Vandaag eerste proefrit!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leanne
Berichten: 29
Geregistreerd: 24-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Vandaag eerste proefrit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 22:05

Hallo Bokkers,

Sinds gisterochtend heb ik een paard op proef (Prisca: 5-jarige bruine merrie, ongeveer 1.67m, v. Flemmingh) en vanmiddag heb ik voor het eerst op haar gereden. Ze was heel braaf! Volgens de verkoper (neef van mijn vriendin Sigrid en dat is weer de dochter van de mensen bij wie Prisca op stal staat) is ze behoorlijk groen, maar ik vind het nogal meevallen.

Ze was de eerste tien minuten ofzo wel wat dribbelig en kijkerig, maar dat moet natuurlijk kunnen in een nieuwe omgeving. Toen ze alle hoeken van de bak van alle kanten geïnspecteerd had, was het wel over en begon het neusje al te zakken. Ze is redelijk los en nageeflijk. Er is door haar vorige eigenares veel mee buitengereden, maar ik denk dat er meer mee gelest is dan de verkoper denkt. Ze moet trouwens weg omdat de vorige eigenares zwanger is.

Ik heb haar zonder sporen maar met een dressuurzweep gereden en ze stoof naar voren toen ik haar een tikje gaf omdat ze niet direct op m'n been reageerde. Mijn vorige paard was absoluut niet onder de indruk van de zweep, dus ik verwachtte niet zo'n heftige reactie.

Gizmo, het paard van Sigrid (zij is trouwens de dochter van de mensen bij wie ik een box huur) vond het erg spannend, met haar nieuwe vriendinnetje in de bak en ging zich vreselijk lopen aanstellen. Ze is een beetje een sloompie, maar vanmiddag leek het wel een hengst.

Na het rijden hebben we de dames even losgelaten in de bak. Dat ging wel goed, maar Gizmo liep een beetje dominant te doen. Normaal is ze heel tam met andere paarden en zeker met haar stal/weidemaatje Filou, want die is echt de baas. De volgende keer mogen Prisca en Filou nader kennismaken met z'n tweetjes. Als dat goed gaat, kunnen ze wel eens met z'n drieën naar buiten, denk ik. Hoe doen jullie dat met nieuwe paarden?

Echt een leuke dag vandaag, ik loop al sinds een uur of twaalf te grijnzen! Hopen dat morgen en overmorgen en de rest van de testweek ook leuk zijn.

Ik heb trouwens nog een vraagje over de Ainsley Viscount, dat ga ik stellen op Vraag-Maar-Raak.

Leanne

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 22:23

Fijn dat het zo goed ging *LOL* Ik was al op zoek naar een verslagje...Haha!
Hopen dat het zo blijft en dat het een blijvertje is, kunnen we misschien weleens meeten Lachen (lang leve de OV-kaart Party!! )
Ik hou je verslagjes in de gaten, hopelijk blijft ze zo braaf Haha!

Leanne
Berichten: 29
Geregistreerd: 24-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 23:01

OV-jaarkaart!? Daar ben ik al veeeeeeel te oud voor! Ik heb zelfs al grijze haren. Niet lachen, dat doet iedereen al... Knipoog

Ik hoop ook dat ze zo leuk blijft. Ze is ook op stal lief, dat was ik nog even vergeten te vertellen. Geen zure merrie, gelukkig. Ze heeft ook steeds goed gegeten en ze is erg opgewekt.

Maandagmiddag komt de dierenarts voor de aankoopkeuring. Voor zover ik het kan zien, is ze goed gezond, maar ik wil hem even laten luisteren enzo.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 23:55

succes!het zal wel super zijn als het klikt dan heb je een leuk paard. Maak je snel foto's?

Leanne
Berichten: 29
Geregistreerd: 24-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 22:09

Voorlopig heb ik nog even Kerstvakantie, dus op de foto's moet je nog even wachten. Een collega van mij heeft een digitale camera en die mag ik vast wel lenen. Ik hoop dat dat ding buiten beter werkt dan binnen, want de foto's die binnen gemaakt zijn, zijn behoorlijk wazig.

Volgens mij klikt het wel. Ik word in ieder geval heel vrolijk van haar. Ze zal mij ook wel aardig vinden, want ik koop haar om met snoepjes!

Vanochtend heb ik eerst een zadel opgehaald bij een kennis (hele mooie, bijna nieuwe Ainsley Viscount), gelijk hoofdstel (rondgenaaid, brede gecombineerde neusriem, wit onderlegd) meegenomen en alles past. Gelukkig heb ik net betaald gekregen en zat er een eindejaarsbonus bij!

Na het zadel en hoofdstel passen en uitmesten, hebben we met z'n vieren Prisca gepoetst (m'n ouders en vriend waren er en die wilden allemaal meehelpen). Erg vermoeiend, want met z'n vieren loop je elkaar nogal in de weg.

Ik heb vandaag even gelongeerd, maar dat ging niet helemaal vlekkeloos, want ze is panisch voor de zweep. Gisteren reageerde ze met rijden ook al heftig toen ik haar een tikje gaf. Ik weet niet of ze nooit een zweep heeft gezien, of dat ze te vaak de zweep heeft gezien. Ze is niet kopschuw, dus ik denk niet dat ze echt rot behandeld is.

Wat ook niet meehielp is dat m'n moeder heel erg schrok toen ze de eerste keer wegsprong. Kettingreactie: Prisca schrikt omdat ik met de zweep naar haar achterhand wijs, mijn moeder schrikt van Prisca en roept "Ze wordt helemaal wild!", ik roep "Niet doen, nou denkt ze echt dat er wat aan de hand is!", Prisca gaat met van die grote verschrikte ogen bovenop de rem staan en schiet weer weg als ik me beweeg.

Na een tijdje begon ze het een beetje te begrijpen, dus toen ze een paar keer braaf was aangedraafd zonder mij de bak door te sleuren, hebben we haar de hemel ingeprezen, de bijzetteugels losgemaakt en haar een tijdje rustig laten stappen. Morgen ga ik weer even longeren en dan zet ik Sigrid er wel op, want dan kan zij de hulpen geven als ik het commando geef.

Natuurlijk wilde ik ook nog even rijden en dat ging wel lekker, zelfs toen Sigrid met Gizmo erbij kwam. Gizmo heeft een topweek, want er is een nieuw stalmaatje waar ze stoer tegen kan doen en vandaag was er ook nog publiek! Op een gegeven moment waren we allebei aan het galopperen, Sigrid op de volte bij A en ik op de hoefslag en toen kwamen we ineens naast elkaar uit. Gizmo maakte een schijnbeweging onze kant op en Prisca stond in één keer stil! Ze heeft een erg korte remweg! Haha!

Mijn ouders en mijn vriend vinden het ook een leuk paard. Mijn vader kan een beetje rijden en die wil ook een keertje erop. Van mij mag dat pas als ik haar echt heb gekocht, want ik ga niet iedereen op een paard zetten dat nog niet eens van mij is. Ja, ik denk wel dat dit een blijvertje is. Even afwachten wat de dierenarts ervan zegt.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 22:20

Ik zal voor je duimen Leanne! Wat goed dat je toch tussen kerst en oud & nieuw het paard gekeurd kan krijgen. Ik kan me voorstellen dat dierenartsen ook wel eens vakantie willen (hihi)

Waar sta je ergens in Rotterdam? Op een manege, pensionstal of bij iemand thuis? Mijn paard heeft ook een tijdje in Rotterdam gestaan, toen ik nog in Rotterdam woonde. Ik ben gewoon nieuwsgierig. Haha!

Leanne
Berichten: 29
Geregistreerd: 24-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 22:32

Hoi Vendell,

Inderdaad een lieve dierenarts! Ik had zelf nog niet eens in de gaten dat andere mensen ook wel eens vakantie hebben. Knipoog

Mijn vorige paard liet ik trouwens altijd vlak voor oud & nieuw inenten. Nooit problemen gehad om een afspraak te maken. Doet jouw DA moeilijk met de feestdagen?

Ik woon in Rotterdam, maar Prisca en Gizmo staan bij de ouders van Sigrid vlakbij Bleiswijk. Haar vader heeft met wat vrienden een paar boxen getimmerd in een schuur en ze hebben van een stuk van de wei een bak gemaakt. Geen luxe, maar ik vind het ideaal. Op een manege of pensionstal heb je wel een hoop gezelligheid en meer faciliteiten, maar ook een hoop drukte en er staan natuurlijk wel eens mensen met wie je wat minder goed overweg kan.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 22:44

Klopt helemaal Leanne, zeker die laatste opmerking... helaas het is niet anders.

Nee ik heb eigenlijk nooit problemen wat een dierenarts betreft. Mijn schoonzus is een (zeer goede) dierenarts en dat heeft nog wel eens voordelen. Zo vroeg ik haar vorig jaar om even naar Lavendel te kijken op tweede kerstdag. Ze kwamen toch op visite...(grijns). Bleek Lavendel wel mooi een leveraandoening te hebben. Gelukkig is dat allemaal goed gekomen, maar toch... het heeft super voordelen, zo'n schoonzus!

Net buiten Bleiswijk heb je een waanzinnig ruiterpad dat rond de Rottermeren en door het Bergsche Bos gaat. Als ik het goed heb. Ik mis dat pad geweldig. Ik ben erg verwend op dat twee meter brede ruiterpad van ruim drie uur. Wie weet dat ik nu met mijn nieuwe aanwinst wel weer eens terug ga speciaal voor dat pad. Maak jij regelmatig gebruik van dat ruiterpad of is dat te ver van stal voor jou?

Leanne
Berichten: 29
Geregistreerd: 24-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 22:55

Hé, dat wist ik niet! Sigrids ouders wonen er een paar jaar en ik heb in die omgeving nog nooit buitengereden. Gizmo is 1.74m en erreg fors en sterk, zeker buiten, dus op haar heb ik alleen maar in de bak gereden. Sigrids ouwetje, Filou, is zo'n narrige merrie en die wil niet buitenrijden. Je komt precies drie meter ver en dan gaat ze de lucht in. Met of zonder andere paarden maakt niet uit, ze wil gewoon niet bij huis weg.

Als ik aan Prisca gewend ben (en zij aan mij), gaan we natuurlijk een gigarit maken, maar voorlopig blijf ik nog maar een beetje in de buurt. Ik heb Sigrid nog nooit over dat ruiterpad gehoord. Misschien weet ze wel helemaal niet dat het bestaat. Ze rijdt niet zo superveel buiten met die gevaarlijke gek van haar. Je maakt ook niet zo gauw een lange rit in je eentje, natuurlijk. En zeker niet als de kans groot is dat je terug moet lopen omdat je paard je in de struiken heeft gedeponeerd en lekker naar huis is gestiefeld. Haha!

Bedankt voor de tip! Ik ga eens even uitvissen hoe we bij dat ruiterpad moeten komen.

Wat had je paard precies voor aandoening? Was ze erg ziek? Ik ben altijd bang voor dingen als heftige koliek en hoefkatrol enzo, maar ze kunnen nog veel meer enge dingen krijgen. Bah, naar onderwerp. Helaas wel de realiteit.

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 23:58

Dat ruiterpad gaat langs stal Bennosky (dat ligt toch ook in/ rond Bleiswijk) en ook langs die nieuwe stal (inmiddels is die nieuwe stal ook al weer twee a drie jaar open). Het is echt de moeite waard!

Die leveraandoening was vervelend maar het klinkt erger dan het is. Lavendel werd steeds trager, magerder, steeds minder levenslustig en daarnaast ook gele slijmvliezen.
Ik zag het als een soort oververmoeidheid. We waren behoorlijk aan het trainen (maar niet overdreven zwaar) en waarschijnlijk zat er voor haar te weinig voedingsstoffen in het voer. Ze heeft toen gelijk zes weken staprust gekregen en heb ik haar fors bijgevoerd met vitamine en slobber. Een gegeven moment ging ze zelf weer aangeven meer werk te willen en hebben we voorzichtig weer opgebouwd. Twee maanden later konden we weer een L1 proefje starten.
Nu let ik er in de winter extra op. Wanneer ze en verhaard, en hengstig is en moet werken: dat ze op gewicht blijft, blijft glanzen en niet te lang achter elkaar mat is...

Leanne
Berichten: 29
Geregistreerd: 24-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-02 21:41

Wat voer je haar? Wij voeren brok van Havens en onbeperkt hooi. Filou is een beetje te dik, maar daar wordt nog maar heel weinig op gereden, omdat ze jaren geleden een peesblessure gehad heeft die steeds weer opspeelt. Gizmo is precies goed, maar Prisca mag van mij wel een klein beetje dikker worden. Ze eet graag, dus dat zal wel gaan lukken.

Vandaag een tijdje zonder publiek en zonder die gekke Gizmo door de bak gebaggerd. Heb ik net een nieuw zadel en hoofdstel waar ik erg blij mee ben, zit alles onder de spetters! En volgens mij blijft het de komende paar dagen regenen... Scheve mond

Ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken en heb ook nog een stukje langs de weg gereden. Ze vond het wel spannend en keek haar ogen uit, maar geen gekkigheid. Mijn vorige paard was een klever en weigerde in z'n eentje van huis te gaan (en met een ander paard erbij werd hij gevaarlijk), dus ik was al lang blij dat ik zonder gezeur bij huis weg kon rijden.

Morgen de aankoopkeuring, spannend! Als alles goed is, ga ik denk ik maar bellen dat ik haar koop.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 23:12

Ik zal voor je duimen *LOL* Hopelijk is ze goed!
Goed dat je ook meteen even de weg op bent gegaan, is toch vervelend als je er na de koop achterkomt dat ze echt niet van stal af willen...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 09:07

Nou, hopen dat ze goed gekeurd wordt! Ze klinkt als een erg leuke merrie. Ik ben wel benieuwd naar foto's nu...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 09:25

Leuk voor je! Geniet er maar lekker van en ek zal duimen voor de keuring Lachen

Leanne
Berichten: 29
Geregistreerd: 24-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 21:23

Bedankt voor het duimen!!

Ik heb haar net via Internetbankieren betaald (forse aanslag op m'n saldo), dus ze is nu echt van mij!

De DA (was trouwens bijna een half uur te laat en ik was al helemaal op van de zenuwen) heeft haar aan alle kanten bekeken, beluisterd en geknepen en vond het een prima paard. De buigproef hebben we op de weg gedaan, want het erf is te klein om een stuk te laten draven. Bij been drie vond ze het echt een leuk spelletje worden. Blij dat ik haar hoofdstel had omgedaan. Knipoog Waterskieën op asfalt.

De bak was een beetje beter dan gisteren, dus ik heb nog een half uurtje gelongeerd. Ze snapt wel dat ze rondjes moet lopen, maar ze weet niet wat "draf" betekent en ze heeft echt zweepangst. De volgende keer moet Sigrid er echt op gaan zitten, want dit is niet leuk zo.

Toen ik thuiskwam, lag de K&K aurigan watertrens die ik besteld had er. Ziet er erg diervriendelijk uit. Ga ik morgen eens uitproberen.

Ik ben helemaal happy! Haha!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:19

Gefeliciteerd Party!!
hartstikke leuk! Als ik eens in de buurt ben laat ik het weten en kom ik even live langs Haha!