Wie fokt er wel eens over de grens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38712
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Wie fokt er wel eens over de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 02:11

Mmmm ik zit er over te denken een Duitse hengst voor mijn merrie te gaan proberen en nu kreeg ik vandaag de papieren van de Hengstenhouder binnen met daarin de eisen waaraan ik moet voldoen, nouja eisen maar toch.

Die stute muss aus einem seuchenfreien bestand kommen, tupferprobe (nicht ätler als 3 wochen) und Nachwies der Infuluenzaimpfung sind Erforderlich. Für die Zuchttauglichkeit ist der Stutenbesitzer verantwortlich.

Kan iemand mij vertellen wat dat inhoud? Dat ze geënt moet zijn begrijp ik nog wel maar de rest?

Heeft iemand ervaring met "over de grens" fokken??

prompter

Berichten: 11095
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 02:19

Seuchenfrei = vrij van alle besmettelijke ziekten, tupferprobe = watje of iets dergelijks met slijmmonster niet ouder dan drie weken is verplicht.

Sjeminee, wat ben ik blij dat toen mijn merrie door een in Duitsland staande hengst gedekt moest worden het sperma gewoon per koerier naar Nederland kwam...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 15:00

Dit gaat over een natuurlijke dekking, iets dat in Nederland nogal antiek is. Wie is die hengstenhouder??? Je kan trouwens het sperma van bijna alle Duitse hengsten via een goede Nederlandse hengstenhouder in je buurt bestellen. Ben je van al die sores af.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 00:33

sarabande schreef:
Dit gaat over een natuurlijke dekking, iets dat in Nederland nogal antiek is.


Maar wel handig dat het kan... Zo hebben oudere hengsten nog de kans zich voor te planten als de kwaliteit wat minder wordt. Sommige hengsten dekken enkel nog natuurlijk trouwens.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 21:08

Zannekin:

Citaat:
sarabande schreef:
Dit gaat over een natuurlijke dekking, iets dat in Nederland nogal antiek is.


Maar wel handig dat het kan... Zo hebben oudere hengsten nog de kans zich voor te planten als de kwaliteit wat minder wordt. Sommige hengsten dekken enkel nog natuurlijk trouwens.


In Duitsland is het net als in Nederland en Belgie heel normaal en niet antiek dat er gewoon natuurlijk gedekt wordt en in mindere mate bij Warmbloeds.
Bij de Engelse volbloeds is natuurlijk dekken binnen het stamboek verplicht.(En in Duitsland is de volbloed fokkerij van behoorlijke omvang)
Verder in Duitsland heb je depots van de Landesgestüten waar alleen maar natuurlijk gedekt wordt.
En die vet. eisen zijn er ook om je eigen merrie tegen b.v. CEM te beschermen.
Dus gewoon aanrijden en een dierenartsverklaring van je eigen dierenarts mee nemen. Zo simpel.