pony vaak stijf,voedingssuplement voor de spieren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

pony vaak stijf,voedingssuplement voor de spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 19:29

hoi,

mijn bijrijdpony, brunie (AKA barbie), is een haflinger die momenteel op M-niveau uitgebracht wordt op dressuurwedstrijden en daarnaast wordt er recreatief mee buiten gereden. ze staat gewoon binnen, maar komt iedere dag een paar uurtjes in de wei mits het weer dat toelaat.
zowel haar eigenaar als ikzelf hebben toch wel wat behoorlijk rijervaring en we weten dus wat het belang van een goede warming up en cooling down is. toch loopt ze vaak niet helemaal rad als je er net op gaat zitten, het lijkt vanuit haar rug te komen (achterhand).
nou is dat op zich niet zo erg want je rijdt haar na een poosje wel door die stijfheid heen (het is gewoon -of lijkt in ieder geval op- spierpijn) en uiteindelijk loopt ze dan wel redelijk goed. rijtechnisch gezien doen we alles wat in onze macht ligt om haar zo los mogelijk te krijgen (beginnen met lange teugel en vwnw, lange lijnen en grote voltes, op beide handen in alle gangen goed losrijden voor we aan het echte werk beginnen en na afloop goed op adem stappen).
het is niet dusdanig ernstig dat er een dierenarts bij moet, maar ik zat me af te vragen of er niet een voedingssuplement is dat goed is voor de spieren.

iemand suggesties?

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 22:47

als ik het goed heb zorgt vitamine E ervoor dat afvalstoffen beter uit de spieren worden getransporteerd....

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 23:57

Wij hebben met Fab goede ervaringen met Pavo E plus, daar in zit niet alleen vitamine E, maar ook Selenium, en magnesium, dat bevordert de opname van deze stoffen. Het is geen wondermiddel, maar het geeft net dat laatste stukje extra wat je met rijden niet helemaal los kan krijgen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:20

Met vitamine E + selenium hebben we goede ervaringen bij Pablo, maar een pony bij ons op stal heeft nadat er abrupt mee was gestopt tying-up (maandagsziekte) gekregen. Dus wel opletten ermee.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:52

Ik heb hele goede ervaringen met Muscle Base van Cavelor. Vitamine E + Selenium had veel minder effect bij mijn paard.
Kijk anders hier eens

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-02 14:09

okee dan allemaal, ik zal het even overleggen met de eigenaresse.
heel erg bedankt! Lachen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 14:48

Pavo E plus is goed spul, heb ik ook goede ervaringen mee.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-02 18:33

ik weet waardoor het komt... in de herfst hebben we haar lijnzaadolie bijgevoerd voor haar vacht, en daarin zit ook veel vitamine E (net opgezocht). toen ze eenmaal door het verharen heen was zijn we er weer mee opgehouden en sindsdien staat ze stijf.

ukkielover1
Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:06

ik ken een haflinger brunie stond deze toen in de omgeving voorne putte?
dan is het misschien de zelfde??

groetjes ukkielover

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re: pony vaak stijf,voedingssuplement voor de spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:56

waarom zou het de spieren alleen zijn? stijf zijn in het begin kan ook de gewrichten zijn.merk je bijv verschil of je gaat rijden als ze al in de wei heeft rondgelopen en het rijden direct na stal?