DONOR

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

DONOR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 21:39

Willen jullie als je dood bent je organen afstaan of niet????

En waarom??

(ben gewoon ff benieuwd) Clown


SnowMan

Berichten: 4
Geregistreerd: 26-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 14:34

kijk, dat is nou niet aardig, we konden er hier best verder over praten.
En natuurlijk is het vanzelfsprekend dat je je organen afstaat, want je doet er zelf toch niets mee als je dood bent, ik snap ook niet dat dat ze de regel nog niet doorgevoerd hebben (zijn nu namelijk mee bezig) dat je als je m niet invult gewoon accepteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 14:56

Nou zo natuurlijk vind ik he niet hoor.

Ik wil best organen afstaan, maar niet aan iemand die door eigen schuld ziek is.
En daarmee bedoel ik een lever aan een alcohollist of dergelijke.
En ook mensen met geld mogen van mij niet hoger op de lijst komen.
En dat gebeurt nu wel.
er zijn zelfs gevallen bekend dat een rijke dronkaard een lever heeft gekregen.
Eigenlijk krijgen alcoholisten geen lever voordat ze afgekikt zijn, maar met veel geld kon het ineens wel.

En eerst wil ik zeker weten dat het niet naar zoiets toegaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 14:59

Ja, ik heb een donorverklaring ingevuld en daarvoor had ik al een codicil. Als ik dood ben mogen ze alles van me hebben.
Als je ooit van dichtbij meemaakt hoe iemand wacht op een donororgaan en hoe mooi het is zodra er inderdaad een orgaan vrijkomt en hoeveel geluk dat geeft, is al reden genoeg om gewoon die verklaring in te vullen. Orgaan transplantatie is mogelijk en kan zoveel moois opleveren, dus waarom niet?

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 15:16

Mijn moeder wil het niet. Zij zegt dat je klinisch dood moet zijn (en dus nog niet helemaal dood, omdat er dan al celweefsel van je organen kan afgestorven zijn) opdat je organen nog bruikbaar zouden zijn en zij is twee keer klinisch dood geweest als baby en er toch nog doorgekomen en zij zou dus niet willen dat als ze nog eens klinisch dood is, haar organen worden weggehaald als ze het misschien nog zou halen. Daarom ook heeft ze voor mij bezwaar aangetekend (in België is het zo dat je sowieso als donor wordt beschouwd, tenzij je bezwaar hebt aangetekend). Ik ben nu meerderjarig en mag nu zelf beslissen, dus ik ga eerst eens de medische kant van het verhaal checken vooraleer ik beslis om dat bezwaar te laten vallen.
In een eerste reflex zeg ik meteen dat ze alles van mij mogen gebruiken wat bruikbaar is, na even nadenken zou ik dan toch wel zeker willen zijn dat ik er zelf echt niets meer aan heb. En idd, wat al eerder gezegd is, ik zou het niet leuk vinden als mijn lever aan een alcoholverslaafde zou gegeven worden, of iets dergelijks

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 17:29

SnowMan schreef:
kijk, dat is nou niet aardig, we konden er hier best verder over praten.

Normaal gebruik je eerst de zoekfunctie, dat niet 500x hetzelfde topic gestart wordt.

Ik wil wel donor zijn hoor, niets op tegen, ik ben toch dood dan.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 18:09

Ik heb het dus ook ingevuld.
Welliswaar nog nooit iemand van dichtbij meegemaakt die het overkwam(gelukkig).
Maar heb altijd wel heel veel bewondering gehad voor Bart de graaf.
Vooral die uitzending nadat hij een nier had ontvangen en hij na tig jaar weer eens normaal naar de wc kon.
Tis jammer dat hij niet nog een kans kreeg, maar dankzij die donor kon hij toch nog 2 jaar normaal leven.

SnowMan

Berichten: 4
Geregistreerd: 26-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 16:34

De opmerking van: "ik wil mijn lever wel afstaan, maar niet aan een dronkelap" is eigenlijk ook niet helemaal eerlijk, alsof jij het recht hebt om te beslissen over het leven van die dronkenlap.
Als je heel simpel de keuze hebt tussen:
1) mogelijk het leven redden van een willekeurige nederlander door zonder je lever (of wat dan ook) begraven te worden
2) of die willekeurige nederlander lekker ook dood laten gaan (word nog gezellig in de hemel...(ik geloof trouwens niet))
Dann is de keuze toch eigenlijk heel simpel? tenzij je een 'ongelooflijke egoïst' bent sta je je organen dan gewoon af. En zo simpel is het in mijn ogen eigenlijk wel.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 16:44

je hoeft geen egoist te zijn om je organen niet af te staan, dat is me iets te kort door de bocht
sommige mensen hebben bezwaren die voortkomen uit religieuze grond, principiele grond , of gewoon uit angst, of nog op andere gronden
tuurlijk al zou ik een orgaan nodig hebben zal ik dolgelukkig zijn al is er 1 beschikbaar. maar om nou iedereen maar "verplicht" donor te laten worden gaat me te ver
ik ben het wel mag je gerust weten

en ik vind het wel logisch om te zeggen aan een dronkelap , geen lever geven oid
komop je weet dondersgoed wat alcohol met je lijf doet , eerst willens en wetens je lever en weet ik nog waat naar de kloten zuipen en dan opeens je handje op houden van ik heb een nieuwe lever nodig
dan hebben ze een nieuwe en hup we zuipen vrolijk verder
nu gebeurt dat als het goed is niet omdat je eerst af moet kicken
maar ik vind het idee goed

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 17:58

Ja ik wordt organendonor, je bent er niet meer dus doe je ook niks meer met je organen en je maakt er andere mensen heel erg blij mee.
Als ik eerder kom te overlijden dan mijn broertje zou ik dus graag willen dat mijn long(en) naar hem zouden gaan zodat hij minstens 4 jaar langer leeft.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 18:15

Ik ben Donor, en ook de Dronkelappen onder de mensheid mogen mijn lever hebben.

Ik vind het heel kortzichtig om te zeggen, een dronkelap mag het niet.
Niet alle alcoholisten dachten: "Goh, laat ik maar alcoholist worden"
De een is ook eerder en makkelijker verslaafd dan de ander, en wie weet wat voor nare dingen iemand mee gemaakt heeft alvorens op een dag als Alcoholist wakker te worden.

Een zeer goede vriend van mij staat al 2 jaar op de lijst voor een Hart. Hij is zijn hele volwassen leven altijd veel en veels te zwaar geweest, verdient hij die hart? Ja, natuurlijk.
Een mensen leven is een mensen leven, daar hebben wij niet het recht onderscheidt in te maken, of te oordelen.