Kissing Spine

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Aranka

Berichten: 266
Geregistreerd: 15-12-01
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Kissing Spine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-02 00:09

Hebben er hier mensen ervaring met Kissing Spine?
Bij moonlight is zo'n 8 maanden geleden Kissing Spine ontdekt, omdat ze niet verzekerd is en een operatie daardoor onbetaalbaar word hadden ze besloten haar in te laten slapen maar dat toch niet gebeurd. Moonlight werd gedekt door Niagara. (ja nog een paar maandjes en dan krijgen we veulie Haha! ) Moonlight word voor de rest nog wel gereden en ik vind het zelf nog heel goed te doen. Ze word lekker over haar rug gereden alleen dan heeft ze af en toe toch momenten dat ze haar hoofd helemaal om hoog gooit en hard gaat rennen, ik vraag me af of dit een teken van pijn is? De laatste tijd is er wel erg veel verzet tijdens het rijden, dan wil ik ook niet door rijden omdat ik haar rug niet wil belasten.
Nou zou ik graag van andere hun ervaringen over kissing spine willen horen en word dit nog steeds erger? (ook als ze ouder worden?)


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 00:18

Kissing spine:

Regelmatig komen er bij paarden rugproblemen voor. Als de rug van een paard hem last bezorgt, zal hij het bewegen van de rug als niet prettig ervaren. Dit zal zich meest uiten door (afhankelijk van de ernst en het karakter van het paard).

Verzet bij het belasten van de rug.

Kortere gangen vooral in de draf. Voor het maken van grotere stappen is bewegen van de rug noodzakelijk.Vooral in belaste toestand valt dit het meest op. Meestal zie je dan ook dat als teken van verzet het heftig bewegen van de staart.

Als rugproblemen al langer bestaan zullen de rugspieren steeds kleiner worden. Weinig of niet gebruikte spieren, worden minder stevig. Het paard zal de rugspieren weinig gebruiken omdat dit pijnlijk is. Door een slechte rugbespiering zal de kwetsbaarheid van de onderliggende wervelkolom toenemen.

Vrij vaak worden rugproblemen bij het paard veroorzaakt door een irritatie van het botvlies van de doornuitsteeksels van de rug. Het probleem zit meest niet aan de bovenkat van de dooruitsteeksels (dat gedeelte dat precies midden op de rug te voelen is), maar iets lager tussen 2 doornuitsteeksels in. Soms vind je een plek, maar vaker ook meerdere aangetaste plekken. De term kissing spine doet al vermoeden dat de oorzaak van het probleem gezocht wordt in het elkaar aanraken van deze doornuitsteeksels. Het zou ook kunnen dat deze beschadiging ontstaat doordat teveel spanning heeft gestaan op de aanhechtende ligamenten.

Met röntgenologisch zijn deze beschadigingen goed zichtbaar te maken. Door depootjes medicijnen bij de beschadigingen te brengen is meestal de irritatie te stoppen. Hierdoor verdwijnt de pijn. Als na een rustperiode, door een goed trainingsprogramma de spieren weer op sterkte gebracht zijn kan zo een rugprobleem tot het verleden behoren.

Ik kan me voorstellen dat het aan het eind van de zwangerschap, als het veulen zwaarder wordt, toch op gaat breken. Het zijn de doornuitsteeksels in de rug die elkaar raken, jij gaat er dan nog opzitten, en dan komt het gewicht van het veulen er ook nog bij.
Dus ik zou er niet meer op rijden, en kijken of het na het spenen van het veulen weer opgepakt kan worden...helemaal als ze gaat rennen en aangeeft pijn te hebben.

Kissing spine kan met rust genezen, en dan met goed rijden blijvend tot het verleden behoren. Ik denk dat ze misschien nog wat langer rust nodig heeft?

Je suis Charlie.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 09:48

Cassidy schreef:
Ik kan me voorstellen dat het aan het eind van de zwangerschap, als het veulen zwaarder wordt, toch op gaat breken. Het zijn de doornuitsteeksels in de rug die elkaar raken, jij gaat er dan nog opzitten, en dan komt het gewicht van het veulen er ook nog bij.
Dus ik zou er niet meer op rijden, en kijken of het na het spenen van het veulen weer opgepakt kan worden...helemaal als ze gaat rennen en aangeeft pijn te hebben.

Kissing spine kan met rust genezen, en dan met goed rijden blijvend tot het verleden behoren. Ik denk dat ze misschien nog wat langer rust nodig heeft?


Heel eerlijk gezegd vindt ik het niet zo verstandig om een merrie met Kissing spine te laten dekken............ Ten eerste is kissing spine ook erfelijk dus de kans dat je veulen het op latere leeftijd krijgt is zeer groot, ten tweede geeft het een hele zware belasting voor de merrie in de laatste maanden van de dracht en ten derde, kissing spine is blijvend, het gaat niet vanzelf over en het is niet te genezen. Zeker in een ver gevorderd stadium zou ik niet deze merrie nog gaan belasten, lekker op het weiland zetten is nog een optie maar de meeste paarden met kissing spine moeten toch wel pijnstillers hebben willen ze op de duur nog kunnen genieten van het leven, laat staan dat we het hebben over presteren of werken.

Aranka

Berichten: 266
Geregistreerd: 15-12-01
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 09:57

Met een lange rustperiode heb ik zelf niet hele goede verhalen gehoord maar misschien dat het toch een optie zou kunnen zijn, ieder paard is toch anders en maakt de ervaring anders mee.
Het is niet mijn paard, ook al zou ik haar dolgraag willen kopen alleen het enige probleem is die kissing spine, daarom plaats ik dit topic ook. Ik ben er gewoon goed over na aan het denken omdat ze niet verzekerd is en ik vind het toch een risico om een paard te kopen waarvan je weet dat ze rugproblemen heeft en nog eens een chip in dr been.
De eigenaar heeft de keuze gemaakt om haar te laten dekken omdat het volgens de kliniek helemaal geen kwaad kon.
Het rijden vind ik zelf ook niet echt goed voor haar, het blijft een belasting voor haar rug, de eigenaar heeft het liefste dat ze bijna elke dag gereden word. Ik ben (met haar) meer van de buitenritjes en stukken wandelen maar het komt toch ook voor dat ze in de bak gereden word.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 10:07

Dus als ik het goed begrijp ben je voor jezelf aan het afwegen of je haar zal kopen Verward

Tja, ik zou het persoonlijk niet doen. Kissing spine gaat namelijk niet over en kan hooguit stabiel worden maar weggaan doet het niet. De medicatie kan hoog oplopen dus weet waaraan je begint zonder verzekering Ik vindt het raar dat die kliniek heeft gezegd dat ze maar gewoon drachtig mag worden, het is erfelijk en het geeft een enorme belasting op de rug van de merrie waar de kissing spine zit. Toevallig had ik het er laatst nog met mijn baas over............ precies zo'n zelfde situatie.

Nee, ik zou het niet doen, je haalt je veel heisa op je hals en de dierenartsrekeningen zullen niet van de lucht zijn als ze er eenmaal meer last van krijgt, want dan wil je haar toch op de pijnstillers zetten neem ik aan!

De paarden die bij ons in de kliniek kissing spine hebben worden niet/nooit meer gebruikt om te rijden.....................

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:00

Je zou Mirte kunnen PB-en aangezien haar paard het ook heeft en eraan geopereerd is maar ze komt hier nog maar zelden tegenwoordig. Kopen zou ik niet aan beginnen persoonlijk.


Aranka

Berichten: 266
Geregistreerd: 15-12-01
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-02 13:03

Bedankt allemaal. ik was ook al tot de conclusie gekomen dat het gewoon een slecht idee is, hoe gek ik ook op Moon ben. Het is alleen zo jammer dat ze nu zo ver weg staat (zo'n 30-45 min fietsen) terwijl er een stal is waar ik vaker kom op 5 min afstand.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iris_123, Lui_, xAnthea, Zilfstar en 59 bezoekers