ijzeren roskam en POETSEN !!!!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

ijzeren roskam en POETSEN !!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-02 23:28

Hoi
Morgen is er op mijn manege een dressuurwedstrijdje. Vandaag na de les (ik heb de laatste les) kwamen er een kinje en een vader hun pony even poetsen voor morgen. Allees goed en aardig maar ze hadden een IJZEREN ROSKAM! Een zilverachtige vierkante met vertschillende rijen kartels. Ik heb geprobeert te zoeken naar een plaatje en deze kwam het dichtste in de buurt maar het was een zilveren en met meer richels zal ik maar zeggen.

Afbeelding

Nu gingen ze een staart wassen met koud waten! Echt dom en toen gingen ze ook nog met die ijzeren roskam een pony poetsen! Dat ging allemaal echt te ver en daar heb ik ook wat van gezegd. Ik had gezegd dat dat was om borstels mee schoon te maken en niet om een pony mee te borstelen, dat dat veel te pijnlijk was. Hun antwoord: in de ruitershop zeiden ze dat het voor het poetsen was!

Mijn vraag, dat is toch echt voor het schoonmaken, of ben ik nou zo dom?

tukker
Berichten: 158
Geregistreerd: 27-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 23:30

Dit is dus echt om de borstels mee schoon te mkaen. Veel te scherp om een pony mee te poetsen.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 01:24

In de winter wanneer je pony een wintervacht heeft of tijdens het verharen vind ik die dingen ideaal! Overigens is het model wat jij hebt afgebeeld idd bedoelt om de borstels op schoon te schrapen maar je hebt dus ook van die ijzeren dingen die speciaal voor het poetsen zijn. Eens kijken of ik een plaatje kan vinden:

Afbeelding

Een paard met een uiterst gevoelig huidje moet je hier natuurlijk niet mee gaan poetsen (alhoewel mijn volbloedmerrie het ook heerlijk vind) maar verder vind ik dit ding een must om een baggerige pony/paard mee schoon te "krabben". Je kunt je paard er ook mee helpen tijdens het verharen, de vlokken vliegen er vanaf!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 01:31

Ik was er eerst ook erg tegen, maar in de winter gebruik ik een ijzeren roskam wel eens. Wel voorzichtig natuurlijk en alleen als het paard een dikke wintervacht heeft. Het is namelijk wel ideaal om zand- of kleiplekken mee van het paard af te halen. Maar dan dus wel erg voorzichtig en vooral niet over botten e.d. Ik ben altijd bang dat ik een paard pijn doe, dus ik zal er nooit onverantwoordelijk mee bezig gaan...
In de zomer blijft hij netjes in mijn poetskist

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 10:32

Op mijn WelshCob gebruik ik er geen 1, hij vind het niet prettig. Maar bij mijn Haflinger wel om hem door de vacht te helpen. Het poets een stuk makkelijker dan.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 12:50

Yorghos vind het niet prettig. Ik gebruikt zo'n stalen dus niet.
Ik kan me voorstellen dat ze op een dikke wintervacht wel bruikbaar zijn, maar het hangt er van af wat je paard er van vindt, denk ik.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 12:58

Ik heb ook dat ding van pril. Die van mij geeft er niets om. Je moet er alleen niet de benen en het hoofd mee gaan poetsen. Zo'n apparaat is echt ideaal als ze de hele dag als varkens in de wei hebben liggen rollen!

Ik weet niet of die borstel van het plaatje van Fleury hier ook geschikt voor is? Verward Het lijkt er wel op, maarja...
Staart zou ik dr niet mee gaan kammen, dan is die zo kaal. B)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 13:12

Waarom is het nou weer dom om een staart met koud water te wassen? En laat me eens raden, een pony schuieren (zo heet dat met zo'n ijzeren ding) is zeker zielig???? Veel paarden vinden het zalig als ze een flinke vacht hebben, en al helemaal als ze straks weer gaan verharen!
Minder Penny's lezen scheelt je misschien een hoop ergernis.....

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 16:14

Ik moet toegeven dat ik dat ding in de post van Fleury er wel een beetje akelig uit vind zien. Maar die is ook niet als 'borstel' gemaakt. Ik denk dat ze het paard 'borstelden' met een vierkante roskam, of niet? Die heb je ook en die zijn niet scherper of slechter dan de ronde die Pril in haar post heeft staan. Ze geven misschien wat minder mee, maar daar moet je dan zelf rekening mee houden. Ik zou nooit een paard die bijv. geschoren is gaan borstelen met zo'n ding, maar in de winter is het inderdaad wel heel erg handig, vooral als je een paard hebt die lekker in de modder heeft liggen rollen en dus compleet onder de modder zit!! (dat is er bijna niet af te krijgen op een andere manier, vooral niet in combinatie met een stevige wintervacht!!)

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 17:00

ik gebruik die borstel van dat plaatje van pril ook. Je moet natuurlijk wel weten wanneer het wel en niet kan. Maar bij mijn vzfjord werkt het prima.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 22:13

Waarom mag je de staart niet met koud water wassen? Als je je hele paard nat spettert, oke, maar als je op een normale manier wast kan het echt geen kwaad. Warm water is alleen lekkerder voor je eigen handen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 22:58

Ligt er helemaal aan of het paardje een vacht heeft of niet, voor paardjes die hun vacht kwijt moeten (voorjaar) is het ideaal, maar mijn geschoren paardje daar is het niks voor, dan is het niet eens nuttig.

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 22:59

Als een pony dik in de vacht zit en moeite heeft met verharen kun je hem wel mooi een handje helpen Knipoog

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 10:59

ik zelf gebruik dat metalen ding alleen in de verharings periode zo krijg ik er tenminste makkelijk en snel veel haren vanaf en ze blijven ook vast zitten in de borstel en dwarrelen niet overal rond. Ik weet ook wel wat het er niet voor bedoelt is ,maar voor een fjord of ijslander zijn ze echt een uitvinding.

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 18:59

Zo'n paardje met een onwijs lange vacht..en die buiten staat...die vind het juist heerlijk om geborsteld te worden met zo'n "metalen ding"...

Je moet je voorstellen, na 1 rolbeurt of wat dan ook....droogt al die blubber op in hompjes modder die in de vacht zitten...
Wat ontzettend jeukt ....zo'n borstel is eigenlijk de enige waar ik het er goed mee uit krijg...

Mijn IJslanders vinden het heerlijk...Lachen

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:57

waarom is een stalen roskam nou weer slecht?? Ik gebruik dagelijks mijn stalen roskam op Kore dr geschoren vachtje, en dat vind ze heerlijk! Ok, die van mij heeft dan wel geen punten... Met een stalen roskam masseer je ook nog eens lekker de huid, en spieren, wat met een zacht borsteltje natuurlijk niet het geval is.
Over de staart wassen, je zien vanzelf wanneer een pony dat te koud vind. Als ie staat te trillen, en zn staart stijf tegen zn gat houd, is het te koud. Anders valt het best mee hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 22:37

Ik heb zelf een stalen roskam
Afbeelding
deze

en mij is geleerd dat je die mag begruiken op vlezige delen.
Dus op de hals, buik als ze niet mager zijn en de kont.