Wat vinden paarden van de tralies in hun box?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Wat vinden paarden van de tralies in hun box?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-02 10:03

Zoals de meeste mensen hebben wij boxen met tralies. Geen dichte wanden (behalve de achterkant natuurlijk), maar drie traliewanden. Gisteren stond ik in de laatste box en als je dan naar buiten probeert te kijken, zie je alleen de tralies van andere boxen (behalve als je naar voren kijkt vanzelf, dan zie je meer). Zouden paarden dat niet deprimerend vinden, of kijken ze anders dan wij en is het niet zo belangrijk? Of zijn er andere vormen van contact die zoveel belangrijker zijn dat het uitzicht van minder belang is? Of gaat het vooral om de hoeveelheid licht en minder om wat er nu precies te zien is?


Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 10:54

Ik denk dat elk paard de ruimte wil. En ik ben van mening dat tralies misschien wel beter zijn als muren. het gevangenis gevoel kent een dier niet. Wel een opgesloten gevoel. Contact is belangrijk, licht en lucht ook.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 11:01

Ik ga met Sando mee. Door tralies kunnen ze de buren zien en met de neus aanraken. Ideaal is natuurlijk een halve betonnen wand en daarboven niets. Maar dan moet je donders goed weten wie je naast elkaar zet, en kun je niet zomaar de paarden gaan verplaatsen. Voor de doorsnee manege is dat dus geen optie...

Een paard is van nature een loop dier, en wil de vrije vlakte. Hij gaat ook niet zonder meer een bos in als hij kan kiezen tussen de vrije steppe. Daar ziet hij namelijk het gevaar van verre aankomen en kan de benen nemen....

Dus een box, paarden opsluiten? Tralies aan één, twee, drie of vier kanten? Allemaal even erg. Maar omdat het gewoon niet anders gaat, moet het dan maar zo. Dan is een box met drie kanten open nog zo slecht niet...

Je suis Charlie.

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 11:01

Ik denk wel dat het voor paarden deprimerend is om alleen maar tralies te zien.. Je ziet vaak dat paarden die vaak buiten in de wei komen, ook een stuk vrolijker zijn. Paarden hebben zoals alle(!!) andere dieren en mensen op de aarde ruimte nodig.

Zeg liever: "Ga maar" "Dat is leuk" en "Moet je doen."
Want kijk me lachen, man.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 12:52

Kendra zegt toch niet dat haar paard nooit buiten komt..??

boemel

Berichten: 8359
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 13:08

Mijn paard staat ook in een box met tralies. Ze staat op de hoek en heeft maar aan twee kanten tralies (zijkant en voorkant). Aan de voorkant kan het bovendeel v/d box open. Daar maakt ze ook dankbaar gebruik van, want ze staat altijd met haar hoofd naar buiten te koekeloeren.
Ik heb ook wel eens stallen gezien met betonnen wanden, maar daar kon het paard zowel achter als voor door een raam naar buiten kijken. Was ook wel een mooi systeem. Ik vond de paarden lekker rustig op stal.

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 13:15

nou ik denk het wel, Stacy heeft daarom een ouderwetse peerdenstal:
Afbeelding


loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 19:08

mijn paard wordt er saggo van.Ik heb eerst op een stal gestaan waar van de voorkan(dus bij de deur)helemaal open was zodat ze lekker iedereen kon pesten.En nu sta ik op een stal waar het dus dicht is en nu naar 3 maanden wordt ze iets vrolijker.Maar zodra de deur open gaat dan staat ze wel gelijk met haar hoofd naar buiten.Dus ik denk dat mijn paardje wel een opgesloten gevoel er van krijgt.

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 19:12

loontje schreef:
mijn paard wordt er saggo van.Ik heb eerst op een stal gestaan waar van de voorkan(dus bij de deur)helemaal open was zodat ze lekker iedereen kon pesten.En nu sta ik op een stal waar het dus dicht is en nu naar 3 maanden wordt ze iets vrolijker.Maar zodra de deur open gaat dan staat ze wel gelijk met haar hoofd naar buiten.Dus ik denk dat mijn paardje wel een opgesloten gevoel er van krijgt.


misschien is ze wel gewoon vrolijker omdat iemand dan bij d'r kan, en verder niet

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 19:33

wij hadden zelf wel tralies, maar de box deur die was open.
Onze paarden vonden het ook niet erg prettig.
Maar wel beter voor paarden die bijten naar andere paarden.

Ik vind het toch best eng, want paarden die gaan rollen ofzo, kunnen vast komen te liggen met hun hoeven in de tralies

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 20:08

mijn verzorgpaard heeft geen tralies maar een paar latten aan de kant van het tuig
voor de rest is de box open en tot schorfthoogte dicht met hout
ze heeft een grote (4 meter lange box enstaat alleen savonds op stal of werd dat niet gevraagt?

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 22:13

Nee stacy dat is het niet.heel veel mensen die mijn paardje kunnen zeggen dat ze echt saggo is geworden.Ze krijgt op een dag genoeg aandacht en aanspraak dus denk niet door dat het komt omdat er dan iemand bij haar kan.Toen de boven kant open was kreeg ze echt niet meer aandacht als nu.Dus ik ben er heilig van overtuigd dat het door de box komt.

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 22:15

Wij hebben ook tralies.
Bij de vorige stal had ze dit ook, tijdens koliek ging ze rollen en met haar achtervoet is ze door de tralies geschoten en vast komen te zitten bij de kogel. De wond ben ik nog mee bezig te verzorgen! Verdrietig

Ze staat nu op een nieuwe stal aan het eind van de gang.
De achterkant is dicht met een raam, daar komt binnen korte tijd een luik in zodat ze met mooi weer in de lente naar buiten kunnen met hoofd en hals. Lachen

De zijkant tegen het einde van de stal (waar geen buurpaard staat haha) is dicht met een raampje.
De voorkant heeft tralies en de onderkant hout (bij sommige stallen is de onderkant van ander materiaal).
De zijkant aan de kant van haar buurvrouw was ook met tralies en onderkant hout.

Tot ze na een paar dagen er tegenaan bokte (ze trapte al tegen de onderkant omdat ze het paard niet mocht) en ze schopte met 1 voet dwars door de tralies heen. Boos!

Tralies verbogen, besloten werd om het eerst met andere paarden te proberen, uiteindelijk bleek dat het beste was om bij mijn paard de kant van haar buurvrouw helemaal dicht te maken met planken:
Ze trapte niet meer tegen de wand uiteindelijk.
Ze stond met eten rustiger, niet telkens oren in de nek richting die andere stal.
Ze staat hoog in 't bloed en bij onrust en stress gaat ze weven, dat is nu bijna helemaal weg! Alleen als er aparte dingen gebeuren doet ze het nog wel eens door opwinding en commotie. Ben dus heel blij! Party!!

Mijn paard bleek dus gewoon een paard te zijn die liever wat meer rust aan de kop nodig heeft.

Echter geen eenzame donkere stal waar ze nergens heen kan kijken, er valt bij haar dus wel via achterkant en via zijkant licht naar binnen, ze kan vaag buiten iets zien (niet heldere ramen).
Verder staat ze ook rustiger sinds men niet altijd alle TL-buizen aandoet bij het binnenkomen, maar alleen de 2 kleinere lampen als het kan. Lachen

Ik denk dat het per paard (ras ook!) verschilt.
Maar een paard heeft altijd behoefte aan rust en veiligheid, en ook de nodige afleiding.
Wat bij jouw paard meer of minder nodig is, kun je denk ik zelf wel het beste zien. Het is alleen vaak moeilijk de juiste stal voor je paard te hebben wanneer je van een pensionstal afhankelijk bent! Haha!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 22:47

Saphy stond tot vorige week in een stal met tralies aan twee kanten(voor + zij). Een zijkant was ook helemaal dicht. Zij stond ook altijd gelijk met haar neus buiten de box als ik de deur opendeed. Nu staat ze in een rondom stenen box maar ze kan nu wel gewoon over de boxdeur hangen. Dat vindt ze duidelijker leuker en ze kan de andere paarden ook gewoon zien.

Het voordeel van geen direct contact met de andere paarden is dat ze nu rustig eet. Ze heeft nl vreselijk voernijd en brak zowat de halve stal af tijdens het eten omdat de voerbakken naast elkaar hingen met alleen dat traliehek ertussen.

De stal waar Nibbits in staat vind ik het fijnst. Tussen de boxen zit een betonnen wand met traliehekje van 1 m bij 1m, voorkant is standaard traliehek met open bovendeur en de voerbakken zitten overal aan de zelfde kant.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 23:14

Toscar staat in een oude paardenbox, zijn stal is in de hoek van de schuur. aan de "voorkant"een dikke dubbele muur, waar tusse een hooiruimte in, daarnaast een etensbak en daarnaats een drinkbak.
Daarnaast een duer tot aan het plavon,... en dan op 90 graden een dikke stenen muur,... tot 1,20 ofzo...
en daarnaast staan altijd kalfjes... daar is hij altijd dikke vriendjes mee...

als er tralies zouden zitten, zouden ze minder contact hebben
en voor die knuffelaar van mij, is aandacht/contact erg belangrijk...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 00:46

Het blijft aardig om te zien hoe iedereen z'n afwegingen maakt - wij hebben nieuwe stallen en daar dus bewust gekozen voor dichte boxen met aan drie kanten tralies. Expres geen halfopen deur, die hebben we nu bij een paar boxen en het is onze ervaring dat vooral jonge paarden als ze schrikken hun hoofd onverwachts terugtrekken en zich bezeren of een kopschuw worden. Ook niet gekozen voor halfhoge wanden tussen de paarden. Ik heb dat wel gezien bij kennissen die een vaste kudde oudere paarden hebben, geweldig! Voor ons clubje met vier paarden van 3 en 4 jaar vind ik het niet echt een optie, ze breken nu af en toe al bijna de tent af.

Trouwens nog even over die spijlen, waar ze hun voeten tussen kunnen krijgen, wij zijn direct door de firma Corton (waar we boxen hebben gekocht) hiervoor gewaarschuwd: je moet gewoon boxen kopen waar de spijlen maar 5 cm van elkaar zitten. Heb je nooit problemen.

Onze paarden komen er trouwens genoeg uit hoor, in principe 's winters een halve dag en 's zomers de hele dag - maar dan nog staan ze meer dan de helft van de tijd op stal!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nowylover, OleJon en 110 bezoekers