Autorijden in Engeland. Hoe anders is dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Autorijden in Engeland. Hoe anders is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-02 21:28

Wij zijn van plan om aankomende zomer naar Engeland te gaan en daar tijdens ons verblijf een auto te huren. Maar ja, die slimme Engelsen vinden het blijkbaar noodzakelijk links van de weg te rijden en hun stuur rechts te hebben.

Heeft hier iemand ervaring mee?? Hoe erg moet je daar aan wennen?? Ik heb namelijk al hele visioenen van verkeerd schakelen tot helemaal niet kunnen schakelen in mijn hoofd Haha!
Welke dingen moet je bijvoorbeeld echt rekening mee houden?

We gaan trouwens naar Guernsey waardoor met eigen auto er naar toe gaan niet echt een optie is, erg duur en ik heb geen zin om eerst 800 kilometer te moeten rijden naar St Malo.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 21:37

Ik vond het wel meevallen, ik heb in Malta gereden, en je moet alleen even wennen aan schakelen met je rechterhand. Gewoon in het begin wat rijden als een oude oma, en dat went het best vlug. Ik neem aan dat je hier een geroutineerd chauffeur bent, trouwens.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 21:42

Het valt reuze mee !
Het is even wennen, maar dat gaat echt heel erg snel

Waar je wel op moet letten is dat je het verkeer anders inschat doordat je aan de andere kant rijdt.
Alles lijkt vertekend, je kunt afstanden en snelheden lastiger inschatten.
Ook oppassen als je in minder druk gebied gaat rijden; in drukke gebieden rijd je automatisch links omdat iedereen dat doet, maar wanneer er weinig verkeer op de weg is moet je er echt op letten (ook met schrikreacties ga je automatisch naar rechts).

Ik heb trouwens een tijd lang een Engelse auto gereden in Nederland, dat ging ook prima !
Alleen een beetje lastig met een parkeerkaartje trekken in de parkeergarage Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 21:54

Lielle schreef:
Ik vond het wel meevallen, ik heb in Malta gereden, en je moet alleen even wennen aan schakelen met je rechterhand.


Volgens mij schakel je in een Nederlandse auto met je rechterhand

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 21:56

Het is best even wennen. In het begin zul je je ruitewisser aandoen als je richting aan wilt geven Lachen
Maar verder went het snel.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 22:02

Sjimmy"]
[quote="Lielle schreef:
Ik vond het wel meevallen, ik heb in Malta gereden, en je moet alleen even wennen aan schakelen met je rechterhand.


Volgens mij schakel je in een Nederlandse auto met je rechterhand
[/quote]

haha ja wilde ik ook net zeggen, ze zal wel linkerhand bedoelen Haha!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 22:07

Het went vrij snel ja, voor de bijrijder schijnt het wel wat beangstiger te zijn.
Ik had zelf het idee wanneer ik reed dat ik een deel van de auto rechts van me miste... net of ik ieder moment op mijn zijkant kon vallen.
Het enige wat niet went was het instappen, heel vaak stond ik met de verkeerde portier in mijn hand om in te stappen aan de bijrijders kant.
En dan kom je na twee weken thuis in Nederland, en dan heb je precies hetzelfde, maar dan omgekeerd...
*zucht*

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 22:43

BlonT, schakelen met je linkerhand dus *LOL*

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 00:49

Stelt helemaal niks voor. De eerste vijfhonderd meter zijn eng, daarna weet je niet beter. Ook voor de bijrijder maakt het niet uit, voor hen is het zelfs prettiger dan met een linksgestuurde auto, omdat je dan voor je gevoel toch op de plek van de bestuurder zit.
Ik rijdt al jaren een rechtsgestuurde Range Rover en ik begin er steeds meer aan te twijfelen of ik hem wel ombouw naar links stuur. Het is niet moeilijk en ik heb alle materiaal liggen, maar het rijdt eigenlijk wel prettig, zo aan die rechterkant.
Overigens zitten de pedalen en handeltjes gewoon zoals je dat gewend bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 01:02

Nou, ik mag het overmorgen (eerste kerstdag) uit gaan proberen als alles goed gaat. We gaan naar de UK om een nieuwe oude auto in de wacht te slepen, er moet dus wel even getest worden. Ik schaam me wel een beetje, ik heb alles al bestuurd, behalve een rechtsgestuurde auto. Kan lachen worden straks hier in Nederland Haha!. Met links schakelen doe ik zo vaak, dat lukt wel.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 01:46

Links schakelen kan je hier ook al oefenen hoor, laat je vriend/man/moeder/vader de pedalen en het stuur doen, en doe jij het de versnellingen ... maar wel zeggen hé, of er komt gekraak van! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 02:05

Auto en links rijden? Valt hartstikke mee....
Maar kijk vooral uit met het wegrijden van tankstations, en het rijden op rustige weggetjes.

Ik was in '91 op vakantie in Ierland, maar had mijn eigen auto mee, dus shakelen en zo was geen probleem. Maar midden in Connemara, op een onoverzichtelijk weggetje een auto tegen komen, en er dan rechts langs willen....tja...

ik had het voordeel dat ik met een buitenlands kenteken reed, dus men had meteen door dat ik gewend was rechts te rijden...

En de enige rare situatie die ik heb meegemaakt was met een Duitse tegenligger...op een weggetje van maar een auto breed. We schrokken ons allebei het apezuur....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 02:07

Oh en de roundabouts (rotondes) gaan ook de ander kant op.

De eerste roundabout dat we terug waren in Frankrijk was errug vreemd...we gingen na 3 weken de verkeerde kant op....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 10:39

ik zat in een taxi... en ik heb de hele weg (5 minuten) met mijn handen voor mijn ogen gezeten... en mijn vriendin en de chauffeur maar lachen...

Het is vreselijk eng om als passagier in ieder geval te zien dat de auto's van de verkeerde kant aan komen rijden... zeker op van die smalle kronkelweggetjes zoals toen in Aylesbury en Ipswich....

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 15:30

Cassidy schreef:
Maar midden in Connemara, op een onoverzichtelijk weggetje een auto tegen komen, en er dan rechts langs willen....tja...



Precies, dat bedoel ik dus Haha!
In een schrikreactie zegt je gevoel / instinct toch dat je naar rechts moet, en dat kan best link zijn.
Goed opletten dus !

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 15:46

Bedankt voor jullie reacties. Ik geloof dat ik het nu wel aandurf en wat het schakelen betreft, ik kan natuurlijk altijd nog een automaat huren Knipoog
Ik heb net even de reisgids van de Kanaaleilanden zitten doorbladeren. Waarom is het nog geen zomervakantie? Boos! Haha!