telgang moet stap worden, iemand nog meer tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

telgang moet stap worden, iemand nog meer tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-02 09:45

Ik rij dus nu een paard dat geen goede stap heeft. Het is een perfect regelmatige telgang Knipoog
Dit heeft het paard dus ook als het losloopt, of als je er mee wandelt. Het izt er gewoon in.
Toen het paard zo'n 10 jaar geleden de stationsmerrietest gedaan heeft, had ze een 6.5 op de stap. Daarna heeft ze rhino gehad waaraan ze volgens de eigenaar niets heeft overgehouden. Ik vind de stap geen 6.5, het is gewoon slecht. Zelf merk ik wel dat de achterhand moeilijk sterk te maken is, maar dat kan ook aan het paard zelf liggen. Deze is dus nog wat slap na 2,5 maanden training.
De draf en de galop zijn gangen die gewoon goed zijn. Altijd regelmatig, ruim, enz. Niets negatiefs hierover.
Ik probeer tactmatig te drijven, dan voelt het niet verkeerd aan, maar de stap is dan niets, gewoon telgang. Als ik erg traag ga stappen, met flink wat teugeldruk, flink drijven, dan lijkt het wat, maar zodra i khet paard aan een iets langere teugel laat, dan is het weer mis.
Zo ook aan de longeerlijn, elke pas bijtikken met de zweep helpt gewoon niet veel, het is net of de stap er gewoon niet inzit. Met bijzetteugels en geod de achterhand erbij, dan lijkt het op een gegeven moment iets te verbeteren, maar zodra je 1 sec. niet oplet is het weer mis.

Alle tips zijn dus welkom, want de middenstap is helemaal niets.


Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 10:45

Leg een serie balken op de grond. Daar overheen stappend kan hij niet telgangen. Deze balken kun je mooi meenemen als opwarmoefening.
Eerst normaal er overheen stappen, daarna eens een extra pas tussen de balken laten maken.
Daarna eens enkele balken stappen en dan weer er tussenuit, draaien en weer over de balken.

Leg je de balken op een volte, dan kun je passen verruimen en verkleinen door de volte groot of juist klein te rijden.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 21:47

Ik ben een dravertje aan het omscholen tot dressuurpaard. Toen ik de eerste keer met haar naar de les ging (om te weten waar ik aan begon) kreeg ik te horen, ze kan niet stappen, ze kan niet draven en ze kan niet galoperen ! Mijn instructrice bedoelde natuurlijk : "niet goed". Ze stapte overhaast, maakte haar stappen niet af, dus moest ik met haar tergend traag stappen, constant halve ophoudingen geven, ze pakte in het begin piepkleine stapjes (een 3 waard misschien ?), maar nu stapt ze zoals het een paard betaamt ! Is dit misschien een oplossing voor jouw paardje ?

more with less

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 22:21

Mijn paardje deed het ook. Moest hem heel erg onder zijn tempo laten stappen. Als hij goed stapte, mocht ik hem weer wat naar voren rijden. Tot dat ik weer voelde dat hij onregelmatig werd. Dan moest ik weer terug. Balkjes is ook goede oefening.

UTILE DULCI: ZZ-licht + klasse 1 endurance (verkocht)
H'ADELPHOS Z1
B/L jurylid


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 23:01

schijnt vaker voor te komen bij paarden met een ruime gang. Mijn paard ging tellen toen ze hoog drachtig was. Vond ze wel lekker lopen, want het heeft me een jaar gekost om het eruit te krijgen. Oplossing: balkjes, balkjes en nog eens balkjes. Verder veel aan de longe en iedere keer dan ze ook maar 4 stappen niet telde, laten aandraven (als een soort beloning). Achterhand sterker maken helpt ook...Op een buitenrit net iets hoger dan het normale tempo laten stappen en weer als beloning aandraven...het heeft bij mij wel lang geduurt. We zijn nu zover dat ze ook in de wei niet meer telt...

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 23:40

[quote="Anya"]Mijn paard ging tellen toen ze hoog drachtig was.

Wat telde ze dan ? Hoeveel dagen ze nog moest ?
Sorry, grapje en totaal off-topic, ik weet het, maar ik kon het niet laten

more with less

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 00:04

kenomaxbe"]
[quote="Anya schreef:
Mijn paard ging tellen toen ze hoog drachtig was.

Wat telde ze dan ? Hoeveel dagen ze nog moest ?
Sorry, grapje en totaal off-topic, ik weet het, maar ik kon het niet laten


Haha! Haha! Haha!
zo had ik het nog niet gelezen. Maar klopte ook, ze ging telgang vertonen, en als ze had kunnen tellen qua rekenen had ze dat ook gedaan. De laatste vier weken heeft ze schijnweeen gehad omdat het veulen behoorlijk groot was...(het is nu een 2.5 jarige van 1 meter 72 en hij groeit nog).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers