foene griek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

foene griek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-02 01:06

heeey
mijn verzogpony heeft iets met zn luchtwegen en als je niet goed instapt krijgt hij een gigantische hoest bui.
nu had hij daar foene griek voor maar nu is dat op en de eigenaarese zei dat je foene griek niet altijd moest gebruiken omdat het dan niet meer werkt!
is dit waar???
alvast bedankt!

xxx laura


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 01:15

Foenegriek werkt alleen preventief, dus het is geen geneesmiddel. Als je paard al hoest, heeft het geen enkel nut. Dan is het het best als je gewoon de DA belt en er eens naar laat kijken, vooral als de pony het al langere tijd heeft.

Toos paardloos


Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 02:44

Foenegriek helpt wel degelijk ook wanneer het paard al hoest, het hangt alleen van de soort hoest af.
Wij hebben een licht dampige pony alhoewel ik daar zelf vaak sterk aan twijfel omdat ik geen dubbele slag zie bij de ademhaling en ze ook erg weinig klachten heeft.
Zodra zij weer gaat hoesten start ik met de foenegriek en dan gaat het weer prima. Onze dierenarts schrijft het ook regelmatig voor aan hoestende paarden.

Foenegriek kan je wel blijvend voeren maar ik ben er geen voorstander van om medicijnen, hoe onschuldig ook, door te geven wanneer er geen klachten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:45

Foenegriek is geen geneesmiddel en kan ook blijvend gevoerd worden zonder dat de werking minder wordt. Het zuivert en verzacht de luchtwegen, en werkt sterker als je het in combinatie met knoflook gebruikt.
Ik zou echter niet op foenegriek als oplossing vertrouwen, hooguit als ondersteuning tijdens het stalseizoen. Hoesten is nooit goed en altijd een reden voor een consult van de veearts.
Ook bij chronische luchtwegproblemen zou ik op het advies van de va afgaan en niet zelf gaan dokteren.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:55

Als het hoesten minder wordt, moet je gewoon stoppen. Ik blijf ook niet de hele dag door aspirientjes slikken omdat ik een keer ziek ben geweest.

Ik vind het wel helpen, maar het probleem oplossen doet het niet helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:00

Verkeerde vergelijking, want aspirines zijn een geneesmiddel. Foenegriek is een ondersteunend supplement, zeg maar zoiets als dat je zelf extra vitamines slikt, of bv echinaforce voor extra weerstand.

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-02 13:09

heel erg bedankt allemaal.
Lucky heeft niet echt hoestbuien (ja ook wel) maar maar dat ie hoest en dan er enorm veel slijm "opkomt" waardoor ie bijna stik!
en over dat ik de dierenarts moet laten komen....hij heeft een teddybeer vacht maar ze koopt geen zweetdeken want daar heeft ze geen geld voor heeft dus lijkt me niet dat ze dat dan wel kan betalen!
maar als ik goed instapt hoest ie een paar keer en daarna heeft hij er geen last meer van.

nog een keer bedankt.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:20

Even een toevoeging:
Hij had/heeft (nu trouwens wel een stuk minder dan vorig jaar) het ook als ie heel snel zn kuil op eet, maar als je het nat maakt niet echt meer.
Vorig jaar was dat ook zo, stond ie half stikkend in zn stal met allemaal groen slijm uit zn mond en neus. Zag er echt helemaal niet goed uit, maar we kunnen moeilijk de dierenarts bellen als de eigenaresse dat niet wil (en we het nummer verder ook niet hebben ofzo)

Lautjuh123, ik denk niet dat het er om gaat dat ze het geld er niet voor heeft, DA is belangrijker dan een deken vind ik. Ik denk gewoon dat ze denkt dat het niet nodig is ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:21

Lekker snuggere eigenaar dan.... Groen slijm is niet zo'n heel goed teken Frusty

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-02 13:30

steffi, dat snap ik ook wel. dit was alleen als voorbeeld genoemt dat ze niet echt veel over heeft voor haar paard.

dat groene slijm heeft hij de laatse tijd niet meer want ik heb het nog nooit gezien maar mischien als hij eten krijgt als ik er niet ben.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:34

Dat groene slijm had ie in de periode dat ze de wei in gingen, zegmaar rond maart/april/mei.

Sinds Laura er is (ongeveer een maand of 2) heeft ie het niet meer gehad, alleen wel af en toe hoesten als zn kuil niet nat is.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 16:10

Nou, dat klinkt niet bepaald goed. Als een paard zo hoest en dan ook nog slijm ophoest zal je zeker de dierenarts moeten bellen. Dit is vragen om een dampige pony, zeker als de pony dan ook nog lang nat blijft. Maar daar kan jij niet veel aan doen. Misschien kan je de eigenaresse proberen uit te leggen dat ze op den duur alleen maar meer geld kwijt is aan de veearts wanneer ze niet snel iets aan het probleem doet.
In de tussentijd zou ik haar zeker niet nat laten worden tijdens het werk en heel lang en goed uitstappen.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 20:07

Nog even een vraagje:

Helpt foenegriek ook iets bij een chronische aandoening?

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 00:14

Sonja schreef:
Verkeerde vergelijking, want aspirines zijn een geneesmiddel. Foenegriek is een ondersteunend supplement, zeg maar zoiets als dat je zelf extra vitamines slikt, of bv echinaforce voor extra weerstand.


Beetje afhankelijk welke samenstelling je hebt, maar over het algemeen onderdrukt foenegriek de hoest.... Dus niet blijven voeren!!! Ondersteunend... ik zal het woord wat ik in mijn hoofd had maar niet hier
typen.....
Bel gewoon de DA als jouw paard hoest en ga zelf niet aan de slag met allerlei andere middelen! (ken namelijk een paard wat op de foenegriek stond, NIET HOESTE, maar wel de longen naar de kl*te.... Lekker fijn spul! (dier stond wel al 2 jaar op het spul, voor een weekje of 2 vind ik het eventueeel wel een oplossing...))

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 00:44

Melissa schreef:
Nog even een vraagje:

Helpt foenegriek ook iets bij een chronische aandoening?


Dat hangt van de chronische aandoening af uiteraard. Zelf gebruik ik, ook relatief onschuldige middeltjes als Foenegriek, liever alleen na overleg met de veearts.
Een tijdlang hoesten, ook bij droge hoest, vind ik toch altijd een reden om de veearts te laten komen.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 00:19

De dierenarts is al geweest.
Ze heeft een chronische ontsteking aan haar strottenhoofd..

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: charootje en 105 bezoekers