Wat moet ik doen om hem rustig te krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
*Stallie*

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-01 16:03

Party!! Ik heb een paard maar in het bos is hij heel snel en erg dribbelig..heeel soms is ie rustig als ik een half uurtje in de bak heb gereden!!Maar wat moet ik nu doen om hem rustig te krijgen??? Verward

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 17:00

Kun je niet samen met een rustig paard buiten gaan rijden? Meestal word dat 'gestresste' paard juist rustig, omdat die ander de rust overbrengt Verward (snappie wat ik bedoel?? Ik ben niet zo goed in uitleggen hihi)

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 17:23

nou, ervaring genoeg met een zenuwachtig paard. Wat bij mij goed werkt is vooral rustig aan opzadelen(= geen stress voor vertrek). Verder werkt zelf rustig blijven het beste, proberen om niet kwaad te worden, want daar wordt het alleen maar erger van.
Bij mij maakt het eigenlijk niet uit of er een ander rustig paard meegaat, ze is even zenuwachtig als anders.
Ook even 10 minuten longeren voor ik weg ga, dan is de ergste energie er wel even uit.
Nu loopt ze netjes buiten en valt het dribbelen wel weer mee, maar als het weer erger wordt moet je je paard op dat moment dat ie wel rustig is erg goed belonen. Dat werkte bij mij ook goed. Ik nam altijd een handje vol brokken mee, ze doet nog steeds alles voor eten.
Heel veel suc6 ermee

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 17:24

Ai het bekende probleem Haha! . Ik heb een arabiertje dat het woordje stappen niet kent in het bos. Een tip niet aan je teugels gaan trekken, maar gewoon blijven zitten. Diep zitten en jezelf zwaar maken. Jij wil dat hij rustig stapt, dus hij moet ook luisteren naar je zit. Jezelf een beetje lang maken en van je teugels afblijven. In het begin is het gewoon een kwestie van laat maar dribbelen zolang jij weet dat je hem kan houden. Als hij bekaf is van het gedribbel ga jij aan het werk, dus lekker draven en galoperen.Zo leert ie het wel af..Succes

Groetjes Ymke

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 17:37

Hoi!
Mijn vorige verzorgpaard deed dit ook. Op de weg ging het redelijk goed, maar in het bos, waar hij niet alles kon overzien vanwege bomen en struiken, was hij een dribbel, en in draf kon het alleen maar hard. Wegspringen voor een klein iets was ook zo leuk, zucht...
Het scheelde wel, als we in een groepje reden, dat hij dan voorop mocht. Dan kon hij meer zien voor zich uit, en had het idee dat hij kon vluchten wanneer er gevaar was, dus voelde hij zich veiliger. Met een paard voor zijn neus en een smal pad zat hij telkens bijna bovenop het paard voor ons.
Ook een ander rustig paard erbij scheelde wel, en van tevoren even longeren of rijden in de bak hielp ook. Dan was hij wat energie kwijt.
Mijn vriendin deed een springzweepje (korte) in haar laars, zodat haar paard het niet zag. Als ze gewoon met zweep reed was het paard vrij onrustig en te voorwaarts, maar nu pakte ze het alleen uit haar laars in 'noodsituaties'. Bijv. als hij puur uit dwarsheid niet voorwaarts wilde, kon ze hem toch een tikje geven. Op deze manier was hij stukken rustiger.
Heel veel succes met de buitenritten, ik ben benieuwd of er nog meer mensen met tips zijn?
Groetjes, Dorine.

*Stallie*

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-01 19:14

Badankt voor jullie tips, ik rijd hem vaak een half uurtje in!!!misschien doe ik te weinig met hem dat lijkt me niet want ik heb zaterdag's gewoon les ( priveles ) dus dan is ie meestal wel moe! maja...als ik weer het bos in ga, ga ik maar even longeren...lijkt me een goed plannetje *LOL*

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 11:38

Hoi Stallie!
Als je met hem het bos in gaat, heeft-ie dan de vorige dag nog met jou gereden, of niet?
Hoe vaak per week wordt hij bereden?
Het kan zijn dat hij gewoon lekker veel energie heeft, en wat opgewonden is in het bos, en dan lekker 'aan de dribbel' gaat, hihi.
Mijn vorige verzorgpaard kreeg best veel brokken bijgevoerd, teveel zelfs, en daardoor kon hij soms ontzettend veel energie hebben. Echt wanhopige situaties af en toe.
In de lente en zomer, als het gras lekker vers en groen is, zijn ze toch al wat energieker, en dan gaan de meesten met het mooie weer het bos in en ja... dus wie weet helpt het ook als je de dag vantevoren gereden hebt, en ook nog vóór de buitenrit even longeert of rijdt.
Veel succes, ik ben benieuwd!
Groetjes, Dorine.

*Stallie*

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-01 15:52

Zondag heb ik stallion gewoon gerden en die dag daarvoor ook! *LOL* ik heb hem een half uurtje in de bak gereden en nog een beetje extra gegalopeerd!! we gingen het bos in! en hij heeft niet gebokt en niet iets raars gedaan!! ik was echt blij! Pling ook al doet hij iets in het bos ik blijf altijd van hem houden!! Lovers !!!!! Party!! Party!! Party!!