Wie heeft info over massage voor je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
berkeltje
Berichten: 35
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Aalsmeer

Wie heeft info over massage voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-02 21:32

Ik heb vandaag Ramira, mijn verzorgpaard een massage op haar benen gegeven. Ik wil graag een goede band met haar opbouwen en dit is iets
wat ze echt fijn vindt. Dit merk ik echt aan haar. Dit gebeurd echter puur op mijn gevoel. Heeft iemand hier ervaring mee, en weet waar ik op moet letten?

kippetje

Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 22:05

je hoeft op niet zo veel te letten, behalve op je paard zelf. Als ze iets niet fijn vind zal ze je dat meteen vertellen, hi hi.
je hebt verschillende manieren van masseren. Je hebt strijkingen, knedingen, kloppingen en een soort "slaan" met je handen.
Je kunt beginnen met het stijken met de spierbundels mee. Als je op die manier de boel al een beetje warm hebt gemaakt, dan kun je bijv gaan kneden. Als afsluiting voor het afvoeren van de afvalstoffen kun je nog weer even strijken. Dat kloppen kun je beter niet op haar benen geven, omdat daar niet zoveel bespiering zit, de bilspier enzo daar kan het prima op.
Wij hebben op school klassieke massage (silverlinde), en ik doe het zelf ook bij mijn paardje, en hij vind het ook lekker.
groetjes kim en nimm

berkeltje
Berichten: 35
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-02 22:22

oke, bedankt! Bij mensen masseer ik van het hart af, dit heb ik zo geleerd. Heb jij daar op school ook iets over gehoord?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 22:26

Er is een heel handig boekje over massage bij paarden: uit de Tirion-serie, o.a. verkrijgbaar bij V&D en veel ruitersportzaken. Het is een dun boekje met daarin tekst en tekeningen (je hebt ze ook over longeren, endurance, springen etc.). Misschien leuk om dat boekje aan te schaffen?

berkeltje
Berichten: 35
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-02 22:33

Ga ik zeker doen! Bedankt voor jullie tips! Mijn vriendje zit naast me, en wordt een beetje jaloers... dat ik zoveel tijd besteed aan het masseren van een paard en niet aan hem! hahaha...

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 09:47

Misschien is het leuk om een keer met een aantal mensen een clinic te regelen met een paardenfysiotherapeut. Wij hebben dat ook gedaan en je leert daar meer van dan uit boekjes. Die heb ik ook hoor, maar zijn voor mij meer aanvullend.

berkeltje
Berichten: 35
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-02 19:58

Kendra, weet jij wellicht een naam van een fysiotherapeut die zoiets organiseert en een indicatie van de kosten van zo'n clinic?

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 21:28

Gerry van Osanen organiseert dit soort dingen. Ik heb er zelf ook aan mee gedaan en het is echt heel leuk en leerzaam. Je bent er een dag mee bezig. Ik kan wel effe de site voor je opzoeken als je dat leuk vind. Zij is een fysiotherapeut en acupuncturist.

berkeltje
Berichten: 35
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 13:42

ja, te gek. Ik zal wel even rond moeten vragen wie mee wil doen, maar lijkt me een leuk innitiatief om bij ons te doen!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 14:08

Misschien kun je Horsey van Bokt een keer langs laten komen, zij heeft er een opleiding voor gedaan in Amerika...als je nou goed oplet hoe zij het doet...

Bij mij is ze vorige week langsgeweest en mijn arabier vond het geweldig! Hij ging zelfs zelf meekrabben bij de plekken waar hij last van een spier had! Ook is hij heel eenkennig en ik dacht dat hij het wel niet zou accepteren dat er iemand anders aan zijn lijf zat, maar hij was alleen in het begin wat gespannen, maar vond het uiteindelijk toch wel heel erg lekker! *LOL*

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 22:53

Het was inderdaad heel leuk om te zien hoe het paard van Marieke reageerde op de massage. Was trouwens een gezellige mini-boktmeeting Knipoog

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 17:59

Bij ons op de boerderij heeft iemand ook cursussen gedaan. Ik heb het van haar geleerd, door gewoon kijken en vragen. Waarschijnlijk dat je ook veel uit boeken kunt halen, maar ik vond het wel makkelijk om iemand te kunnen vragen hoe, wat en waarom... bijvoorbeeld het voelen van knopen ed. Dit meisje heeft ook reiki gedaan, is ook heel interessant en de paarden vinden dit ook heerlijk. Staan regelmatig een potje te Slapen Probeer dus iemand te vinden die het je wil leren