Hoe lang doen jullie met stro?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Hoe lang doen jullie met stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-02 19:15

Is het normaal dat je met 8 paarden 2 weken doet met een ton stro????
Ik ben in korte tijd van 3 naar 8 paarden gegaan. Sinds 2 weken zijn het er dus 8 en toen brak ik net een ton aan stro aan (grote balen) en ik kan alweer nieuw bestellen. Het zweet brak me uit, maar ergens klopt het wel zo'n beetje denk ik, want voorheen deed ik met een ton een week of 6. Ben ik zo'n grootverbruiker, of klopt dit wel zo ongeveer?


Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 20:22

Het zal er maar net aan leggen.. of je je paarden dik in het stro zet of dat ze maar 1 plakje krijgen (ligt ook aan de grote van de stallen)

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 20:24

wij gebruiken 2 baaltjes stro per 4 paarden per dag! weet niet precies hoeveel er in een ton gaan, maar wij maken royaal gebruik van het stro...elke dag een volledig schone stal met een dikke laag nieuw stro....maar het zou best wel eens kunnen hoor dat je er maar 2 weken mee doet, weet natuurlijk niet hoeveel je opstrooit?

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 20:33

Wij hebben van die super grote balen stro daar zitten ongeveer 8 pakken stro in.
Daar doen we met 7 paarden 2 weken mee, soms een week

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 20:43

Wij gebruiken kleine baaltjes stro.
2x per week haal ik de stal helemaal leeg, dan gaat er ca. 1,5 pak in.
De rest van de dagen (dus 5x per week) haal ik de vieze natte plekken eruit en dan gaat er ongeveer een half pak stro bij.
Met koud weer doe ik er nog wat extra bij, in totaal dus 6 a 7 pakken per week.
Lijkt me best veel, maar anders wordt de schimmel zo smerig Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 20:53

Ik heb een erg schoon paard maar hij staat wel weer in een heel ruime box.
Als de box helemaal leeg is gaat er een halve baal stro in. Iedere dag wordt er een plak bijgestrooid. Nu hebben wij wel van die mega balen die je niet kunt tillen. Die moet je met de trekker op de platte wagen zetten. 1 plak past amper in de kruiwagen.

Paulientje
Berichten: 793
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 23:24

ik doe met 2 balen 1 week!!
en ik gebruik het meest van iedereen op stal.
ik heb een schimmel dus anders heb ik geen schimmel meer maar een paint!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 23:29

ik gebruik voor jamaica toch wel zo'n 3 kleine balen in de week....


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 23:37

Normaalgesproken gebruik je per paard een baaltje of 4 a 5 per week dus dat is 60 tot 75 kilo per paard per week.
Voor 8 paarden zou dat zijn: 480 tot 600 kilo per week dus 960 tot 1200 kilo in twee weken..............

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 23:42

ik doe met 2 paarden 4 plakken per dag!! (ongeveer)
ik heb mooie grote stallen en strooi dik op

Ik haal elke dag de stront eruit
en 1x per week de hele stal en dan gaat er een halve baal in

ik gebruik dus zo`n 5/6 balen per week voor 2 paarden

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 23:51

Gemiddeld kan je rekenen op ongeveer 1 1/2 ton stro per jaar per paard en 1 ton hooi per paard per jaar. Ik heb nu 5 paarden staan en 2 pony's. We verbruiken nu 2 tot 2 1/2 kleine baaltjes stro per dag. We halen elke dag de mest en de natte plekken er uit. De pony's staan 's nachts in een schuilhut, dat is in de winter een potstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 09:30

PhiaBink schreef:
Gemiddeld kan je rekenen op ongeveer 1 1/2 ton stro per jaar per paard en 1 ton hooi per paard per jaar.

Die hoeveelheid hooi lijkt me erg weinig. In de laatste BIT stond nog een handig rekensommetje om de hoeveelheid hooi per paard per dag te bepalen, 2% van zijn lichaamgewicht. Voor een paard van 600 kg is dat 12 kilo hooi per dag [*365=4380 per jaar]

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 09:57

Ik heb een echte viespeuk, ik doe met 1 paard ongeveer 5 weken met een hele grote baal. Ik strooi royaal maar pot ook wel op..

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-02 11:38

Ik heb dus inderdaad van die megagrote balen. Onze trekker kan ze nog niet eens vervoeren.
Ik strooi goed op, maar niet megadik, want ik heb echte smeerpoetsen. Hoe dik ik ook opstrooi, de volgende dag kan ik vrijwel de hele stal leeghalen, zo ranzig hebben ze het weer gemaakt.
Mijn hengst haalt alles van de zijkanten naar het midden, daar mest hij dan vervolgens royaal op en gaat bovenop die bult staan stampen. De volgende dag ligt er dan een geplette stapel in het midden, waar meneer riant in is gaan liggen met zijn witte velletje.
Ik heb nu 5 sportpaarden staan, natuurlijk ons Phoebetje en twee veulens. Mijn boxen zijn 3,5 bij 3 en Marillion zijn box is 4x4.
Ik denk dat het dus zo ongeveer wel klopt.
Slikken en accepteren (en dokken...) dus...

Groetjes Suzanne[/i]

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 12:02

Mijn pony's worden nooit haast helemaal leeggehaald. Gewoon de natte plekken er elke dag uit en de mest. Het droge stro verdelen. Dan schoon stro erover 2-3 plakken (kleine baaltjes) in een box van 3x3. Dus ik doe 2-3 dagen met een baaltje.
Bij mijn kennis zijn er 3 stallen van 3x3 en 2 wat grotere. Daar wordt ruim een kleine baal elke dag gebruikt.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 12:23

Ik gebruik in ieder geval veel te veel! En dat krijg ik ook heel vaak te horen van ons pap. We doen net een maand met 4 paarden(dus 4 boxen) over zo'n baal stro die net zo groot isals 25 kleine pakken bij elkaar.
Duz, even rekenen:25:30=0,8 pakken per dag. (en dat rond ik dan meestal maar af naar 1 pak per dag, toen we nog van die kleine balen hadden in ieder geval wel!)
De paarden staan dan meestal overdag buiten en gaan rond 5 uur naar binnen, ze gaan dan rond 10 uur s'morgens weer de wei in, alleen de laatste dagen staan alleen de shetten buiten omdat het zo'n slecht weer is en Apollon heeft de griep al te pakken!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: -Namiro- en 134 bezoekers