Overgewicht en paardrijden? (disdussie?)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Overgewicht en paardrijden? (disdussie?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 11:21

Een kennis van mij heeft ooit een paard gehad. Die is verkocht, ze kon het niet meer organiseren met school toen. Intussen is ze flink aangekomen, waar ze enorm mee zit. Ze wil heel graag weer gaan rijden, maar vindt dat er eerst wat van haar gewicht af moet, voor ze zich bij een manege meldt. Ze schaamt zich te pletter en durft niet (wat moeten die mensen wel niet denken).
Nu heb ik meer mensen gewoon zien rijden, die ook geen enkele gelijkenis met Barbie vertonen. Ze rijden op grotere paarden en schijnen daar geen last van te hebben. Hun paarden trouwens ook niet.

Wat zijn jullie ervaringen? Tot hoe zwaar kun je gewoon rijden, zonder dat een paard daar last van heeft (je zit hooguit jezelf in de weg)? Kun je afvallen door te rijden? Of eerst naar de sportschool en dan pas rijden?
Laatst bijgewerkt door Elles op 09-01-03 18:40, in het totaal 5 keer bewerkt


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 11:33

Ik heb er zat in de les gehad, en ben zelf ook niet echt een Barbiemodelletje. No prob, en ook met probleempjes als opstijgen wordt echt wel een oplossing gevonden, bv door een krukje te gebruiken.
Een maximaal gewicht vind ik moeilijk te noemen. Een ruiter van 100 kilo die netjes rijdt is voor een paard denk ik lichter dan eentje van 70 die kontjeboem rijdt.
Afvallen door paardrijden betwijfel ik omdat het zo te zien om manegelessen, dus waarschijnlijk een uurtje in de week, gaat. Maar in combinatie met een andere sport, al is het maar wandelen, lijkt me zeker aan te bevelen.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 11:48

Ik denk ook dat het prima kan. Ik ben ook geen Barbie (wie hier wel trouwens Haha! )
Ik denk dat je vooral rekening moet houden met het ras paard waar je haar opzet.
Voorkeur gaat dan, naar mijn mening, uit naar een wat grover gebouwd sterk paard. Geen ponies, ranke paardjes (alhowel die natuurlijk ook goed sterk kunnen zijn) en een paard wat op zijn eigen benen loopt.

Kies je een paard die je bijna vooruit moet schoppen, dan lijkt me dat niet echt lekker rijden voor iemand die zelf nog niet erg vel conditie en kracht heeft.

Gewoon proberen. Paardrijden is leuk!! Wie weet stimuleert haar dat om streng te gaan lijnen?

Wens haar maar succes!

Op zoek naar de zon!!!

prompter

Berichten: 10912
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:05

Een tijdje geleden stond er in Bit een artikel wat paarden (het was in een aantal rassen/typen onderverdeeld) maximaal mogen dragen om geen nadeel van het rijden te ondervinden, en daar schrok ik best wel van.

Zo stond er als maximum bij de draver (natuurlijk weer de enige die ik heb onthouden Haha!) 67 kg, da's niet echt veel. Daar zit ik gelukkig wel onder, maar het kwam er op neer dat paarden toch minder konden hebben dan meestal gedacht wordt. Niet verrassend: Fjord en IJslander kunnen het meeste hebben.

Heel moeilijk om hier een oordeel over te hebben!

Extremely rare and Beyond Compare

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:07

Tja maar ik geloof dat zelfs die niet meer dan 80 kilo konden dragen ofzo volgens Bit... En een KWPN'er mocht niet meer als 70 kilo ofzo. Dan worden er toch heel veel paarden 'mishandeld'......

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:13

Sonja,

je moet wel van feiten uitgaan. Ik heb het idee, dat je je nogal aangesproken voelt over dingen die in het Bit gezet worden, zo erg dat je ze dan op een bepaald punt gaat uitvergroten. Misschien wordt het daarom wel echt tijd dat jullie daar op de manege een aantal dingen gaan veranderen (o.a. op het punt van de stands).

By the way: even ontopic, ze moet gewoon lekker gaan rijden daar hoor! Ze zullen heus wel een geschikt paardje hebben en je moet toch gewoon een keer gaan beginnen. Dat afvallen komt dan vanzelf wel!

Bescherm de dieren tegen de beesten!


prompter

Berichten: 10912
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:18

Wat ik me nog kon herinneren stond er bij KWPN grotere maat 90 kg en bij Fjorden 110 kg hoor, zo weinig was het nou ook weer niet!

Extremely rare and Beyond Compare

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:19

Ik ben zelf ook nogal fors Schijnheilig maar heb niet echt het idee dat mijn paard er last van heeft. Ik probeer hem dan ook zo min mogelijk in de weg te zitten. En idd heeft een paard meer last van een lichter iemand die wel tegen de bewegingen van het paard in zit.
Als je vriendin op een manege gaat lessen, dan is dat voor 1 uur in de week neem ik aan, dan zal zo'n paard daar niet erg veel aan lijden hoor.

Sprakeloos

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:20

Gewoon gaan rijden!
Op de manege waar ik werkte reed ook een heel flinke mevrouw in de beginnersles. Ik durf wel een gewicht te noemen: 120 kg. Zij reed ook altijd op hetzelfde paard. Een groot en stevig dier dat weinig last van haar leek te hebben.
Deze mevrouw pikte het rijden vrij snel op zodat ze haar paard niet teveel in de weg zat. Opstijgen was wel een probleem, maar daar is altijd een oplossing voor. Dmv een krukje en iemand die het paard vasthoudt moet ook dat best lukken.

* To Belg, or not to Belg *

vertigo

Berichten: 204
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Moerbeke, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:20

Als ze er zin in heeft moet ze gewoon gaan rijden!
Ik denk dat de meeste paarden geen enkele moeite hebben met wat kilo's meer of minder te dragen.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:38

Goede begeleiding is ook belangrijk.

Ik heb in het verleden ooit eens een stel hele dikke dames met fjorden gezien. Die moesten op opgehesen worden en het paard kwam nauwelijks meer vooruit. Hij moest in galop gemept worden en dan nog leek het meer op dribbelen/krabbelen dan wat anders. Ik zal dat beeld nooit vergeten.

Mocht het paard zich zo gaan gedragen dan lijkt me het slimmer eerst wat af te vallen.

Op zoek naar de zon!!!

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:45

ze kan toch gewoon lekker lessen op een wat zwaarder gebouwd paard, een slank / rank paardje zou idd niet slim wezen. maar goed...
en tja over dat afvallen, ik denk dat het belangrijker is om voor jezelf af te vallen dan het allen maar te doen omdat je wilt paardrijden, toch !!
zelf ken ik ook een paar "dikkere" mensen die paardrijden en deze rijden dus op zwaarder gebouwde paarden, geen probleem, zolamg je maar op de juiste manier rijdt, want zelf slanke dennen kunnen een paard vernielen en dat nopg niet eens met het gewicht.

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:09

Ik ben nogaleeeuh "fors" ... vroeger wel véél forser en toen kwamen die drie getalletjes heel dichtbij Huilen (hormonaal probleempje dus é, niet dat ik zo'n vreetmachientje was) en ook toen mocht ik gewoon rijden.
Rij trouwens nu nog steeds met dat paard ookal ben ik 30kg lichter en hij loopt nu net hetzelfde Lachen, dus last zal hij niet echt gehad hebben. Opstappen ... idd met een stoeltje. Hij was dan ook nog eens 1.70 en een beetje en ik vrij klein dus dat was sowieso nooit gelukt (al krijg ik vandaag gewoon een voetje).


Dus gewoon gaan rijden!

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:12

Dimple schreef:
Ik denk ook dat het prima kan. Ik ben ook geen Barbie (wie hier wel trouwens Haha! )


*steekt haar vinger op* Schijnheilig Haha!

Gewoon lekker gaan rijden zou ik zeggen, sporten is goed voor
je en ze word er inderdaad vrolijk van waardoor ze minder
eet!!
Wat zullen die kilo's er bij haar vanaf gaan vliegen *LOL*

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:14

het ligt er een beetje aan hoeveel overgewicht ze heeft!

ik ken op een manege iemand van bijna 100 kilo die op een groot paard rijdt, 1x per week een uurtje in de les, dat paard kan het opzich wel hebben

daar reed nog iemand, ongeveer zelfde gewicht, maar reed intensief dressuur op een eigen paard, nou je wil niet weten wat voor rugproblemen dat paard heeft gekregen!
ze erg dat ze het zelf ook inzag, en meer is gaan longeren(advies DA) en nog maar 2 of 3x per week rijdt!nu gaat het weer beter met het paard!

en mn moeder is ook niet echt een lichtgewicht(80 kilo)en haar paardje, sterke KWPN'er heeft nu zo'n slechte rug en manier van lopen dat ze de linkergalop niet kan!
maar dat komt niet alleen door het gewicht, maar doordat mn moeder nog een behoorlijke beginner is en vaak 'onzacht' op de rug neerkomt in de draf bij het lichtrijden zit ze vaak net uit het ritme, en dan klapt er toch een aardig gewicht op de rug van het paard!want 80 kg kan een paard wel hebben, t ligt niet alleen aan het gewicht, maar ook aan je manier van rijden!als je zit te hobbelen is 70 kilo al kei zwaar!

maar gewoon bij een manege 1x per wek op een geschikt paard moet wel kunnen hoor!

maar kijk hoe het paard loopt, mijn E-pony mocht van mn DA niet meer dan +/- 60 kilo op toen ik na n tijdje wat zwaarder was geworden(65 kg)merkte ik dat ze soms wat stijf liep en ben ik er niet meer intensief mee gaan rijden!nu weeg ik 60 en ga ik er gewoon weer opzitten, niet dat die 5 kilo nou echt zo'n verschil maakt, maar ik wil absoluut mn pony niet in de weg zitten!

voor mn paard zou ik wel wat zwaarder mogen zijn, die voelt soms niet dat ik op zn rug zit denk ik!

o en sharif:ik ben dus wel voor mn pony afgevallen!want voor mn lengte(1.79)was 65 niet te veel, maar t was meer voor mn geweten!ik mocht van mezelf niet op mn pony omdat ik boven de 60 kg zat die de DA had aangegeven!

zullen sommige misschien gek vinden, maar ik wil absoluut mn pony niet verpesten door mn gewicht!
maar let ook op mn manier van rijden(zowel bij pony als bij mn paard), want zelfs een klein kind dat bijna nix weegt kan een groot paard nog wel verpesten!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:18

Als je de dingen doet waar je plezier in hebt zal het gewicht zich ook wel aanpassen...vertel mij wat... en op de meeste maneges zoeken ze heus wel een paard wat bij je past. Die drempel over! en nog dit jaar!!!

Gister? Dat komt morgen wel!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:22

Ik ben ook niet superslank. (65 kg) En ik rijd op een pony van 1.45 Lachen
Flair kan het prima dragen, ze wil nog altijd graag een sprintje met me trekken. Als er een licht persoon op Flair zit dan neemt ze juist daar een loopje mee. Verward

28-09-2007
Nothing compares too you...

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:23

promptertje schreef:
Een tijdje geleden stond er in Bit een artikel wat paarden (het was in een aantal rassen/typen onderverdeeld) maximaal mogen dragen om geen nadeel van het rijden te ondervinden, en daar schrok ik best wel van.

Zo stond er als maximum bij de draver (natuurlijk weer de enige die ik heb onthouden Haha!) 67 kg, da's niet echt veel. Daar zit ik gelukkig wel onder, maar het kwam er op neer dat paarden toch minder konden hebben dan meestal gedacht wordt. Niet verrassend: Fjord en IJslander kunnen het meeste hebben.

Heel moeilijk om hier een oordeel over te hebben!


Nou Gaby die traint dravers en die is toch echt wel over de 67 kilo. Geen enkele draver heeft hier problemen mee. En trouwens dravers worden 9 van de 10 keer toch met de sulky gereden en trekken kunnen ze meer dan dragen. Beetje vaag van het bit! Lips are sealed Beetje vaag dat dat zo weinig is. Maarja ik weeg gelukkig ook minder, van mij zullen ze geen last hebben Haha!

22 Januari verwachten we ons kleintje

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:31

Ik hoor zelf ook bij de rijker bedeelde van deze aarde (alleen qua gewicht helaas..), maar dat heeft me gelukkig nog nooit belemmerd in het paardrijden. Er zijn altijd wel paarden te vinden waar je op kunt rijden.
En rank of klein paard/pony zal ik nooit opstappen, maar dat zullen de mensen vaak zelf ook wel begrijpen.
Bij mij op de manege staan sowieso al 3 paarden die ik regelmatig rij en ik zou nog extra mogelijkheden hebben, maar ik vind het wel prima.
Verder rij ik ook nog een Tinker 2x per week en die heeft ook zeker geen problemen met mij. Je merkt het snel genoeg of een paard moeite met je heeft. En zoals al eerder is gezegd, met iemand met een "normaal" gewicht die niet netjes rijd, zal een paard het zwaarder hebben, dan iemand die netjes rijd en wat meer kilootjes meedraagt.

Kortom, ze moet lekker gaan rijden en voor het opstappen zijn veel oplossingen te bedenken.

Het valt allemaal wel mee met de zwaartekracht.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 14:14

Ik denk dat ik het qua gewicht win van jullie allemaal.... (foto profiel)maar ik durf wel te zeggen dat ik mijn paard niet stoor met mijn zit.
2 jaar geleden ben ik een jaar getopt met rijden en ik wilde heel graag weer beginnen maar ik durfde niet. bang dat ik te zwaar was. ik heb het toch gedaan. Ben blij dat ik het heb gedaan,.... je kunt toch niet zonder he...hihi... Krukje voor het opstappen en rijden maar. Krijg totaal niet de indruk dat Peru last van me heeft. De fysio is erbij geweest en hij vond mij en peru een beter combinatie dan iemand van 70 kilo die hobbelt.
ikke weer tevreden. Wat Sando betreft. Die rijd ik alleen recreatief.
Stevig paardje. Daar heb ik geen plannen meer mee in de toekomst. gewoon recreatief.

Jou kennis moet gewoon lekker gaan rijden. Genieten en dat afvallen komt wel. paarden zijn sterker dan je denkt.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 14:22

Nou dan ben ik waarschijnlijk de grootste dierenbeul hier. Want ik ben ook geen lichtgewicht (weet nu mijn gewicht niet omdat ik erg veel ben afgevallen maar zal zo rond de 90 zijn) en ik rij op een arabier van 1.58. Maar zolang hij nog urenlang met mij kan sjouwen en nog met oren naar voren over de finish komt en dat zelfs de veterinair me een compliment geeft dat hij nog wel een ronde kan (endurance) geloof ik niet dat ik mijn paard mishandel. Overigens, een erg steile heuvel op, en dan accelereren tot 35 km per uur. Geloof me dat ie dat zonder enige vorm van moeite doet. Ik moet wel zeggen dat ik er wel alles aan doe om zo goed en zo licht mogelijk te rijden.

'Paint' it 'Black'

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 14:28

Hoi Elles, je vriendin moet lekker gaan rijden, hoor! Zoals bijna iedereen al zegt, er is altijd wel een geschikt paardje te vinden. Ik heb zelf een Fjord (oh wat ben ik gelukkig Prompertje Knipoog) en een veulentje waarvan ik verwacht dat ze wel groot en sterk wordt.. Sando, ik durf de weddenschap wel met je aan te gaan Knipoog en Elles, als je vriendin eens eerst wil "proberen", geef maar een gil!

Mijn pony's zijn niet eigenwijs, ze doen alles op hun eigen wijze :)

Signe

Berichten: 5796
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 15:28

Ik ben altijd al dik geweest en weet inmiddels dus niet beter. Ik ken mijn lijf en mijn beperkingen en volgens mij zijn dat vrij weinig. Maar mentaal is het een hele andere kwestie. Ik schaam me ook voor mijn gewicht en hoewel ik altijd heel veel plezier heb gehad in paardrijden duurde het bij mij 10 jaar voordat ik mezelf naar een manege durfde te sturen. Ik werd daar heel netjes behandeld en als er een probleem was met opstijgen werd dat opgelost.

Mijn liefde voor paarden was weer aangewakkerd en na een aantal lessen ging ik rondkijken naar een eigen paard. Dit moest een tinker worden, met een stokmaat van rond 1.50. Ik reed fjordjes met die stokmaat en dat ging redelijk met opstijgen.

Ik werd verliefd op een tinker van 1.38!! En maakte me zorgen dat hij door zijn pootjes zou zakken bij het zien van mij. Maar ik werd wederom goed geadviseerd en vriendelijk behandeld en Blizz bleek een oersterk paardje te zijn, die mij met gemak draagt.

Ik merk wel verschil als ik in een rulle bak rijdt, of door modder. Dan is hij sneller moe dan andere paarden, maar hij heeft natuurlijk ook maar korte pootjes. Waar een ander paard tot zijn schenen inzakt is voor blizz tot aan zijn knieen! Ik heb eens met mijn schoonzusje ik schat dat die zoñ 50 kg weegt gereden 1 rondje in stap... dat ging moeizaam. Ik heb hem eens met een zadel van 20 kg gereden, zelfs gegalloppeerd, maar toen zweette hij ook als een rund. Daar ligt zijn grens dus en ik ben niet van plan om nog 20 kg aan te komen!

Dus al met al... zet schaamte gevoelens van je af en ga rijden. Werk aan je zit, dat redt je eigen rug en die van het paard en koop een goede BH! Ik ben niet slanker geworden van paardrijden, maar wel een heel stuk gelukkiger en heb meer zelfvertrouwen ( dat weliswaar een deuk krijgt als die rotpubers naar me roepen `wat doe je dat paard aan`.)

Elles.. als je vriendin het fijn vind, mag ze wel eens op Blizz komen rijden, het is een betrouwbaar paardje, maar geen manege pony. Wel op een westernzadel. Misschien voelt ze zich op haar gemak bij een ander dikkertje...
Laatst bijgewerkt door Signe op 24-12-02 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 15:31

Hoi Dapperdier, dan heb jij waarschijnlijk die superstoere Blizz van de Sandy Coast Ranch gekocht??? Wat leuk! Mijn Nais is ook maar 1.41 hoor! En ik merk niet echt aan hem dat hij het "zwaar" heeft, hij bokt mij er nog makkelijker af dan mjn superslanke 13-jarige bijrijdster Knipoog. Misschien moeten we eens een "dikkertjes-Boktrit" organiseren Knipoog

Mijn pony's zijn niet eigenwijs, ze doen alles op hun eigen wijze :)

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 15:39

Niet onaardig bedoeld maar het valt mij altijd op dat veel van de tinker-eigenaren niet bepaald lichtgewichten zijn.

Over het algemeen kunnen Tinkers ook vrij veel gewicht aan. Mijn man weegt ook niet bepaald weinig op het moment en mijn paard kan dat gewicht goed aan. Hij moet alleen altijd wel even zijn balans onder hem zoeken omdat ik zelf vrij weinig weeg en hij daaraan gewend is.

Ze zullen op de meeste manege's toch ook wel wat sterkere paarden er tussen hebben staan?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers