niet vierkant staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

niet vierkant staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 22:13

Ik rij nu al bijna een half jaar op Zilvia en het gaat ook wel goed met nageven, wijken enz. maar er is een ding die ze maar niet doet, dat is vierkant staan, tijdens het rijden laat ik haar vaak halthouden vanuit stap en draf, maar ze staat altijd scheef.
Heeft iemand goede tips hoe ik haar leer om vierkant te staan??

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 22:20

Je moet ook tijdens de overgang stap-> halt je benen er goed aanhouden.
Een andere tip kan ik je niet geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 22:24

ze is dan niet genoeg aan het been naar het halthouden toe.
Dus hetzelfde als angeleke zegt Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 22:24

Dit is een hele moeilijke overgang, het kost het paard veel moeite. Kijk eens hoeveel paarden er uit zichzelf, bijvoorbeeld in stal, vierkant staan. oefenen oefenen en oefenen en idd de overgang actief rijden

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 22:25

ze is altijd wel goed aan het been (het komt vaker voor dat ze te veel aan het been is, ze is nog een een druktemaker) maar als ze niet onder het zadel is staat ze ook nooit vierkant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 22:26

Druk maken en wegvliegen van het been is iets heel anders dan aan het been zijn.
Verwar dat niet Lachen

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 22:28

dat weet ik ook wel, ze loopt ook wel goed, ook mijn instructrice helpt me er telkens mee

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 23:20

idd benen eraan houden, teugels beide evenveel druk en jezelf lang maken. trucje: duw denkbeeldig je knieen naar beneden en adem diep in. hierdoor maak je je bovenlichaam ook lang en laat je je paard stilstaan vanuit je zit. eventueel kleine ophouding maken met je hand maar er niet aan gaan trekken.

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 00:16

annegti schreef:
trucje: duw denkbeeldig je knieen naar beneden en adem diep in. hierdoor maak je je bovenlichaam ook lang en laat je je paard stilstaan vanuit je zit. eventueel kleine ophouding maken met je hand maar er niet aan gaan trekken.


Ik ga morgen weer rijden, dus dan zal ik het even uitproberen, bedankt voor de tip *LOL*

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 09:45

Ah, ik ken het probleem met Max en het heeft bij Max naar mijn mening te maken met scheef zijn. Vreemd genoeg gaat het halthouden vanuit schouderbinnenwaarts (zowel rechts als links) wel vierkant maar alle andere keren is het merendeels niet vierkant. We oefenen dus rustig verder. Langzamerhand wordt het aantal keren dat het lukt wel steeds wat vaker. Het heeft niet altijd te maken met voor het been zijn vind ik. Ik denk eerder aan een combinatie van factoren -voor het been, gelijke aanleuning, rechtgericht zijn, een ruiter die in balans zit etc. Als je verder komt in de africhting dan zal dit onderdeel vanzelf beter worden. Verder is het mogelijk om het paard aan te leren om vierkant te gaan staan door het bijzetten van de benen. Maar of je daar echt veel mee opschiet vraag ik me af, meestal geeft dat een rommelig aanzien.

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 18:32

annegti schreef:
idd benen eraan houden, teugels beide evenveel druk en jezelf lang maken. trucje: duw denkbeeldig je knieen naar beneden en adem diep in. hierdoor maak je je bovenlichaam ook lang en laat je je paard stilstaan vanuit je zit. eventueel kleine ophouding maken met je hand maar er niet aan gaan trekken.

Hier heb ik zeker wat aan Lachen want het halthouden met weinig druk op de teugel wil ik gaan oefenen

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 22:11

Ik sluit me helemaal bij Astridh aan.Mijn paard had ook veel moeite met vierkant stil staan en zette vaak een pasje bij , een voetje opzij enz.Nadat ik met het rechrichten aan de gang ben gegaan en we veel beter in balns kwamen hij hij in vericaal evenwicht was ik super verrast toen ik merkte: dat hij zelfs als ik hem aan de trailler bond om op te zadelen voor een buitenrit hij vierkant stond!
Als ik hem neer zetten om te borstelen , als ik hem naast het hek zette om op te stappen:hij stond vierkant!
Omdat hij recht en in balans was hoefde hij zijn benen niet meer wijd , ongelijk neer te zetten of een pas erbij te doen.Dus ik denk dat het vierkant staan een gevolg is en geen doel.Succes ermee

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 22:40

nog een tipje: als je stil staat en je bent er niet zeker van of je paard vierkant staat ga je even een beetje wiebelen met je kont in het zadel. Op deze manier leer je jezelf aan om te voelen of je paard vierkant staat. Je kunt het vrij onopvallend doen en het staat niet zo stom als dwars over je paard hangen om te kijken of je paard vierkant staat. Zorg er echter wel voor dat je paard ten aller tijde voorwaarts is.(zelfs bij het achterwaarts gaan) Probeer kleine overgangen te maken en als het niet goed gaat gewoon weer voorwaarts en opnieuw proberen. Blijven oefenen, het komt vanzelf alleen bij zo'n heethoofd heeft het soms iets meer tijd nodig.