Welke personen auto mag 2000 kg. trekken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Welke personen auto mag 2000 kg. trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-02 20:41

Hallo allemaal

Wil graag weten welke auto's 2000 kg. mogen trekken?!

zelf weet ik:

- opel omega,
- vw passat
- audi A6

Welke nog meer ?!
Dat maakt het zoeken iets makkelijker....
Nu moet ik steeds vragen wat de auto mag trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 20:52

Volgens mij mag dat met geen enkele personenauto Verward. Misschien 'mag' het wel, maar of het verstandig is, is vraag 2.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132050
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 21:07

Neem eens een kijkje in de database van Autoweek (www.autoweek.nl).
Hier kun je selecteren op merk, type, prijsklasse etc.
Bij elke auto staat ook het max. toegestane gewicht van de aanhanger vermeldt.

In deze database zul je o.a. zien dat bijv. de Volkswagen Passat alleen in de allerduurste 6-cylinder uitvoering een aanhanger van 2000 kg. mag trekken (of dit verstandig is, is natuurlijk een tweede).
Je kunt dus niet in z'n algemeenheid stellen dat een VW Passat 2000 kg. mag trekken, dit geldt echt alleen voor de hoogst gemotoriseerde benzine-uitvoering.

De Opel Omega mag zelfs in de hoogst gemotoriseerde / zwaarste uitvoering geen 2000 kg. trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 21:14

Behalve kijken naar het aangegeven gewicht dat een auto zou mogen trekken, zou ik ook even kijken wat de bewuste auto zelf weegt.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 21:16

Hoi!
Wij wilden een jaar geleden een 2 paards trailer, en daarbij dus de juiste personenauto die deze met 2 paarden mocht trekken.

Wij hebben nu dus een Opel Omega 2500 die mag 1850 trekken.
Dat is net genoeg voor onze 2paards trailer.
Zoek dus een niet te zware tweepaards en vraag het goed na bij de ANWB.
Bij het politie bureau weet degene die je te woord staat vaak niet uit het hoofd hoe de exacte regels zijn en hoor je het weer net iets anders dus.... gewoon een folder bij de ANWB of op de site www.anwb.nl kijken.
Bellen kun je ook en dan vragen waar je aan moet denken bij aanschaf van auto.

Succes!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 21:39

Al gedacht aan bijv. een VW Transporter o.i.d. Als je deze met dubbelcabine neemt kun je veel mensen kwijt en ook veel spullen. De wegenbelasting is ook niet zo duur, als je het vergelijkt met een personenauto op diesel of gas. Wij hebben een T4 2.4l geen TDI en deze loopt 1:10, maar de TDI schijnt zuiniger te lopen.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 00:25

Zelf vond ik de VW Taro altijd een geweldige auto maar ik heb geen idee of die nog in productie is. Groot, niet eens zo gek duur en in elk geval sterk genoeg.
Afgelopen zaterdag is mijn Shetlander geleend door een van de scoutinggroepen hier in Weert en ze hadden een 1-paardtrailer geleend om 1 Shetlander van 1 m. te vervoeren. Ervoor een auto die dit net mocht trekken.
Ik kan je vertellen dat het niet leuk was. Giant is erg braaf op de trailer maar we voelden elke beweging op de 10 min. durende rit.

Met zo'n combinatie zou ik echt nooit de snelweg op durven. Ook de eigenaar van de auto realiseerde zich dat het rijden met een levend wezen achter de wagen iets heel anders is dan een aanhanger met hetzelfde gewicht in iets levenloos en besloot voor de terugweg zijn bus voor de trailer te zetten.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 00:40

VW Taro word nog wel gemaakt, maar is in nederland niet zo populiar....

Afbeelding
Mooie sterke auto!

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 00:41

Percy schreef:
Zelf vond ik de VW Taro altijd een geweldige auto maar ik heb geen idee of die nog in productie is. Groot, niet eens zo gek duur en in elk geval sterk genoeg.


VW Taro was een inkoopproduckt van Volkswagen, bij een of andere Koreaan vandaan, dacht ik. Als Volkswagen zijn ze, dacht ik, niet meer leverbaar.
Er bestaan vrijwel geen personenwagens die 2000kg mogen trekken, en als ze het al mogen, dan zou ik er niet graag mee rijden. Als het waait of als er veel vrachtverkeer op de weg is, dan kost het me al moeite om een twee-paards met een paard erop netjes op de weg te houden en dan staat er dus 1900kg Discovery voor. Om nog maar te zwijgen wat het kost om een dergelijke wagen op de weg te mogen brengen.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 01:11

Als ik die foto zie vind ik het toch weer een geweldige auto. Lekker sober en degelijk Lachen
Is deze nog wel te krijgen in Nederland? Ik ben een tijd geleden op zoek gegaan naar een tweedehands maar die kon ik niet vinden helaas.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 10:20

Er is ook een type Mercedes die het wel mag. Want daar heb ik meegereden, het was een automaat (nou ja, dat doet er niet toe) en dan een dieseluitvoering. Het stomme is dat ik niet meer op het type kom.
Ik heb er met een 2-paard Brenderup trailer met zadelkamer meegereden (dat ding woog 870 kg leeg, niet alleen te verplaatsen zo ongeveer)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 10:25

Ik dacht ook het grootste type volvo. Helaas mag mijn renault laguna maar 1500 kg trekken. net niet genoeg voor een 2 paards.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 11:25

Voor dat vermogen zou ik toch denken aan een bus met dubbele cabine. Ford en Mercedes hebben heelluxe bussen. Anders zit ik toch al te denken aan een Chrysler Van of andere van's

Belker

Berichten: 15304
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 11:53

Die Mercedes is de MB E 300 turbodiesel of nu de 320CDI. Dat is de 6 cilinder diesel van mercedes en die zijn alleen met automaat leverbaar.
Wij hadden er 1. Nu helaas een kleinere. Het ligt aan de totaal gewicht van de trailer en de beesten die er op staan. Ik weet dat wij met een polyester trailer en 2 pony's wel een 2 paards kunnen trekken. Of het verstandig is is een andere vraag. Ik vind van niet en daarom doen we het niet.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:18

Bepaalde type's van BMW mogen ook 2000 kg trekken. Maar ja, welke weet ik niet uit mijn hoofd.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:08

Onze BMW niet, dat is een 320 i coupe die mag iets van 1300 kg trekken

Maar ja ik heb mijn Opel Frontera en die mag 2000 kilo trekken

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 14:50

grrrr..... er zijn dus eigenlijk geen betaalbare tweedehands auto's die het mogen trekken?
ik ga eens op die auto site kijken....wil een auto die minsten 1700 kg kan trekken!

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 15:04

Zie www.cbr.nl voor informatie over waarvoor je een BE rijbewijs nodig hebt, is dat waar de discussie over gaat?

rijbewijs BE
Gewicht aanhangwagen
Het gewicht van de aanhangwagen is niet van belang. Dat is slechts gebonden aan de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig: de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld op het kentekenbewijs.
Gewicht totale combinatie
Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg. zijn. Alleen voor het trekkende voertuig geldt een toegestane maximum massa van 3500 kg.

Voorbeeld 1
Ledige massa motorvoertuig: 700 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 730 kg
Vereist: rijbewijs B
Reden: aanhangwagen is lichter dan 750 kg
Voorbeeld 2
Ledige massa motorvoertuig: 750 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 950 kg
Vereist: rijbewijs BE
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan 750 kg en tevens meer dan de ledige massa van het motorvoertuig

Voorbeeld 3
Ledige massa motorvoertuig: 2800 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 850 kg
Vereist: rijbewijs BE
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan 750 kg en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg

Voorbeeld 4
Ledige massa motorvoertuig: 2800 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 740 kg
Vereist: rijbewijs B
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan 750 kg

Voorbeeld 5
Ledige massa motorvoertuig: 1600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 2000 kg
Vereist: rijbewijs BE
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg

Voorbeeld 6
Ledige massa motorvoertuig: 1450 kg, laadvermogen motorvoertuig 600 kg.
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1430 kg
Vereist: rijbewijs B
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale maximum massa van de combinatie is minder dan 3500 kg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 16:27

Anke schreef:
grrrr..... er zijn dus eigenlijk geen betaalbare tweedehands auto's die het mogen trekken?


Die zijn er best maar dat is vooral een zaak van keuzes maken want wij weten niet wat voor jou betaalbaar is.
Ga je voor een jonge of een oude auto. En wil je een beetje lux rijden of mag het ook een bedrijfsauto zijn?

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 17:24


Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-02 19:16

zeer handig

gegevens

niet ouder dan 1996
en verder moet de auto in goede staat zijn en min. 1700 kg mogen trekken.
Ik had gerekend op ca. 6000,- ( = fl 13.000 gulden) leek me toch een mooi bedrag?!

Zal eens rond gaan zoeken.....

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 20:16

Anke schreef:
zeer handig

gegevens

niet ouder dan 1996
en verder moet de auto in goede staat zijn en min. 1700 kg mogen trekken.
Ik had gerekend op ca. 6000,- ( = fl 13.000 gulden) leek me toch een mooi bedrag?!

Zal eens rond gaan zoeken.....


Doe mij er maar tien dan. Ik vrees voor je dat je weinig succes zult hebben. Met name die goede staat zou ik op voorhand in twijfel trekken bij een auto die aan je andere specificaties voldoet.
Mijn Disco van 1990 krijg je voor die prijs niet eens mee.
Ook die Telegraaf link bood geen antwoorden. Ik wens je sterkte met je zoektocht.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 01:08

Oei, dat is inderdaad mission impossible. En dat is dan ook precies de reden dat ik mijn vrachtwagentje nog niet weggedaan heb.
Je zou kunnen zoeken in je kennissenkring naar mensen die een zware auto in lease hebben die ze gaan inruilen (en die zuinig op hun leasebak waren) Knipoog Vaak is er dan wel een leuke deal mogelijk bij de lease-maatschappij. Maar dan nog zal je er denk ik minstens 2000 euro bij moeten tellen (en dan mag je in je handen knijpen met een superkoopje).

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 14:43

je wilt wel erg veel voor weinig......................