pony loopt ons omver!wie weet hier watvoor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjoukje
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-12-02
Woonplaats: zierikzee

pony loopt ons omver!wie weet hier watvoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 20:29

hallo,
wij hebben ook wat.
af en toe hebben wij een probleempje;we gaan mesten en halen m uit zijn stal zodat hij los loopt bij de stallen(zit klein weitje aan vast en is omheind!)
maar asl we klaar zijn en we willen m weer naar binnen doen is ie gewoon niet te pakken met of zonder halster niet want als je alleen al naar m toeloopt bokt ie lekker en rent er vandoor maar wat wel een beetje vervelender is, is dat je dan zelf moet oppassen want hij rent gewoon langs je heen je moet dus echt opzij springen dan en das niet zo fijn!
wie heeft dit ook en wie heeft een oplossing?ik hoor t graag

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:31

Probeer hem eens te lokken met een emmertje voer of een snoepje. Dit kan wonderen doen !

sjoukje
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-12-02
Woonplaats: zierikzee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 20:49

hebben we inderdaad ook gedaan maar als je een emmer bij je hebt mot je helemAAl uitkijken.ik met er trouwens wel bij zeggen dat dit eigenlijk meetsal allen gebeurt als we m van stal halen (*waar ie smiddags al in stond)en er direct weer op zetten

sjoukje
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-12-02
Woonplaats: zierikzee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 20:50

maar t enge is dat oko als we niet willen pakken en we alleen maar bezig zijn om bijvoorbeeld te mesten of de schep ofzo te pakken dat ie dna soms ook echt rakelings langs je heen vliegt in galop en das toch een beetje gevaarlijk

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:52

Dat verklaart natuurlijk veel. Die wil natuurlijk nog wat uitrazen (een paard is van nature een bewegingsdier, in de vrije natuur zijn ze 18h op een etmaal in beweging). Waarom laat je ze dan niet gewoon een paar uurtjes buiten lopen, en als dat niet mogelijk is zou ik ze tijdens het mesten vastbinden.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 22:55

Ik ga met kenomaxbe mee.
Lekker laten uitrazen gewoon!!! Anders drijf je hem in een hoek , zet een grote mond op "En durft niet de schoppen of je maakt wat mee hoor!!" en sla een touw om zijn hals. Doe zijn halster om en laat hem gewoon staan. Zo leert ie dat halster om niet gelijk betekent dat ie op stal moet.
Neem altijd een zweepje mee , als ie je omver wilt lopen zwaai je heftig met het zweepje , dan zal ie wel uitwijken!!!

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 22:55

Als hij gewoon over je heen loopt.. heeft ie niet echt respect voor je 'personal space' is dit alleen maar het geval wanneer je uitmest... of sleurt ie je wel vaker mee? (walst over je heen) Zet 'm in dit geval eens flink op z'n nummer, want dat MAG niet.. het is ook nog gevaarlijk zoals je zelf al zegt


* en geloof me.. ik ken dit probleem*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 20:46

Volgens mij heeft he paard totaal geen respect voor je. Lokken met een emmertje voer zou ik nooit doen in een dergelijk geval omdat je daar alleen maar een vervelend paard van krijgt dat alleen op voer reageert.
Je zult hem duidelijk moeten maken wat zijn plaats is in de rangorde. Dat kan heel efficient zoals Jobbeltje al aangeeft. Het kan ook mbv NH. Ik denk dat NH een zeer geschikte methode voor je is.
Succes er mee!

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 21:00

wij hebben ook zo'n doos, maar die is zo geworden na een trauma die ze heeft gehad..........als je haar negeert komt ze meteen, dan wil ze aandacht!
denk dat je zijn gedrag moet negeren, zodat je kan laten zien dat jij de baas bent.....

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 21:12

dit paard is duidelijk geen manieren geleert
maar laat hem regelmatig uitrazen en als je de wei in gaat een zweep mee...
Leer je paard duidelijk wie de baas is, want een onderdanig paard loopt je niet zomaar omver.

giesam
Berichten: 485
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Ameland Ballum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 21:17

Ethelate, wat zou jij doen als je even buiten was en naar 15 minuten al weer in je hok moest doen? dit mens heeft duidelijk geen manieren geleerd heeft. hahaha ze zien je aan komen hahaha

sjoukje, misschien moet je hem er langer in laten, dan kan hij lekker spelen in de wei want in zijn stal vind hij het vast niks aan. als wij die van ons buiten zetten dan moeten ze er wel een uurtje in staan anders willen ze ook niet mee.
Laatst bijgewerkt door giesam op 26-12-02 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 21:22

giesam schreef:
Ethelate, wat zou jij doen als je even buiten was en naar 15 minuten al weer in je hok moest doen? dit is geen geleerd mens.hahaha ze zien je aan komen hahaha

sjoukje, misschien moet je hem er langer in laten, dan kan hij lekker spelen in de wei want in zijn stal vind hij het vast niks aan. als wij die van ons buiten zetten dan moeten ze er wel een uurtje in staan anders willen ze ook niet mee.


Ik bedoel dat overstormen
een paard dat onderdanig is, overstormt niet.

giesam
Berichten: 485
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Ameland Ballum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 21:24

Ethelate je moet hem er gewoon langer in zetten, dan kan hij zijn energie even kwijt en dan kun je hem zo weer pakken

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 21:38

Ja maar ik denk ook dat Ethelate best wel gelijk heeft. Die van mij deed het ook en ook als je haar naar de wei toebracht. Een paard wat manieren heeft geleerd overstormt je niet, echt niet. Okee ze willen wel eens niet komen, maar ze gaan dan meestal van je weg.
Ik had ook een zweep meegenomen om hem duidelijk te maken dat ie afstand moet bewaren en niet te dicht bij jou in de buurt mag komen.
Verder vind ik ook dat een paard dan wel wat langer buiten mag staan.
Als de box schoon is hoeft ie toch niet direct weer op stal??
Ga dan eerst wat andere dingen doen, die ook nog moeten gebeuren en zet hem dan weer op stal.

giesam
Berichten: 485
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Ameland Ballum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 21:41

ja oke, maar staat hij alleen in een stal? het kan ook uit verveling zijn dat hijhun aan valt

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 21:46

Dan nog mag dat niet. Een paard heeft te luisteren en mag je al helemaal niet omver lopen of aanvallen! Daar mist een stukje respect en opvoeding. Ik zou hem eens goed op zijn nummer zetten en misschien ik weet niet of dit een goede oplossing is, en het ligt er ook aan hoeveel hij uit zijn stal komt, maar je zou hem gewoon vast kunnen zetten aan de stal ofzo, kan hij je niet omver lopen en ook niet aanvallen. Nogmaals ik weet niet of dat laatste een goede oplossing is, je vermijd dan dat gedrag wel een beetje...

giesam
Berichten: 485
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Ameland Ballum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 21:50

die laatste is geen goede oplossing vind ik. hij moet toch beweging hebben als je niet gaat rijden? dan knoop je hem niet aan een stal vast.
maarja jullie snappen niet hoe ik het bedoel dus laat maar.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 21:51

Waar staat dat ie niet gereden wordt?

giesam
Berichten: 485
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Ameland Ballum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 21:52

ik zei net LAAT MAAR