Kruisen met een friese merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Kruisen met een friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-02 19:33

Ik weet dat er al verschillende topics zijn geweest over kruisingen etc maar toch wil ik hier weer even over beginnen.
Onze 6 jarige friese stermerrie heeft dit seizoen binnen 3 maanden haar vruchtje verloren. We hebben haar laten insemineren met sperma van Piter. Aanstaand seizoen ga ik het met Time proberen en hopen dat ze dan wel een 11 maanden lange dracht kan volbrengen.
Toch loop ik met de volgende gedachten.
Omdat haar moeder via KI niet drachtig wordt (blijft) heb ik een beetje de angst dat het bij haar ook zo zou kunnen zijn.
Ik wil 3 seizoenen proberen haar doormiddel van KI van een fries uiteraard drachtig te krijgen maar als het na 3 seizoenen nog niet is gelukt ga ik iets anders doen.
Het zal dan waarschijnlijk een natuurlijke dekking of KI worden met een ander ras, maar welk ras dat is de vraag.
Ik kan alleen nog af en toe rijden vanwege een ongeluk dus fokken is eigenlijk de hoofdzaak wat ik zelf met haar kan doen. Ook al kon ik zelf nog wel rijden dan zou ze toch ook voor de fok worden gebruikt hoor.
Ik praat dus niet over een kruising fjord x fries of tinker x fries want dat is dus echt niets. Wel heb ik al verschillende keren gelezen over arabier x fries, kwpn x fries etc.
Wie heeft hier meer ervaring mee en weet wat er uit kan komen.
Ik heb gehoord dat fries x andalusier ofzo niets is, terwijl je toch aan zou nemen dat het wel zou moeten kunnen?
In eerste instantie zal het ook niet voor de verkoop zijn maar voor mezelf, en dan hopen dat ik er ooit wel op zou kunnen rijden.
Zelf hou ik enorm van bonte paarden dus hoe zou een kruising fries x samber bijvoorbeeld zijn?

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 19:41

wij hebben op stal een hele mooie 2 jarige hengst staan, moeder is KWPN (schimmel) vader is fries.
Het is net een andalusier! Echt een heel mooi paard met gangen waar je eng van wordt, echt het sierlijke van een fries!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-02 19:46

gaaf, weet je misschien wat voor soort papier die kwpn merrie heeft?
ik weet in ieder geval dat ik een hengst moet hebben met een goed achterbeen gebruik, dat mist mijn merrie namelijk.
en hoe zou een tuigpaard hengst x fries zijn?

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 20:57

Ik ken verschillende kruisingen met Friezen,
en eerlijk gezegd vind ik het allemaal misbaksels... Spijt me zeer als ik er nu iemand mee beledig.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ik de kruising die Stef beschrijft wel OK zou vinden, het is maar net waar je van houdt.
Zo was (is) Stef helemaal gek van een valk die ze ook bijna gekocht zou hebben, persoonlijk vond ik dat een misser van de bovenste plank.
Je moet je afvragen of je zulke veulens wel kwijtraakt, ik denk het niet. Jouw fokproducten zouden een breed publiek moeten aanspreken en dat is gewoon niet het geval! Er zijn maar weinig mensen geintresseerd in deze kruisingen terwijl er toch nog zat van rondlopen, er is dus meer aanbod dan vraag.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 21:05

Stiekum moet ik Sjuimpje wel gelijk geven en zo'n goede merrie daar ga je toch niet mee kruizen? Jammer hoor.Zo'n merrie zou ik eerst maar eens helemaal omlaten keren door een goede DA.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 21:15

kennisen van mij hadden een friese merrie die wilde 3 jaar lang niet drachtig worden van een friese hengst(ki).jaar 4 hebben ze t roer omgegooit en hebben ze gekozen voor eeen natuurlijke dekking met een andalus.wat denkje in 1 keer drachtig.

Bella drachtig voor 2013 van Vagrant Z (vagebond de la pomme x carthago)

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-02 21:45

Ik hou zelf ook absoluut niet van kruisen, daar ben ik gewoon eerlijk in maar als je een goede merrie hebt zoals ik waarschijnlijk dus heb dan wil je daar toch een veulen van hebben. Tuurlijk wil je 100% fries met een goed papier maar als dat niet wil lukken dan ga je toch op zoek naar iets anders.
Ik heb echt geen zin om voor tig euro's aan onderzoeken uit te gaan geven, trouwens dat kan ik niet eens haha
trouwens een echt goede da op dat gebied heb je hier in zeeland ook niet. ja eentje maar die is dit jaar heel ziek geweest (hart problemen) dus of hij alles weer op kan pakken is nog maar de vraag.
het eerste seizoen heeft al handen vol geld gekost aan scannen, opvoelen, etc etc. en daar heb ik ook niets voor teruggekregen toch.
Ik ken verschillende mooie kruisingen met friezen, en ik denk dat de meeste maar luk raak kruisen (zoals fries x tinker of fries x fjord etc etc)
als ik zou gaan kruisen (minimaal over 2 jaar dus) dan wil ik wel weten met wat ik kruis vandaar dat ik er nu eigenlijk al mee bezig ben wat een eventuele partner in de toekomst voor haar zou kunnen worden.
Maar ja liever doe ik het ook niet hoor.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 22:51

Ik VIND de valk idd nog steeds een heel leuk beestje sjuimpje, en als ze nouja, als dat hele gedoe er niet omheen had gezeten, had ik haar ook absoluut gekocht. Ik hou van paarden die niet alledaags zijn (kom ik aan met een standaart haffie en een simpel zwart shetje Haha!) Misschien omdat ik recreant ben, en dus mijn paard dus niet minimaal Z moet kunnen lopen o.i.d. Hiervoor zijn kortere halzen bijv niet zo;n probleem.
Het jammere van Orien (de hengst bij ons op stal dus, zal eens foto's zoeken voor je) is dat ie schimmel wordt.
Ik weet van de moeder trouwens helemaal niks, alleen dat er een half duits papier o.i.d. bij zit en ze nu bezig zijn om haar in het KWPN te krijgen. Alleen alle warmbloedpaarden zijn bij mij dus gewoon KWPN Haha!

Hier nog een foto van DE valk (oftewel Mir) Fries x New Forrest (volgens de toenmalige eigenaar)
Afbeelding


Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38575
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 23:10

Waarom gebruik je niet een Frieze hengst die wel natuurlijk dekt?! Bloos Haha! Persoonlijk niet gecharmeerd van kruizen buiten je eigen ras, voor eigen gebruik of niet.

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 23:14

Wat een mooie foto!
echt een leuk beesie!

http://mderooij-fotografie.nl/
https://www.facebook.com/mderooijfotografie

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 23:26

ik heb tot nu toe een paar hele mooie fries x kwpn gezien
twee bloedmooie fries x fjord, grotendeels de bouw van een fries maar dan 1 donkere valk en 1 lichte valk

en 1 super luxe fries x arabier maar dat is voor mijn smaak te luxe

ik vind friezen ook eingelijk alleen mooi als ze een beetje het oude tiep zijn. oftewel body tussen je benen in plaats van een strijkplank

o ja ik vergeet bijna een merrie en een ruintje van de combi fries x andalusier de merrie was een beetje mislukt helaas , maar die ruin zag er prachtig uit en kon echt heel mooi bewegen


tegen de tijd dat ik een paard ga zoeken zou ik toch best een mooie kruising fjord x fries willen hoor

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-02 23:32

Ods schreef:
Waarom gebruik je niet een Frieze hengst die wel natuurlijk dekt?! Bloos Haha! Persoonlijk niet gecharmeerd van kruizen buiten je eigen ras, voor eigen gebruik of niet.

ik geloof dat er nog 1 is ofzo en dan moet de inteeld niet te veel zijn etc.
nee die gedachte heb ik 3 jaar geleden al opgegeven, met mijn andere merrie kan ik dus niet meer fokken, kan namelijk niet mee gereisd worden

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

ghislaine

Berichten: 344
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 23:38

Hoi,,,
Ik verwacht rond Mei / Juni ook een kruising van een friesje.. en heb zelfs al hele mooie kruisingen gezien en natuurlijk ook mijnder mooie.
Het is en blijft een gok met wat er uitkomt maar dat is eigenlijk bij ieder fokprodukt, toch

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 00:11

Ik laat het volgend jaar mijn KWPNmerrie ook dekken door een friese hengst, lijkt me een hele mooie kruising en er is best veel vraag naar zo'n type recreatiepaardjes hoor.....
Ik fok dan wel zonder papieren.....zo kan de prijs van het veulen ook redelijk blijven....

je kunt ook altijd met een fries zonder papier dekken....?!

Papier: NRPS x wat dan ook....kun je NRPS papieren bij aanvragen (bij pony's geld wel min. 25 % arabisch volbloed)
Wij hebben ooit een arabier x fjord gedaan en dat veulen kreeg ook NRPS papieren.

Als je kruisingen niet mooi vind, zou ik gewoon laten dekken door een andere fries (hoeft toch niet perse een goedgekeurde te zijn?)

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 10:10

Ik heb een kruising tussen een fries en een bont kwpn paard afstamming Samber.Het is een gitzwarte merrie die totaal niks van een rijpaard heeft ze lijkt sprekend op een Merens pony maar dan groter ze is 1.60.
Ik zelf vind haar best een mooi paard vooral haar hals het is alleen jammer dat ze het Wobbler syndroom heeft.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-02 10:49

ahh samber, echt een supermooie hengst. heb je misschien een foto van je paard?
klinkt misschien stom maar wat is het wobbler syndroom?

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 12:43


It never eats, it never sleeps, it never stops...

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 13:00

Kais heeft de link al gezet bedankt. Ik heb wel fotos maar kan niet scannen dus dan houd het op. Samber is haar opa de vader van haar was een ongekeurde zoon van Samber en het toeval wil dat van mijn rijpaard de opa ook Samber is want die heb ik zelf gefokt uit mijn Samber merrie. Het zijn twee totaal verschillende paarden met wel dezelfde opa.

UlbeH
Berichten: 416
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 13:05

Zeg, misschien een gek idee hoor maar ik wil mijn friese Hengst wel een keertje de gelegenheid geven om eens.....
Hij is een zoon van Erik351 en zijn moeder is Naentje.

Quo Vadis?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 13:09

Fokken is gokken, sommige kruisingen kunnen heel mooi uitpakken andere niet...
Er heeft hier ooit nog eens een foto gestaan van een New Forest X Fries (een zwarte merrie) waar iedereen afschuwelijk op reageerde (ik vond ze ook niks Haha!) nou moet je weten dat een buurman van me die heeft gekocht en ze staat echt hartstikke sjiek voor de koets. Al bij al niet zo lelijk als op de foto (was gewoon een slechte foto) in het echt ziet ze er best leuk uit, MAAR nog steeds niet MIJN keus (die van m'n buurman wel).
Jammer genoeg (vindt ik dan) heeft hij zijn Darco BWP merrie dit jaar laten dekken door de Friese hengst "Rik" (ken hem ook niet) ben benieuwd wat daar van gaat komen....

Fries X Arabier wordt overigens wel meer gedaan. De Fries mist net dat ietsje uithouding om het in wedstrijden voor de koets goed te doen (heb ik ook maar gelezen in BIT) en worden ze dus gekruist met Arabjes opdat ze het beter doen kwestie van uithouding (en ze er meer rijpaard uit gaan zien)
Tot grote ergernis van een Friezefokker die zei dat je voor een Arabier niet bij een Friezefokker moest zijn maar enfin. Haha!

Fries X Arabier is blijkbaar nog vrij gebruikelijk.

Die Friese hengst Rik maakte die BWP merrie trouwens in 1 keer drachtig, misschien is dat iets voor je merrie?

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 14:53

Horse Pleasure"]
[quote="Ods schreef:
Waarom gebruik je niet een Frieze hengst die wel natuurlijk dekt?! Bloos Haha! Persoonlijk niet gecharmeerd van kruizen buiten je eigen ras, voor eigen gebruik of niet.

ik geloof dat er nog 1 is ofzo en dan moet de inteeld niet te veel zijn etc.
[/quote]

Als ik mij niet vergis, zijn er nog 3/4 Natuurlijk dekkende goedgekeurde Friese hengsten in Nederland. Eentje daarvan is Rypke 321 (Feite 293 x Wessel 237)

Verder wil het ook nog wel eens helpen een merrie te insemineren met 'vers' (net opgevangen) zaad.

UlbeH
Berichten: 416
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 15:38

Die van mij heeft er wel zin hoor.

Quo Vadis?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 16:29

Ik zou je merrie gewoon laten dekken door een friese hengst, er zijn al niet zoveel mooie friezen meer.
Zo hou je het ras ook raszuiver!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 19:29

Ik ken een paar kruisingen friesx bonte kwpn, erg mooie beestjes en voor de hengsten is afname in duitsland als circuspaard (daar fokt diegene ze ook voor).

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-02 20:18

Kennen jullie de hengst Niko I en zijn volle broer Niko II?
Dat zijn twee prachtige bonte hengsten van Bonte Bertus (gelderlander x fries) x friese merrie.
Afbeelding Niko I

Afbeelding Niko II
Afbeelding Niko I

Vooral toen ik enkele jaren geleden deze foto's kreeg van de Niko's, Wow.
Afbeelding Niko I
Afbeelding Niko II
Niko I vind ik op die foto echt TE GEK, Prachtig zo'n hengst (ja ik hou van bond) maar Niko II vind ik qua aftekeningen toch wat mooier, hij heeft minder wit dan zijn oudere broer.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers