Kopstoten.... Hoe mee omgaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Kopstoten.... Hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-02 22:49

Een 1,5 jarige merrie bij ons op stal geeft konstant kopstoten tegen mij. Ze is voor de rest harstikke braaf, geeft voetjes, loopt braaf mee aan het touwtje, staat braaf vast enz.
Maar als ik haar aan het poetsen ben en bij de voorkant/ hoofd kom, draait ze zich of lomp om met haar hoofd of ze geeft me een gerichte kopstoot....
Ook als ik gewoon in de stal kom om haar te aaien krijg ik af en toe een draai om me oren met haar hoofd. Ik weet soms niet of het per ongeluk is of met opzet, dus straffen doe ik dus maar niet...
Zo heb ik al een keer een tand door me lip gehad, hoofdpijn en blauwe plekken.
Het grappige is dat ze wel altijd op me gezicht mikt/ terechtkomt

Hoe moet je hier nou mee omgaan?



Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 23:23

Geef eens een kopstoot terug ! Knipoog
Niet letterlijk bedoeld, maar een flinke knal kan ik dit geval vast geen kwaad.
Het is een erg vervelende gewoonte die je haar zo snel mogelijk af moet leren, anders gaat het van kwaad tot erger.
Een flinke mep en stemverheffing zullen vast wel indruk maken.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 23:26

Manda schreef:
Het grappige is dat ze wel altijd op me gezicht mikt/ terechtkomt


Dat is dus helemaal niet grappig! Ze staat je ontzettend uit te testen en dat kan je alleen winnen door haar een flinke mep terug te geven..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 00:29

Je hebt ook paarden die als je jeuk op hun hoofd hebben tegen je aan gaan schuren. Dit is een dominantieprobleem. In dat geval moet je het paard duidelijk straffen om hem duidelijk te maken dat je geen schuurpaal bent. Ik denk dat wat er bij jou gebeurt ongeveer hetzelfde is, met het verschil dat je echt stoten krijgt. Laat goed merken dat je daar niet van gediend bent!
En het is nooit grappig als je een paardenhoofd hard tegen je gezicht aan krijgt dus geef hem maar op zijn donder.

Kijk voor mijn tekeningen op Instagram: https://www.instagram.com/JessGProductions

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 00:36

Ze moet opletten op haar eigen lompigheid. Strax geeft ze je nog een lompe bok tegen je weet-ik-wat.
Paardje kan er ook niet aan doen, ze weet immers nog niet beter. Ik denk dat je ze dus moet leren dat ze zich in jou nabijheid moet gedragen en dat ze zelf moet opassen wat ze doet zodat ze jou niet bezeerd. Zo is het in een kudde maar net zo..tzou er anders nogal uitzien *LOL*

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-02 07:39

batje"]
[quote="Manda schreef:
Het grappige is dat ze wel altijd op me gezicht mikt/ terechtkomt


Dat is dus helemaal niet grappig! Ze staat je ontzettend uit te testen en dat kan je alleen winnen door haar een flinke mep terug te geven..
[/quote]

Het was sarcastisch bedoeld Scheve mond Maar ok, als ik haar moet straffen daarom, het zei zo. Alleen vraag ik me af hoe ik haar moet straffen, een mep tegen haar hoofd voel ik weinig voor. Worden ze alleen maar kopschuw van.

En ik vraag me nog steeds af of ze het nou altijd expres doet, voor een ongeluk ga ik haar niet straffen, daar snapt ze niets van.

En uittesten? Ze is voor de rest harstikke braaf zoals ik al had geschreven, zet geen stap verkeerd, daarom twijfel ik soms zo of ze het expres doet.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 08:49

Toch is het een dominantie probleem, zo van: even kijken of ik op DIT gebied wel iets kan doen om dat vrouwtje te domineren... }>

Cerise had ook die neiging, en ik deed het zo:
Ik stond haar aan de zijkant en rug te poetsen en zag vanuit mijn ooghoek (ze stond los in de stal) haar hals en hoofd aan komen zwaaien...

Ik heb gedaan alsof ik niets in de gaten had en hief ('per ongeluk' Tong uitsteken ) mijn arm op met een zwaai, met mijn elleboog KLABAM tegen haar kaak aan.
Ze vond dat niet bepaald prettig... *LOL*

Zo heb ik het nog een paar keer geprobeerd.
Elleboog kwam niet altijd raak aan, maar het idee daar ging het om.
Ik hoefde haar zo niet te slaan.
Wat je eventueel ook kunt doen, is de borstel in die hand te nemen aan de kant van haar hals, dus als ze er weer 'aankomt', de borstel in haar neus prikken (harde haren prikt lekker!). }>

Cerise heeft een tijdje weer vervelende dingen aangeleerd toen ik weinig met haar kon doen tijdens de chemokuren.
Sommige dingen kon ik haar opnieuw afleren, zoals ook dit!

Ik stond in november een keer met mijn KALE hoofd met alleen een mutsje op haar te poetsen.
Gooit ze ineens haar hoofd naar me toe en BIJT in mijn hoofd... Boos!

Dat had ze dus nog nooit gedaan, gebeten.
Ik ben ontzettend kwaad geworden, zó pissig dat ik haar in haar buik heb geschopt een paar keer en heel lang bleef schelden. Boos! Boos!

Ik ben hier behoorlijk van geschrokken en heb me dan ook voorgenomen, zodra ik minder moe ben van de chemo krijgt ze een heropvoeding van hier tot Tokio! Extreme duivel

Die heropvoeding daar ben ik maar vast mee begonnen, want het einde van de chemo is nog niet in zicht... en Cerise is en blijft een krengetje die graag domineert... Haha!
Manda veel sterkte met het veulen en ook veel plezier ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 09:41

Een paard beschouwd je in eerst instantie als soortgenoot. Als deze merrie dit gedrag vertoond bij een soortgenoot die dat niet pikt zal ze meteen een zwaai met het hoofd terug krijgen . een soortgenoot die het wel pikt is er een die lager in rangorde staat [en dat ben jij dus ]
Nu is deze merrie nog jong en het gedrag lijkt nog onschuldig, dat is over een paar maandjes zeker anders.
Als je niet wilt slaan kun je ook een velletje op haar hals omdraaien. Dat is net zo efficient.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 09:54

2 paarden op de stal waarik werk doen dit ook, een 3 jarige en een 5 jarige, zijn alle2 merries, zodra je ze poetst of t halster omdoet geven ze echt een kopstoot, gericht!

veel meer 3 jarigen doen dit ook, maar dan gewoon omdat ze lomp/onhandig zijn, sommigen vinden t halster omdoen eng enz, dan blijf ik dus geduldig, maar die 2 andere, die doen het gewoon expres, gewoon irritant is dat!

en die krijgen dus een ongelofelijke knal tegen hun hoofd, vaak met mn vuist/platte hand, tegen hun kaak aan, dan schieten ze wel weg, maar de rest van de dag doen ze het niet meer(die 3 jarige doet het bij mij helemaal niet meer, bij een ander meisje, doe voorzichtiger is, doet ze het nog wel heel de tijd)

ook al zou het uit lompigheid gebeuren, dan moet ze maar leren om een beetje beter op te letten!
en als jij alleen zodra ze een kopstoot geeft haar een mep op haar hoofd geeft, dan wordt ze echt niet kopschuw

ze moet leren dat wanneer zij lomp met haar hoofd tegen jou aankomt, ze een dreun terug kan verwachten, of ze het nou wel/niet expres doet ze moet weten dat ze met haar hoofd uit moet kijken, dat ze jou dus niet(expres/perongeluk)een kopstoot mag geven!

die andere 3 jarigen op stal, die dus hun hoofd wegtrekken als je t halster omdoet, of uit onhandigheid met hun hoofd tegen mijn hoofd komen, krijgen vaak een grote mond als ze het doen, en als het echt lomp ging krijgen die ook een tik, een paard moet gewoon weten dat ze niet zomaar met hun hoofd alle kanten op mogen slaan!

nu is die van jou nog jong, en valt het goed af te leren, laat haar een tijdje zo door gaan, dan wordt het steeds erger, dus maak haar nu duidlijk dat ze geen kopstoten mag geven!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 20:28

Als het verder zo'n lieverd is en ze dus uit lompigheid niet beseft dat het fout is (dat kan natuurlijk) dan zou ik er ook niet meteen iets voor voelen om genadeloos uit te halen.
Mijn aanpak is dan eerder het paard zichzelf laten straffen zeg maar , goed opletten en komt die kop jouw kant op zorg dan dat ze "per ongeluk" tegen je vuist aanknalt Haha!

Dus je geeft zelf niet de knal haar kant op , maar heft tijdens haar uithaal je vuist op zodat ze zelf ertegenaan knalt .

Dan ben jij niet gemeen maar doet ze zichzelf pijn.
Ze hoort niet in jouw ruimte te komen en die vuist zit in jouw ruimte .

Werkt goed hoor zulke dingen , gaan ze van nadenken Haha!

Kijk als ze daarna meteen nog een keer terugkomt en je dus zeker weet dat het kwade opzet is dan geef je gewoon een beuk natuurlijk , maar als je twijfelt .......

Zo had Rena weleens de neiging om met aansingelen (wat ik gruwelijk langzaam doe , onder het hele poetsen/mini-chaps aantrekken enz. zo nu en dan eens een gaatje strakker , dus ze heeft niks te klagen wat dat betreft) met haar achterbenen naar haar buik te trappen .
Dat vind ik zwaar irritant , niet acceptabel en bovendien kan ze m'n hand dan raken dus mag dat niet.
Toen waarschuwingen met m'n stem niet genoeg waren heb ik gewoon een keer haar pootje gegrepen terwijl die onder haar buik schopte , en flink stevig vastgehouden onder die buik zodat ze bijna omviel Extreme duivel

Reken maar dat ze zich wel een tweede keer bedacht voordat ze weer met die hoef naar die buik toe kwam Tong uitsteken

Dat is hetzelfde principe.
Je hoeft niet boos te worden , gewoon subtiel terugpakken Knipoog

Als zij met haar hoofd naar jou gooit kan dat wel eens flink zeer doen , jij bent immers zo lomp dat je soms ineens een vuist in de lucht steekt Knipoog
Kan ze maar beter haar hoofd bij zich houden :-D

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 20:36

Wij hebben een 3 jarige die we nu zadelmak aan het maken zijn en die deed het ook. Ik heb haar tikken tegen het hoofd gegeven maar het hielp bij haar niet, bij haar werk wel om, als ze dan even stilstaat om de singen vast te maken eerst even over haar koppie te wrijven, nou doet ze het nog steeds maar niet meer zo hinderlijk. Dus eerst even over het koppie wrijven, voordat je verder gaat met waar je mee bezig was. Misschien helpt dit voor jou ook.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Emj_23, IASCrawler, Lielle, Lui_, Mnoonn, Plus_en_Min, Sintara en 124 bezoekers