*HELP* aansprakelijk voor schade of niet ?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

*HELP* aansprakelijk voor schade of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-02 18:17

Ik heb een week of 6 geleden een ongelukje gehad met Rena , even kortweg ging het als volgt :

Ik maakte een rondje met Rena , ik op de fiets en zij aan de hand ernaast.
Na een tijdje kwamen we over een vrij brede polderweg waar we wel vaker rijden en er zit wat kippenspul in de berm zoals wel vaker.
Wij dus al met een brede bocht eromheen om die beestje niet te laten schrikken. Op dat moment komen er vanaf de de oprit naast die kippen
ineens 2 ganzen dreigend op ons af waggelen. Dus ik met Rena nog dieper de tegenoverliggende berm in om die beesten te ontwijken , maar ze zetten de aanval in op mij.
Ik houdt de fiets tussen ons en die ganzen in maar ze vallen echt gemeen aan , ik weet ze weg te jagen maar ipv mij pakken ze dan Rena die tot dan toe erg braaf was , maar op het moment dat ze echt naar haar staart / achterbenen stuiven maakt ze dat ze weg komt , over mijn fiets heen....

Moet de eigenaar van deze ganzen de schade aan mijn fiets betalen ?

Mij lijkt van wel , als zijn beesten niet los hadden gelopen , Rena niet aan hadden gevallen (bovendien nog op de openbare weg ook) dan had mijn fiets nu niet kapot geweest. iIk heb er alles aan gedaan om die aanval te voorkomen door helemaal in de berm te kruipen.

Door zijn aanvallende ganzen is mijn fiets nu helemaal verbogen......

Hij moet toch zeker gewoon die schade vergoeden ??!


Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 18:51

Dat ligt een beetje moeilijk denk ik. Het was namelijk je eigen paard die je fiets ondersteboven liep.

Met mijn beperkte juridische kennis denk ik dat de eigenaar van de ganzen hooguit een boete kan krijgen omdat zijn vee op de openbare weg liep maar dat hij niet aansprakelijk is voor de schade die jouw paard aan jouw fiets heeft toegebracht ook al kwam dat door zijn ganzen.

Heb je geen rechtsbijstandsverzekering? Die kunnen je meestal goed helpen met dit soort problemen. Anders misschien een advocaat bellen? Vaak kost een eerste informatief gesprek niets maar jij zal moeten bewijzen dat de schade kwam door zijn ganzen en ik denk dat je goedkoper uit bent door een tweedehands fiets te kopen.

pmarena

Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-02 20:40

Onze verzekeringsagent is ermee bezig , dat is even afwachten....

Het is natuurlijk wel mijn paard die mijn fiets gesloopt heeft , maar zijn ganzen zijn de veroorzakers.
Als die beesten niet hadden aangevallen was er niks aan de hand geweest.
Dat paardje bleef ook superbraaf tot het moment dat ze echt in haar sprongen dus wij hebben het tot het uiterste proberen te voorkomen.....

Bovendien zegt het buurmeisje van deze mensen dat die ganzen wel vaker voorbijgangers aanvallen.

Is op zich wel een interessante kwestie dit , maar feit blijft dat de schade is ontstaan door de ganzen... Lachen

Werd zojuist trouwens weer met Rena door een klein - k u t- hondje belaagd , ook weer op de openbare weg , beest heeft zeker 5 minuten staan grauwen en snauwen en uithalen naar haar , nog net niet bijten zeg maar.
Eigenaresse kreeg het hondje niet te pakken.... grrrom Boos!
Rena bleef keurig staan , echt superbraaf !!

(ik had zelf allang uitgehaald Haha! )


Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 21:30

Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Het is inderdaad wel interessant want je bent de enige niet die in de problemen komt door loslopende dieren van anderen.

Nog een geluk dat je paard heel gebleven is want zo'n fiets kan flinke verwondingen veroorzaken.

Een verzorgster van mij fietste een paar jaar geleden naast de pony van mijn dochter met een ander meisje er op. Om de een of andere reden (ik was er wel bij maar ik zag niet wat er gebeurde omdat ik net de andere kant opkeek) haalde mijn pony uit. Haar fiets raakte flink beschadigd. Ik heb daarop mijn WA-verzekering ingelicht maar ze weigerden uit te keren omdat het meisje zelf er voor had gekozen om naast de pony te fietsen en dus ook zelf verantwoordelijk was. We hebben het nog op een andere manier geprobeerd maar feit bleef dat zij verzekeringstechnisch gezien geen poot had om op te staan.

Goed, het is een hele andere situatie maar in dit geval dacht ik ook dat de zaak zo klaar als een klontje was. Mijn pony schopt tegen fiets van meisje aan dus ik ben verwantwoordelijk. Niet dus.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 22:14

haha ik vind het echt een enorm grappig verhaal Haha! (jij waarschijnlijk niet)

de eigenaar is idd aansprakelijk voor de schade van je fiets.

pmarena

Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-02 18:12

Hihi , ergens is het wel grappig ja , jammer alleen dat de schade niet wat vriendschappelijker afgehandeld wordt Lachen

Was wel grappig , mijn vader belde met de verzekering , en vertelde dat zijn dochter was aangevallen door een stel ganzen ...ganzen...GANZEN..GAN-ZEN ! Hahaha , ze verstond het niet helemaal geloof ik , schijnt niet zo vaak voor te komen Tong uitsteken

Nu ben ik ook echt niet gauw bang hoor , maar die beesten waren echt pislink !!!!! Scheve mond
Wel vrij genant eigenlijk maar geloof maar dat dat dus echt eng is als die lijpo's op je af komen denderen Haha!

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 18:17

Maar stel he? Nu heb ik even een offtopic vraagje Haha!
Stel dat Rena wel had uitgehaald naar die ganzen, of als jij ze een schop had verkocht (wat ik dus echt wel had gedaan als die beesten mij aan zouden vallen) En er is wat met zo'n beest, wie z'n schuld is het dan? De jouwe omdat jou paard die gans een schop heeft verkocht, of in het geval dat jij zef schopte Knipoog jij omdat jij schopte of de eigenaar omdat zijn ganzen niet op [/b]zijn[b] erf liepen?

Gewoon nieuwschierig Haha!

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 18:30

Ik weet toevallig van een motorrijder met het zelfde verhaal en voor de rechter werd de eigenaar van de dieren aanprakelijk gesteld omdat die ervoor had moeten zorgen dat de dieren op het erf bleven. De motorrijder heeft alle schade vergoed gekregen.....

pmarena

Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-02 18:54

Berdientje schreef:
Maar stel he? Nu heb ik even een offtopic vraagje Haha!
Stel dat Rena wel had uitgehaald naar die ganzen, of als jij ze een schop had verkocht (wat ik dus echt wel had gedaan als die beesten mij aan zouden vallen) En er is wat met zo'n beest, wie z'n schuld is het dan? De jouwe omdat jou paard die gans een schop heeft verkocht, of in het geval dat jij zef schopte Knipoog jij omdat jij schopte of de eigenaar omdat zijn ganzen niet op [/b]zijn[b] erf liepen?

Gewoon nieuwschierig Haha!


Het lijkt mij dat het zelfverdediging is in dat geval , en bovendien als die beesten niet op de openbare weg komen kan ik ze daar niet schoppen Haha!

Ikzelf laat me ook zomaar niet aanvallen , maar als je een paard bij je hebt ligt dat toch anders Lachen

Ik heb er eerst alles aan gedaan om een aanval te voorkomen door zo diep mogelijk in de tegenoverliggende berm te kruipen zodat ze zien dat ik geen bedreiging ben , de fiets tussen ons en die ganzen in voor dezelfde reden , en toen ze toch echt de aanval inzetten (dus totaal zonder reden want wij vormden geen bedreiging Boos! ) heb ik ze weggejaagd. Ze liepen voor mij weg maar draaiden zich toen direct naar Rena .....om haar te grijpen.

Kijk als ik alleen ben dan zal ik ze raken als ik de kans krijg , maar als er nog een mogelijkheid is dat je ruzie kunt voorkomen dan ga je het niet opzoeken natuurlijk. Wie weet hoe gestoord die beesten zijn als je zelf de aanval inzet , dan ga ik liever aan de kant om de boel te bedaren. Maarja deze etters hadden gewoonweg zin om te knokken blijkbaar Boos!

Grappig met die motorrijder Lachen
Daar dus wel.
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen .

Ik zou zelf zo "mans" zijn om gewoon die schade te vergoeden , je weet toch zelf ook wel dat je schuld hebt omdat jouw beesten voorbijgangers aanvallen ?!

En zelfs nu kunnen ze nog steeds ZO de weg op wandelen , er zal een klein kind langskomen , met een pony ofzo , en dat diertje schrikt zich een hoedje en springt in de sloot (kind eronder....) / tettert er vandoor....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BelgenGek, Besje, CarpeDiem_, DotBot, Eefje_Sammy, fransje23, friezenfan2, Gea99, Googlebot, Joesje, kimmetje26, L_iek, Lijsken, Lizzy__87, Mandy92, Marocje, Melissa0304, Mo_86, mvdende, Nathalie18x, ontherun, ryukapple, shannen6, Soepkipje, tienus63, Ubermetrics, Vernon en 52 bezoekers