Tepels bij mijn ruin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Tepels bij mijn ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 16:12

Waar je al niet over nadenkt. :D
Er zijn al eerder topics over geweest maar die afbeeldingen zijn niet meer zichtbaar.

Mijn paard is anderhalve week geleden geruint, en ik heb dus nog nooit zo geïnteresseerd naar zijn zaakje gekeken als nu. _O-

En nu zag ik vandaag aan beide kanten van zijn koker een puntje zitten en ik dacht... Zouden dat nou tepels kunnen zijn?

Wellicht dat ze door de lichte zwelling van de koker zichtbaar geworden zijn?

Afbeelding

Afbeelding

De ene website zegt van niet, de andere website zegt van wel.
Heeft jouw hengst/ruin tepels? :))

Emori

Re: Tepels bij mijn ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:10

Mijn haflinger die overleden is had dat ook!
Zal bij m’n nieuwe ook eens even spieken :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:12

Ja dat zijn rudimentaire tepels. Foetussen beginnen allemaal als vrouw en worden later man of blijven vrouw. Bij sommige hengsten en ruinen zijn nog kleine tepelachtige dingen te zien. Bij andere dan weer niet.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:25

Ze hebben ze allemaal, maar bij de één duidelijker dan bij de ander. Menselijke mannen hebben ze ook hè…

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:26

Ik geloof dat de theorie dat alle foetussen als meisje beginnen inmiddels al is ontkracht.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:28

Kimbers schreef:
Ik geloof dat de theorie dat alle foetussen als meisje beginnen inmiddels al is ontkracht.

Bij mensen en primaten, ja klopt.
Bij paardachtigen en runderen etc niet.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:29

Mloui schreef:
Ze hebben ze allemaal, maar bij de één duidelijker dan bij de ander. Menselijke mannen hebben ze ook hè…

Haha menselijke mannen. Bestaan die? :D

Interessant topic.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 18:23

Mijn ruin had zulke grote 'tepels' aan zijn koker dan mensen soms dachten dat hij een merrie was :') .
Ik geloof dat ik er ook wel eens foto's van op bokt hebt geplaatst maar die zullen het vast niet meer doen, ik kan eventueel op mijn oude schijf kijken of ik die foto's nog terug kan vinden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 19:09

Bij een hond zie je ze ook aan de zijkant van hun geslachtsdeel. Al vind ik dat meer op wratten lijken :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 20:17

Als ik er aan denk ga ik morgen even onder Cor hangen... kijken of ik zijn tietjes kan vinden en op de foto kan zetten :')
Bij sommige zijn ze echt niet te zien, dus ben benieuwd :+

Bij hengsten dachten mensen altijd ze ze niet hadden, maar ze zitten in de plooi tussen de balzak en de koker. En zeker met castreren en de bijbehorende zwelling, zoals bij de jouwe @TS zie je ze opeens duidelijk als ze er zijn.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 20:20

Mijn ruin heeft ze ook, de ene keer duidelijker dan de andere keer maar zeker aanwezig. :j
Hij is met 4 geruind maar heb zn zaakje als hengst nooit bekeken dus geen idee of ze toen ook al zo zichtbaar waren. :')

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 20:22

Kabayo schreef:
Bij een hond zie je ze ook aan de zijkant van hun geslachtsdeel. Al vind ik dat meer op wratten lijken :+

Ik moet dan altijd hier aan denken _O-

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 20:53

Tigress schreef:
Kabayo schreef:

Ik moet dan altijd hier aan denken _O-
[ Video ]

Ik ga stuk _O-

Tati2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:54

}> ik zal er ook eens gaan onderhangen. Nog nooit zo naar gekeken. Je brengt me op ideeen. Maar idd mannen hebben ook tepels dus zo gek nog niet.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:55

Ik hang regelmatig onder mijn ruin, vanwege dat hij altijd zand en andere zooi in zijn koker stopt en snel een dikke koker heeft, maar dat heb ik nog nooit gezien.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:07

Haha wat grappig! Het is me nooit opgevallen bij mijn ruintje, maar mijn reu heeft wel ook gewoon tepels.. dus het kan maar zo denk ik?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:25

c_alsemgeest schreef:
Kimbers schreef:

Bij mensen en primaten, ja klopt.
Bij paardachtigen en runderen etc niet.

Dit is niet correct. Bij mensen zijn er in het prille begin rudimentaire organen, die feitelijk gezien nog geen geslacht zijn. Menselijke embryo's ontwikkelen zowel het Mullerian duct systeem (wat voor vrouwelijke gonades zorgt) en het Wolffian duct systeem (voor mannelijke gonades) en afhankelijk van het een en ander aan factoren (het is echt veel meer omvattender dan men ooit dacht) en in combinatie van de aan of afwezigheid van het SRY gen dat (normaalgesproken) op het Y chromosoom ligt, komt het een of het ander tot expressie.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:36

Maar de rudimentaire organen zijn in dat stadium toch meer op de vrouwelijke organen, en naar gelang ze verder ontwikkelen worden het de volledige organen. Wat bij de vrouw wel gebeurt en bij de man niet onder invloed van het SRY gen.

Dus bv de tepels, wat een orgaan is voor de toediening van melk, deze zit er in een vroeg stadium bij zowel man als vrouw, bij de man blijft het rudimentair, bij de vrouw ontwikkeld het zich verder. Maar het is geen orgaan die de "man" nodig heeft.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:46

Ik moest echt diep graven om iets te vinden waarop het te zien is, niet echt een deel wat je vaak op de foto zet :')
Maar hier mijn ruin:
Afbeelding

En deze even at lichter gemaakt zodat het iets beter te zien is maar vanuit deze hoek dus wel eens de verwarring of hij geen merrie was :=

Afbeelding

Je lees idd wisselende dingen of ruinen en hengsten nu wel of geen tepels hebben maar imo waren het wel echt duidelijk tepels/spenen, zelfde plek, grootte en structuur als de uiers van een merrie. Mijn PRE had het ook maar die had heel veel oedeem ivm ziekte dus dat zag er eigenlijk hetzelfde uit als die tweede foto in de OP, gewoon kleine stipjes.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:02

Cor zijn nippies:

Afbeelding