Help, ik moet een kijkoperatie ondergaan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Help, ik moet een kijkoperatie ondergaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-05 23:32

Iehk, hetgene waar ik altijd al voor gevreest heb, ik moet onder narcose met een kapje!
Dit idee benauwd mij al sinds ik me heugen kan. Ik heb voor diverse dingen vaak het ziekenhuis van binnen gezien, ook wel eens met spoed, verdovingen e.d, maar ik riep altijd:"Als het zonder narcose kan, dan graag zonder narcose"

Nu kom ik er dus echt niet meer onder uit.
Ik kamp al jaren met menstruatieproblemen, onregelmatigheid, (te) veel pijn, wekenlang achter elkaar hevig ongesteld, lichaam die allerlei pillen afstoot etc.
Vanmiddag was ik voor de zoveelste keer bij de Gyneacologe, omdat mijn lichaam na 2 jaar prikpil-gebruik ook deze niet accepteert en ik continu ongesteld blijf.
Ik ben het gedoe met pillen nu wel eens zat en wil weten wat er loos is met mn lichaam.
Ik wil geen gekke dingen als een spiraaltje, Novaring of anticonceptie-pleisters dus dat is zowiezo al geen optie.

Na diverse inwendige ( auw, iehk ) onderzoeken en bloedtesten waar niks bijzonders uitkwam wil de gyneacologe een kijkoperatie gaan doen bij me.
Ze willen kijken of ik Endometriose heb, kort gezegd betekent dat dat er rommel(slijmvlies e.d ) buiten mn baarmoeder in mn lichaam kan zitten wat er rond de menstruatie steeds ook mee uit wil, waardoor ik extra veel pijnen heb en langer ongesteld ben dan normaal.
Mocht die rommel er zitten, dan branden ze dat weg.

Ook willen ze mn baarmoeder leegspoelen omdat op de echo te zien was dat hier continu restanten in aanwezig waren ( jammie story ha? ) Daarna willen ze kijken of ik met een schoongespoelde baarmoeder misschien weer een normale menstruatie krijg ( mocht dat andere niet het geval zijn )

Ik dacht dat het allemaal wel meeviel en stemde gewilig toe, tot ze met enge risicoverhaaltjes kwam: Als dit gebeurt kan dat fout gaan en dan zullen we sus moeten doen.
De 2 engste dingen waren dat, als er iets fout ging, ze in het ergste geval mn baarmoeder moeten verwijderen om me in leven te houden. En ze zullen 2 sneetjes in mn buik maken, zijn er verklevingen of gaat er iets mis, dan zullen ze mn hele buik moeten open ritsen om verder te kunnen gaan, of ik daar even toestemming voor wilde geven?
Maar goed, die dingen waren haar in 10 jaar nog niet gebeurd, ze moest me er echter wel voor waarschuwen.

Ik vroeg of het een plaatselijke verdoving zou worden : "Nee, dat kan niet, je moet onder narcose"

"Oh... met een een prik of met een kapje ? "

"Met een kapje, voor een prik is het een te grote ingreep"

"Ah juist... een kapje"

Waaah, ik wil niet, het lijkt mij zo eng, zowiezo een narcose lijkt me al eng, dat ze dingen met je doen terwijl jij er niet bewust bij bent.
Ik heb wel eens vaker een operatie gehad maar dan kon ik alles horen en zien wat ze deden door plaatselijke verdoving.
Ik ben licht claustrofobisch, het is niet zo dat ik niet in een kleine kamer kan, maar ik raak wel gauw in paniek en benauwd als ik niet de vrije ruimte om te ademen heb ( onder water of onder een deken ofzo, je zult mij ook nooit in een slaapzak zien bv )
Verder lijkt het me doodeng wat je wel eens op tv ziet of hoort, dat je niet helemaal onder narcose bent, en dus alles voelt maar door de narcose niks zeggen kan.

Nouja, het zal wel moeten, ik hoop dat ik daarna wel eindelijk eens duidelijkheid heb en een oplossing krijg, ik ben dit gedoe met mijn maffe lichaam strontzat.
Volgende week heb ik een afspraak met de Anesesist, die me gaat voorbereiden op de operatie, en daarna kom ik op de wachtlijst.
Het is gelukkig maar een dagopname, smorgens heen, operatie, uitslapen en s'avonds weer naar huis. Een week rustig aan doen en veel lopen en dan weer rustig aan aan het werk.

Bwuh, het moest er even uit, ik heb al veel meegemaakt met mn gekke lichaam, maar dit is toch weer iets nieuws, en engs


Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Help, ik moet een kijkoperatie ondergaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 23:53

He vervelend voor je zeg!
Misschien troost het je dat je iig niet de enige bent, ik heb 2 kijkoperaties gehad, ivm endometriose ook. Op zich stelt het niet veel voor, zeker niet als ze niks weghalen maar echt alleen kijken. Voordeel: je weet dan wel waar je aan toe bent...

Het grote nadeel vond ik is dat zze gas gebruiken om je buik iets op te blazen, en daar kan je later last van hebben. Veel lopen, dan ben je het sneller kwijt.
En alles gebeurd onder narcose, jij maakt een tukje en als je wakker wordt is het achter de rug. Toch?

Heel veel sterkte, je mag me een pb sturen als je daar behoefte aan hebt, maar het zal vast en zeker allemaal goed gaan

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Help, ik moet een kijkoperatie ondergaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-05 00:03

Dat van dat gas heeft ze me idd ook verteld, en ook dat je daardoor last van je schouders kan krijgen, door de druk naar boven toe. Had jij dat ook ?
Het lopen heeft ze me ook verteld, na thuiskomst niet meteen weer gaan liggen en slapen, maar veel lopen en veel water drinken. Ook i.v.m trombose, waar ik ook nog een klein verhoogd risico op heb gezien ik rook.
Maar dat komt wel goed, ik drink zowiezo al wel een liter of 3 water per dag en ik heb honden die graag wandelen willen, dus dat lopen gaat wel lukken

Was het bij jou voor hetzelfde, het endometriose-onderzoek ? Of had jij op een andere manier klachten ?
En had jij idd endometriose of bleek het bij jou alleen kijken te zijn ?

Mariekje

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: onbekend

Re: Help, ik moet een kijkoperatie ondergaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 00:04

Jeetje, best heftig (inderdaad een lekker verhaal ), ik kan me voorstellen dat je er tegenop ziet. Maar zo rond blijven lopen zoals je deed lijkt me ook niets... Onder narcose gaan met een kapje lijkt me trouwens prettiger dan met een spuit. Je moet er maar vanuit gaan dat het allemaal goed gaat, dat is echt heel belangrijk. (Positief denken werkt echt ) Ik hoop dat je voldoende kracht en moed verzamelt en ik zal heel hard voor je duimen! Heel veel sterkte in ieder geval!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Help, ik moet een kijkoperatie ondergaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 00:27

Wat vreemd, mij is altijd verteld dat je een prik krijgt na je 12e ipv een kapje Maar ik ben geen anestetist oid

Van de narcose merk je op zich weinig. Voordat je tot 10 kan tellen ben je er al niet meer Alleen kan je je wel heel misselijk voelen daarna...

Wanneer moet je? Succes alvast!

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Help, ik moet een kijkoperatie ondergaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 00:40

Bah wat vervelend voor je zeg

Ik snap het wel dat je het eng vind onder narcose te gaan...
Zelf ben ik regelmatig geopereert als klein kind (onder echte narcose) en ik vond dat kapje toen ook zo eng....dat ik er serieus trauma's aan over had....
Ik had echt een tijd dat ik al beroerd werd bij de ingang van een ziekenhuis
Nouja...toen kwam me moeder vaak in het ziekenhuis...en ziekenhuis maakte haar beter dus toen kon ik er wel weer in...later me opa ook gewoon opgezocht in het ziekenhuis...zelfs op de intense of care, al moet ik zeggen dat ik toen ik die mensen zag liggen wel weer bijna onderuit ging....

Vorige week heb ik echt iets gedaan wat ik echt doods en dood eng vond...ik ben met mijn buurvrouw (die werkt als operatieassistente) gaan kijken op de operatieafdeling....
Ik heb alles gezien hoe het gaat...hoe het werkt...wat noodoplossingen zijn...operatie gezien...enz.
Ik was echt zo nerveus...maar uiteindelijk viel het ontzettend mee... Als je ziet wat ze allemaal kunnen....en aan wat voor;n apparaat je ligt als je onder narcose bent....er kan je echt haast niets gebeuren...(ja oke dat het mislukt met die baarmoeder wel...maar dat is een risico die je kunt nemen....wie weet lukt het en ben je van die pijn enz. af!)

Als het goed is krijg je voor je geopereert wordt ook een soort van medicijn waardoor je het geestelijk minder aantrekt dat er andere mensen aan je lichaam zitten zeg maar...dat is omdat een mens het van nature niet fijn vind aangeraakt te worden door mensen waarbij je liever hebt dat die dat niet doen...

Ik was iig bij het zien van hoe alles gaat omgeslagen...ik vind het nu niet meer eng...het is nou eenmaal de enigste oplossing om mensen beter te maken soms...en vaak lukt dat ook!

Ik hoop voor je dat het helemaal goed gaat komen...snap dat je er tegenop ziet....
Heel veel sterkte!

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Re: Help, ik moet een kijkoperatie ondergaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 09:33

Omg.
Ik ben net zoals jij, ik HAAT operaties en ik weet precies hoe je je voelt!
Toen ik je verhaal las over de operatie kreeg ik het al benauwd en nu voel ik me super slap, bah
Vorig jaar december had ik een voedselvergiftiging. Ik moest met spoed naar de Eerste Hulp en werd aan allerlei apparaten gelegt.. Later kreeg ik te horen dat er een dikke kans was dat ik geopereert moest worden. En wel nu meteen. Nou, ik zakte letterlijk door mn benen, ik kan daar gewoon niet tegen.
Ze hadden me verder onderzocht en gelukkig bleek dat een operatie niet nodig was! Anders was narcose nieteens meer nodig.. ik raak zo al bewusteloos bij het idee

Ik wens je iig heel veel sterkte!

XLC70

Berichten: 673
Geregistreerd: 20-11-04
Woonplaats: Ede gld

Re: Help, ik moet een kijkoperatie ondergaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 09:55

Ik denk dat ze met "prik" een ruggeprik bedoelden en dat je nu gewoon via een infuus onder narcose wordt gebracht. Op het moment dat ze het narcosemiddel inspuiten dan krijg je een "kapje" met extra zuurstof. Niets engs daaraan en je bent binnen twee tellen weggezakt!
En dat je tijdens de narcose wakker zult worden zal echt niet gebeuren, die kans is zo ontzettend klein en er wordt heel goed op je gelet hoor!

Voor je het weet is het voorbij en een kijkoperatie in je buik is niet zo zwaar, heb ik ook gehad!

Sterkte ermee!

Rukaro
Berichten: 1265
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Help, ik moet een kijkoperatie ondergaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:11

Ik vind een kapje juist veel fijner, ik ben als de dood voor naalden Het gas wat gebruikt word om je onder zeil te krijgen vond ik altijd heel lekker ruiken en je bent binnen 3 seconden weg, dus veel merk je er niet van.
Wel naar, al die klachten. Ik heb ook veel menstruatie klachten gehad en moest ook een kijkoperatie ondergaan, ivm met mn eierstokken. Toch wilden ze mij eerst aan een pil hebben om te kijken of de klachten zo verdwenen. En dat gebeurde, gelukkig
Helaas dat er bij jou wat meer aan de hand is. Heel veel sterkte straks, ik hoop dat het mee valt voor je!

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Re: Help, ik moet een kijkoperatie ondergaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:18

Oei wat spannend zeg... Het zou wel fijn zijn als je nu eindelijk weet wat er aan de hand is, en er iets aan gedaan kan worden!

Heel veel stertke, ik hoop dat het allemaal meevalt!

Wat de narcose betreft: Kan je niet vragen om verdoving via je infuus (direct in je bloedbaan)? Ik ben de laatste 5 jaar 2x geopereerd, hele zware operaties en dat ging gewoon via mijn infuus

:D

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re: Help, ik moet een kijkoperatie ondergaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-05 01:11

Even het topic omhoog schoppen gezien het morgen zover is.
Ik ben een paar week geleden bij de anesesist geweest die me van alles heeft gevraagd en voorbereid heeft.
Ik kwam op de wachlijst, dus ach, het zal wel.
Echter werd ik vorige week ineens gebeld dat ik 23 november het bokje ben.
Weehee, ik wil niet. Morgen zou juist een leuke werkdag worden, mn collega's zouden als sinterklaas en zwarte piet, we zouden chinees eten en het zou een leuke koopavond worden...
Nu niet dus.
Tot vandaag ging het ook nog wel qua spanning, maar nu is het echt rampzalig. Moest vandaag werken en dat vond ik een leuke afleiding, tot het 5 uur werd, en het dus steeds dichterbij kwam.
Vanavond nog even naar Bas geweest, heb de smoor in dat nu hij net zo lekker gaat hij een aantal dagen stil moet staan omdat ik rust moet houden. En ik kan geen rust houden, ik ben een doener, maar oke.
Ik krijg overigens wel een infuus met narcosemiddel i.p.v een kapje, holadiee. Maar nu maakt het me allemaal geen donder meer uit, ik heb echt zoiets van "Laat allemaal maar zitten"
Ik ben echt bang, het zal waarschijnlijk geen reet voorstellen maar ik vind het doodeng, ik ben geen aansteller maar hier hou ik niet van.

Ik mag morgenochtend nog 2 beschuiten met jam eten ( getver, ik lust geen jam!) en moet om 11 uur in het ziekenhuis zijn. Als alles goed gaat ( en dat gaat het natuurlijk ) dan mag ik einde van de middag weer naar huis.
Ik heb een stapel tijdschriften mee voor in de uitslaapzaal, BIT, Hoefslag, Mensport, Hart voor Dieren, Yes, Mijn Geheim... dus daar red ik me wel even mee hoop ik

Ik wil echt niet... ga zo maar eens slapen als het lukt.
Die kijkoperatie in mn buik vind ik nog niet het ergste, maar de curretage en de narcose... yak!
Dat ze een beetje met apparaten in mn doos gaan zitten frutsen terwijl ik er niet bij ben... not nice

IvysToeter

Berichten: 11888
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:20

Meid! heel veel sterkte en succes vandaag.
Het komt vast allemaal goed.
Misschien maar goed dat je even lekker kan slapen, dan hoor je ook niet wat er gezegd word.
Gelukkig mag je vanavond weer naar huis.
sterkte!

<3 Nora Valentin José 16 mei 2014 <3
<3 Femke Leah Hendrika 3 januari 2016 <3

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:58

Volgens mij ben ik te laat, maar heel veel succes vandaag Sanex!

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Re: Help, ik moet een kijkoperatie ondergaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:03

Ontzettend veel sterkte en succes gewenst vandaag!!
Hopelijk valt het allemaal mee

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:43

Hee ik lees het nu pas weer, was lang offline Maar ja ik had erg veel last van mijn schouders, en bleek idd flink endometriose te hebben...Maar ondanks alles toch gewoon kindjes enzo, dat is dus wel goed gekomen...

Voor nu wens ik je alle sterkte,, als je dit leest ben je alweer een heel stuk verder. Is het je meegevallen?

Applelove

Berichten: 730
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:43

Veel sterkte met je herstel
Laatst bijgewerkt door Applelove op 23-11-05 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple ik zal je missen!
Royal L1+6

BITCH ==> Blond ; Irritating ; Tastless ; Chaotic ; Horrible : That's me

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:48

Nog veel succes na de operatie met de herstel.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:45

hoop dat alles gelukt is en meegevallen is ..
we horen graag snel van je zelf dat het goed gaat !

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:21

Hopelijk ben je inmiddels alweer thuis.
Laat je weten hoe het is gegaan.

[o]

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:31

Ik hoop voor je dat het goed is gegaan!

❤️

bloetoet

Berichten: 230
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: nieuwegein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:28

ik hoop dat alles goed is gegaan en dat je weer snel hersteld..heel veel sterkte voor de komende periode!!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-05 23:30

Ben ik weer.
Ik was ongeveer 8 uur thuis vanavond.
Ze zijn pas 1 uur met me begonnen.
Ik ben nu hondsberoerd, veel pijn in mn schouders ( wat ze me al vereld hadden )koppijn, misselijk en duizelig dus ga zo op bed, morgen typ ik wel even verslag.


Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:34

jeetje sterkte!!
Hoezo heb je lest van je schouders dan? en wat voor een kijkoperatie heb je gehad?

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:41

Fijn dat je in ieder geval weer thuis bent, ik hoop dat je alvast een beetje hebtkunnen slapen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:44

Ik heb het ook allemaal gemist... Heel veel sterkte nu he meid! Verwen je zelf maar lekker en beterschap!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antonius, BlackClaw, cinniz123, ComscoreBot, EmptyWords, Fly_high, hagelslag, ImLucky, jitskenienke, julie0307, Lau, Lau07, Letje01, maaikemuis, Muiz, pol013, Purkii, ReadTheRulez, Rosalie_91, saphire, Snippergroen, Speirs, Unicorn79, xLeoniee, YandexBot, ynskek en 181 bezoekers