EMND dilemma.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

EMND dilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 17:29

Bij mijn paard Juke-box is aan het begin van dit jaar EMND geconstateerd.
In Utrecht gaven ze me de keuze om hem daar in te laten slapen of om hem mee naar huis te nemen en hem zo lang als het ging op de weide te laten.
Ik heb hem mee naar huis genomen.
Het ene moment ging het beter dan het andere.
Maar nu, sinds een week of wat, gaat het weer slechter met hem.
Hij is weer enorm afgevallen. Ondanks dat hij in zijn wintervacht zit kan je zijn ribben zien en goed voelen. Zijn billen zijn ingevallen.
Voorheen gedroeg hij zich als een veulen.
Vandaag in de weide, is hij nauwelijks van zijn plek gekomen. Hij staat alleen maar. Hij struikelt steeds vaker.
En in zijn ogen zie ik geen plezier meer.
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen.
Wanneer zeg ik, nou is het goed?!?
Pijn heeft hij volgens mij niet, maar mijn hart breekt als ik hem zo zie staan.
Ik moest even mijn hart luchten...

geral

Re: EMND dilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:15

Ik zou het wel weten, hoe rot het ook is, maar dit is imo geen paardwaardig bestaan meer

succes met je beslissing

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:25

Eigenlijk is het enige dat telt, of hij nog lol heeft in zijn leven. Jij kunt dat zelf het beste beslissen, en dat is meteen ook het rotte, niemand kan je helpen die beslissing te maken. Op het moment dat je ernstige twijfels hebt over de kwaliteit van zijn leven heb je de keuze eigenlijk al gemaakt. Alleen is het heel moeilijk om de knoop dan ook door te hakken. Probeer voor jezelf heel duidelijk voorwaarden vast te stellen. Misschien kijk je het nog even aan, maar als hij weer wat opknapt en over een week verslechtert hij weer, wat doe je dan? Wat denk jij dat dingen zijn die zijn leven de moeite waard maken voor hem?
Heel veel sterkte met het nemen van een beslissing.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:58

Wat is EMND?

Erg hoor als je je paard achteruit ziet gaan en er een dag komt wanneer je misschien een beslissing moet gaan nemen

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:47

Ten eerste heel veel sterkte!

Ben jij er zelf van overtuigd dat het EMND is ? (ik herinner me het verhaal- en ik moet zeggen dat ik dat niet was) want volgens alle statistieken zou je paard al overleden moeten zijn, EMND gaat zeer snel !

kan het in dit geval niets anders zijn ? (virus, koliek, tekenbeet, jjk) mocht je een 2nd opinion willen (als je de onderzoeksgegevens tot je beschikking hebt) zou je ze kunnen doorsturen aan www.bosdreef.be die zijn toch al een stuk verder als Utrecht (ja, ik heb ook persoonlijke ervaring met Utrecht- no way dat ik daar een van mijn paarden weg zet !)

nogmaals heelveel sterkte met je beslissing

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:11

Jeetje wat een bericht krijg je dan zeg,

Ik denk dat je diep van binnen wel weet wat de juiste keuze is,
wat niet weg neemt dat het heel erg moeilijk is,
Ik wens je veel wijsheid en sterkte toe !

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:53

Mist schreef:

Ben jij er zelf van overtuigd dat het EMND is ? (ik herinner me het verhaal- en ik moet zeggen dat ik dat niet was) want volgens alle statistieken zou je paard al overleden moeten zijn, EMND gaat zeer snel !

Er zijn altijd uitzonderingen, neem nou Stephen Hawking met de menselijke variant ALS.

Als je zelf zegt dat je in de ogen van je paard geen levenslust meer ziet, weet dan dat het genoeg is geweest. Ik ken die blik zelf ook, heb ooit ook een paard gehad dat genoeg had gehad en genoeg had geleden. Als je die blik ziet twijfel je niet meer. Gun je paard dat dierwaardige einde.

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 00:36

Mist schreef:

kan het in dit geval niets anders zijn ? (virus, koliek, tekenbeet, jjk) mocht je een 2nd opinion willen (als je de onderzoeksgegevens tot je beschikking hebt) zou je ze kunnen doorsturen aan www.bosdreef.be die zijn toch al een stuk verder als Utrecht (ja, ik heb ook persoonlijke ervaring met Utrecht- no way dat ik daar een van mijn paarden weg zet

Ik ben het helemaal met Mist eens!
Ik begrijp dat je meteen aan het ergste denkt, maar je paard kan inderdaad last hebben van iets heel anders!
Het is wisselvallig weer, en van een virusje kunnen ze al heel zielig worden.
Ik zou niet te snel een overhaaste beslissing maken, en op z'n minst je paard even laten nakijken door iemand met een schone kijk op de zaak!
Het is vaak zo dat als een paard wat (ergs) heeft, alles daar meteen aan vast gekoppeld wordt, terwijl hij mischien iets heeft wat helemaal los staat van zijn aandoening.

Sterkte!

Jasper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:48

Wat een rotpositie zit je in. Ik heb het helaas tweemaal mee moeten maken. We hebben een paard en later een ezel moeten euthanaseren. Wat ik ervaren heb, is dat je een hele tijd kunt twijfelen, maar er komt een moment dat het voor jezelf helemaal duidelijk wordt. En dan weet je precies wat je moet doen.
Heel veel sterkte!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 12:56

Dat ik niet snel in dit topic reageer heeft een reden....
Ik vind het enorm moeilijk om jullie antwoorden te lezen.

Om antwoord te geven aan sommige:

@Mist.
Ik ben er inderdaad van overtuigd dat het EMND is.
Hij heeft een hoop kenmerken van deze ziekte.
Wat ik heel moeilijk vind op dit moment is dat hij zich letterlijk een slag in de ronte eet, en nog afvalt.
Hij krijgt per dag een baal hooi, 5 kilo voer, brood, wortelen en appels.
En nóg heeft hij honger.

@Gouda.
EMNDis een spier ziekte.
Het hele verhaal kan je in mijn profiel lezen.

Ik neem absoluut geen overhaaste beslissing.
Hij is mijn ventje, mijn schat.
Ik heb al contact gehad met mijn DA.
Die zei dat ík alleen weet wat het beste voor hem is. Omdat ik weet hóe hij veranderd.
Tegen mijn DA heb ik ook gezegt dat ik het nog even aan kijk.
Maar gisteren is hij weer niet van zijn plek gekomen op de weide.
Moeilijk.....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 00:42

Ik heb destijds je topic gevolgd en vind het erg om te horen dat hij zo een enorme terugval heeft. Wat een rot situatie voor je
Ik denk dat als je het gevoel hebt dat hij geen paardwaardig bestaan meer kan lijden er maar 1 oplossing is.... Zeker als hij zelf al aangeeft dat hij geen of weinig plezier meer in zijn leven heeft. Denk er heel goed over na en kies vanuit je hart en het belang Juke box.
De uiteindelijke beslissing is heel moeilijk maar, zoals Jasper ook al schreef, komt er een moment dat precies weet wat je moet doen.
Heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 01:03

Ylana schreef:
Ik ben er inderdaad van overtuigd dat het EMND is.
Hij heeft een hoop kenmerken van deze ziekte.
Wat ik heel moeilijk vind op dit moment is dat hij zich letterlijk een slag in de ronte eet, en nog afvalt.
Hij krijgt per dag een baal hooi, 5 kilo voer, brood, wortelen en appels.
En nóg heeft hij honger.

Dat herken ik.. een pensionpaardje deed eigenlijk precies hetzelfde... Mijn DA noemde het "veulen gedrag" na opstaan = eten het belangsrijkste.
En uit hetgeen jij schrijft ook nog het enige wat jou paardje kan.

Niemand kan de beslissing voor je nemen... alleen adviseren.
mijn advies is:
Wees niet egoistisch en wees eerlijk en vooral oprecht voor je paardje. Neem een wijs besluit, het wijze besluit...
Als het EMND is zal het nooit meer herstellen of beter worden dan hoe je paardje nu is.... alleen maar slechter...

ik wens je veel wijsheid en vooral moed om de juiste beslissing te nemen...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 20:05

Bedankt allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:11

Het is misschien heel erg moeilijk om de stap te zetten, maar ooit moet je het toch doen. Daar ben je eigenlijk wel zeker van. Ik zou het doen op het moment dat hij niet meer gelukkig is en dat merk je al heel snel. Maar aan de andere kant, veel zieke paarden krijgen een terugval op het moment dat het opeens kouden wordt. Misschien dat hij er wel weer bovenopkomt. Ik snap dat het een hele moeilijke beslissing is. En om eerlijk te zijn, ik zou niet graag in je schoenen staan!

Heel erg veel sterkte met je beslissing.