eigen paard/pony na hoeveel jaar ervaring

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

eigen paard/pony na hoeveel jaar ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-02 19:37

Twee vraagjes.
Na hoeveel jaar rijervaring/les kreeg of kocht je je eerst paard/pony?
en
Na hoeveel jaar rijervaring vind je dat iemand een eigen pony/paard zou mogen nemen?

Ben even nieuwsgierig Pling [/list]


Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 19:41

Ik heb net een eigen paardje gekocht en heb ongeveer 10 jaar ervaring met paarden. Ik ben geen geweldige ruiter en leer nog steeds veel, maar ik ben prima in staat om een eigen paard te verzorgen. Ik heb een stel leuke mensen om mij heen die mij helpen met van alles en nog wat.

Ik weet niet hoeveel iemand aan ervaring moet hebben om een eigen paard/ pony te nemen. Het gaat ook echt niet alleen om rij-ervaring, maar ook om basiskennis over de gezondheid en opvoeding en omgang met paarden/ pony's. Ik denk dat dat nog belangrijker is dan rij-ervaring, je kunt immers altijd les nemen met je paard.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 19:49

Ik had 4 jaar op een manege gereden toen ik een geweldige pony kreeg. Van Bassie heb ik enorm veel geleerd echt een superbeest. Voor mij maakt het niet uit als je maar een paard koopt die bij je past. Dus niet als je 4 jaar op een manege gereden hebt een groen paard kopen die alles nog moet leren want daar ben je gewoon dan nog niet aan toe. Maar het ligt allemaal aan je aanleg en hoe je er mee omgaat........ Dit zijn dingen die niet algemeen zijn maar per individu bekeken moet worden

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 19:52

*proest* nou met mijn successtory...

Ik ben altijd een modder-maar-aan-en-niet-al-te-serieus-zijn ruiter geweest toen ik van mijn 14e tot mijn 22e met vlagen pony/paard reed. De financieën thuis waren niet zo jofel dat ik veel kon rijden en paarden om te verzorgen waren er weinig in de omgeving.

Ik rij nu sinds maart dit jaar weer en heb eind september mijn eigen Stinkie gekocht. Het paard is je beste leermeester volgens mij dus wat mij betreft hangt er geen ervaring of leeftijd aanvast.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:00

Ik heb op m´n eigen pony leren rijden en heb eigenlijk nooit op manegepony´s/paarden gereden.
Nu hebben we thuis ook ruimte genoeg en moeder reed zelf ook.
Elke zaterdag met m´n nichtjes naar ponyclub "de Bosruiters" in Ugchelen en op zondag met de familie een bosrit naar Halte Assel voor een patatje pindasaus Haha!

EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-02 20:02

hmm niet zo'n goede tweede vraag dus Verward

Ik geef ff voorbeelden :
Iemand weet veel van paarden (heeft veel boeken gelezen en veel sites doorzocht) en heeft 1/2 jaar praktijk ervaring in het verzorgen van paarden, maar heeft geen paardrijles (gaat ze wel nemen). Zouden jullie haar wel of geen eigen paard adviseren?

Of iemand heeft 2 jaar les en wilt een paard, maar kan nog niet heel goed rijden. Die iemand weet hoe ze 'm moet verzorgen. En heeft er genoeg geld voor.
Wat zouden jullie deze iemand adviseren.

rare vragen misschien, maar ik ben nieuwsgierig en ik verveel me *LOL*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:05

Voorbeeld 1 absoluut niet. Lezen en sites zien is heel wat anders dan de praktijk. Niet om het rijden want rijden zelf kan je ook op een eigen paard leren. 1/2 jaar praktijk in de verzorging van paarden is te gering.

Voorbeeld 2 zou ik willen adviseren om een heel braaf paard te kopen en in volpension te stallen op een grotere manegen waar ze alle hulp en les kan krijgen die ze nodig heeft

Rivendell

Berichten: 6817
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:07

Ik zou geen van beide een paard aan raden als er geen goede begeleiding is. Ik rijd zelf nu zo'n 14 jaar en heb sinds 6 jaar eigen paarden. Toen ik mijn eerste pony kocht (6 jaar geleden,. dus ik was toen 17 met zo'n 8 jaar ervaring) ging het ook nog niet allemaal even goed. Ik had ook begeleiding nodig, want het was een jonge oningereden hengst.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:43

Ik zou nu wel een eigenpaard kunnen hebben na 3 jaar ervaringen en ook 3 jaar rijervaring.
Bij mijn verzorgpony's kan ik ook gewoon alles doen zelfstandig Lachen tis maar net hoevaak je met paarden ben omgegaan en op welke leefdtijd, ik ben op mijn 13e begonnen dan leer je natuurlijk wel veel sneller dan een 9 jarige.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:49

De ervaring die je moet hebben om een bepaald paard aan te kunnen ligt helemaal aan het paard. Sommigen kopen een makkelijk paard en leren het samen met dat dier. Niets mis mee. Kans is alleen groot dat het rijden op een ander paard dan hun eigen paard dan niet gaat lukken. En niet ieder paard is er geschikt voor. En niet iedere ruiter is bereid om een hele periode met zo'n goedzak te blijven zitten.

Om je paard aan huis te stallen heb je inderdaad wat ervaring nodig. Niet alleen in omgang met het paard en de verzorging, maar ook in het herkennen van ziektes, koliek enz. Ik ga met de mensen mee die zeggen dat je eerst in volpension met begeleiding en lessen moet staan. De overgang naar een eigen stal is dan evengoed nog groot genoeg.

En ook al heb je jaren ervaring op maneges met rijden en poetsen, er komen dingen die je nog nooit bij de hand hebt gehad als je dan na tijden een eigen paard aanschaft. Zoals het geven van een wormenkuur, het trekken van de manen (toiletteren), eventueel scheren, of noem ook maar iets simpels als longeren.

Je suis Charlie.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:56

Ik was 9 jaar oud en had 2 jaar rijervaring, met manegepony's. Maar die pony die we gekocht hebben moest ik dan delen met moeder en zus (heel soms vader, 1x per jaar ofzo)

Dat is helemaal goed gegaan. We hebben een superbrave pony gekocht. En hebben daarmee de eerste wedstrijden gereden en leren springen.

Dus met een braaf paardje hoef je niet veel ervaring te hebben. En natuurlijk hadden we gewoon les.
Neem alleen niet een super goed paard, dat kan later altijd nog.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:59

Ik merk net dat ik ben vergeten hoe veel jaar ervaring ik had voordat ik een paard kocht (lag ook een beetje aan de financien natuurlijk)
Ik reed voor het eerst paard dat ik 9 was, tot mijn 17. Toen ben ik 7 jaar gestopt i.v.m. mijn opleiding. Daarna weer 5 jaar gereden, en overgestapt naar western, en na een jaar western mijn eigen paard gekocht.
En dan sta je, vooral in de dagelijkse omgang met een jong dier, af en toe nog met je mond vol tanden....dat respect moet je ook eerst verdienen...

Je suis Charlie.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 21:03

Ik zit er nu al 25 jaar op en werk 16 jaar met paarden. Ik sta ook nog wel eens met mijn mond vol tanden of dat ik even niet weet hoe ik iets op dat moment onder die omstandigheden op moet lossen. maar ik treur niet want ik ben er ondertussen uit dat je zolang je paarden carriere duurt niet uitgeleerd zal zijn

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 21:10

Ik heb 8 jaar manege lessen gehad en een jaar verzorgpony ervaring toen ik Pinky kocht.
Die 8 jaar waren onnuttig, vind ik. Dat ene jaar is hetgene waar ik alles in geleerd heb.
Als je kan hobbelen kun je nog niet een pony goed verzorgen.
In dat laatste jaar leerde ik verantwoordelijkheden kennen zoals mesten, hoefsmid, entingen, wormenkuur enz enz.
Dit vind ik VEEL belangrijker dan leuk kunnen hobbelen.
Toen ik Pinky kocht wist ik uiteraard nog vrij weinig. Maar door iedereen die me advies gaf en door gewoon te doen wat ik dacht dat het beste was zijn we al best een end, vind ik zelf B)

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 21:12

ik had 5 jaar rijervaring toen sjaak kwam.
En ik denk dat hij veel meer ervaring met mensen had dan ik met paarden. Hij heeft mij samen met mijn huidige instructrice ook meer geleerd dan die 5 jaar op de manege

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 21:15

Pinky_girl schreef:
Ik heb 8 jaar manege lessen gehad en een jaar verzorgpony ervaring toen ik Pinky kocht.
Die 8 jaar waren onnuttig, vind ik. Dat ene jaar is hetgene waar ik alles in geleerd heb.


Zo is het ook, je kan van een jaar een eigen paard rijden veel meer leren dan 8 jaar op een manege

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 21:28

Ik heb ongeveer 1,5 jaar op manegepony's gereden en toen kreeg mijn moeder van een vriendin een pony aangeboden(tegen stallingskosten en dergelijke). Deze pony was een superleerpony(alleen niet zo'n springer) en daar heb ik heel veel van geleerd.
Ik stond wel op een manege met voldoende begeleiding en de meisjes die haar altijd gereden hadden hebben me ook nog weleens geholpen als ze in het weekend thuis waren.
Deze maand is het zes jaar geleden dat ik deze pony 'kreeg' en heb inmiddels na een echte eigen pony(niet zo'n heel fijn dier, maar wel van leren rijden) een heerlijk paard Lovers

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 21:31

Toen ik twee jaar reed,had mijn vader ons (mijn zusjes en mij)al een pony beloofd,maar wel later pas,als we nog wat langer reden.
Het zou een fjord worden en toen kwam Rinkja te koop.
Dat was toen de verzorgpony van mijn nicht,die haar zelf had beleerd en alles geleerd had,en haar dus door en door kende.
Bovendien was ze voor een fjord nog redelijk makkelijk,
en erg mooi.Mijn nicht zou altijd kunnen helpen,
en ons leren hoe we op haar moesten rijden,
omdat ik alleen nog maar op een manege had gereden,
en Rinkja juist met beenhulpen gereden moest worden,
wat ik dus niet had geleerd.
Daarom kozen mijn ouders er toen voor om Rinkja te kopen,
ook al was het eerder dan gepland.
In het begin ging het toch nog erg moeilijk.
Ik was echt een manegeruitertje en Rinkja vond dat wel grappig.
Maar het is wel snel weer goed gekomen allemaal.

carlos

Berichten: 628
Geregistreerd: 28-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 21:35

heey,

ik heb mijn ponytje van af mijn 9e maar nu een nieuwe want hij was te klein!! deze is ook sweet!! Je moet een pony nemen als het mag ( duhhh) en als je er klaar voor bent!! kuzzZzZ elleke

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:26

Ik denk dat ervaring niet alles is waar je naar moet kijken als je een paard of pony wil aanschaffen:
Tijd en geld zijn volgens mij net zo belangrijk!

Ik rij nu zo'n elf jaar, heb genoeg stal- en weideklusjes gedaan om te leren hoe ik een paard moet verzorgen enzo. Maar ik heb noch de tijd noch de financiële middelen om een paard volledig zelf te bekostigen.

En voor de rest ken je als absolute leek met een "braaf" paard aardig leren rijden, met begeleiding. Terwijl je als "kenner" met een groen paard toch nog absoluut de mist ik kan gaan als je zelf gaat klooien.
Denk dus dat je er echt geen tijdsduur op kan plakken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:32

precies belsje

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:32

gijsenkim schreef:
Voorbeeld 1 absoluut niet. Lezen en sites zien is heel wat anders dan de praktijk. Niet om het rijden want rijden zelf kan je ook op een eigen paard leren. 1/2 jaar praktijk in de verzorging van paarden is te gering.

Voorbeeld 2 zou ik willen adviseren om een heel braaf paard te kopen en in volpension te stallen op een grotere manegen waar ze alle hulp en les kan krijgen die ze nodig heeft


Hmmm ik ben met manegepaarden en de verzorgpaarden die ik vroeger had ook nooit verder gekomen dat het simpele verzorgwerk. Dat leer je heus wel binnen een half jaar. Wat er verder bij kijken komt leer je toch met een eigen paard. Dan had ik er ook geeneen mogen kopen. Haha!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:34

Hai,

Ik was 10 toen ik begon met rijden op een manege en ik kreeg mijn pony voor mijn 13de verjaardag.
Ben in het begin goed begeleid door mijn instructrice van de manege.
Echter was mijn pony mijn beste leermeester!

Ik moet wel zeggen dat in de pubertijd er toch wel wat onterecht is aangedaan qua verzorging en geduld maar ook daar werd ik door een stalgenoot op gewezen en wakker geschud(gelukkig).

Het is ook vrij snel weer helemaal goed gekomen en we zijn nog vele happy jaren de beste vrienden geweest,tot ze helaas aan koliek is komen te overlijden.(3 jaar geleden en ik mis haar nog steeds)

Zij was echter de beste leerschool voor mij en ik gebruik wat ik van haar geleerd heb nog dagelijks in de omgang met mijn nieuwe paarden,die mij op hun beurt ook weer vanalles bijbrengen en ik doe dat bij hun Knipoog
One happy familie!

Groetjes Smousje.

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:34

Is ook zo maar je moet wel een goede begeleiding hebben. Een paard is net even anders dan een auto..........Pellie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, bellieee, carin0903, Cjuan, Ellebel, Ilse_C, Inney, Ladypronk, M1994, Mnoonn, MyWishMax, XxMariellexX en 90 bezoekers