hoe leer ik mijn paard vaststaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MissJeanny

Berichten: 1643
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: fochteloo

hoe leer ik mijn paard vaststaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-02 22:15

ja, klinkt misschien dom, maar het is echt zo, findira is vroeger Scheve mond mishandelt en heeft er waarschijnlijk een rare ervaring aan overgehouden, dus als je haar nu vastzet dan rukt ze met al haar kracht achteruit en iets houdt het dan niet. of het veiligheidsknipje( dat gebeurt meestal) of het hek, dat is ook al 1 keer gebeurt toen de eigenaren haar net kochten.

kortom het is een lastig probleem, en ik hoop dat jullie wat adviezen voor me hebben. Scheve mond

want ik kan weinig zo, met poetsen, dat moet dan in de box want anders loopt ze de hele tijd weg enz. als ik op buitenrit ben kan ik haar nergens vastzetten en in de manege niet.

nou ja, alvast bedankt!

Stal De Flint - Fochteloo- Friesland- Paard met trauma of stress? Wij bieden ESDR-therapie http://www.esdrtherapy.com


Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 23:35

Haal het halstertouw door de ring (of waar je haar dan ook vastzet , maakt niet uit) , maar maak het niet vast. Blijf rustig en praat tegen haar als ze het eng vind. Zo ga je elke keer verder tot je dr vast kan zetten , maar blijf altijd bij haar!!! Als dit allemaal goed gaat , kan je stilaan proberen om verder en verder te gaan, totdat ze netjes stilstaat zonder te panikeren.

Probeer het vertrouwen te winnen van je paard. Als ze je eenmaal vertrouwen , doen ze alles voor je!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Shiloh

Berichten: 19782
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 01:25

Bij ons op de manege stond een ponytje Britney, mijn oude liefde! Die was een keer door een halve gare in de stand opgezadeld. Het beestje was al best paniekerig, maar stond dus vast met een halster aan de paal in de stand. Er is waarschijnlijk iets gebeurd waardoor die gene Britney een enorme tik tegen zijn neus heeft gegeven. Sindsdien, moest je niks te druk doen bij zijn stand, alles wat ook maar een beetje bij zijn hoofd in de buurt kwam begon hij te hangen en te trekken, wat vreselijk eng was, want je kon er op dat moment ook niet uit..... Zijn hoofdstel ging ook met heeeeeeeel veel geduld, en heel rustig doen om, want ze bleef het eng vinden bij die neus, en dan vooral met opzadelen.

Als je dan heel rustig maar toch zelfverzekerd bent, wil de pony meestal ook wel rustig worden. Pony's nemen je gedrag voor een groot deel over, word jij nerveus word de pony ook nerveus. Probeer dus kalm te blijven, en breng deze kalmte door zelfvertrouwen op de pony over.

Op die manier, en met ONTZETTEND VEEL GEDULD! Is britney het beter gaan doen, tot het moment kwam dat je haar zo goed als in de stand kon opzadelen. Terwijl ze eerst al begon te hangen en allemaal wild te doen, terwijl je bijvoorbeeld alleen maar het halster wilde vastmaken.

Suc6!....

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 09:34

Aanvulling op het verhaal van Faustie (zo zou ik het ook doen): probeer als het kan in het begin zoveel mogelijk met z'n tweeen te zijn, dan kan een van de twee achter het paard gaan staan om 'em wat op te drijven, zodat ie ook minder de kans krijgt om zich los te trekken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48327
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 10:02

ik zou gaan clickeren.... ik zie wat voor effect het heeft op Banjer....
(heeft geen moeite met vaststaan, maar wel zeer traumatische ervaringen met de trailer.... na 4x "oefenen" staat ze al bijna met 3 benen op de klep....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 10:27

Ik begrijp hieruit dat het paard gaat hangen zodra het vaststaat.
Be beste remedie is om het paard te leren dat de druk achter zijn oren verdwijnt wanneer hij een stap naar voren doet. Het paard weet nu dat die druk verdwijnt als hij maar lang gevoeg doortrekt.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:38

Je hebt hier speciale 'banden' voor.(geloof ik toch, of dient de band van silver voor iets anders , faustie?) Nou ja in ieder geval, ik ken een pony die ook niet aan de balk wilt vast staan. Hier hebben de eigenaars een band gekocht.(zo een 'touw' dat in een lus is) Zo kan ze zich niet gemakkelijk los trekken enzovoort. Waardoor je je pony ook niet kan kwijtraken als ze zich los trekt. Ik denk eigenlijk dat faustie hier meer over weet, aangezien zij het mij verteld had. Dusja, faustie, if you please.

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:48

Een mega dik touw, zo'n oranje van de boerenbond bv.
Met daar aan een stevige karabijn haak.
Een hengsten halster, of een koeieband aan zijn nek doen.
En dat zaakje ergens aan vast binden wat niet kapot kan, geen stal of hek dus.
En laat dan maar hangen.
Hij leert dan vanzelf dat hangen niet zo leuk is als gewoon staan.
Maar knapt er elke keer iets, leert hij dat hij los kan komen met lomp doen, dus dat moet je voorkomen.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 16:23

Ik gebruik altijd een longeerlijn die ik aan het halter vast maak en dan langs de achterbenen leg weer door het halter en dan door de ring waar ik hem vast wil zetten. Ik maak hem niet vast maar hou het einde van de longeerlijn vast, elke keer dat hij gaat trekken krijg hij druk op zijn achter benen en om niet te vallen stoppen ze meestal met trekken. dit langzaam opbouwen.
Dit heeft bij mij in alle gevallen gewerkt.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Mer1980

Berichten: 18809
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 18:08

runningkawa schreef:
Een mega dik touw, zo'n oranje van de boerenbond bv.
Met daar aan een stevige karabijn haak.
Een hengsten halster, of een koeieband aan zijn nek doen.
En dat zaakje ergens aan vast binden wat niet kapot kan, geen stal of hek dus.
En laat dan maar hangen.
Hij leert dan vanzelf dat hangen niet zo leuk is als gewoon staan.
Maar knapt er elke keer iets, leert hij dat hij los kan komen met lomp doen, dus dat moet je voorkomen.


Ben ik het helemaal mee eens. Zorg dat ie niet los kan komen. dan leren ze het wel af. Op een gegeven moment is het geen angst meer maar een spelletje. Succes.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Ineke2

Berichten: 33088
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 18:43

runningkawa schreef:
Een mega dik touw, zo'n oranje van de boerenbond bv.
Met daar aan een stevige karabijn haak.
Een hengsten halster, of een koeieband aan zijn nek doen.
En dat zaakje ergens aan vast binden wat niet kapot kan, geen stal of hek dus.
En laat dan maar hangen.
Hij leert dan vanzelf dat hangen niet zo leuk is als gewoon staan.
Maar knapt er elke keer iets, leert hij dat hij los kan komen met lomp doen, dus dat moet je voorkomen.


Dat is toch niet goed voor de nekwerfels? Of is dat alleen bij veulens zo?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Mellow

Berichten: 6467
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 19:11

hey maike.
als je hulp nodig hebt zeg je het maar.
ik denk dat je moet proberen haar gerust te stellen als je haar vastzet.
en dan telkens een tijdje langer.
-x- marije


mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 20:36

klint bekend. bij mij zijn de halstertouwens ook niet aan te slepen. maar ik heb haar idd ook geleerd een stap naar voren te doen en dat dan de druk verdwijnt. maar soms is het wel makkelijk dat het stuk gaat (voor haar dan ze heeft m nu door) maar als ik zo een onbreekbaar touw neem weet ik zeker dat ze zich zelf ophangt. zoals dit voorbeeld: de hoefsmid moet altijd lachen wanneer als ze geen zin meer heeft laat ze zich dus echt vallen. nog een as we lopen en ze wil weg gaat ze ook.ondanks dat ik haar vast heb. ik trek haar gewoon om maar mevrouw valt dan bij spikkel wordt het gewoon zwart voor dr ogen.
helaas bij ons dus allemaal niet zo een succes.
ze kan best alleen vast staan maar ik moet wel een oog constant op haar gericht houden.

vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 23:40

Haal een longeerleen door de ring (wel met de nodige ruimte eromheen) en knip haar daaraan vast. De longeerlijn zelf alleen door de ring halen. Nu houdt jij de lijn aan het uiteinde vast. Zodra ze begint te hangen loop je met de lijn mee richting ring, maar blijf lichte druk uitoefenen. Zodra ze stopt direct een pas naar voren doen en de druk eraf halen zodat ze stoppen met hangen ervaart als de wegname van de druk (die ze het liefst wil ontwijken, en daar maak je dan profijt van). Zo leert ze dat wanneer ze een pas naar voren doet de druk eraf haalt.
Oefen weer een beetje druk uit en wanneer ze een pas naar voren doet, gelijk de druk eraf. Zorg vooral dat het een stressloze ervaring wordt, dus doe het in alle rust (blijf zelf rustig) en oefen het in kleine stukjes. Als dit zonder problemen verloopt, kun je overstappen naar de fase waarbij ze echt vaststaat. Maak een slipsteek (knoop doe met een ruk los is), haal het touw door de ring, maar een lus aan het 'losse touw' (dus aan de kant van het uiteinde) en haal de lus onder en dan boven het touw (de kant waar je paard aan vaststaat) door. Zo bestaat geen enkel risico tot hangen en stress.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 00:15

Ook sjaak gaat op zijn krent zitten als je hem vast zet. Ik heb het heel lang met hem geprobeerd om hem vast te zetten op allerlei verschillende manieren.

Op een gegeven moment heb ik dat opgegeven het poetsen moet leuk zijn en geen strijd of hij wel of niet van plan is te blijven staan.

Dus sjaak staat gewoon overal los. Mijn ervaring met hem is dat hij minder vaak wegloopt, dan dat hij gaat zitten en of zichzelf of de omgeving sloopt. Want ook met niet-sloopbaar materiaal gaat hij hangen.

Maar goed deze oplossing heeft voor mij en sjaak goed gewerkt.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 00:51

Citaat:
Dat is toch niet goed voor de nekwervels? Of is dat alleen bij veulens zo?


Als ze zich iedere keer losscheuren ook niet - ze klappen nogal eens achterover, dus uiteindelijk zul je toch iets moeten bedenken waardoor ze gehoorzamen.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 25-12-02 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Berichten: 5727
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 01:51

Bij ons heet dat de hoge school voor zelfstudie. De manier door Runnigkawa geschreven.
Wel heel kort vastzetten, zodat er geen rare dingen gebeuren; er zijn daarvoor speciale halsters in de handel: Be nice halsters.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 09:43

Wat nog wel eens wil helpen is een strotouwtje achter de oren te doen en vast te maken aan het halster. Er mag alleen druk op komen als ze trekt. Ze zal dan niet meer naar achter gaan. Belangrijk is dat het geen zeer mag doen als ze gewoon stilstaat. Als ze dan gaat hangen, doet dit zeer achter haar oren en bedenkt ze dat hangen niet zo leuk is. Lijkt misschien cru, maar valt mee. Ze doen het immers zelf. Als ze vaak gaat hangen, kan ze haar nek beschadigen, zodat er weer een kraker nodig is. Dat is nog rotter

Gebruikersnaam veranderd van Mackie in Judith_W

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 13:27

Alieska schreef:
Je hebt hier speciale 'banden' voor.(geloof ik toch, of dient de band van silver voor iets anders , faustie?) Nou ja in ieder geval, ik ken een pony die ook niet aan de balk wilt vast staan. Hier hebben de eigenaars een band gekocht.(zo een 'touw' dat in een lus is) Zo kan ze zich niet gemakkelijk los trekken enzovoort. Waardoor je je pony ook niet kan kwijtraken als ze zich los trekt. Ik denk eigenlijk dat faustie hier meer over weet, aangezien zij het mij verteld had. Dusja, faustie, if you please.


Ja dat is een band , die gaat van achter de oren , onder het halster door en dan naar een ring (waar ook het halstertouw vastgemaakt is). Als ze trekken komt er druk achter de oren. Het is dus eigenlijk de manier die velen hier beschreven hebben. Heel doeltreffend en werkt altijd.
De manier van runningkawa is ook wel ok.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 22:22

De manier van runningkawa is inderdaad goed.
Maar wat ook helpt, (in de gevallen die ik meegemaakt heb) is met tweeën werken, iemand haalt een lang touw(of longeerlijn) door de ring waaraan je haar vastzet en houdt dat touw losjes vast. Vanaf dat ze gaat hangen, gaat die andere persoon 'achter' haar, zodat ze naar voren stapt, dan laat degene met het touw ook direct het touw vieren, en beloont haar.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 01:51

sjakie schreef:
Ook sjaak gaat op zijn krent zitten als je hem vast zet. Ik heb het heel lang met hem geprobeerd om hem vast te zetten op allerlei verschillende manieren.

Op een gegeven moment heb ik dat opgegeven het poetsen moet leuk zijn en geen strijd of hij wel of niet van plan is te blijven staan.

Dus sjaak staat gewoon overal los. Mijn ervaring met hem is dat hij minder vaak wegloopt, dan dat hij gaat zitten en of zichzelf of de omgeving sloopt. Want ook met niet-sloopbaar materiaal gaat hij hangen.

Maar goed deze oplossing heeft voor mij en sjaak goed gewerkt.


Ja Goldy hangt ook altijd en overal dus ik ben ook gestopt met het vastzetten dan maar los en dan blijft ze beter staan dan wanneer ze vast staat. Bovendien kost het ook minder geld Knipoog

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 18:15

dat heb ik dus ook...Kimberley kan je ook absoluut niet vast zetten, dus staat ze overal gewoon los...maar nu is dat geen probleem verder omdat ze keurig blijft staan.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 19:48

Bedankt faustie, dat je dat nog effe duidelijk hebt gemaakt!

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charlotte446, Kimmej, Niwla en 168 bezoekers