bijrijders en aansprakelijkheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

bijrijders en aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 20:28

Ik heb nu dus een volwassen bijrijdster (35). Ik heb haar verteld dat ik IVM de aansprakelijkheid graag wil dat ze met cap rijdt. Maar is dit eigenlijk wel terecht? Ik bedoel... ze is toch volwassen? Ben ik dan nog verantwoordelijk voor wat er door mijn paard gebeurt?

Hoe zit dat met buitenritten? Ben ik ten alle tijden voor mijn paard verantwoordelijk of werkt dat anders?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 20:37

Volgens mij is de ruiter verantwoordelijk mits deze volwassen is. Dus volgens mijn simpele beredenering is zij zelf verantwoordelijk..Let wel ik ben BLONT

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 20:41

ik dact dat ook gijsenkim... de bij ons op stal is de discussie ook geweest...

Maar de eigenaar van het paard blijft ALTIJD verantwoordelijk voor schade aan personen of zaken die door het paard worden aangericht...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 20:51

geld dat ook voor als bijvoorbeeld het paard schade maakt aan de bijrijder. Stel het dier gaat na een sprong (want ze wou springen) onderuit, bijrijdster komt onder het paard en breekt twee benen? is puur nieuwschierigheid. Ik wil het wel eens weten hoe dat nu precies zit.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:00

wat ik uit de discussie heb begrepen wel....
overmacht of niet.. je bent en blijft verantwoordelijk/aansprakelijk....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:02

HMMMMMMMMMMMMMM maakt het fenomeen bijrijder wel even anders, toch?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:06

tja...... ik weet er ook niet het fijne van, maar dat is wat er uit de discussie bij ons op stal kwam.... Ik ben het er ook niet mee eens.....

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:08

ja, als eigenaar moet je alles in staat stellen om het zo veilig mogelijk te maken. verder, als er sprake is van een gezagspositie, zoals een instructrice, is diegene aansprakelijk voor die zorg, voor de tijd dat je met diegene bezig bent tenminste (lessen).

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:12

SuperPepeijn schreef:
een instructrice, is diegene aansprakelijk voor die zorg, voor de tijd dat je met diegene bezig bent tenminste (lessen).


Dat lijkt mij ook, als je op een manege rijd dan lijkt het mij dat de instructeur verantwoordelijk en dus aansprakelijk is voor jouw gezondheid. Maar mijn gevoel zegt dus als je een bijrijder hebt die boven de 21 jaar is dat je mag verwachten dat die een eigen verantwoordelijkheid draagt. Dit blijkt dus niet zo te zijn en ik vind dat gevoelsmatig vreemd (zacht uitgedrukt) Maar het Nederlands wetboek zit wel met meerdere zaken vreemd in elkaar......

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:16

dat is dus ook de reden dat ik mijn bijrijdster en zelfs mijn NH-instructeur (!) verplicht een cap op te zetten als ze naar buiten gaan, of springen.....
In de bak moet eigenlijk ook een cap, maar daar draag ik 'm zelf ook niet....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:23

SmithsGirl schreef:
dat is dus ook de reden dat ik mijn bijrijdster en zelfs mijn NH-instructeur (!) verplicht een cap op te zetten als ze naar buiten gaan, of springen.....
....


op zijn minst erg verstandig dus.......... moet over dit soort dingen duidelijk eens wat meer na gaan denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 22:07

Schade die jou paard aanricht aan derden komt voor rekening van de eigenaar, Als het goed is is dat gedekt in je WA verzekering en ook bij je ruiterbewijs.

Wanneer je bijrijdster iets overkomt door toedoen van jou paard ligt dat iets anders. Wanneer de bijrijdster haar dienst professioneel verleent en daar een bedrag voor in rekening brengt aan de eigenaar dan draait zij zelf op voor de kosten bij een eventueel ongeval.
Wanneer zij bijrijdt als vriendendiest, dan is de eigenaar aansprakelijk wanneer het paard schade berokkend aan de bijrijdster. In geval van blijvend letsel kan de bijrijdster dus een giga-schade claim neerleggen bij de eigenaar van het paard.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 22:09

en als je bijrijdster meebetaald?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 22:20

Dan ben je zeker aansprakelijk als eigenaar voor de schade die je paard event. toebrengt aan de bijrijdster [denk aan een val van het paard, botbreuk etc]

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 22:22

gijsenkim schreef:
[
op zijn minst erg verstandig dus.......... moet over dit soort dingen duidelijk eens wat meer na gaan denken
[/quote]
!!!

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 22:30

Een instructeur is toch niet verantwoordelijk als iemand in zijn les van zijn paard af valt?
Maar als ik nu dus van Wico af zou vallen en m'n arm zou breken, zou Wico's eigenaresse dus voor de kosten op moeten draaien? (ik betaal een bijdrage p/m) Lijkt mij eigenlijk niet eerlijk, ik stap toch op het paard? Ik laat hem toch lopen, ik kan hem niet houden als hij er vandoor gaat, dus is het toch mijn eigen risico?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 22:31

zo redeneerde ik dus ook Daffie... maar helaas schijnt het niet op te gaan.....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 22:33

SmithsGirl schreef:
zo redeneerde ik dus ook Daffie... maar helaas schijnt het niet op te gaan.....


Ik ook maar idd het lijkt niet zo te werken voor onze wetgever...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 22:37

daffie en G&K, je moet kunnen aantonen dat je alles gedaan hebt wat je kon om voor een veilige situatie te zorgen. dus als er sprake is van gezag (instructie) moet diegene dat ook kunnen aantonen, zoals bv. het verplichten van een cap.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 22:41

dit is zo een moeilijk vraagstuk want, als ik een bijrijder heb die compleet deelt in de kosten is er geen gezagsverhouding, zij is mijn gelijke. Ik geef geen instruktie ofzo, Ik deel mijn paard met haar. Hoe zit het dan?

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 22:41

Jij ben ten alle tijden aansprakelijk. Ook als je er niet bij bent. Dit heb ik iig altijd gehoord.
Maar als je bij rijder iets krijgt door haar eigen domme fout en ze is reeel maakt ze er geen punt van. Maar jij bent aansprakelijk.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 22:48

Misschien kun je een contractje opstellen? Bijv als zij rijdt zonder cap dat het dan voor haar eigen risico is? of zoiets.
Of dit ook wettelijk geldt weet ik niet. Je kunt het altijd laten nakijken door een notaris. Als je zo ver wilt gaan tenminste.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 22:51

Nou dit zou een idee kunnen zijn, en ik denk dat het misschien wel eens verstandig is. Ik zal het eens met wat familieleden van mij (advocaten en een officier van justitie) overleggen. waarschijnlijk weten hun wel hoe je zo iets waterdicht kan krijgen........

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 23:14

Ik ben zelf op zoek naar een bijrijdpaard en ik zoe het erg zonde vinden als je je bijrijdpaard kwijt zou raken door een ongeluk. Ik wil hier dus ook zeker duidelijke afspraken over maken met de eigenaar.

Ik denk dat je moet praten over alle dingen die in en om de stal kunnen gebeuren.
Stel je krijgt een trap op stal. Je kan het dan van twee kanten bekijken.
1. Het is jouw paard dat heeft aangericht.
2. je hebt er zelf voor gekozen om die stal binnen te gaan.
Maar zo kun je eindeloos doorgaan, dus goede afspaken, zwart op wit, zijn minstens zo belangrijk.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 23:18

Wij hebben inderdaad een contract opgesteld die onze bijrijders hebben getekend dat zij ons niet aansprakelijk kunnen stellen. Ik weet niet of dit contract rechtsgeldig mocht er iets gebeuren. Het is in ieder geval beter dan niets. En als zij dan zonder cap rijden staat er in dat zij dit op eigen risico doen.