spelen met veulens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

spelen met veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-02 20:42

wat kan je zoal doen met een veulen van 6 maanden ofsow, buiten wandelen bijv.
Iem,and nog iedeen?


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 21:27

Poetsen, voetjes geven, halstertje om, meelopen aan een touwtje. Trailer in, trailer uit. Over plastic zeiltje laten lopen, over balkjes heen. met plastic zakjes aanraken, zonder dat hij schrikt.

Voor de rest inscharen in een groep met andere veulens van gelijke leeftijd en maat, en er zo weinig mogelijk naar omkijken.

Je suis Charlie.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 22:08

ik ga niet voor je tweede optie cassidy. de eerste vind ik oke. natuurlijk moet een veulen wel maatjes hebben om mee te spelen.

ik kan gaan zeggen wat ik doe, maar dat word nog eens verkeerd opgevat en kan gevaarlijk zijn als je het niet goed doet, dus mocht je in de buut zijn kom je maar eens kijken.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 22:29

Als ze de dingen die Cassidy beschrijft onder de knie heeft kan je het beestje inderdaad fijn inscharen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 22:32

phoenix4ever schreef:
ik ga niet voor je tweede optie cassidy. de eerste vind ik oke. natuurlijk moet een veulen wel maatjes hebben om mee te spelen.

ik kan gaan zeggen wat ik doe, maar dat word nog eens verkeerd opgevat en kan gevaarlijk zijn als je het niet goed doet, dus mocht je in de buut zijn kom je maar eens kijken.


Ik kan me voorstellen wat je doet. En ik zeg niet OF/OF, ik zeg EN/EN.c Dus in handen blijven houden en de dingen bevestigen die ze als veulen hebben geleerd....

Je suis Charlie.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 22:38

En vooral leren dat jij geen veulen bent maar een mens. En straffen als ie bijt, slaat of rechtovereind komt als je ernaast staat. En vastzetten.

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 23:59

Cassidy"]
[quote="phoenix4ever schreef:
ik ga niet voor je tweede optie cassidy. de eerste vind ik oke. natuurlijk moet een veulen wel maatjes hebben om mee te spelen.

ik kan gaan zeggen wat ik doe, maar dat word nog eens verkeerd opgevat en kan gevaarlijk zijn als je het niet goed doet, dus mocht je in de buut zijn kom je maar eens kijken.


Ik kan me voorstellen wat je doet. En ik zeg niet OF/OF, ik zeg EN/EN.c Dus in handen blijven houden en de dingen bevestigen die ze als veulen hebben geleerd....
[/quote]

en dan spreek je jezelf een beetje tegen...

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 00:01

Nee hoor, hoeft niet. Ze zullen toch in handen moeten komen van smid en dierenarts. En op dat moment oefen je weer even met halster om, voetje geven, stukje meelopen, vaststaan...

Je suis Charlie.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 00:13

Cassidy schreef:
Nee hoor, hoeft niet. Ze zullen toch in handen moeten komen van smid en dierenarts. En op dat moment oefen je weer even met halster om, voetje geven, stukje meelopen, vaststaan...


Ben ik 200% met je eens!! Maar je kunt niet tegelijkertijd veel met ze bezig zijn en ze zoveel mogelijk met rust laten... ik ben aan het muggeziften, haha. Hou het er maar op dat ik het met je eens ben Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 12:21

slaan een veulen??????????????
sorry maar da's wel het ergste. het paard moet jou helemaal niet zien als mens, want dan ziet ie je als roofdier en is ie dus bang. niet geen respect dus maar angst.
het diertje moet je zien als zijn leider, dus behandel hem zoals andere paarden zouden doen. niet slaan dus.

o en cassidy ik dacht dat je twee verschillende opties gaf. samen zijn ze super natuurlijk ben ik 100% met je eens.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:59

Een veulen en niet slaan? Sorry, maar daar ben ik het dus niet mee eens. Mijn veulen heeft namelijk van mij al een trap met de vlakke kant van mijn voet onder haar kont gehad dat ze gericht met twee achterbenen naar mij uithaalde. Ze wist donders goed dat ze fout zat en kwam later ook weer onbevreesd naar me toe. Paarden onderling zijn ook geen watjes hoor.
Verder krijgt ze wel eens een tik op haar neus als ze haar tanden in mij dreigt te zetten. Ook daar heb ik nog geen kopschuw veulen door.

En Sarabande zegt dat ze straft als het veulen bijt slaat of gaat steigeren. En straf kan verschillende gradaties hebben. Van het verheffen van je stem, tot een tik op de neus, tot knijpen in de hals, een schop met de vlakke kant van je voet, en als laatste het gevoel dat je hem levend vilt. En dan zeg ik er ook bij dat je hem alleen het gevoel moet geven en het niet echt moet doen...*LOL*

Ik ben van mening dat je een jong paard niet anders moet behandelen als een volwassen paard. En dat er in het door Pat Parelli geintroduceerde: Suggereren, vragen en als laatste uiterste EISEN van een paard, geen verschil moet zijn tussen een volwassen dier en een veulen.

Je suis Charlie.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 20:45

nee, maar ik sla mijn volwassen paard ook niet.
tja als het niet anders kan. ze me plet tussen de muur.
ik straf sym door d'r weg te jagen. ik accepteer dat getrap ook niet hoor. ik zet haar goed in d'r achteruit en gaat ze dan stijgeren gaat ze nog maar een stukje.
vandaag had mevrouw er genoeg van ze wilde terug naar mams. heb ik alle begrip voor, maar dat kan ze ook anders aanduiden dan maar te gaan stijgeren en bokken. heb haar dus tot twee x toe in d'r achteruit gezet. ze ging wel hoor, maar dan toch stijgeren en willen omdraaien. niet dus. ze was even later weer een engeltje op weg naar huis. we moetsen steeds wachten totdat de oudere merrie waar we mee naar buiten waren geweest weer bij ons was en dat deed ze super.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Albert

Berichten: 5726
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 01:39

En waar denk je dat het respect van paarden onderling vandaan komt?
Geweld en dreigen met geweld aan de ene kant en angst voor pijn aan de onderdanige kant. Paarden zijn niet zo soft onderling. Respect dwing je af door pijnprikkels aan de ene kant en beloningen aan de andere kant.
Met soft gedoe kweek je onhandelbare veulens en later gevaarlijke paarden.
Sla ik een veulen? ja, zo min mogelijk en op een manier die maximaal effect heeft. Doe ik een veulen pijn? jazeker, als een veulen steigert geef ik zo een ruk aan het halster dat steigeren plotseling pijn geeft; er wordt niet meer gesteigerd.
Hou ik dan niet van paarden?
Jawel, maar 600kg onopgevoed vlees zie ik het liefst op mijn bord.(in porties)


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 01:44

In dit geval is Sym wel (of niet) onder de indruk van achteruit zetten. Maar berg je voor een dier met een (te) sterk character dat bereid is tot aan de dood met je te knokken voor het leiderschap!

Je kunt niet met ieder dier op de NH manier omgaan...Er zijn paarden bij waar dat gewoon niet lukt!

Je suis Charlie.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 11:53

sym lijkt zo makkelijk, maar daar vergist iedereen zich in. had ik sym met slaan opgevoed dan zou ze nu vals zijn en onberijkbaar. doore vroeg te beginnen met de regels (dag 1 dus) kun je een veulen gevoelig houden.
symmie heeft het karater van haar pa.
druk en onbehouden als ik haar was gaan slaan had i9k nu een levensgevaarlijk paard. iets wat ik nu niet heb, dus vertel mij niet dat ik op deze manier gevaarlijke dieren creeer.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 09:57

phoenix4ever schreef:
sym lijkt zo makkelijk, maar daar vergist iedereen zich in. had ik sym met slaan opgevoed dan zou ze nu vals zijn en onberijkbaar. doore vroeg te beginnen met de regels (dag 1 dus) kun je een veulen gevoelig houden.
symmie heeft het karater van haar pa.
druk en onbehouden als ik haar was gaan slaan had i9k nu een levensgevaarlijk paard. iets wat ik nu niet heb, dus vertel mij niet dat ik op deze manier gevaarlijke dieren creeer.


Hier ben ik het met Heleen eens. Iedereen zegt over mijn jaarling ook: "ja maar die van jou is zo lief". En ja, hij is best laconiek, maar doet intussen precies wat hij zelf wil. Symmie is anders van karakter, maar wordt in de grote lijnen hetzelfde opgevoed en dat gaat ook prima. Mijn Welsh-jaarling heb ik inderdaad wel eens een trap gegeven, maar alleen op zijn boeg, want dat doen de Welshjes onderling ook erg makkelijk en het is een dominant monstertje. Maar het brak wel m'n hart. Nu hoeft het gelukkig nooit meer (hoop ik) En dat je niet elk paard NH op kan voeden, dat vind ik wel een echte onzinopmerking (verder was ik het voornamelijk wel met je eens hoor Knipoog Er zullen vast 1 op de 10.000 paarden zijn die echt te ver heen zijn, maar met de rest kan het best. Niemand zegt dat het makkelijk is, maar het kan best!!

Hoe is het nou met Symmie trouwens??? Wens haar maar beterschap...

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 14:48

op vvdd staat een verslagje.
nou stel ben ik het toch ook 100% met jou eens da's makkelijk he.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 18:58

phoenix4ever schreef:
sym lijkt zo makkelijk, maar daar vergist iedereen zich in. had ik sym met slaan opgevoed dan zou ze nu vals zijn en onberijkbaar. doore vroeg te beginnen met de regels (dag 1 dus) kun je een veulen gevoelig houden.
symmie heeft het karater van haar pa.
druk en onbehouden als ik haar was gaan slaan had i9k nu een levensgevaarlijk paard. iets wat ik nu niet heb, dus vertel mij niet dat ik op deze manier gevaarlijke dieren creeer.


Als je even in gedachten houdt dat ook Natural Horsemanship zijn gradaties in aanwijzingen heeft, had jij een sterker signaal of een sterkere aanwijzing in petto gehad als Sym tweemaal achteruitzetten niet als voldoende correctie had geaccepteerd? Hoe lang en hoe vaak had je haar achteruit willen zetten? Wat is jouw overtreffende trap van aanwijzing/correctie geven als achteruitzetten niet het gewenste resultaat geeft?

En dat Sym nu een levensgevaarlijk paard was geweest als je haar anders had behandelt dan je nu hebt gedaan geloof ik niet....Dan zouden alle nakomelingen van die hengst die niet NH zijn opgevoed levensgevaarlijk moeten zijn, en dan is die hengst snel zijn goede naam kwijt....

Je suis Charlie.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 19:04

Een veulen moet je opvoeden zoals je elk kind opvoed, de hemel in prijzen als ie het goed doet en hem op zijn flikker geven als hij stout is (mijn dochter heeft een gemiddelde van 2 tikken per jaar en ze is nu 4) ik denk dat de veulens aan het zelfde gemiddelde zitten. Ze mogen alles behalve mij bijten, slaan, door me heen lopen of over me heel lopen. Ze weten heel goed wat wel en niet kan omdat je ze eerlijk en consequent opvoed. (ze hadden eigenlijk al naar de opfok gemoeten maar omdat er droes heerst zijn ze thuis gebleven, helaas)

MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 20:25

phoenix4ever schreef:
het paard moet jou helemaal niet zien als mens, want dan ziet ie je als roofdier en is ie dus bang. niet geen respect dus maar angst.
het diertje moet je zien als zijn leider, dus behandel hem zoals andere paarden zouden doen. niet slaan dus.

Een paard is een paard en ik ben een mens.
Dan kunnen ze maar beter als veulen meteen leren dat ik een mens ben en leren hoe ze met mensen om moeten gaan...


Wat is het verschil tussen een veulen en een volwassen paard?
Ik maak in de omgang geen onderscheid. Een volwassen paard hoort netjes mee te lopen aan een touw en de veulens ook.
Dus bijten, slaan enz wordt gewoon afgestraft.

Het zelfde geldt voor vast staan.
Ze leren het naast de merrie en als ze gewassen moeten worden voor een show worden ze net als de merrie gewoon gewassen.
Ik moet het meestal alleen doen en heb dan geen zin in gezeur.
De eerste keer zijn ze misschien even bang maar ze hebben al snel door dat het helemaal niet eng is en dan staan ze gewoon stil.

Waarom hebben wij geen moeilijke paarden met inladen?
Omdat ze als veulen leren dat het veel slimmer is als ze zelf de veewagen in gaan. Ze gaan er hoe dan ook in, en dan is vrijwillig toch de beste manier.
De eerste keer misschien eng, al lopen ze vaak gewoon achter de merrie aan.
Hele jonge veulens (week oud) tillen we er wel eens in en tijdens het rijden wennen ze er wel aan. De volgende keer is er geen enkel probleem.
Ze zijn niet bang en als ze dan niet willen zijn ze eigenwijs. Dan krijgen ze toch echt wel een tik.
Het is erg onhandig als je op een keuringsterrein staan met 1 of 2 paarden in je hand en ze willen niet laden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 20:31

idd marije, maar dat kunnen alleen mensen weten die ervoor gestaan hebben...

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 11:46

vind het onzin een paard te leren dat wij mensen zijn. 1 je hoeft het ze niet te leren, want we zien er uit als roofdieren, dus eng
2 het is voor ons simpeler en makkelijker om paarden taal te leren.

en cassidy tuurlijk moet je een overtreffende trap hebben, maar daar hoef ik niet direct mee te beginnen en gelukkig is die bij de meeste paarden niet nodig. Die van mij krijgen een tik als ze nergens naar luisteren, maar niet om mee te beginnen, want dan kom je nooit meer aan de fijne reacties toe.
Een paard dat niet wil volgen erkend jou niet als leider en zal dingen die hem niet vertrouwd lijken niet aanvaarden.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook niet de 100% vertrouwen van exel heb, maar goed die is zo inmens mishandeld vroeger, omdat ze zogenaamd eigewijs was.
Er blijven dingen waar ze niet overheen kan stappen en dat zal ik als haar baas moeten accepteren. Ik kan het wel trainen, maar haar de trailer in slaan nooit!!!!
Symmie komt altijd, soms met wat aarselen, maar ze komt. En ja ze mag aarselen en meestal is dat aarselen nog mij eigen schuld ook, omdat ik denk oe dat zalo ze wel niet doen. Denk ik kom we gaan dan doet ze het ook gewoon.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 01:05

Je hebt bij Sym te maken met een onbedorven en jong paard dat overal open voor staat.

Denk je niet dat je opmerking van "een paard NOOIT slaan" niet erg generalistisch en algemeen overkomen?

Je suis Charlie.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 11:39

tuurlijk heb je gelijk in, maar slaan moet je ook niet zomaar gaan doen. slaan is het uiterste red middel, maar niet iets om mee te beginnen. een tik mogen ze hebben als ze over je heen walzen of als ze echt nergens meer op reageren, maar voor andere dingen vind ik het niet nodig.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 11:46

Spreek je jezelf nu niet tegen? Je zegt: een veulen NOOIT slaan. En nu hoor ik van je dat je ook dat doet - mits alle andere correctiemethodes niet helpen. Voor mij is een tik of een schop de overtreffende trap van alle straffen die er bestaan, en ze moeten heel ver gaan willen ze daar belanden.

En in deze maak ik daar dan geen onderscheid tussen een veulen en een volwassen paard.

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 bezoekers