wanneer pony scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adventure
Berichten: 11
Geregistreerd: 31-12-01
Woonplaats: Ugchelen (bij Apeldoorn!)

wanneer pony scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-02 18:34

hoi
Ik wil me pony gaan scheren. Weten julie misschien wanneer ik me pony het beste kan scheren ( welke maanden) ?
En hoevaak 1 x in het jaar of om de 3 maanden ?

alvast bedankt
groetjes leonie

hisseklis
Berichten: 146
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 19:39

volgens mij kan dat wanner je maar wilt.
Succes!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 19:47

Waarom wil je hem scheren?

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 21:48

Als het niet te koud is, en ik heb het na 6 weken nog een x gedaan, dus twee keer in het jaar.

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 22:01

Kan altijd wel hoor..
Als je, je pony scheert omdat hij anders te lang nat blijft van het rijden, dan kan je gewoon 1 x scheren en als zijn vacht dan na een tijdje weer wat langer is dan kan je het eventueel nog een keer doen.

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 23:33

Als je gaat scheren moet je dan altijd wat haar laten staan op de plek vanhet zadel of niet? Ik zie daarin nogal eens verschil per ruiter. Als iemand het weet. *LOL*

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 23:41

Ik scheer in principe nooit meer na eind januari. Ik merk dan dat ze minder fijn in de zomervacht zitten...
Soms scheer ik nog wel even na in februari als het haar te lang wordt, maar de eerste scheerbeurt doe ik meestal nog voor het einde van het SGW-seizoen dus rond eind oktober/begin november.

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 13:39

Hannelore schreef:
Als je gaat scheren moet je dan altijd wat haar laten staan op de plek vanhet zadel of niet? Ik zie daarin nogal eens verschil per ruiter. Als iemand het weet. *LOL*


Jah klopt, dat is (heb ik mij laten vertellen) omdat het zadel anders op de korte (dan) harde haartjes drukt en ze dan naar binnen drukt. Ook moet je boven de staart een 3-hoekje overlaten. Waarvoor dat is weet ik niet.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 13:57

HorseF@N schreef:
Jah klopt, dat is (heb ik mij laten vertellen) omdat het zadel anders op de korte (dan) harde haartjes drukt en ze dan naar binnen drukt. Ook moet je boven de staart een 3-hoekje overlaten. Waarvoor dat is weet ik niet.


Anders scheer je gegarandeerd zijn bovenste stuk staart af Haha!
Vriendin van me was zich eens aan het uitleven op mijn Welsh (we waren er figuren in aan het scheren Haha! ) maar in haar enthousiamse nam ze een stuk staart mee en was de 3-hoek mislukt...

Altijd een driehoekje, kwestie dat je paard zijn staart volledig houdt

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 14:11

ahaa,zo erg...

thanx Haha! weer wat wijzer *LOL*

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 14:21

na januari moet je niet meer scheren. dan is het paard namelijk al bezig met het aanmaken van de zomervacht, als je dan scheert, scheer je dus ook een deel van zijn zomervacht weg waar door die dus niet meer mooi doorkomt.
het an dus wel na januari, maar het word er niet mooier op de volgende zomer.
wel zorgen dat je genoeg dekens bij de hand hebt om je paard ook tijdens het scheren warm te houden

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 14:23

Je kan het t beste in december doen,dan krijgt hij nog een beetje haar!!

Ik heb die van mij in november geschoren en hij heeft nu al weer een beetje haar!
Als je het te laat doet blijft je paard de hele winter zo kaal als een knikker!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 14:54

Wanneer: makkelijk te antwoorden, als het nodig is.
Hoe vaak? Zo vaak als nodig. Onze Leo hoeft maar 1x per winter, Mileen is al 3x gedaan inmiddels.
In principe niet meer na januari ivm aanmaken zomervacht.
Haren laten zitten onder het zadel hoeft niet, bij een gevoelige rug wel aan te raden.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 16:12

Kan je nu nog scheren?
Ik wil revanza nu laten scheren, maar de mensen om mij heen vinden het te laat Scheve mond

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 18:59

Sonja schreef:
Haren laten zitten onder het zadel hoeft niet, bij een gevoelige rug wel aan te raden.


die haren op de rug zou ik als ik jou was wel laten zitten... zonder haar krijgen ze veel sneller drukkingen dan als er nog haar zit

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:45

leroy is dit jaar vrij vroeg geschoren, hij zweette zich echt helemaal het apen zuur.
hij heeft een gelpad vorm zeg maar niet geschoren. ik heb daar zelf voor gekozen, hoeft niet perse volgens mij.
ik wil hem nu eigenlijk nog een keer laten scheren, maar moet even kijken wie het voor me kan doen.