discussie: 13-jarige op groen paard?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

discussie: 13-jarige op groen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-02 22:52

N.a.v. een aantal opmerkingen in dit topic [EA] nogmaals 3 jarige ruin te koop. (onder het zadel) absoluut niet persoonlijk bedoeld overigens!

Ik stond daar wel even van te kijken. Ik heb niet anders gedaan zou ik bijna zeggen. Ik was twaalf en kreeg een 3,5 jarige Aram-zoon onder mijn gat geduwd (zie profiel, de vos Tong uitsteken ). Ik kon écht niet rijden, en de 8e keer zat ik erop. Ben er vaak afgedonderd, maar ik leef nog steeds en in goede gezondheid.
Daarvoor had ik op de manege al op een 3-jarige hengst gereden. Sterker nog: ik werd gevraagd hem 'in te rijden'. Heb ik wel geteld 1x serieus gedaan want er was zoveel bekijks en commentaar dat ik afgestapt ben met het idee dat het helemaal aan mij lag dat het beest niet wilde galopperen (was de grootste schat op 4 benen, echt waar, deed niets verkeerd). Daarna is het beestje jammerlijk verkloot en gek genoeg lazerde iedereen eraf behalve ik. Natuurlijk is dat een aangedikt pennymeisje verhaal van een 12-jarige (75% van je herinneringen verzin je er later bij). Maar met mijn Joop is ook alles goed gekomen. Die leeft nog en we kunnen er inmiddels aardig wat meer van.
Wat is er dan in godsnaam verkeerd an om een 13-jarige op een groen paard te zetten? Ik vond het super (ondanks de blauwe plekken). Mijn zusje mocht als 9 jarige aan de longe op een 3-jarige volbloed hengst zitten (Voltrack, inmiddels ruin, ook in profiel). Beest was een beetje wacko (nog steeds), maar ik zie echt niet in wat daar mis mee kan zijn. We hebben aan hem een enorme kluif gehad, maar ook die loopt nu als 6-jarige al zowat 2 jaar met mijn zusje erop vrolijk rondjes en gedraagt zich vrijwel altijd voorbeeldig. Of dan onze hengst, 7 jaar, mijn zusjes paard inmiddels. Ok, dat is de braafste van het stel zowat en die doet echt geen vlieg kwaad. Als hij loopt te dansen krijgt ze het ook wel benauwd, maar dat doettie vrijwel nooit. Kom nu niet aan met dat dit uitzonderingen zijn ofzo. Ik zet liever mijn zusje erop dan mezelf, zij kan inmiddels namelijk een heleboel dingen veel beter dan ik, ze heeft af en toe alleen nog niet het kunstmatige lef en haar op haar tanden, maar verder kan ze die beesten mákkelijk de baas.
Goed, mijn zusje (bijna 13) kan goed rijden, maar dat kon ik echt niet hoor! Ik was echt een manegeruitertje en ik mocht van geluk spreken als ik weer een uurtje was blijven zitten. Ik mocht niet alleen het bos in (mijn zusje zou dat wel mogen, die is echt heel anders dan ik), het argument was dat de meeste paardrij-ongelukken met 13-jarige pennymeisjes gebeuren. En natuurlijk ligt het aan het kind etc etc, maar ik zet hier thuis echt iedereen op welke knol dan ook. Omdat die hengst nogal dominant is laten we die staan als er vriendinnetjes of neefjes of nichtjes komen, maar eerlijk is eerlijk: die is braver dan de andere arabier.
Echt waar, ik snap niet waarom je een kind van 13 niet op een groen paard zou mogen zetten. Dat is zo ontzettend generaliserend. Ik kijk naar wat er het erf op komt lopen, als het me niet aan staat gaat de stal wat mij betreft niet eens open, maar over het algemeen gaan ze gezellig rondjes rijden. Loslaten is wat anders, maar imho zijn de meeste 13-jarigen wel mans (of vrouws) genoeg om een paard een beetje rond te sturen. Tuurlijk heb je als eigenaar de verantwoordelijkheid en zet je een vreemde niet op een explosief dier, maar dat laat je toch aan de eigenaar over, dat is toch niet aan buitenstaanders?

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 23:02

ik ebn het helemaal mee eens
ik heb op mijn 11de een 4 jarige hengst niet zo grote
maar wel aan de maat ingereden
heb er ook nooit veel problemen me gehad
ben wel gevallen maar niet ernstig ofzo!

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 23:19

Ik heb zelf ook van jongs af aan groentjes gereden, vind het in principe ook niet zo'n probleem, mits er wel voldoende begeleiding is. Niet denigrerend bedoelt, maar ik vind het ook nog een verschil per paard. Mijn neusjes van de zalm, daar laat ik echt geen 13 jarige mee aankloten om het zo maar te zeggen, zijn ze veel te kostbaar voor. En zelfs voor een simpel arabiertje zou ik nog wel de nodige begeleiding willen geven, puur omdat ik wel verantwoordelijk ben voor mens erop en paard. Een 13 jarige die voor geen meter kan rijden geef ik geen groentje, die zet ik gewoon op een braaf paard met goede basis, daar kan die persoon genoeg van leren, totdat die zover gegroeid is om wat jongere paarden te rijden. Mijn paarden zijn mij dierbaar, ik hou niet van gerommel, uitermate slecht voor het paard, ik streef zoveel mogelijk naar fijn correct gereden paarden, en dat bevorder ik niet door een 13 jarige zonder ervaring ermee te laten hobbelen.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 23:40

Ff 'n vraagje tussendoor: Waarom nou eigenlijk 'n 13-jarige op zo'n jong paard laten zitten? Omdat die zo licht is Verward Ben ik eigenlijk toch wel nieuwsgierig naar...

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 23:44

ik was 12 toen ik een grote fries beleerde die nog knetter gek ook was Verward
ligt neit aan leeftijd vind ik.. je ziet tegenwoordig ook een 10 jarige met 2 Z pony's onder dr kont dus.. dus van zoiets meot je neit meer opzien vind ik..

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 01:00

Ben het helemaal eens met Mirte; dus moet de vraag worden omgekeerd: waarom zou je een 13-jarige op een groen paard zetten?
Verder is er de laatste jaren nogal veel gedoe geweest over verantwoordelijkheden enz. De teneur van de laatste jaren is steeds meer dat de eigenaar van het paard verantwoordelijk is als er wat gebeurt - zet je dus een 13-jarige op een groen paard en het gaat mis, dan kan het zijn dat je vreselijk de pineut bent !

Ik vind een groen paard trouwens volledig iets anders dan een Z2 pony.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 01:55

Toch zijn er 13-jarige die beter rijden dan menig volwassene. Ze zijn er niet veel maar ze zijn er wel.
De lichtheid is inderdaad een van de redenen om een kind op een groen paard te zetten.

Ik denk zelf dat het helemaal van de 13-jarige afhangt en het paard waar ze op zit of het een verstandige combinatie is.[/i]

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 04:20

Sja, wat zal ik zeggen. Ik reed Isolda ook in op die leeftijd, maar met begeleiding. Ikkon wel zitten op een paard, rijden kon ik niet. (ben er nog niet over uit of ik dat NU wel kan Haha! )
Ik heb ongetwijfeld veel fout gedaan. Heb ook veel geleerd. Maar Isolda en ik leven nog beide, hebben vrijwel geen grote brokken gemaakt (onder het zadel dan Knipoog ) en zijn prima op onze pootjes terecht gekomen.
En waarom een 13-jarige op een groen paard zetten?
In mijn geval was dat groene paard *mijn* paard. En ik wilde dat ook zelf doen, *met* begeleiding.
Want dat vind ik wel belangrijk, maar dat geld eigelijk voor alle leeftijden *LOL*

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 08:11

Jonge meiden zijn ook ideaal qua gewicht.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 09:17

ik was ook 13 toen ik maverick kreeg die was toen bijna 3

Bella drachtig voor 2013 van Vagrant Z (vagebond de la pomme x carthago)

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 10:47

Ik heb een pony(new-forst) ingereden toen ik 10 was. En nu ben ik 13 en ben ik bezig nog een pony in te rijden. Allebei kwamen ze zo uit de wei en waren nog nooit met mensen in aanraking geweest.

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 10:59

Ik snap de discussie ook niet. Als een dertienjarige kan rijden, wat maakt het niveau van het paard dan uit? Als ik zie wat er af en toe op maneges rondhobbelt (onbeleerde en groene paarden die in de lessen worden gestuurd met kinderen die het ook nog moeten leren, nou dat vind ik pas niet kunnen) waarom zou een dertienjarige geen groen paard kunnen (in)rijden en dat ze samen ergens naartoe groeien? Je hebt begeleiding nodig en de ruiter moet aanwijzingen kunnen aannemen en uitvoeren...

Ik zie het leeftijdsprobleem niet zo....

Je suis Charlie.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 11:04

Ik zie het probleem niet zo eigenlijk. Het is aan de eigenaar om te bepalen wie hij zijn paard toevertrouwd en waarom zou een meisje van 13 niet onder begeleiding met een jong paard kunnen werken? Wat is volgens jullie dan de ideale leeftijd hiervoor?
Ik ken meiden van die leeftijd die beter rijden dan een hele hoop volwassenen die ik ken. Kinderen leren veel sneller, vooral als ze al jong begonnen zijn. Daarom kun je niet zeggen dat een 13 jarige per definitie niet tot inrijden in staat is.
Wel heel belangrijk vind ik begeleiding. Je moet zo iemand niet alleen met een paard laten aanklooien. Ik vind wel dat er een volwassene aanwezig moet zijn om in te grijpen, mocht er wat gebeuren.

Mijn zusje heeft op haar 7e onder begeleiding haar b pony'tje ingereden. Ze is er wel tig keer afgelazerd, maar klom er telkens weer terug op. Ze was er op die leeftijd al heel serieus mee bezig en ze had er echt een superpony aan. Helaas leeft het beestje nu niet meer.
Ook met Yorghos heeft ze mij goed geholpen. De eerste ritjes zat mijn zusje erop, simpelweg omdat zij als 11 jarige veel lichter was dan ik.

* To Belg, or not to Belg *

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 11:49

Ik was 8 of 9 toen ik een knettergestoorde Sevin kreeg. Hij was voor alles bang, flipte constant. M'n instructrice heeft me goed geholpen (zo zie je maar weer wat goede begeleiding kan doen) en nu is het echt een schat van een paard.

Ik zet er zo een kind van 6 op die een beetje kan rijden. Natuurlijk blijft het een paard en kan ie altijd wat doen, maar over het algemeen is het echt een goedzak.

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 11:52

Ik heb een Shet X New Forrest ingerden *LOL*

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:02

leeftijd maakt imo niets uit, het gaat om de ervaring... iemand van 13 kan bijvoorbeeld wel net zo goed en soms nog zelfs beter rijden dan een volwassene...
als een 13 jarige met veel ervaring een paardje inrijd of op een jong paardje rijd dan krijg je rare reacties, als een volwassene met minder ervaring dit doet hoor je er niets over Verward
ik heb met 13 ook wel pony's zadelmak gemaakt en doorgereden, wel onder begeleiding van instructeur en eigenaar van de pony's

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:32

Bij ons op stal rijdt de dochter van de stalhouder haar 4 jarige NF in. Dit meisje is 9, en is met haar Welsh B M startgerechtigd. Ze rijdt onder begleiding van een Prix Snt George amazone, en 2x in de week wordt het paardje door een volwassen leerlinge van die zelfde amazone gereden. Zelf zit ze er zo'n 2 a 3x per week op. Dit meisje is een talentje, maar heeft natuurlijk de mazzel dat ze goede lessen en goede pony's kan krijgen en hoogstwaarschijnlijk eerder kon rijden dan kon lopen. Zolang het onder begleiding (goede begleiding) gebeurt zie ik hier het probleem niet van in, maar dat geldt ook voor menig volwassene

sharief
Berichten: 852
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:36

Hangt van het niveau van de ruiter af, bij ons op stal rijd er een 7 jarige al L2, hij rijd beter dan mij ondanks dat ik wat jaren rij.
Maar net wat je als eigenaar zelf toestaat en wilt.
Ieder voor zich.

;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:25

Het ligt aan de begeleiding, nivo en lef van de ruiter.

iemand die snel bang is die je op een groen paard zet, dat gaat zeker verkeerd.
Want een groen paard probeert uit waar de grenzen zijn. (of je moet wel een hele dooie bok hebben)
Daar zul je dan toch doorheen moeten durven rijden.

Omdat te doen is niet alleen je lef nodig, maar ook de goede manier omdat te doen, dus goede begeleiding is ook een must.

En het nivo is ook erg belangrijk.
Heb je al veel verschillende paarden gereden, paarden met karakter.
Dus niet 5 brave manege knollen, want dan red je het ook niet.
En je zit moet onafhankelijk zijn.
Dus niet meteen uit balans zijn bij een sprong op zij.
Niet je evenwicht zoeken op de teugels in zulke momenten.

Maar is bovenstaande aanwezig, dan kan het wel, maar dat geld bij alle leeftijden Lachen

Finnea

Berichten: 10070
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:32

T hangt natuurlijk meer af van de kwaliteiten van de ruiter af dan de leeftijd. Ik ben nog maar 14, maar heb wel 2 haflingers (met hulp dan) ingereden. Ik zou er zelf niet voor kiezen om het helemaal alleen te gaan doen, daar ben ik toch echt te jong voor. T is beter als er iemand bij is die meer ervaring heeft en je op eventuele foutjes wijst, anders is een paard zo verknalt.

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 14:03

ik was 12 en hobbelde al rond op een hengst van 3 jaar, dit komt omdat ik van kleins af aan al op een paardenrug rondhobbelt. leeftijd zegt niks, je moet kijken naar de rijkunst van het kind. als hij of zij 13 is en totaal niet kan rijden, dan is het echt onverstandig om het op zo'n jong dier te laten zitten, maar dat weet iedereen wel.
maar als hij of zij geweldig rijd, waarom dan niet op een 3 jarig paard, ik maar daar geen onderscheid in.
het ligt er tuurlijk wel misschien hoeveel zo paard voor de eigenaar betekent, als hij veel waard is dan kan ik het begrijpen dan zo eigenaar zegt liever een ouder persoon, al zou ik zelf niet zo moeilijk doen, maar ik zou er toch denk ik wel blijven, er kan tenslotte van alles gebeuren!

Don't love me because i'm easy, love me because i'm me!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 14:04

Tja, dit is misschien off-topic, maar gezien de aanleiding van wil ik toch nog even zeggen dat dat Lieke haar eis gewoon is. Zij heeft nog altijd het goed recht om zelf te beslissen.

Overigens heb ik mijn "wacko" kruising Welsh X Shet merrie van 3 laten inrijden door Angelke hier op bokt (zij toen geloof ik 14 jaar). Zij zocht een verzorgpony en ik had er 1. Ondanks ze er de eerste keer tijdens het proefrijden er een paar keer naast lag is ze zonder aarzelen er iedere keer terug opgestapt en probeerde ze gewoon nog eens (ze is er later nog wel een paar keer afgedonderd, maar dat beest kon bokken! Haha!). Dat is er 1 met lef en zo iemand zocht ik. Ze heeft er overigens altijd goed mee gereden, springen, crossen, beetje dressuur..ging allemaal en ze kwam elke keer terug ondanks der blauwe plekken Haha!

Het kan dus heus wel. (maar moet erbij zeggen dat je zo een kleine pony niet kunt vergelijken met een paard.)
Laatst bijgewerkt door Loolapelooza op 29-12-02 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 14:33

Hoeveel 13jarige ken je die een paard netjes kunnen aanrijden? Ik ken er heel weinig, ik heb het zelf wel gedaan toen ik een jaar of 12/13 was en heb ze wel braaf zadelmak gekregen maar echt fijn gereden paarden waren het natuurlijk niet, en vaak valt ook niet anders te verwachten van een 13jarige, op enkele uitzonderingen na. En hoeveel 13jarige hebben er nou op een 'echt' paard gezeten??

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 15:39

Toen ik 13 was heb ik ook al heel wat paarden onder mn kont gehad, ook groene. Ik denk dat het met goede begeleiding al zeker zou moeten lukken! Maar helemaal zelf inrijden...mwoah, dat weet ik niet. (hoewel sommige 13 jarige beter rijden als iemand van 25 bijvoorbeeld)

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 15:40

het ligt eraan hoe goed de 13 jarige kan rijden!
kan namelijk verschillende verhalen vertellen over verpeste paarden, en heb vandaag zelfs een paard verkocht, die is van een meisje, nu 14, die kreeg ze als 3 jarige toen zijn 13 was, meisje was niet bang, kon aardig rijden, maar is bang geworden door haar eigen paard, en toen mocht ik hem gaan rijden en vandaag is ie verkocht, maar wat een rotbok was dat geworden toen zij er een halfjaartje mee had gereden!heeft me flink wat moeite gekost om hem weer aan t lopen te krijgen!
hij was zo braaf in t begin, maar ja die is zn grenzen gaan verleggen en meisje heeft toen niet ingegrepen!

maar als ik kijk naar hoe ik zelf rij, ben nu 20, rij ruim 10 jaar,eerst 4 jaar manege daarna eigen pony&paard, heb destiny bijna 6 jaar, Quentin 3,5 jaar, ik heb nu pas het idee dat ik een jong paard kan inrijden(heb er nu 1 helemaal zelf ingereden, en verschillende die net zadelmak waren verder gereden)

ik leer nog dagelijks bij!en moet nog zoveel leren!!

dus dan vraag ik me af hoeveel 13 jarigen er zijn die al ervaring genoeg hebben om een jong paard in te rijden!

een jonge pony is dan wel te doen, dat is toch een heel verschil met een paard! ken wel n paar meisjes van 10/11/12 die verschillende C en D pony's hebben ingereden, dat is goed gegaan, mede dankzij goede begeleiding, maar die meisjes zie ik over een paar jaar echt geen paard inrijden als ze 13/14 zijn hoor!
daar missen ze de ervaring met paarden voor!


o ja nopg ff iets, waarom voor het gewicht?
ken genoeg (kleine) volwassene die nog geen 50 kilo wegen!
en ik weeg zelf amper 60 kilo, dus waarom een 13 jarige er op?die wegen toch vaak ook zoiets van 40/45 kilo?ligt er ook aan of ze klein/groot zijn

maar ik zou bv nooit een kleine 13 jarige op een paard zetten!simpelweg omdat ze dan zo klein is dat ze helemaal niets te vertellen heeft, komt met de benen niet echt onder t zadel uit, heeft weinig kracht in haar benen, zo leert het paard niet veel natuurlijk!

en dan kan je er volgens mij beter iemand opzetten die net iets sterker is en wat meer te vertellen heeft, en als diegenen dan toevallig 60 kilo weegt, ja daar krijgt het paard nix van hoor!

maar wel altijd iemand met veel ervaring met verschillende paarden!

want moet ik kiezen uit een 13 jarige met veel ervaring of een volwassene met minder ervaring, kies ik voor de 13 jarige!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Patriesje, tienus63 en 21 bezoekers