schuurplekken van de deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Adventure
Berichten: 11
Geregistreerd: 31-12-01
Woonplaats: Ugchelen (bij Apeldoorn!)

schuurplekken van de deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-02 18:09

hoi

Mijn pony heeft hele grote schuurplekken bij de boeg dat komt van de deken.
Hij is erg gevoelig. Ik heb al meerdere dekens geprobeerd maar bij deze heeft hij de minste schuurplekken. Ik heb er al wol in laten zetten en dat werkt wel een b-tje. Ook heb ik al een paarden BH geprobeert maar dat werkt helemaal niet. Het probleem is eigenlijk dat ik die grote kale plekken zo lelijk vind bij wedstrijden enzo.
Wie kent een middeltje dat de schuurplekken weg gaat of dat het minder wordt of misschien heeft iemand een tip.

alvast bedankt groetjes leonie


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 18:19

het is toch een arabier?? en zijn, als ik het goed heb, speciale dekens te koop voor arabieren. ik zou alleen niet weten waar.
het schijnt dat deze dekens een goede pasvorm hebben voor arabjes en dus ook niet schuren

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Adventure
Berichten: 11
Geregistreerd: 31-12-01
Woonplaats: Ugchelen (bij Apeldoorn!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-02 18:38

ja het is een arabier. en bedankt voor de tip ik zal wel even gaan informeren bij een paarden sportwinkel.

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 18:42

Had ik vroeger ook (dravers hebben ook een wat afwijkende bouw), maar sinds ik Rambo Rhino dekens voor ze heb is dat probleem helemaal weg. Het zijn jammer genoeg erg prijzige dekens, maar ze hebben een ruime pasvorm, de binnenkant schuurt niet, ze zijn erg licht en bovendien waterdicht. Succes met het vinden van de juiste deken!

Extremely rare and Beyond Compare

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 19:46

http://www.dominick.nl , deze dekens geven ook totaal geen schuurplekken en blijven altijd los vooraan. Ook een nadeel: prijzig.

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 19:57

Hey, ik heb gehoord dat je er niks aan kunt doen. want het maakt niet uit of ze voor beetje los zitte dan schuift de deken naar achter. maar als de pony/paard loopt met een deke schuurt het steeds daarom krijg je van die plekken.

http://mderooij-fotografie.nl/
https://www.facebook.com/mderooijfotografie

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 22:05

happyhorse schreef:
Hey, ik heb gehoord dat je er niks aan kunt doen. want het maakt niet uit of ze voor beetje los zitte dan schuift de deken naar achter. maar als de pony/paard loopt met een deke schuurt het steeds daarom krijg je van die plekken.


Wel, dat is het net, die speciale dekens schuiven niet naar achter. Ik stond eerst argwanend maar heb nu een dominick en het resultaat mag er zijn: blijft liggen met enkel 1 singeltje en blijft los vooraan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 22:08

Rambo's blijven oko los vooraan liggen,
ook hebben die een hele gladde voering waardoor het niet schuurt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 22:14

En als je de mogelijkheid hebt, kies een deken met een loopsplit.
En vroeg beginnen met de BH, meteen als je met dekens begint...Als de plekken eenmaal kaal zijn dan ben je te laat...

Je suis Charlie.

HDressage
Berichten: 15
Geregistreerd: 10-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 00:23

De belangrijkste oorzaak van schuurplekken is (blijkt uit mijn ervaringen) de voering van de deken. Mijn paard heeft altijd heel erge schuurplekken gehad, ook bij echt heeeeel dure dekens. Nu heb ik sinds kort een Rambo WUG met nylon binnenvoering, en helemaal geen problemen meer. Ik heb meteen ook een staldeken met nylon voering gekocht voor dit paard, en heb de hele winter nog geen kaal plekje gezien. Let bij aankoop dus daar eens op, ik heb gemerkt dat het van grotere invloed is dan de pasvorm of het merk (= prijs) van de deken. Vermijd de nieuwere Bucas dekens met fleece voering, denk eventueel aan Harry's Horse deken (bvb. Highliner), deze hebben vaak een nylon inzet op de borst. Nog even een tip: Imperial Riding heeft een deken met hals in het assortiment, deze heeft ook een nylon binnenvoering en kost 'slechts' 100 euro. Ik heb hem zelf op een pony liggen en bevalt uitstekend; scheurvast, waterdicht en lekker warm (alleen knalblauw).

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 00:33

Ik heb ook Rambo dekens.........geen problemen meer!

miss

Berichten: 68
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 04:04

Cassidy schreef:
En als je de mogelijkheid hebt, kies een deken met een loopsplit.
En vroeg beginnen met de BH, meteen als je met dekens begint...Als de plekken eenmaal kaal zijn dan ben je te laat...


Van dekens met loopspit krijgt mijn paard ook kale plekken maakt niet uit welk merk het is.

miss

Berichten: 68
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 04:05

Flaxan arabians verkoopt dekens voor arabieren maar die zijn niet water dicht geloof ik

miss

Berichten: 68
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 04:06

Zannekin schreef:
http://www.dominick.nl , deze dekens geven ook totaal geen schuurplekken en blijven altijd los vooraan. Ook een nadeel: prijzig.


Maar je heb er wel lang wat aan ik heb mijn deken nu 4 jaar en ziet er nog steeds goed uit.


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 09:38

Inderdaad. Die dekens hebben ook geen speciale voering om niet te schuren. Het is door de pasvorm en dat zie je ook.

carlos

Berichten: 628
Geregistreerd: 28-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 19:03

heey leo ik heb me ook aangemeld nij bokt mij nick = carlos wANRT LIberty heeft iemand al...... kuzzzzz elleke

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 21:36

mijn paard heeft ook schuurplekken van het lopen met de deken aan. Nu smeer ik de plekken voor het rijden in met uierzalf en na het rijden krijgt hij zo de deken op. De binnenkant wordt op de schuurplekken vettig. Na ca 2 weken heeft hij weer haar op de kale plekken en zie je het al bijna niet meer

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:30

Mijn paard heeft ook schuurplekken en ik had het nog nooit bij een ander paard gezien, erg lelijk is het inderdaad! Ik ben haast bang dat er nooit meer haar op die plekken komt, maar ik zal Anke's techniek eens proberen. Hopen dat het helpt!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:53

Gammon heeft rechts op zijn schouder een schuurplek, misschien verdwijnt het nu hij een andere deken heeft.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 03:16

mijn pony krijgt van alle dekens plekjes. (ook van de highliner, terwijl die perfect past) Helaas zijn dr witte haren op z´n schoft te voorschijn gekomen, terwijl ie nog nooit een zadel op heeft gehad, moet dus door de deken komen

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 14:09

Rambo's hebben iid voering om schuurplekken te voorkomen.
Een paard bij ons op stal had ook een schuurplek en die krijgt nu een rambo.
Ze zijn wel duurder,maar gaan ook veel langer mee.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 23:36

Sinds ik Rambo dekens op mijn paard leg zijn de schuurplekken ook over. Vorig jaar had ik nog een oude Divoza deken liggen, gelijk binnen twee weken schuurplekken, ondanks de gladde voering bij de boeg. De paarden bij ons op stal met voornamelijk dekens van Harry Horse hebben schuurplekken, bij Rambo nog niet gezien.

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 02:25

Mijn Haf heeft er ook last van, maar die haren komen dus gewoon terug... Verward

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 02:39

smiley schreef:
Mijn Haf heeft er ook last van, maar die haren komen dus gewoon terug... Verward


Natuurlijk komen de haren gewoon terug, de haren breken door de voering van de deken namelijk alleen maar af.
Hetzelfde gebeurt ook als jij een haar van je hoofd afbreekt mij het kammen/borstelen van jouw haren. Die blijven namelijk altijd doorgroeien.
Op het moment alleen dat door de afgebroken haren kale plekken ontstaan, is het een minder fraai gezicht.

Je suis Charlie.

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 17:06

shoot, dat is het dus!!! Loon staat met 2 dekens op deze winter, (als het vriest dan) een zomerdeken van Rambo en daarover een winterdeken van Bucas. Nu heb ik vorige week (12 graden) die zomerdeken eronderuit gehaald en nu zag ik dat ze schuurplekken heeft.........
Maarja, kan haar moeilijk als het niet vries met 2 dekens op laten staan.
Shoot zeg, net een nieuwe deken. grrrr.

Ik smeer er nu uierzalf op, baat het niet, schaadt het niet.

Ons paardje dankt de hemel dat haar baasjes zo str*nteigenwijs zijn!! Antoine de Bodt, bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fayyah19, ImkeTarek, SentiBot en 69 bezoekers