achterhand is flink stijf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

achterhand is flink stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-02 14:01

ik zoek tips
ik moet fay meer op de achterhand gaan rijden omdat ze daar zo stijf is
voor loopt ze trouwens lekker los in iedergeval heel losjes en heel mooi

wie weet hoe dit moet?

groetjes jennifer
Laatst bijgewerkt door jennifer878 op 26-12-02 12:52, in het totaal 2 keer bewerkt


Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 16:29

Door oefeningen zoals voorwaartsrijden, halve ophoudingen, cavalettis lopen creeer je een "losheid en soepelheid,

Hierdoor gaat het paard tactmatig beter lopen, dan ontspant het paard zijn hals en rugspieren en de achterhand kan onderkomen, de bewegingen worden ruimer.

Oefeningen dmv lichtrijden, overgang galop-draf-galop.

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-02 16:31

Tigger schreef:
Door oefeningen zoals voorwaartsrijden, halve ophoudingen, cavalettis lopen creeer je een "losheid en soepelheid,

Hierdoor gaat het paard tactmatig beter lopen, dan ontspant het paard zijn hals en rugspieren en de achterhand kan onderkomen, de bewegingen worden ruimer.

Oefeningen dmv lichtrijden, overgang galop-draf-galop.

overgangen doe ik nu al heel lang en lichtrijden doe ik alleen maar soms ook doorzitten hoor
maar cavaleties lopen kan niet omdat we geen balken hebben

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 17:14

Ook zorgen dat je góede overgangen rijdt, je moet je been er wel aanhouden, anders valt je paard gewoon op de voorhand terug. Dus goed je been erbij houden, zodat je paard niet 'uit elkaar' valt.

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-02 19:09

dus eigenlijk moet ik gewoon doordrijven enzo?
want als ik dat doe blijft ze stijf lopen achter voor loopt ze echt soepel

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 20:49

veel tempowisselingen rijden, en dan als je wegrijd moet de achterhand goed meekomen, je moet kunnen voelen als het waren dat hij zijn been onder de schoft zet. ook als je terug rijd goed je benen erbij houden dat er wel achter wat gebeurt en dat hij niet ''in elkaar stort''

Kiekeboe

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-02 20:53

nu loopt ze gewoon een beetjke mee te sjoken met de achterhand maar je kan toch alleen voor rijden(aan de teugel enzo)

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 21:16

Als je dat echt denkt, dan zal je toch eens andere les moeten nemen! Jij rijdt dus vanvoor een paard rond, en dat is het? Dat is ook niet aan de teugel, dan loopt hij waarschijnlijk alleen in de krul.
Anders moet je eens vragen aan je instructie of zij/hij er eens op wilt, dan zie je misschien het verschil. Normaal zou je paard dan ook zijn achterhand er meer onder moeten zetten, daar moet je eens goed op letten.
Maar zolang jij denkt dat je niks met de achterhand kan doen, kan Bokt je niet echt helpen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 21:42

jennifer87 schreef:
nu loopt ze gewoon een beetjke mee te sjoken met de achterhand maar je kan toch alleen voor rijden(aan de teugel enzo)


Vooral doen ja.....

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 22:07

Een paard dat zijn achterhand niet gebruikt loopt niet op teugel hoor ! Begin met het paard voorwaarts neerwaarts te rijden, dit is de lichtste oefening, waar de rug het minst belast maar toch getraind wordt, en tegelijk ook de zijdelingse plooi blijven trainen. Wanneer het paard vwnw loopt dan kan je dit vergelijken met een dressuurzweep die je voor en achteraan vastneemt en de uiteinden naar elkaar brengt. Het middenstuk komt omhoog. Hetzelfde gebeurt met een paard dat vwnw loopt. Hoofd zo diep mogelijk, (paard mag lopen "stofzuigen") maar met zachte verbinding. (paard mag niet op je handen lopen, dat loopt ie op de voorhand, dus weer zonder rug) Wanneer paard zich vastzet, losmaken door links en rechts stelling te vragen, hoe dieper de neus , hoe hoger de rug komt en hoe meer de achterhand actief moet worden (vergelijk met de houding van een westernpaard).
Succes !

more with less

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-02 22:13

ze loopt met longere altijd naar beneden en naar voren is dat dus voorwaarts neerwaarts?
dan gebruikt ze dus ook haar achterhand? maar toch loopt ze dan stijf dit is dus best vaag vroegop was ze een western paard

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 22:18

Afbeelding

Zo ongeveer. alleen hier loopt Netty eigenlijk nog teveel op de voorhand, maar het begint er op te lijken.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 22:43

jennifer87 schreef:
ze loopt met longere altijd naar beneden en naar voren is dat dus voorwaarts neerwaarts?
dan gebruikt ze dus ook haar achterhand? maar toch loopt ze dan stijf dit is dus best vaag vroegop was ze een western paard


Bedoel je nu dat ze vroeger een westernpaard was ? Graag een beetje foutlozer schrijven, is echt niet meer te ontcijferen ! (ik overlees mijn berichtjes altijd voor ik ze plaatst)
Als ze vroeger een westernpaard was is ze dat volgens mij nu nog hoor, of bedoel je dat ze western gereden werd ?

more with less


Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 22:49

En stijfheid moet er toch uit gereden worden, door regelmatig, maar voorzichtig aan het werk te gaan. Goed losrijden, de spieren de tijd te geven om lekker warm te worden en goed uitstappen.

De dag erna lekker longeren....

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 12:48

jennifer87 schreef:
nu loopt ze gewoon een beetjke mee te sjoken met de achterhand maar je kan toch alleen voor rijden(aan de teugel enzo)


je moet van voor naar achteren rijden,
dus hij moet eerst goed voorwaarts zijn, dan kun je er van voor aankomen,
rij veel tempowisselingen zodat het achterbeen er goed onderkomt

Kiekeboe

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-02 12:49

kenomaxbe"]
[quote="jennifer87 schreef:
ze loopt met longere altijd naar beneden en naar voren is dat dus voorwaarts neerwaarts?
dan gebruikt ze dus ook haar achterhand? maar toch loopt ze dan stijf dit is dus best vaag vroeger was ze een western paard


Bedoel je nu dat ze vroeger een westernpaard was ? Graag een beetje foutlozer schrijven, is echt niet meer te ontcijferen ! (ik overlees mijn berichtjes altijd voor ik ze plaatst)
Als ze vroeger een westernpaard was is ze dat volgens mij nu nog hoor, of bedoel je dat ze western gereden werd ?
[/quote]
ze is ingereden op western
ik rij haar nu in dresuur(zover het lukt)
het gaat al best wel goed eerst wou ze niet aan de teugel en nu gaat dat ook beter soms wijkt ze ook
maar mischien komt het dus doordat ze ingereden is in western dat ze daardoor zo stijf loopt
mischien kan een pasoa teugel helpen?

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-02 12:50

eigenlijk heb ik nooit echt goed les gehad nu nog niet ik ben van plan weer over te stappen maar in de buurt zijn er geen goede manege`s alleen molendijk daar kan ik op dinsdag avond met haar rijden maar van de eigenaar van fay mag ik niet naar de manege

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 16:25

Novelle"]
[quote="jennifer87 schreef:
nu loopt ze gewoon een beetjke mee te sjoken met de achterhand maar je kan toch alleen voor rijden(aan de teugel enzo)


je moet van voor naar achteren rijden,
dus hij moet eerst goed voorwaarts zijn, dan kun je er van voor aankomen,
rij veel tempowisselingen zodat het achterbeen er goed onderkomt
[/quote]

Van voor naar achteren betekent eerst 'in de krul' rijden, en dan nog proberen die achterhand er bij te krijgen.

De bedoeling is dat je van achter naar voor rijdt, dus goed voorwaarts rijden, en dat vanvoor opvangen. Je moet je paard echt naar je hand rijden, niet eerst vanvoor gezellig zagen, en dan vanachter bijeen schoppen(bij wijze van spreken dan).

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 17:47

o wat dom, ik weet het maar schrijf het verkeerd op,
van achteren naar voren, wat dom dat ik dan van voren naar achter erneer zet,
ik bedoelde dus van achteren naar voren,

Kiekeboe

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-02 18:15

oke dus eerst de achterhand bijwerken voor voorwaarts neerwaarts te rijden en dan door drijven en goed er bij houden

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 19:33

Als je paard goed western gereden is zou hij vnwm perfect onder de knie moeten hebben, en zijn achterhand goed moeten gebruiken ?!? Is hier iets fout gelopen ?

more with less

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 23:49

Ik zou ook gaan longeren, bijvoorbeeld aan een pessoa, omdat stijfheid er natuurlijk niet 1-2-3 uit te rijden is. Vaak 'kraakt' het even. Aan de longe werk je daar meestal gemakkelijker doorheen. Vraag wel eerst iemand die verstand heeft van longeren met een pessoa-teugel, want je moet wel even goed weten hoe je de teugel zo moet instellen dat ie voor jouw paard het beste werkt. Ook masseren kan helpen om een stijve achterhand weer wat losser te maken.

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-02 11:16

dus: ik ga een pasoa kopen ik doe aookal telkens de achterbene omhoog heel hoor zodat ze losjes komen en de voorhand ok maar dan naar voren
dat heb ik als tip van iemand gehad die er verstand vna had
en western rijden van fay is nu ook goed hoor met longere gaat ze perfect vwnw lopen maar met rijden niet omdat ik haar niet laat zakken

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 11:27

jennifer87 schreef:
dus: ik ga een pasoa kopen ik doe aookal telkens de achterbene omhoog heel hoor zodat ze losjes komen en de voorhand ok maar dan naar voren
dat heb ik als tip van iemand gehad die er verstand vna had
en western rijden van fay is nu ook goed hoor met longere gaat ze perfect vwnw lopen maar met rijden niet omdat ik haar niet laat zakken


Zoek alsjeblieft een goede instructeur, want volgens mij weet je niet echt waar je mee bezig bent, en het is trouwens een PESSOA teugel, geen passoa, dat doe je in de jus d'orange.... Lips are sealed

Toos paardloos

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-02 11:34

ik zoek oook een goede
en het is inderdaad pessoa die bedoel ik ook maar heb net pasoa op sorry Frusty Frusty stom van me


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 9 bezoekers