elke dag slobber?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

elke dag slobber?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-02 12:35

Hallo allemaal!

Ons paardje moet ongeveer een maand medicatie krijgen in de vorm van poedertjes. 2 keer per dag moet hij een poedertje krijgen, maar dat is niet zo eenvoudig te geven.

Gisteren hebben we een zak pavo sobber gekocht omdat het poeder daar makkelijk in opgelost kan worden. Maar dat is dan voor 1 keer per dag. De andere keer gaan we toch proberen het poeder op een vochtige boterham te geven, hoewel met één 'snuif' van het paard al het poeder al bijna in je gezicht waait!

Maar... als je zo elke dag een beetje slobber wilt geven, hoeveel mag je dan geven? Ik heb altijd gehoord dat je maar enkele keren per week een slobber mag geven.
We hebben 3 pony's en degene die nu medicatie krijgt, werkt normaal 3 keer per week, maar staat nu op rust. De anderen werken niet. Ze staan alledrie full time op de wei en krijgen veel hooi.

Vandaag heb ik het voor de eerste keer de slobber gegeven en ik heb een kilo gegeven en dat onder de drie paardjes verdeeld. Maar ik denk erover toch wat minder te geven, omdat ze er wel lang aan bezig waren en ze toch niet zoveel krachtvoer krijgen. En ook omdat ik het dus elke dag zou geven.

Moet ik minder krachtvoer geven als ik slobber geef? Of mag ik, gezien de pony's niet werken, het krachtvoer tijdelijk laten vallen als ze toch kant en klare slobber krijgen?
En als je de slobber bereidt, is het dan voldoende om echt warm water van de kraan te nemen op moet dat water echt het kookpunt bereikt hebben?


Heel wat vragen dus, waar ik op de verpakking geen antwoord op kon vinden!

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 12:41

Ik voer in de winter iedere dag slobber. Omdat ik het echt als bijvoer gebruik, verminder ik maar ietsiepietsie in het krachtvoer, omdat slobber slechts een vorm van buikvulling is, waar weinig energiewaarde in zit.
Aan de slobber voeg ik meestal een scheutje zonnebloemolie toen en een handje lijnzaad.

Als stelregel neem ik: 1/2 kilo slobber per paard (ook Pavo Mash/slobber), hierop giet ik 2 liter kokend water en dat roer ik goed door elkaar. Dan af laten koelen en als het handwarm/lauw is, gaat het in de voerbak. Vork

Hopelijk heb je hier iets aan...

Toos paardloos


pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 12:58

Je kunt natuurlijk ook gewoon de brokjes nat maken en daar de poeder "aan vast plakken" , werkt ook als een tierelier hoor !

Of door appelmoes heen...maar elke dag een beetje slobber geeft niks , je merkt het vanzelf wel als je paardje te dik wordt of teveel energie krijgt.
Gewwon zelf een beetje kijken wat goed werkt.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 13:05

Valt dit ook onder de naam slobber?? Die van mij krijgen nu daaglijks 1kg gewone bix menegeling met 500gr zemelen en dan lekker warm water eroverheen. Is dit ook slobber??

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 15:43

Zio heeft ca. 8 maanden lang dagelijks slobber gehad om de medicijnen toe te dienen. Zij kreeg 2x daags een halve kilo schep pavo-slobber. Ze heeft geen last gehad van haar darmen alles functioneerde daar naar behoren, dus een maand lang dagelijks slobber hoeft echt geen kwaad te kunnen.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 18:55

mijn paard krijgt in plaats van krachtvoer iedere dag 2 kilo/scheppen slobber! dan niet zelfgemaakte, maar uit een zak.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 19:02

visje schreef:
De andere keer gaan we toch proberen het poeder op een vochtige boterham te geven, hoewel met één 'snuif' van het paard al het poeder al bijna in je gezicht waait!


Even een tipje: Toen mijn paardje medicijnen moest mengde ik het poeder met appelmoes. Doe dat in een grote spuit (oude wormenkuur bv) en huppakee naar binnen.

Andere optie is een boterham met appelstroop (is ook nog gezond) en daar je poeder over heen.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 19:19

Mijn paarden moesten dat ook..
1 x per dag slobber met dat poeder en ze moesten 2x per dag poeder!!
In zo`n potje

Bij railly gooienden we het smorgens gewoon door z`n eten (biks) en savonds door de slobber

Pepper at z`n eten niet op met die poeder dus hebben we bij de dierenarts zo`n spuit gehaald en daar in opgelost en dan zo in z`n mond geven!

en `s avonds ook zo weer en dan de slobber appart..


Het aantal slobber is niet zo erg
Wij maakte zelf slobber

Gekookt water
lijnzaad
En dan het biks +muesli er doorheen

Maar wij hadden het dan in een emmer en dan hadden 1 PAN (gemiddelde grote) vol voor 2 paarden en dat verdeelden we

Dus ongveer een laagje van 7 cm hoog in een emmer!! ligt eraan hoe groot hij is..

Wij hadden dan gewoon ons biks er doorheen dus het maakt niet zoveel uit hoeveel slobber we gaven!!

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 19:20

En je moet het water WEL koken!!!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 20:19

waarom moet het water gekookt zijn?
ik gebruik pavo en daarop staat 1 deel slobber en 2 delen water, ipv een 1/2 kilo

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 21:15

omdat de DA mij da verteld heeft

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 21:33

wij geven medicijn meestal in een stroopspuit,verder krijgen mijn paarden elkedag slobber,dat is gewoon lekker voor ze

Bella drachtig voor 2013 van Vagrant Z (vagebond de la pomme x carthago)

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 21:36

op mijn stage adres krijgen alle paarden tussen de middag slobber. eventueel met medicamenten


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 22:02

missnynke schreef:
waarom moet het water gekookt zijn?
ik gebruik pavo en daarop staat 1 deel slobber en 2 delen water, ipv een 1/2 kilo


mijne krijgt gewoon met koud water (als het vriest met lauw water) ik maak er een papje van, weet niet precies de verhouding! ach, wat is mijn paard toch zielig, niet eens gekookt water en ook geen vaste verhoudin Lovers g

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 22:51

ik gebruik er heet water voor, hoeveel mogen ze eigenlijk hebben per keer en hoeveel voedingswaarde zit er in? kun je met bijv. 1 of 2 liter een maaltijd vervangen?

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 23:44

Voor Pavo-slobber hoeft het water niet te koken hoor. Ik gebruikte ook gewoon warm/lauw water. Voor lijnzaad moet het water wel koken.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 23:51

wij moeten 1 van de paarden ook heel veel medicatie geven elke dag..in poeder vorm........onze paarden krijgen veel te eten en als ik slobber zou moeten voeren zouden ze veel en veel te veel ervan moeten....ze eten namelijk 2 keer op een dag: 1 maatschep brok, 1 maatschep haver, 1 maatschep meergranen, 1 schepje lijnzaad, 2 grote handen luzerne(voor de vulling)
om de medicijnen makkelijk te geven, zodat het niet stuift gooien we op de emmer voer die ze krijgen een grote schep(grote soeplepel) slobber....gewoon bovenop 'gewone'voer, zo is het meteen goed opgelost en ze hoeben niet zoveel slobber te hebben Knipoog

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-02 10:46

Bedankt voor jullie uitleg, nu ben ik al een hele pak wijzer geworden!
Alleen weet ik nog niet zeker of je nu kokend water of gewoon warm water nodig hebt voor de pavo slobber. Kunnen jullie dat nog even verduidelijken.

Ik zou denken dat wam water voldoende is omdat het me een goed oplosbaar middeltje is, die Pavo slobber. Maar het kan natuulijk dat ik het mis heb. Hebben jullie dan allemaal een waterkoker aan de stal staan??? Knipoog

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 11:09

visje schreef:
Alleen weet ik nog niet zeker of je nu kokend water of gewoon warm water nodig hebt voor de pavo slobber. Kunnen jullie dat nog even verduidelijken.


Zoals Tiffy al schreef ik denk ook dat Chantal14 het water moest koken vanwege de lijnzaad.
Ik geef al jaren slobber met gewoon warm of lauw water en ze leven nog steeds! Haha!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 12:12

Buitenzorg"]
[quote="visje schreef:
Alleen weet ik nog niet zeker of je nu kokend water of gewoon warm water nodig hebt voor de pavo slobber. Kunnen jullie dat nog even verduidelijken.


Zoals Tiffy al schreef ik denk ook dat Chantal14 het water moest koken vanwege de lijnzaad.
Ik geef al jaren slobber met gewoon warm of lauw water en ze leven nog steeds! Haha!
[/quote]

Daar ben ik het ook mee eens. Doe je los (ongebroken) lijnzaad er extra bij, dan dient het water te koken en als je dat niet doet, dan hoeft het maar gewoon warm water te zijn.

Toos paardloos

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-02 12:09

Hey, ik heb eergisteren de mensen van Pavo aangesproken op de Kerstjumping in Mechelen.
Het water hoeft inderdaad niet te koken en de slobber is geen ruwvoer maar krachtvoer. Als je dus begint met slobber te geven, moet je krachtvoer verminderen.
Verder is het zo dat je een kilo slobber moet vermengen met 1.5 liter tot 2 liter warm water. Paarden moeten niet meer dan 1 kilo per dag krijgen (op uitzonderlijke werkers na Haha! ).

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 16:25

Neem gewone zemelen bij de Boerenbond ofzo, veel goedkoper en net zo goed.
Mijn paard krijgt al zo lang ik haar heb (nu 1,5 jaar) alleen maar slobber met kruidenpreparaat (dit MOET erbij, alleen slobber is niet genoeg, ze moet ergens de vitamines en mineralen vandaan halen) en hooi. Slobber maakt niet dik, is geen energiestoot, maar is pure buikvulling en voorkomt door de afdrijvende werking koliek. Het voert o.a. zand af uit de darmen. Bij mijn paard komt er juist geen brok naar binnen! Gewoon met koud water aanmaken, het moet wel goed nat zijn, geen droge slobber-stukjes laten zitten, als je begrijpt wat ik bedoel. Warm water is voor de koude dagen lekker, maar niet verplicht. Ze krijgt trouwens 2 scheppen 's ochtends en 2 scheppen 's avonds. Ze is nooit ziek en ziet er super gezond uit (tenminste, dat hoor ik van iedereen)

Een paard heeft nergens om gevraagd.....

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 04:36

Je kan ook pulp voeren, dat moet je ook weken, en je doet er zo poedertjes of olie of iets dergelijks bij! Dat valt onder "ruwvoer" en is niet zo energierijk, meer maagvullend. Je kan het dus vaker voeren.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:15

Quinzy schreef:
Valt dit ook onder de naam slobber?? Die van mij krijgen nu daaglijks 1kg gewone bix menegeling met 500gr zemelen en dan lekker warm water eroverheen. Is dit ook slobber??


Ja, dit is eigenlijk ook gewoon slobber. Slobber houdt gewoon in dat het voer redelijk tot behoorlijk bloeibaar is en lauw/warm. Je kunt er van alles in doen.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 75 bezoekers