Onderhoud tuig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Onderhoud tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 15:49

Groot verschil met de Engelse ruiters waarmee we voorheen altijd op stal stonden; die poetsten zeer regelmatig hun zadels en hoofdstellen. Hier (westernstal) heb ik het echter nog nooit iemand zien doen.

Zelf doe ik het dus bv als m'n tuig is natgeregend meteen even met een sponsje met zadelzeep af voordat ik het te drogen hang, en ik poets het eens in de paar maanden met leercreme.

Zijn jullie ook allemaal niet van die tuigpoetsers? (en waarom niet Knipoog ? )


Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 16:07

ik ook niet echt. Het lijkt wel of mijn hoofdstel niet vies wil worden Schijnheilig
M'n zadel ben ik gewoon te lui voor. Die doe ik meestal 3 a 4 keer per jaar. Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 16:16

Ik doe het amper,nooit zin in en m'n zadel is toch al versleten (door het nooit poetsen en schoonmaken Haha!)
En ik heb een nylon hoofdstel dus die hoef ik gelukkig nooit te doen! Lachen

Ik heb er echt een hekel aan,maar heeeeel af en toe heb ik ooit weleens een dag dat ik echt alles ga schoonmaken en opruimen,en dan doe ik het dus wel,maar het verschil zie ik toch nooit.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 16:42

Ik vet het nooit. Maar als ik een wedstrijd heb ff leather shining erop en klaar is kees ziet het er weer knap uit Haha!

Euh,...?? Tsjah,...

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 17:28

zepen doe ik niet aan maar 1 a 2 keer per jaar gooi ik mijn zadel in de olie.
meestal in de zomer. dan is het water niet zo koud Haha!


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 17:47

Mijn hoofdstellen en teugels gaan regelmatig in een emmer met sop. Zadel met leather new of iets anders wat voorhanden is.
Zie het verschil niet met engelse spullen, moeten die vaker of wordt dat sneller vies? Sjabrakjes en pads gaan hier in de wasmachine zodra dat nodig is.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 17:51

Sinds kort spray ik het na het rijden even in met zadelszeepspray (leuk woord voor galgje Knipoog ).
Idd geleerd van en Engelse dressuuramazone en ik met zeggen dat het er allemaal spik en span uitziet tegenwoordig.
En vetten doe ik iets van 2x per jaar Bloos

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 18:02

ik maak best wel vaak mijn spullen schoon
met spray soap,het zadel met een tandeborstel en dan met een doek.
en met lederfluid van kieffer met een oude sok insmeren.

ik vind het leuk werk om te doen, soms helaas iets te weining tijd.
ik heb veel spulletjes en ben daar best wel zuinig op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 18:03

Carys, ik zie het verschil ook niet, daarom valt het juist zo op.... Ik doe m'n westernspullen even vaak (of niet Haha! ) als m'n Engelse tuig, hoewel er wel een kwaliteitsverschil in het leer van m'n zadels zit. Het leer van m'n westernzadel is natuurlijk veel dikker, maar lijkt ook een soort van vetter van zichzelf.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 18:27

Ik ben echt een poetsfreak en ik vind het ook leuk om te doen. En ach ja, als dan weer eens iemand vraagt of ik een nieuw hoofdstel heb terwijl ik daar al 1,5 jaar mee rijd inmiddels................. Het is alleen wel besmettelijk, er zijn er al meer wekelijks aan het poetsen Lachen

DubbelFun

Berichten: 88628
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 18:31

Ik rij liever dan dat ik poets. Haha! Mijn zwarte hoofdstel doe ik 1x per jaar in 'zwartspul' om hem zwart te houden. En mijn zadels: soms kijk ik eens zo tussen de flexibele bladen door en als het daar érg stoffig is dan haal ik er zo'n handig vettig doekje overheen en klaar is kees Haha!
Wel ligt er altijd iets overheen als ik er niet opzit Knipoog

Ik heb laatst wel eens mijn halsters gewassen (soft-webbing)na 4 jaar en die zijn weer als nieuw geworden en lekker zacht.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 23-12-02 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 18:31

In het begin deed ik altijd na het rijden mijn zadel schoon maken maar nu? nee nu komt het er nooit meer van.Ook mijn hoofdstel vergeet ik gewoon.
Maarja meestal merk ik het wel als ik m'n hoofdstel weer moet invetten en dan doe ik het ook wel.

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 22:37

jilleroo schreef:
zepen doe ik niet aan maar 1 a 2 keer per jaar gooi ik mijn zadel in de olie.
meestal in de zomer. dan is het water niet zo koud Haha!


Waar heb jij dat water dan voor nodig Verward Verward


Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 22:39

Vreemd dat jullie zo bar weinig jullie zadel/ tuig poetsen. Leer heeft onderhoud nodig zodat t veilig blijft.

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 01:27

jah maar besteed er weinig aandacht aan Stom eigenlijk he

Euh,...?? Tsjah,...

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 10:45

Ik ben heel erg poetserig, ik heb een redelijk oud westernzadel gekocht, met allemaal van die friemelige handgemaakte versiersels.
Dat wordt echt poesten dus, iemand nog tips voor bepaald spul?

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:05

Mijn laatste ontdekking: spul van de welkoop, in een beige potje met donkerbruin deksel. Iets nieuws, geen vet/olie meer gebruiken en dit GLIMT!! En het is niet vet dus je kan meteen weer rijden. Daarvoor had ik altijd rode potjes (glossy leather) maar die kan ik nergens meer vinden. Mijn zwarte leer doe ik soms met zwart leervet.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:58

Glossy Leather wordt op beurzen en markten verkocht. Als je wilt, kan ik er wel op letten.
Hoe heet dat van de Welkoop? Ben altijd in voor goede dingen.
Ik gebruik ook wel eens Leather Balsam, bedoelt voor bankstellen e.d. Ook heel fijn spul.
Ik gebruik voor de hoofdstellen een soort van zeep dat in een emmer met lauw water moet oplossen. Hoofdstel/teugels erin en de bagger Tong uitsteken druipt er af. Ik borstel ze dan ook nog eens. Niet afspoelen en langzaam laten drogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:05

Dat klinkt toch ook wel heel aantrekkelijk... gewoon in een emmer met spullus dumpen en niet meer poetsen? Lang leve de vooruitgang!
Ik ga straks even naar de Welkoop (mijn leverancier van die enorme hoeveelheden kattenbakkorrels die er in dit huishouden doorheen gaan Haha! ) dus zal meteen eens even kijken. Goede tips! Thanks!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 17:08

Ik zet mijn zadel eens in de paar maanden (3 maanden ofzo Tong uitsteken) in het vet, en mijn hoofdstel ook zoiets...verder doe ik er heel weinig aan. Ik rijd inderdaad liever dan dat ik poets Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 19:09

Jaja, die potjes zijn een uitkomst Lachen 'vroeger' deed ik het nog zo: 1 x in de 3 maanden schoon maken met zadelzeep, vet erop, 2 dagen later weer vet en weer 2 dagen later olie. Dat hoeft nu dus niet meer Knipoog Overigens mag je volgens het beige potje van de welkoop ook geen olie/vet meer gebruiken. Er zit een compleet nl handleiding bij en je moet het tuig gewoon met lauw water goed schoonpoetsen en dat dit spul erop. Uiteraard was ik wel iets sceptisch maar idd het leer blijft heerlijk zacht en soepel en vooral een mooie diepe glim erop. Het spul heet: Saddlery Cream en kost iets van 5 euro ofzo, niet duur in elk geval. Jaja, die rode potjes kocht ik ook altijd op de beurzen totdat ik erachter kwam dat er een tel.nr. op stond. Dat heb ik een aantal weken geleden gebeld en ik kreeg idd de man met de snor aan de foon die je er altijd bij ziet lopen. Ik netjes 8 potjes besteld (voor alle engelse ruiters op stal die dat 'natuurlijk' niet kenden) en hij zou het de volgende dag op de post doen. Uhm..... de postbode moet nog steeds komen zeg maar. 2 weken geleden heb ik maar weer eens naar het nummer op het potje gebeld en het nummer bestaat nog wel maar is nu van een totaal ander bedrijf die sinds kort dat nummer hebben. Tja, toch maar weer eens naar een beurs gaan dan.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 19:48

schaapjuh"]
[quote="jilleroo schreef:
zepen doe ik niet aan maar 1 a 2 keer per jaar gooi ik mijn zadel in de olie.
meestal in de zomer. dan is het water niet zo koud Haha!


Waar heb jij dat water dan voor nodig Verward Verward
[/quote]

voor het zeep. moet ik met een vochtige spons doen. en als de spons dan vies is dan kun je hem schoonknijpen.
+ metaalwerk dat ik met poets schoonmaak en dat haal ik met een vochtige doek af.
alleen krijg je kouwe handen als je dat in de winter doet.
daarnaast heb ik ook mentuig waar veel neopreen op zit en die maak ik ook met zeep + water schoon.
tsja het is habdiger om kant en klare spray soap te nemen maar ik doe het liever op de ouderwetse manier om er een hele dag voor uit te trekken.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:39

nou, dan even over mijn tuig.....


ik had al een maand of 2-3 niet gereden (beetje druk op mijn werk en zo B) ) en pakte 2 weken geleden mijn zadel en hoofdstel voor het eerst weer uit de schuur.


Laat ik het zo zeggen: met kerst kan ik paddestoelen uit eigen kweek serveren Misselijk


Toch maar en droger plekje zoeken volgend jaar
of meer rijden
ja, laat ik dat maar doen Knipoog

Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis er naartoe.

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:55

cornelie schreef:
Mijn laatste ontdekking: spul van de welkoop, in een beige potje met donkerbruin deksel. Iets nieuws, geen vet/olie meer gebruiken en dit GLIMT!! En het is niet vet dus je kan meteen weer rijden. Daarvoor had ik altijd rode potjes (glossy leather) maar die kan ik nergens meer vinden. Mijn zwarte leer doe ik soms met zwart leervet.


Pas maar wel op voor waxprodukten, die glimmen wel maar verzorgen het leer niet, op den duur kan het er craquellee (hoe schrijf je dat eigenlijk zonder spellingscorrectie? gebarsten dan maar) van worden. Hoe lang gebruik je dat spul?

Gister? Dat komt morgen wel!

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 22:14

ik heb cornelie een pb gestuurd, het middel dat in de handel is, dus ook bij mij.gebruik ik al jaren,het is er in een gewone uitvoering die je zadel schoon maakt en beschermd uit poetsen niet nodig.maar maakt je zadel glad.er is een andere uitvoering van die je zit van je zadel stroef houdt,sommige mensen vinden dit prettiger, als er intresse is moeten jullie maar even een pb sturen.
rinus


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Toushie, Trendiction en 31 bezoekers