van Spooky gebeld. (handig dat de gegevens in de p.c staan en zo )

Hij denkt toch eerder aan een vlooienallergie dan voedselallergie omdat het elke keer dezelfde plek is. Bij voedselallergie moet het hele lichaam onder zitten en dat heeft ze niet.

Ik ga iig van dat andere vlooienspul kopen (Frontline) want het spul wat ik had (Bofor) is niet afdoende.
Tevens koop ik dan maar van dat speciale voer voor oudere katten die alleen maar harde brokken eten. Dat is zo'n lekker duur merk Royal Canin of zoiets, maar wellicht dat ze zich er beter door voelt.

Ze krijgt de aankomende weken veel aandacht van me en geven een logeerpartijtjes meer. Knuffeltijd!!!!!

Binnenkort moet ze toch geent worden en dan kan de DA er meteen even naar kijken als het niet over mocht zijn.

Bedankt voor jullie reacties.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 11:59

Dimple schreef:
Tevens koop ik dan maar van dat speciale voer voor oudere katten die alleen maar harde brokken eten. Dat is zo'n lekker duur merk Royal Canin of zoiets, maar wellicht dat ze zich er beter door voelt.


Royal Canin valt in prijs best mee hoor. Het is in aanschaf wel wat duurder, maar je kat heeft veel minder nodig dan als je goedkoper voer geeft.
Mijn kat eet nog geen 50 gram per dag, op weekbasis ben je dan 3,50 kwijt.. valt nog best mee toch Haha!!

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 10:50

Ik zou in ieder geval even wachten met het veranderen van voer, anders wordt er misschien teveel tegelijk veranderd en weet je niet waar de verbetering of verslechtering door veroorzaakt wordt.

De symptomen die je opgeeft kunnen heel goed van vlooienallergie komen. Mijn Mickey reageert namelijk ook zo heftig. Frontline werkt echt heel goed, maar vergeet niet de omgeving ook te behandelen anders kun je bezig blijven.

Als het niet minder wordt, en neem wel de tijd daarvoor (toch zeker wel een aantal weken), kun je altijd nog proberen of ander voer wil helpen. O ja, wat ik gemerkt heb is, dat als ze vlooien hebben en je doet die druppels in de nek, ze na een paar minuten gaan krabben, bijten en/ of likken. Dat komt doordat die nare kriebelbeesten het op een rennen zetten! Haha!

Nou heel veel suc6 en als het niet veranderd, PB me maar.

=^.,.^=

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 16:22

Klinkt idd als een vlooienallergie. Een van mijn katten heeft dat ook gehad. Je moet haar dus echt goed ontvlooien.
Verder lees ik dat ze 3 jaar gelden de laatste prikken heeft gehad, ga alstjebliefd naar de da om haar te laten enten, ook al komt ze niet buitn, ze kunnen het altijd krijgen, zelf als jij een andere kat hebt geaait.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:10

Dimple schreef:
Ze heeft 2 of 3 jaar geleden de entingen gehad
Dat omdat ze nooit buiten komt. De keren dat ze tijdens mijn vakantie bij mijn moeder buiten was, is ze naar buiten geslopen.......de tut!! Knipoog

Ik zal de DA eens bellen.


Een binnenkat behoort ook elk jaar gewoon zijn entingen te krijgen, is zelfs belangrijker bij een binnenkat dan een buitenkat. Een buitenkat bouwt namelijk meer ressistentie op en een binnenkat niet of nauwelijks, zodra er dan iemand komt die ook katten heeft of ermee in aanraking komt een virus meedraagt is jouw kat de pineut! Niet echt slim dat je je kat niet inent, trouwens ook niet echt netjes als je dan bij andere mensen je kat loslaat en hij is niet geent! (sorry dat ik het misschien bot zeg)

Het kan trouwens een allergie zij die je kat heeft, kan door het voedsel komen wat ze krijgt............... al dat supermarkt voer zit over het algemeen heel veel toevoegingen in en teveel zout, hierdoor kunnen er op latere leeftijd allerlei kwaaltjes optreden waardonder nierproblemen en tandproblemen. Misschien een idee om je kat toch maar weer eens te laten enten en eens na te denken over ander voer, je dierenarts kan je hiermee helpen en adviseren!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-03 10:33

Mijn moeder wist dat Spook niet geent was. Daarbij, zij heeft haar kat wel geent, dus dat zit wel goed.

Spook reageert gewoon mega agressief en daar ga je niet voor je plezier mee naar de DA. In de 1e instantie dacht de DA dat hij het allemaal wel aankon, terwijl ik hem had gewaarschuwd, maar daar kwam hij ook wel van terug. Haha!

Maar goed, daar ging dit topic niet over. Bedankt voor je reactie en ik zal je advies in overweging nemen. (zoals je ook in het topic hebt kunnen lezen moet ik haar toch binnenkort laten enten i.v.m op handen zijnde verhuizing)