superbaarmoeder te huur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

superbaarmoeder te huur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-02 00:58

Kijk er zijn veel fokkers die hele goede stammen hebben, ook willen fokken, maar het om de een of andere reden een keertje niet zien zitten. Wat te doen, je kan de merrie leeg laten, maar daar voelt ze zich niet lekker bij. Maar misschien zijn er mensen die een hengst in hun hoofd hebben, maar geen goede merrie. Idee???

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 01:09

Leasing bedoel je dan?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-02 01:11

Ja zannekin zoiets en evt een goede begeleiding bij het zoeken naar een match

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 01:18

Ik vind het een dure zaak. Gaat de merrie naar diegene die huurt? Vaak niet en dan betaal je je blauw aan stalgeld. Op die manier ben je al 2000 euro kwijt en moet je nog beginnen met dekken en nog een levend veulen ter wereld brengen. Als de huurder dan wil dekken met een hengst die jij totaal niks vindt, zou je het dan niet door laten gaan?
Vaak hebben de huurders eerst een hengst op het oog en zoeken dan een merrie die past...
Heel riskant ook voor de eigenaar vind ik. Je merrie moet goed verzekerd zijn: wat als ze de geboorte niet overleeft, ongeschikt blijft voor de fok/sport, koliek doet door de dracht, wie gaat dat alles betalen?
Een goed contract is absoluut noodzakelijk, volgens mij.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-02 01:33

Nee het idee is het aanbieden van een goede merrie, mooi bloed en veterinair gekeurd. Onderhouds kosten pakweg 50 euro per maand plus zelf de hengst uitzoeken en de dekking en begeleidingskosten betalen
toch niet zo raar toch

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 08:19

Dat begrijp ik helemaal niet, dan kan je beter toch zelf een veulen fokken. Op die manier gééf je ongeveer de merrie weg. Diegene die huurt heeft geen extra risico, geen extra kosten, geen aankoop van een merrie....

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 08:59

Citaat:
Nee het idee is het aanbieden van een goede merrie, mooi bloed en veterinair gekeurd. Onderhouds kosten pakweg 50 euro per maand plus zelf de hengst uitzoeken en de dekking en begeleidingskosten betalen
toch niet zo raar toch


Kun je beter de markt afwachten
En zien of er iets te koop is van zo'n hengst uit goede merries.

Wat nog goedkoper is:
Een jaarling kopen met de afstamming van je keuze.

Want anders koop je een veulen op bestelling en dan moet je maar zien
of de combinatie van hengst en merrie geklopt heeft

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 09:11

Citaat:
50 euro per maand plus zelf de hengst uitzoeken en de dekking en begeleidingskosten betalen
toch niet zo raar toch


Je top-merrie als draagmoeder verhuren voor 50 euro Huilen

Je bedoelt € 350,- en dan doe ik het nog niet met al die trouble -makers over de vloer.
Ik wil wel in voorkoop voor een bepaald bedrag het veulen verkopen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 11:13

Troef schreef:
Kun je beter de markt afwachten
En zien of er iets te koop is van zo'n hengst uit goede merries.

Wat nog goedkoper is:
Een jaarling kopen met de afstamming van je keuze.

Want anders koop je een veulen op bestelling en dan moet je maar zien
of de combinatie van hengst en merrie geklopt heeft


Wanneer is dat wel interessant: als de veulens die je op het oog hebt bij de fokker meer dan 10.000 euro blijken te kosten. Dan kan je gerust wat maandgeld kwijt en kies je een afstamming die bij een mislukking ook nog voldoende geld opbrengt, puur op papier.
De meest interessante vorm van leasing, voor de huurder dan, is mensen zoeken die een merrie een jaartje kwijt willen: ze spreken een lager huurbedrag af en de huurder neemt haar mee naar huis. Zou ik niet doen maar het gebeurt wel..

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 12:21

Op zich vind ik het geen slecht idee.
Als er iemand is die ,om in mijn straatje te blijven, persé een Gelders paard van mijn (excuus; onze) merrie wil, van hengst naar keuze, laat hij of zij zich maar melden.
De koper van de eicel neemt wel, behalve alle met een dekking en bevalling meekomende kosten, een dure gok. Mooi of niet, hengst of merrie, hij zal het veulen moeten nemen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 13:25

Ja en dan gebeurt er iets, veulen leeft, merrie dood. Weg paardje!! Misschien ben ik te emotioneel betrokken bij mijn paard, maar ik zou al die rompslomp niet willen hebben voor een ander. Dan fok ik liever zelf een veulen. En voor die 100 euro die ik er aan het eind mee opschiet... nee bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:53

Voor de fokker van Händell en Ilindra hebben we het een keer gedaan.
Hij had een eigen hengst die het KWPN niet zag zitten (te ouderwets Haha! ) en wilde graag een veulen van deze hengst uit Ilindra.
Dat hebben we gedaan, alle D.A kosten waren voor hem en wij kregen nog een keer een bedrag van FL1000,= voor het onderhoud enz.
Het werd een erg mooi, maar ouderwets merrieveulen, die hij na 7 maanden kon ophalen.


Het veulen wat nu in Lisa zit gaat ook terug naar de oude eigenaar.
Ik zie eigenlijk geen verschil tussen je veulen vooraf of achteraf verkopen, mits de hengst wel in het type van de merrie staat.
Als er bijv. iemand een veulen van Lisa wil van een groningerhengst kan dat, maar een veulen van een ararbier of fries (om maar iets te noemen) zou ik dus niet doen.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 15:54

Op die manier heb ik ook mijn merrie gefokt, had zelf een goed gekeurde hengst maar merrie om zelf een veulen mee te fokken. toen hebben we een merrie geleasd.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 15:58

Missouri schreef:
Ja en dan gebeurt er iets, veulen leeft, merrie dood. Weg paardje!! Misschien ben ik te emotioneel betrokken bij mijn paard, maar ik zou al die rompslomp niet willen hebben voor een ander. Dan fok ik liever zelf een veulen. En voor die 100 euro die ik er aan het eind mee opschiet... nee bedankt.


Zulke dingen kunnen altijd gebeuren, je kan natuurlijk op twee manieren te werk gaan of de merrie gaat met hun mee en word gedekt en je krijgt hem terug als het veulen eraf kan. Of de merrie blijft bij jou op stal en de gene betaald je eeen afgesproken bedrag inclusief stalgeld, verzekering en d'arts kosten.
Dus je moet wel je merrie verzekeren tegen onverwachte complicaties.
Bij goede afspraken en alles ff goed zwart op wit zetten kan het een goede oplossing zijn.