ijzers eraf => kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

ijzers eraf => kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 17:21

Vandaag is de smid geweest, en dit keer alleen de ijzers er af gehaalt en bekapt.
Vanaf mei heeft hij op ijzers gestaan (vanwege het mennen) en daarvoor heeft hij een jaar geen ijzers gehad en ook gewoon op de weg gelopen enzo...
maar vandaag draafde ik aan en hij liep heel ongelijk, weer gestapt, en aangedraafd en hij bleef "raar"lopen, helemaal naar links hangend.

uiteindelijk maar afgezadeld en niet gereden, want hij liep echt heel moeilijk, rechts achter zette hij amper neer...
gewoon wandelen had hij nerens last van, maar aandraven, dan de eerste stap ging goed, en dan begint hij...

Zou dit komen door de ijzers?

en hoelang zal dat wennen duren?
Scheve mond

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 17:23

Misschien dat de smid hem wat te kort gekapt heeft? In principe hoort een paard er niet moeilijk van te lopen als de ijzers verwijdert zijn.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 17:49

Het paard heeft eeb half jaar met ijzers gelopen, daardoor zal de voet wat gevoeliger zijn.


Laat hem in het begin vooral op zachte bodem lopen dat helpt.
Na een tijdje zal het wel gaan als je een stukje op harde bodem loopt.

Ik heb mijn haflinger na 8 jaar van de ijzers afgehaald.
Ik was er van bewust dat het de komende tijd wat uitkijken was waar we gingen lopen.
Inmiddel stapt hij normaal over een vlak stuk beton/asfalt en draaft en gallopeert hij normaal op zachte ondergrond.
Met steentjes en met mij erop en dan op harde bodem loopt hij nog wel wat gevoelig.
maar dat doe ik zo min mogenlijk.

Ik ga hoefschoenen bestellen voor het buitenrijden, misschien kun je dat ook doen.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 22:45

Zou best kunnen. Mijn vriendin haar paard heeft ook altijd een paar dagen "aanpassing" nodig als de ijzers erafgaan voor een langere periode. Kan natuurlijk ook zijn dat hij tekort gekapt is . Als hij pulsatie heeft kan dit inderdaad wijzen op te kort gekapt.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 15:33

De voetstand is vaak ook beinvloed door de ijzers. Ook de stand van het hoefbeen, dus binnenin de hoef. Gewoon een tijdje rustig aan doen en alleen op zachte bodem lopen. Het kan wel een paar weken duren. Succes.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 19:27

Het is inderdaad best anders voor zo'n beestje. hetzelfde als ineens op ijzers staan.
Pinky heeft er nooit last van gehad (zowel het erop zetten als het eraf halen niet) maar misschien is jou pony er gevoeliger voor...
Even een dagje of 2 rustig aandoen en aankijken zou ik zeggen

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 19:48

Er zijn veel paarden die nogal gevoelig zijn voor wisseling van ijzers of het ineens ontbreken van ijzers.
'k Zou me niet teveel zorgen maken, normaal gesproken trekt het na enkele dagen weer weg, hoewel er ook paarden zijn die een paar weken moeilijk lopen.
Het kan ook zijn dat je paardje iets te kort bekapt is.
Vervelend, maar daar is helaas niets aan te doen.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 01:48

hoi
heb mijn fjord ook net van de achterijzers fagehaald omdat de voeten gewoon weg te kort waren om nog iets onder te krijgen. de smidt heeft de zool expres niet weggesneden omdat dan de zool gevoeliger wordt als ze op blote voeten lopen. een andere smidt vertelde me ook dat het in het begin echt eff aanpassen is en vooral op zachte paden rijden maar dat de zool vooral niet te veel weggesneden moet worden.
misschien is dat bij jou het geval en anders laat hem gewoon rustig wennen. veel stappen in de bermen en de zool zal vanzelf harden. wel oppassen dat het niet te hard slijt.
succes. komt wel goed hoor