handpaard naast de fiets , toegestaan ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

handpaard naast de fiets , toegestaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-02 18:46

Weet iemand toevallig of het wettelijk gezien mag , een paard meenemen over de weg naast de fiets ?

Er staat mij bij dat je er zelfs 2 mag meenemen ..... wie weet het ? Lachen

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 18:51

Naar mijn weten mag het niet.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 19:21

Ik weet het niet.
Ik heb het wel een paar keer gedaan,en ook polities tegengekomen,die zeiden er niks van.
(Maar die mensen zeggen bijna nooit ergens wat van,omdat ze de regels vaak zelf niet eens weten.
Ik rijd vaak buiten met *volcano* en dan draven we naast elkaar over het fietspad,word ook nooit iets van gezegd.)

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 19:39

Volgens mij mag het ook hoor. Ik ben ook wel eens de politie tegen gekomen, maar die zeiden ook niks Lachen

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 20:18

het mag officieel volgens mij niet.....je bent dan een 'dubbel'weggebruiker....je mag ook niet met zijn tweeen naast elkaar fietsen of door iemand anders worden voortbewogen bv. brommer-fiets
dus denk dat dit ook niet mag, voor de veiligheid
dat ze er niks van zeggen, is gewoon dat ze daar niet op letten, je mag officieel hier ook niet zonder ruiterbewijs of cap naar buiten, maar iedereen doet het...dat gaan ze toch echt niet controleren!

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 22:27

Het mag niet...
MAar ik doe het wel eens...... Bloos oeps nix gezegt Haha!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 23:00

Maar met ruiterbewijs kreeg ik een vraag en daaruit bleek dat je paard zelfs naast de brommer mee mag(was de enige fout die ik had, ik dacht toch echt dat het niet mocht *LOL* )...
Ik weet het dus nog niet zo zeker Haha!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 23:22

er is daar volgens mij geen wettelijke bepaling over, maar of het verstandig is is een tweede...

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 11:24

gomir schreef:
Maar met ruiterbewijs kreeg ik een vraag en daaruit bleek dat je paard zelfs naast de brommer mee mag(was de enige fout die ik had, ik dacht toch echt dat het niet mocht *LOL* )...
Ik weet het dus nog niet zo zeker Haha!


WAAAAAAAAAAAAAAAAT????? Dat kan je toch niet menen he. Ik vind het op de fiets al levensgevaarlijk, maar met de brommer
1: je moet gasgeven met rechts, wat wilt zeggen dat je je paard met je linkerhand moet vasthouden, dit heeft twee consequenties: voor de meesten is de linkerhand de minst sterke en bovendien ben je zo gedwongen om je paard vlak langs het verkeer te laten lopen (je kan jezelf er niet tussenzetten)
2: stel dat paardjelief een ruk geeft, ten eerste heb je al een veel grotere kans op vallen, zware verwondingen zowel bij jou als bij je paard en op schade, ten tweede zou je door die ruk wel eens per ongeluk gas kunnen bijgeven waardoor je alles nog eens erger maakt
3: dat zou ook willen zeggen dat je alleen maar met je voorrem kan remmen als er wat gebeurt, ook weer levensgevaarlijk

en bovendien ben je, hier in België toch, verplicht om BEIDE handen aan het stuur te houden

één woord voor dit: levensgevaarlijk Frusty Frusty
Boos!
en met de fiets vind ik het ook totaal onverantwoord!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 18:05

Er staat nergens in de wet dat het niet mag, of het veilig is is een andere vraag.
Er staat wel in art 5 van de wegenverkeers wet dat het verboden is gevaar of hinder te veroorzaken op de weg.
Een niet verkeersmak paard als handpaard naast de fiets zou zo´n situatie kunnen zijn.
Het is een zgn. kapstokartikel waar je gedragingen onder kwijt kunt die niet specifiek worden genoemd.
Gaat het goed is er dus niets aan de hand, maar veroorzaak je gevaar en/of hinder ben je strafbaar.

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 18:41

Nou, ik wil niet eigenwijs zijn (maar ben dat wel) maar je moet in principe twee (2) handen aan je stuur hebben, om het voertuig te besturen. Permanent gebruik van een van de handen voor andere doeleinden is volgens mij verboden....

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 20:50

inderdaad er staat nergens dat het niet mag, dat heb ik bij mn ruiterbewijs geleerd. in de zomer bracht ik evita wel eens met de fiets naar de wei, maar daar is ze ook heel braaf mee en er komen daar bijna geen auto's ofzo. heel veel mensen deden het daar in de buurt eigenlijk!

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 21:09

Ik heb een paar maanden geleden ergens een stukje gelezen dat ging over handpaarden naast de fiets , in de Hoefslag of het ruiterbewijs-krantje ofzo.... Scheve mond
Er stond een grote kleurenfoto van een man op de fiets met een stoere Fries die er naast draafde bij.
Ieman dat gezien toevallig ? Lachen

Rena loopt trouwens aan een touwtje braaf mee , ik heb het touwtje in m'n rechterhand en gewoon beide handen aan m'n stuur , touwtje hangt in een boogje en Rena loopt braaf mee.
Op sommige momenten haal ik natuurlijk wel m'n hand van m'n stuur om even te corrigeren , maar in principe hoeft dat geeneens....

Tot nog toe niemand die het echt weet dus Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 22:32

pmarena schreef:
Tot nog toe niemand die het echt weet dus Haha!


Zie mijn reactie een eindje naar boven (incl. wetsartikel Knipoog )

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 23:02


Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 23:54

zou het niet weten maar doe het wel. Kost je alleen zo af en toe een fiets. Maar mijn paard loslaten.... never. Vooral 's winters als de bak bevroren is neem ik wel eens een paard mee uit fietsen. De berm naast het fietspad is breed genoeg en bovendien ook dooi door de vele pekel. Vooral mijn hengstje vindt het helemaal geweldig. Ben dan ook nog zo lui om zelf een pluk manen erbij vast te pakken hoef ik ook nog niet te trappen. Doe meestal even op en neer naar het dorp, km of 4-5. Lang genoeg om even uit te draven maar niet nat van het zweet terug.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 11:01

Met Taran deed ik het weleens om te oefenen. Maar bij mijn kennis gaan de pony's altijd langs de fiets. Dat schiet veel harder op, en zeker omdat het nog een flink stukkie is naar de wei. Anders moet je heen en terug lopen. En hij doet het ook weleens om ze beweging te geven met vorst.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 11:13

Ik ben het eens met Ilindra. Zolang je paard erg rustig is is het geen probleem en ook niet strafbaar. Maar als je een vervelend paard meeneemt (is sowieso niet slim, wat hoe lang blijf jij op je fiets zitten?) ben je wel strafbaar. Is het probleem dat een paard een vluchtdier is en blijft. Dus ook het meest rustige dier kan ergens vanschrikken en gek gaan doen.
Als je het eens wilt doen, kun je het volgens mij eerst het beste op een rustige plek gaan oefenen, een doodlopende weg of iets dergelijks. Ergens waar je niemand kunt hinderen. Dan weet je gauw genoeg of je de drukkere weg op kan.