[NH] Trailer laden en contra-galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

[NH] Trailer laden en contra-galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 20:50

Mijn Danny mocht gisteren en vandaag weer even laten zien wat ze allemaal kan, sinds we aan Parelli-training doen.

Gisteren trailer laden. Vroeger vond ze het doodeng in een trailer, ze liep er altijd wel op maar direct met een noodgang weer af - niet echt leuk, en best gevaarlijk eigenlijk

Tegenwoordig wandelt ze doodkalm de trailer in terwijl ik er buiten blijf staan, ze staat op haar gemak door de trailerraampjes te kijken totdat ik vraag of ze er weer uit komt, wat ze ook weer heel rustig doet. Niet zo gek dat ik daar dolblij mee ben !

Vandaag de contra-galop geoefend, en yeeeeaaaa, een heel rondje zonder er ook maar 1 keer uit te vallen, daarna terug over de diagonaal in middengalop en aan het eind weer keurig terug naar de arbeidsgalop. Lijkt misschien niet zo bijzonder, maar als je weet dat Danny een draver is en ik bovendien alleen met een touwhaltstertje rij, dan kun je je wel voorstellen dat ik enorm trots op haar ben!

06Brie
Berichten: 15
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Buinerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 21:49

Wat is parelli-training precies??

Verder goed hoor die oefeningen!

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:16

Goed zeg dat ze nu zo de trailer in loopt Cool en dat contra galop is ook heel knap want de pony's waar ik het op probeerde vielen er uit op de diagonaal en sprongen dan weer opnieuw aan Verward achja Haha!

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-02 00:49

Swiebertje schreef:
Je hebt de both toch al?


Euuhhh Swiebertje, nou ben ik blond, maar dit snap ik toch echt niet?

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-02 00:51

Ineke2 schreef:
Goed zeg dat ze nu zo de trailer in loopt Cool en dat contra galop is ook heel knap want de pony's waar ik het op probeerde vielen er uit op de diagonaal en sprongen dan weer opnieuw aan Verward achja Haha!


Hoi Ineke, bij mij heeft het ook een tijd geduurd voordat het allemaal lukte, maar zo zie je maar, blijven oefenen en zelfs met een draver lukt het Haha! . Danny is van alle Parelli-oefeningen heel soepel geworden, ik denk dat die contra-galop daarom nu zo goed gaat. Volgend jaar gaan we voor de changementen!

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-02 00:58

06Brie schreef:
Wat is parelli-training precies??

Verder goed hoor die oefeningen!


Hoi, Parelli training is ontwikkeld door de Amerikaan Pat Parelli, die heeft een heel systeem ontwikkeld waardoor je beter kan communiceren met je paard, door je te gedragen op een manier die een paard begrijpt.

Het is niks zweverigs, gewoon logisch nadenken en handelen, en in tegenstelling tot de meeste NH-goeroes kun je met dit systeem zelf heel ver komen, terwijl bij de meeste andere systemen (zoals bijv. Klaus Ferdinand Hempfling) alleen de "meester" alles kan maar zijn leerlingen nooit verder komen, omdat ze de "gave" missen (en daar heb ik toch zo'n hekel aan, doen alsof je een of andere godheid bent....)

Wat ook een voordeel van Parelli is: je kan het gewoon bij je normale rijden doen, je hoeft niet helemaal om te schakelen naar iets anders, maar je kan gewoon dressuurwedstrijden of wat dan ook blijven rijden. Door het Parelli-gebeuren leer je bepaalde oefeningen (zijwaarts, changementen) wel makkelijker, omdat het in allerlei kleine stukjes wordt geknipt, die later weer tot 1 vloeiende oefening worden samengevoegd.

Pfoe, een heel verhaal, maar ik hoop dat ik het een beetje duidelijker heb kunnen maken..

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 01:14

Tja.. dat trailer inlopen blijft soms iets aparts. Een ding staat voor mij vast: Zodra je "de rust zelve" bent zijn er de minste problemen. Maar goed... probeer dat maar eens wanneer je wat in tijdnood zit en paar/ponylief er anders over denkt.

Ik heb ook zo'n geval dat soms lekker gaat lopen klieren. Bang is ze niet voor de trailer want zodra ze zelf genoeg heeft van haar geklier loopt ze gewoon rustig naar binnen. Het lijkt dan wel of ze zegt: OK.. heb je nu wel lang genoeg gepest ...

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-02 01:17

lageveld schreef:
Tja.. dat trailer inlopen blijft soms iets aparts. Een ding staat voor mij vast: Zodra je "de rust zelve" bent zijn er de minste problemen


Klopt, daarom oefen ik het ook wanneer we niet op reis hoeven... dan is die druk er bij jezelf niet, de tijd maakt niet uit, en kan ik nu op het spatbord blijven zitten terwijl mijn paard heel cool de trailer inwandelt - trekt altijd veel bekijks! Cool

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 13:22

Leuk he dat trailer loaden..
Sinds ik Nacino heb had hij al een probleem met laden. Het duurde minstens anderhalf uur. Nadat ik met het laden a la Parelli begonnen ben gaat het al stukken beter!
Toen we pas voor de les van Eddy met de trailer naar Belgie moesten stond hij er heen en terug in een kwartiertje in!

Maar krijg jij ook zonder problemen de stang/klep dicht achter haar? Dat is meer het probleem. Zodra hij rare geluiden achter zich hoort wil ie m druit piepen. En voor level 1 moet je hem 10 sec met de klep dicht rustig laten staan.. dat is de enige task die nog een probleem is.

Ook zijn galop is stukken verbeterd! Vanaf dat ik hem had is hij hooguit 1 keer in de rechtgalop aangesprongen. Hoe hij zich ook boog, altijd links!
Nu is hij de laatste maand met regelmaat rechts aangesprongen!!

Het is gewoon een leuke en goede manier van werken.
Vandaag alle games 'at liberty' gespeeld en het ging super! Haha! Haha!

Happy new year! Party!!

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-02 16:59

Elise schreef:
Maar krijg jij ook zonder problemen de stang/klep dicht achter haar? Dat is meer het probleem. Zodra hij rare geluiden achter zich hoort wil ie m druit piepen. En voor level 1 moet je hem 10 sec met de klep dicht rustig laten staan.. dat is de enige task die nog een probleem is.


Heb ik eerst geoefend met de savvy string erachter, die gewoon een paar keer erachter binden, zelf een paar keer de klep op en af lopen, stang alleen aan 1 kant vast maken - en zo steeds een stapje verder gaan, dan lukt het op zeker.

Citaat:
Ook zijn galop is stukken verbeterd! Vanaf dat ik hem had is hij hooguit 1 keer in de rechtgalop aangesprongen. Hoe hij zich ook boog, altijd links!
Nu is hij de laatste maand met regelmaat rechts aangesprongen!!

Het is gewoon een leuke en goede manier van werken.
Vandaag alle games 'at liberty' gespeeld en het ging super! Haha! Haha!

Happy new year! Party!!


Goed hoor! Ik wens je heel veel (PNH)plezier met je paard voor het komende jaar

Olgaatje

Berichten: 158
Geregistreerd: 27-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 17:52

Het lijkt me heel leuk om op deze "Patrelli manier" te werken met paarden, maar hoe komen jullie aan de informatie hoe je het moet doen?? Want uit het verhaal begrijp ik dat hij Amerikaans is en het lijkt me daarom niet logisch dat hij les geeft in Nederland. Hoe kom ik aan informatie over zijn manier van trainen? Hoe zijn jullie te werk gegaan?

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-03 20:57

Hoi Olgaatje, ik heb eerst een demonstratie op de vorige Equitana gezien, daar was ik erg van onder de indruk! Je kunt op internet vrij veel informatie vinden (zoek maar eens op "Pat Parelli" of "Parelli Natural Horsemanship"). Een heel leuk boekje is Het Paard als Partner van Elma Middel, daar komen 6 manieren van NH in voor, en er is ook een hoofdstuk over Parelli. En in februari is er een demo bij de Kalverhoek, precieze datum vind je op www.Parelli.nl . Er zijn wereldwijd heel wat PNH-instructeurs, Nederland heeft er ook 1, en er zijn pakketten te koop met video's en lesboekjes erin waardoor je thuis in je eentje aan de slag kan gaan. Zo wat wijzer geworden?

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:10

Leuk dat het zo goed gaat! Het is een mooie manier van werken met je paard! Succes verder.
Knipoog

Olgaatje

Berichten: 158
Geregistreerd: 27-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 21:43

Hey Prompertje, bedankt voor de tips! Ik heb al een heleboel gezocht en gevonden, maar hoe meer hoe beter Haha!. Ik vind het erg interessant om te weten hoe anderen op deze manier te werk gaan. Heb jij ook zo'n lespakket?? En hoe zijn je ervaringen daarmee?

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-03 22:55

Ik heb het level 1 pakket, dat heb ik nu helemaal doorlopen. Het is verschrikkelijk duur, maar ook verschrikkelijk goed... eigenlijk heb je met zo'n pakket geen les meer nodig, je zou alles helemaal in je eentje moeten kunnen doen en na afloop alle taken op video op kunnen nemen om te laten beoordelen of je geslaagd bent voor je level 1. Ik heb de meeste taken nu op video staan, even op beter weer wachten om de rest op te nemen.

Ik ben eigenlijk zo blij met die pakketten, dat ik sinds kort ook het level 2 pakket in huis heb....

Olgaatje

Berichten: 158
Geregistreerd: 27-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 14:58

dat klinkt echt super leerzaam!:D waar kan je die paketten bestellen? En mag ik vragen hoe duur ze zijn?? Want het lijkt me heel gaaf om ook naar aanleiding van een pakket te werken, ipv zelf oefenen. Heb je er eigenlijk een eigen paard voor nodig, of kan het ook met een verzorgpony?

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 15:04

Op ww.parelli.nl vind je alle informatie. De pakketten zijn best duur, maar je hebt dus geen les nodig, en ik vind ze hun geld absoluut waard. En natuurlijk kan het ook met een verzorgpony!

Olgaatje

Berichten: 158
Geregistreerd: 27-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 15:28

Hey bedankt !! Ik ga het informeren!!:D

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 19:47

Klinkt super intresant allemaal ik ga het meteen allemaal opzoeken !! lijkt me echt iets voor Jolly en mij !
knap van die contragalop jah !! Haha! Jolly is 1/4 arabier en ik denk voor de rest draver dat uiterlijk heeft ze in iedergeval !
kan je op die site ook zo'n paket bestellen ??

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 19:49

Ja, de site is ook heel helder, maar schrik aub niet van de prijzen Lachen.
En het is idd zeer interessant en leuk!

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 19:50

weeeyy mijn comp kan het adres niet vinde........

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 20:08