koliek...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

koliek...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-02 21:05

Bij ons op de manege was een paard met koliek, hij heeft toen 3 uur achterelkaar gelopen en het laatste uur was ook nog springen. Ik geloof wel dat de koliek niet heel ernstig was maar toch.
Ik vroeg me af wat jullie met je paard doen als hij koliek heeft...ga je rijden?alleen stappen(aan de hand of erop)longeren?



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 21:27

Eerst even de dierenarts bellen denk ik Verward, daarna zie je wel weer verder.
Wat zei Roof over dat paard en wat heeft hij het paard laten doen?

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-02 21:30

Meneer roovers heeft hem dus 3 uur laten lopen(hij gaf de lessen ook zelf).
Een meisje kwam nog iets van 20 minuten eerder de bak in(stappen)voor het eerste uur dat het paard liep. Dus ik vroeg waarom en toen zeiden ze dat hij koliek had.
Maar het ging verder niet over dit paard ofzo.
Ik vond het alleen een beetje raar omdat ik juist altijd geleerd had dat een paard met koliek moest stappen(aan de hand)liefst zo veel mogelijk, en niet gereden worden..
Het betreffende paard liep vandaag trouwens weer gewoon mee maar werd toen de les uit gehaald omdat hij kreupel liep..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 21:40

Het is toch gek, maar na 22 jaar heb ik toch best vertrouwen in het oordeel van Roovers. Het kan best zijn dat het paard na wat stappen gewoon opknapte, misschien ging mesten of iets en dat de koliek wel over was. Roof is een paardenman bij uitstek, meestal heeft hij het bij het rechte eind. Het blijft alleen wel zo dat zijn paarden er staan om hun werk te doen, als dit paard veel of lang problemen gaat geven, dan voldoet dat dier niet en dan krijgt hij vanzelf een ander baantje.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-02 22:00

Ja, tuurlijk, ik twijfel ook niet aan zijn oordeel...
Ik snap best dat hij niet zomaar al z'n paarden stil kan zetten, ik snap best dat hij ook z'n brood moet verdienen. Maar dat meisje die erop ging stappen en het eerste uur erop reed zei dat het paard steeds meer ging hangen en je zag toch ook wel duidelijk aan het paard dat het zich niet goed voelde.
Maar dit even terzijde, want dat was eigenlijk niet de bedoeling van dit topic.
Ik vroeg me alleen af hoe jullie het bij je eigen paard doen, ik neem toch niet aan dat je die 3 uur achter elkaar gaat rijden.
Ik heb dat er alleen bij gezet omdat ik er daarom op kwam om dit topic te starten.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 23:42

ik bel eerst de DA en dan ga ik lopen net zo lang tot de DA er is!!

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 17:20

Tja, als je dat zo stelt klinkt het lelijk. Lovely laat het wel van een andere kant zien.
Meestal als een paard koliek heeft ga je met hem wandelen en hou je hem in de gaten. Koliek is maar een verzamelterm voor buikproblemen, een symptoom.
Als je zelf les geeft en je houdt het paard in de gaten is-ie beter af dan dat-ie in een box staat of in de wei verkommert..
Heeft dat paard dan gesprongen? Hoe zit dat nou?

Gister? Dat komt morgen wel!

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-02 20:08

Dat paard heeft inderdaad gesprongen, we hebben elke vrijdag springles en een iemand daarvan gaat altijd op dat paard. Nu die koliek had vroeg ik op wie hij zou gaan, wist ie dus niet. Toen hij het aan de eigenaar vroeg zei die dat hij gewoon op dat paard moest. Als ik het eerder had geweten had ik mijn pony nog wel uitgeleend.

Maar nogmaals, het gaat niet om dit geval maar om wat JULLIE doen als je eigen paard of pony koliek heeft.

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 20:38

In elk geval niet gaan springen als er sprake is van koliek. Als er een stuk darm gespannen staat kan je niet voorzichtig genoeg zijn maar je hebt gradatie in koliek. Als er licht ongemak is en de buik maakt nog darmgeluid, hooguit wat hoog, dan kan je rustig in stap rijden zonder te veel poespas er bij dan. Is het meer, dan zou ik nooit het risico nemen, nog los van de band met het paard...

Gister? Dat komt morgen wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 21:54

Vinnie, dat komt doordat ik 16 jaar op die manege gereden heb en ik ken de baas daar erg goed, dat is die meneer Roovers waar we het over hebben. Heel veel van wat ik weet, heb ik van hem geleerd gelukkig.
Zoals ik in mijn eerste post al zei, zou ik waarschijnlijk de veearts bellen om raad en ik zou ook met mijn paard gaan wandelen, zijn temperatuur opnemen etc. Als ik nog op die manege zou staan, vroeg ik het aan Roof Knipoog.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-02 21:58

haha, ja iedereen vraagt altijd raad aan meneer Roovers, ik heb het gelukkig nog niet nodig gehad.(gelukkig omdat je raad vraagt als er iets met je paard mis is)

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 23:56

Jammer dat nog steeds iedereen met een paard gaat lopen dat koliek heeft. Als jij buikpijn hebt, zou jij het dan fijn vinden om te gaan lopen? En het fabeltje dat een paard dan een slag in zijn darmen kan krijgen :-S Een paard rolt ik weet niet hoevaak per dag en dan krijgthij toch ook geen slag van in zijn darmen? Waarom dan die ene keer wel?!?!? Het is natuurlijk wel zo dat een paard koliek (=buikpijn) krijgt van een slag in zijn darmen, maar gelukkig komt dat heel zelden voor. Leef je eens in in een paard en ga dan eens na hoe je je moet voelen als je buikpijn hebt en niet eens in bed mag liggen. De enige reden waarom je wel met een paard moet lopen is, als hij zichzelf kan verwonden en anders is het alleen maar dierenmishandeling (als ik het zo even mag noemen...)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

ReNeeJ

Berichten: 57
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: DeN HeLdEr!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 00:00

Mijn pony heeft al 2 x Zandkoliek gehad ... moest 3 uur lopen totdat de VA de waz ...

-*-Je BeNt EeN RuNd AlS Je Je PaArD GéÉn GoEd 2003 GuNt!-*-
PrOfIeL Iz BiJgEwErKt !!!
LuF Ya AnGeL & TeSs

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 13:55

Ik heb van mijn DA begrepen dat door het lopen de darmen gestimuleerd worden om goed te blijven werken en het mesten dus op gang blijft. Verder is het vaak de enigste manier om een paard niet te laten rollen, wat dus wel slecht is als de koliek is ontstaan door een darmdraaiing.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 16:20

Mikey schreef:
Jammer dat nog steeds iedereen met een paard gaat lopen dat koliek heeft. Als jij buikpijn hebt, zou jij het dan fijn vinden om te gaan lopen? En het fabeltje dat een paard dan een slag in zijn darmen kan krijgen :-S Een paard rolt ik weet niet hoevaak per dag en dan krijgthij toch ook geen slag van in zijn darmen? Waarom dan die ene keer wel?!?!? Het is natuurlijk wel zo dat een paard koliek (=buikpijn) krijgt van een slag in zijn darmen, maar gelukkig komt dat heel zelden voor. Leef je eens in in een paard en ga dan eens na hoe je je moet voelen als je buikpijn hebt en niet eens in bed mag liggen. De enige reden waarom je wel met een paard moet lopen is, als hij zichzelf kan verwonden en anders is het alleen maar dierenmishandeling (als ik het zo even mag noemen...)


daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. het ligt namelijk heel erg aan de reden waarom hij koliek heeft!
Mijn paard kan niet tegen veel stro. Als ze dan te veel ervan gegeten had zat het gewoon verstopt. Ze had geen trek meer en gewoon beetje koliekerig, maar niet heel erg. Dan ging ik altijd een rondje met der lopen en moest ze een keer poepen en wast weer over. En ze vond dat lopen echt niet erg hoor! Het lopen stimuleert de darmen!
Maar als je een paard hebt met een slag in de darmen dan moet je hem laten staan! Maar een paard met verstopping is het wel goed om te lopen.

ReNeeJ

Berichten: 57
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: DeN HeLdEr!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 16:42

Leetje"]
[quote="Mikey schreef:
Jammer dat nog steeds iedereen met een paard gaat lopen dat koliek heeft. Als jij buikpijn hebt, zou jij het dan fijn vinden om te gaan lopen? En het fabeltje dat een paard dan een slag in zijn darmen kan krijgen :-S Een paard rolt ik weet niet hoevaak per dag en dan krijgthij toch ook geen slag van in zijn darmen? Waarom dan die ene keer wel?!?!? Het is natuurlijk wel zo dat een paard koliek (=buikpijn) krijgt van een slag in zijn darmen, maar gelukkig komt dat heel zelden voor. Leef je eens in in een paard en ga dan eens na hoe je je moet voelen als je buikpijn hebt en niet eens in bed mag liggen. De enige reden waarom je wel met een paard moet lopen is, als hij zichzelf kan verwonden en anders is het alleen maar dierenmishandeling (als ik het zo even mag noemen...)


daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. het ligt namelijk heel erg aan de reden waarom hij koliek heeft!
Mijn paard kan niet tegen veel stro. Als ze dan te veel ervan gegeten had zat het gewoon verstopt. Ze had geen trek meer en gewoon beetje koliekerig, maar niet heel erg. Dan ging ik altijd een rondje met der lopen en moest ze een keer poepen en wast weer over. En ze vond dat lopen echt niet erg hoor! Het lopen stimuleert de darmen!
Maar als je een paard hebt met een slag in de darmen dan moet je hem laten staan! Maar een paard met verstopping is het wel goed om te lopen.
[/quote]

Ben ik het gedeeltelijk ook mee eens

-*-Je BeNt EeN RuNd AlS Je Je PaArD GéÉn GoEd 2003 GuNt!-*-
PrOfIeL Iz BiJgEwErKt !!!
LuF Ya AnGeL & TeSs

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:28

ReNeeJ"]
[quote="Leetje"][quote="Mikey schreef:
Jammer dat nog steeds iedereen met een paard gaat lopen dat koliek heeft. Als jij buikpijn hebt, zou jij het dan fijn vinden om te gaan lopen? En het fabeltje dat een paard dan een slag in zijn darmen kan krijgen :-S Een paard rolt ik weet niet hoevaak per dag en dan krijgthij toch ook geen slag van in zijn darmen? Waarom dan die ene keer wel?!?!? Het is natuurlijk wel zo dat een paard koliek (=buikpijn) krijgt van een slag in zijn darmen, maar gelukkig komt dat heel zelden voor. Leef je eens in in een paard en ga dan eens na hoe je je moet voelen als je buikpijn hebt en niet eens in bed mag liggen. De enige reden waarom je wel met een paard moet lopen is, als hij zichzelf kan verwonden en anders is het alleen maar dierenmishandeling (als ik het zo even mag noemen...)


daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. het ligt namelijk heel erg aan de reden waarom hij koliek heeft!
Mijn paard kan niet tegen veel stro. Als ze dan te veel ervan gegeten had zat het gewoon verstopt. Ze had geen trek meer en gewoon beetje koliekerig, maar niet heel erg. Dan ging ik altijd een rondje met der lopen en moest ze een keer poepen en wast weer over. En ze vond dat lopen echt niet erg hoor! Het lopen stimuleert de darmen!
Maar als je een paard hebt met een slag in de darmen dan moet je hem laten staan! Maar een paard met verstopping is het wel goed om te lopen.
[/quote]

Ben ik het gedeeltelijk ook mee eens
[/quote]

als een paard een verstopping heeft zou ik gaan lopen, heeft hij een slag in de darmen of iets dergelijks, als je gaat lopen doet het vreselijk pijn en kun je ervoor zorgen dat je darmwand en andere belangrijke zaken beschadigd,gaat ze meteen de wagen op en rijden we naar utrecht! natuurlijk hebben we dan wel contact gehad met de DA....we hebben er een paard aan verloren, dan ga ik echt niet meer wachten tot de DA na 3 uur komt aanzetten......Lobke heeft namelijk maar 2 uur nodig gehad om dood te gaan, en dat risico neem ik never meer
aan de knobbels in de oorpunten kun je trouwens merken of het paard problemen aan de darmen heeft, als je elke dag de oren masseert...gaan paarden zich happier voelen...dit heb ik op les geleerd, of het werkt weet ik niet! Scheve mond

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 21:12

Mikey schreef:
Jammer dat nog steeds iedereen met een paard gaat lopen dat koliek heeft


Jammer dat het een even ongefundeerde bewering is!
Als de darm in de problemen raakt dat gaat er veel bloed naar toe, door te dwingen tot lopen zal de circulatie ook de skeletspieren moeten bedienen. De darmactiviteit zou door bewegen verminderen (ken je dat niet?) maar in elk geval de doorbloeding.
Het is daarnaast vaak het enige wat je kan doen, in extreme gevallen, bij ernstige koliek is vanzelf de eerste dierenkliniek de volgende stop, dat spreekt.

Lekker je paard in een bedje leggen lijkt me geen idee. Maar off-topic? Ik weet niet anders dan dat wij er meest erg vroeg bij zijn. Een paar keer ernstige koliek en dan is het toch je lot over geven want dan had een rit naar Utrecht een dure euthanasie betekend

Gister? Dat komt morgen wel!

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 21:49

Nou volgens mij is het vreselijk achterhaald om een paard met koliek gedwongen beweging te geven. Het is voor het paard geen pretje wanneer hij/zij flink buikpijn heeft om dan te moeten blijven lopen, en al helemaal niet rijden lijkt mij.
Wanneer een paard door de paniek zichzelf door het rollen verwond is het verstandig om het paard te laten stappen. Rondstappen helpt verder wel om de darmen te stimuleren, maar het laatste wat je moet doen is het paard uitputten door hem verplicht te laten bewegen.
Mijn paard is al 2 keer geopereerd aan koliek. Eens toen ze nog een veulentje was (10 uur oud!!!) en op 4-jarige leeftijd. Ze is nu 17 en heeft nog wel eens koliek. Wat ik dan doe is haar loslaten in de bak en ze mag zelf doen wat ze wil. Wordt het rollen te gek, dan zorg ik dat ze opstaat en laat ik haar kort wat stappen. Daarna laat ik haar weer doen wat ze wil. Dit werkt bij haar het beste.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 21:52

vorig jaar hadden we zo'n leerzame open dag met diverse onderwerpen op de faculteit in Utrecht. Een van de onderwerpen was koliek en ze vertelden dat het het beste was om een paard met koliek ergens te zetten waar hij niet kan eten en zich niet kan bezeren als hij gaat rollen. Verder 10 minuten per uur stappen tot de dierenarts er is is volgens hun voldoende. met veel stappen put je het paard alleen maar uit en maak je daardoor de kans op genezen bij een ernstige koliek alleen maar kleiner. Het schijnt een fabeltje te zijn dat door het rollen een slag in de darmen komt. Kortom maak het je paard zo comfortabel mogelijk.

Stralend de dag door.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 23:27

Dank Ivar, weer een boeren fabel de wereld uit !!!!
Jammer dat er door paardenmensen over het algmeen zo weinig geluisterd word naar nieuw wetenschappelijk onderzoek. Er gaan nog zo ontzettend veel (té veel) onzinverhalen (de zgn oude boeren wijsheden) in het paarden wereldje. Het (soms uren) onder dwang laten lopen van een paard met koliek was daar 1 van.
Mensen, de BIT (e.a. tijdschriften) scoort altijd zo hoog bij iedereen, maar euh..lézen jullie hem wel eens ? Of kijken we alleen plaatjes ?
(Sorry, moest het even kwijt)

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:13

Als er wordt gezegt dat je max 10min per uur mag stappen voor de DA komt, zou ik me toch gaan afvragen waar hij blijft! Wij zeggen hier nog altijd dat je beter de DA kan bellen dan de HA.
Ons oudje heeft zo'n 1x per 2 maanden koliek. Natuurlijk altijd 's avonds laat en in het weekend. Op stal gaat ze liggen en flemen. Als ik met haar ga stappen en ik zet haar daarna terug op stal, is ze zeker 10 minuten rustiger dan daarvoor. Ik dwing haar niet om te lopen, maar vraag of ze wil stappen. Als ik het niet meer vertrouw bel ik de DA en ga dan naar buiten (als ze zweet met dek) en binnen het kwartier is hij ter plaatse. Ze krijgt weer een spuit (buscopan) en dan gaat het meestal al snel beter.
Bij Fleur weten we vaak ook dat de koliek eraan komt omdat ze de dagen ervoor al slechter gaat eten.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 00:19

helemaal met ivar eens ik ben ook op zo'n dag geweest in utrecht en weet daarom dat teveel lopen met koliek niet goed is.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 21:45

Drie maal raden waar ze mij dat verteld hebben....... Juist! In Utrecht aan de faculteit Diergeneeskunde. (ik kom daar toch wel 5 dagen in de week....)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 18:42

Het is idd de nieuwe lijn in het behandelen en adviseren bij koliekpaarden. Vroeger was het zo dat er geadviseerd werd vooral te blijven lopen met je paard met als gevolg dat de DA een uitgeput paard en een uitgeputte eigenaar kan gaan behandelen. Onderzoek heeft laten blijken dat een beetje lopen (dus die 10 minuten per uur) voldoende is om de darmmotoriek te stimuleren en dat je met de andere 50 minuten rust een paard veel minder uitput wat een helpt bij de behandeling/herstellen van de koliek.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 bezoekers