helemaal niet aan je been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

helemaal niet aan je been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-02 21:22

ik rij sinds kort een haflinger bij, en meestal rijden we buitenritten, en dan gaat alles wel goed, maar we rijden ook weleens in een bakje.
Hij is echt helemaal niet aan je been, je kan drijven wat je wil maar hij reageert nieteens, en dan een tik geven helpt ook niet, de zweep reageert hij ook niet op,
Die eigenaresse rijd alleen buitenritten op hem en nooit in het bakje.....
ook stelling doet hij niet hij loopt stijf door bochten heen, en heeft in de bochten drijven dus ook geen nut want hij reageert niet.....

nu kunnen we wel elke keer buiten rijden, maar ik vind het af en toe ook wel leuk om gewoon daar te rijden... heeft iemand hier een oplossing voor? (die ik ook kan uitvoeren, het is ten slotte me bijrijpaardje dus ik kan niet teveel "rare"dingen uitspoken....... Knipoog )


Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 21:51

tja, zou eerst eens gaan longeren met een bijzetteugel om hem wat soepeler te maken. Na een paar weken moet het dan in principe al makkelijker zijn om stelling aan te nemen. En ik zou overleggen om eventueel met een spoor of een lange dressuurzweep te gaan rijden zodat ie wat meer ontzag leert te krijgen voor je benen. (Wel altijd eerst been en dan pas wat anders) dus eerst lief vragen bij geen reactie tik of effen met de sporen kietelen. Maar zou eerst eens proberen met goed longeren om hem wat soepeler te krijgen. Het klinkt nl. alsof ie zo stijf is als een plank.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 14:56

Been geven is reactie, zo niet, krijgt hij een tik met de zweep vlak achter je kuit tegelijk met been. Reageert hij daar niet op kun hem gewoon een heel harde knal geven, zodat hij loopt, hoe hard moet hij zelf weten, als hij maar harder gaat, dus niet meteen op de rem trekken.
En gewoon ontzettend veel (schijn)overgangen rijden. Dus een lange zijde in draf, weer terug nemen in stap. Als hij niet in 1 keer reageert op been, snel terugnemen en weer opnieuw doen. Na een paar keer in de bak rijden zou het dan over moeten zijn. Hij moet gewoon respect krijgen voor je been, dan gaat de stelling vanzelf beter.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-02 19:59

ik denk dat de stelling wel na een tijd beter zal gaan, als we vaker in de bak op hem rijden............... maar de zweep reageert hij ook helemaal niet op!
Hoe hard ik ook een tik geef na een tijdje gaat hij dan stilstaan en denkt gewoon bekijk het maar, en sporen ben ik eigelijk ook niet zo voor, en ik denk dat dat ook niet veel zal helpen......

Shiloh

Berichten: 19776
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 21:20

luisterd hij wel bij het longeren? want dan kun je iemand hem laten longeren, terwijl jij erop rijd, op die manier kun je dan hem laten snappen dat hij op je been moet reageren, terwijl een ander dan zorgt dat hij in ieder geval loopt

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-02 09:29

nee longeren is ook een ramp, komt ook omdat er nog geen hek om de bak heen staat, dus hij keert de hele tijd om en rent de bak uit......... misschien zodra er een hek staat dat het beter word....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 10:26

Waarom wordt stelling rijden hier in combinatie met het rijden in de bak genoemd, en lijkt het buitenrijden maar een stiefkindje te zijn?
Waarom zou je niet gewoon op je buitenritjes wat dressuurmatige oefeningetjes meenemen? Beetje stelling rijden, goed reageren op been en zit etc etc.
Als je alleen in die bak gaat zitten modderen met dat dier en op buitenritten alles maar goed vindt, zal hij gruwelijk de pest aan die bak krijgen.....

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-02 11:08

op buitenritten reageert hij juist heel goed op je been, en is hij onwijs snel en best druk, hij is daar ook vrij goed aan je hand, in de bak heeft hij er helemaal geen zin in, je hebt wel een beetje gelijk, misschien moeten we buiten ook maar gewoon stelling enzo doen, maar hij is daar wel aan je been dus daar schieten we verder niet veel mee op

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 11:10

niet aan het been, een probleem dat veel voorkomt, de tip die ik dan altijd geeft en ook altijd wel werkt is veel overgangen rijden, maar ja als je m al met moeite in draf krijgt.....het verschil is wel dat dit een haflinger is, en haflingers zijn wat eigewijs...wat eigenwijs, super eigenwijs!ik zie dit probleem best vaak bij die haflingers....ik ken een meisje en die kreeg een haflinger en schoppen en slaan dat ze m kon maar in elke hoek van de bak ging die stil staan!nu heeft ze hem ongeveer een half jaar en het gaat al heel veel beter, en waarom, gewoon doorzetten, laat weten dat jij de baas bent!!en geef hem veel afwisseling zoals een keer longeren een keer losgooien een keer een buitenritje enzovoorts, altijd maar die rondjes in de bak vind zo een dier ook maar niets....hoe zou jij het vinden, ik denk dat ik spontaan ook zou gaan stil staan!
nou suc6 in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 11:10

Tuurlijk schiet je daar wel wat mee op, want dan kun je buiten dus bevestigen wat je in de bak ook graag van 'm wilt zien!
Dus belonen als het goed gaat, lekker stelling rijden, pasje wijken etc etc!

Enjoy!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-02 11:14

oke dan ga ik dat proberen, bedankt!! Haha!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-02 11:16

Princess schreef:
altijd maar die rondjes in de bak vind zo een dier ook maar niets....hoe zou jij het vinden, ik denk dat ik spontaan ook zou gaan stil staan!
nou suc6 in ieder geval!

het probleem is juist dat hij NOOIT in de bak loopt, de eigenaar rijd alleen maar buitenritten met hem, maar ik denk inderdaad als we doorzetten dat het beter zal gaan.
we rijden hem alleen op woensdag, en de andere dagen rijd de eigenaar hem zelf, altijd buiten dus.
dus het zal wel moeilijk worden maar als we er zijn dan proberen we het en zetten we door!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 18:24

Gewoon been, reageert hij een beetje is al goed. Reageert hij niet, dan geef je zo'n knal, dat hij vooruitschiet!
Anders een vriendin vragen voor met een longeerzweep, maar dan mag je dus ook geen bang hebben, er kunnen wel ferme bokken uit komen.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-02 20:05

voor de longeerzweep is hij dus ook echt niet bang, en een harde tik geven werkt juist niet, hij reageert niet of hij gaat juist langzamer of zelfs stilstaan...

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 21:17

Hij moet ook niet bang zijn voor de longeerzweep, maar als het echt zo erg is als jij zegt en hij gewoon niet op de zweep reageert, kan een longeerzweep best nut hebben.
Jij gaat rijden, iemand anders met een longeerzweep erbij, reageert hij niet op jou been/zweep, kan hij een knal met die longeerzweep van achteren krijgen, kan me niet voorstellen dat een paard er niet op reageert.
Ook met een zweep, als je hem echt een goeie mep geeft zal hij heus wel reageren? Anders is het niet niet aan het been zijn, maar gewoon staken en geen respect voor jou hebben.


anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-02 21:36

ja met de gewone zweep een enorme knal geven helpt echt niet! met de longeerzweep een hele harde knal helpt heel even, een heel klein beetje en dan weer niet, maar misschien is dat wel een idee, om steeds een knal met de longeerzweep en tegelijk drijven en zo steeds doorgaan als hij niet luistert (heel vaak dus......), misschien krijgt hij dan door wat de bedoeling is, als hij niet gewoon klierig probeert te zijn

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 18:19

anne je verzorgt die pony pas een paar weken je kent het paard nog niet een mischien moet ie even aan je wennen
maar het feit dat ie wel op buitneritten luisterd maakt het verhaal weer anders
enne suces
Laatst bijgewerkt door jennifer878 op 01-01-03 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-02 22:39

swiebertje: bij de eigenaar loopt hij ook niet in de bak, dat is ook de reden waarom zij er nooit rijd, het is een klein bakje maar groot genoeg om normaal te rijden, en zelfs te galloperen.
ik wil inderdaad niet een uur gaan lopen meppen, dat geeft inderdaad een rotgevoel, hij reageert dan wel niet maar hij zal het zeker wel voelen......

jennifer, je mag best succes wensen hoor dat heb ik nooit gezegd dat dat niet mocht:?

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 17:19

ouw oke
maar succes volg deze tips op

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 22:03

swiebertje: bedankt voor je reactie en advies! iedereen trouwens
het is een behoorlijk irritante haf, in de bak wil hij dus niet lopen en buiten gaat hij er iedere keer wel een keer flink vandoor, maar ik hou wel van een beetje actie en ach we doen hem nog maar net dus we zien het allemaal wel!

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:22

Je kunt ook beide doen, eerst een poosje in de bak, 10 minuten ofzo en dan als beloning naar buiten. langzaam opbouwen dus. Als je wel gaat longeren even een cirkeltje afzetten met wat lint en paaltjes. Heeft je pony wat aanleuning en hij kan je er niet zo snel tussenuit piepen

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 23:27

ja hieraan had ik ook al gedacht, eerst in de bak en dan naar buiten, dan word hij in de bak misschien wat vrolijker, of in ieder geval vlotter omdat hij weet dat hij daarna lekker naar buiten kan....

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 11:01

Hij snapt het been geven op zich dus wel (als je zegt dat ie buiten wel goed reageert). Dus moet je gewoon heel consequent zijn, heel erg veel overgangen rijden (nog geen half rondje hetzelfde tempo). En idd als beloning nog even naar buiten lijkt me helemaal geen slecht idee. Leg anders een keer wat balkjes in de bak, misschien vindt ie dat leuker en loopt ie dan ook beter.
En je zegt dat longeren geen optie is, omdat hij dan omdraait. Maar als iemand hem longeert en iemand erop zit, kan je longeren zodat hij misschien beter opp je been gaat reageren, maar hij kan niet omdraaien doordat hij dan door degene die erop zit gecorrigeerd kan worden.
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers