Afspuiten na het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 12:19

Ik zou graag even jullie mening willen horen. Vorige week zondag, verschrikkelijk heet weer, heb ik gereden. Mijn paard (en ik ook) verschrikkelijk in het zweet. Dus wat doe ik: ik spuit mijn paard met heerlijk fris water af. Komt er iemand mij vertellen dat het absoluut niet goed is om je bezweet paard met koud water af te spuiten. Bij koud weer kan ik dit wel begrijpen, maar bij bijna 30 °C? Wat denken jullie hiervan?

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 12:22

Bij zulke temperaturen doe ik het ook bij mijn paarden en ze genieten er echt van. Kan gerust geen kwaad.

Topstallen doen het ook!

Groetjes Mieke

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 12:23

Ik doe het ook altijd met warm weer als ik veel tijd heb (niet altijd tijd om hem helemaal af te spuiten, dan doe ik alleen z'n beentjes) en Robin vind het ook heerlijk! Lovers

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 12:26

Oei, ik dacht dat het juist goed was. Rocky moet dat zeker hebben omdat hij af en toe al eens pulsatie heeft aan zijn slechte hoef.
Ik geloof dat een plotse afkoeling goed is voor je paard. Dat is toch iets anders dan bevoorbeeld een bezweet paard bij 4° de wei in te gooien.

Bij mensen is het ook gezond en zo'n friste maakt dat het lichaam een impuls krijgt om te herstellen. Als ik het heel koud heb, neem ik een koude douche, want raar genoeg krijg je het daar warm van. *LOL* *LOL* *LOL* . Mensen die bevoorbeeld hun voet verstuikt hebben, doen daar ook vaak koud water op en dat is dan toch ook voor de spieren?

Volgens mij is het goed, ik doe het ook. Andere meningen???

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 12:28

Tja ik was er ook van overtuigd dat het goed was! Ik ben blij dat er al een aantal mijn mening delen.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 13:28

Niks mis mee volgens mij. Ik spuit hem ook gewoon in de winter af. Water droogt namelijk sneller op dan zweet en het koude water verdrijft verzuring en trekt bloed naar de spieren. Moet hem daarna niet naar buiten gooien natuurlijk!
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 13:32

In de winter wil ik dat hij langzaam afkoelt, onder een deken dus.

Zomers zet ik ook de spuit eroop, of een spons dat vindt hij wel fijn geloof ik.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 13:39

Ik geloof niet dat daar wat mis mee is. Je moet hem daarna natuurlijk niet op de wind zetten en al te nat maken. Die van mij vind het altijd wel lekker, beetje in de waterstraal spetteren enzo.

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 14:11

In de winter een zweetdeken en in de zomer afspuiten.Daar is volgens mij helemaal niks mis mee.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 14:40

ik spuit killian ook elke keer na t rijden met koud water af, kan geen kwaad als hij maar op adem is en volgens mij daara nog heel even Party!! met m stapt!!?

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 15:06

warm water is juist slecht: dat opent de porien, maar na het afspuiten sluiten de porien als reactie op de "koudere" lucht en het paard blijft lang nat. En dat wil je niet want dan krijgt je paard het koud!

Koud water sluit juist in eerste instantie de porien, maar na het spuiten openen ze (in reactie op de "warmere" lucht), het paard droogt zichzelf op.

Zo heb ik het tenminste eens ergens gelezen (een Bit van 2 jaar geleden)

Liefs

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 15:48

Bedankt allemaal voor de reacties!
Heb daarnet les gehad en ook even de mening van m'n instructrice gevraagd. Die zag er ook geen probleem in. Afspuiten na het werken kan geen kwaad, is zelfs goed voor de spieren. Je moet het vergelijken met onszelf: als we gesport hebben, doet een frisse douche ook goed. (M'n instructrice is nogal goed in alles figuurlijk uitdrukken!) Maar je mag hem niet afspuiten omdat hij bezweet in de wei staat en hem daarna nat terug in de wei zetten.
Wat Tender zegt heb ik zelf ook al ondervonden. Dat wanneer ik haar nat van het water in de wei zet, ze vlugger droog is dan wanneer ik haar nat van het zweet in de wei zet!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 15:49

na een lange of flinke rit/les spuit ik mijnes ook gewoon af met koud water.
Als het buiten dan echt warm is dan zet ik hem in de door bomen omringde paddock uit de wind en daar gaat meneer wel 6 keer liggen rollen . na een minuut of 15 is ie al bijna droog en hij is daardoor nog nooit verkouden geworden ook niet als ik hem dan op het land zet(moet het weer er wel naar zijn hoor geen regen en echte kou enzo)

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 16:15

vanochtend was tink ook behoorlijk bezweet na het rijden,en ik spuit haar onderbenen /pezen altijd dan af met koud water en haar hele lijf met ietsje warmer water(wijhebben zo'n temp. regelaar erop)gewoon iets lauw/niet echt heel warm.

soms is het beter om te zwijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 16:30

Ik sluit me aan bij Ten. Ik spuit de mijne ook gewoon koud af, lekker!

Sonja

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 16:35

eerst de benen met koud en dan de rest pas.
het is slecht wanneer je niet zou uitstappen en dan ineens vol de koude kraan erop zou zetten dan krijgen die warme spieren best een klap.
maar dat gebeurd zo zelden dus lekker doen hoor!en als ie daarna kan rollen hoef je ook geen zweetmes te gebruiken Lachen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 17:06

In maart (=koud) MOEST ik r helemaal afspuiten van de DA. Had ze problemen met r huid, om de dag wassen met Imaverol. Wel goed ingepakt en onder t solarium natuurlijk. Maar ik doe t al bij 20 graden Lachen

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 17:34

Wat had je paard dan aan zijn benen? Wij hebben thuis wel Imaverol, maar ik zoui be God niet weten waar IK het voor kan gebruiken. In een overhaaste zet heb ik het gekocht omdat ik dacht dat Mira Ringworm had (het arme beest werd echter aangevallen door kwaadaardige soortgenoten en een ezel - die geen soortgenoot is Knipoog ).

Ik heb mijn mening al gegeven en ik denk dat jullie allen gelijk hebben. *LOL*

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 18:27

Ondanks al jullie meningen ga ik er toch een beetje tegen in. Een harde koude straal op warme spieren is niet goed, dat is de reden waarom in Atlanta de paarden onder een neveldouche gingen met die hoge temperaturen. Er heeft volgens mij toen ook ergens een stuk in een van de vakbladen gestaan waarom ze dat toen deden.

Trouwens, wie staat er zelf echt direkt onder een ijskoude douche als je bezweet bent?? Je doet er toch altijd wel wat warm water bij, want koud water is echt koud!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 19:11

Niet om dat het koud is, dat het slecht is, hé?
Wanneer je een bal verkeerd vangt bij het basketballen, doe je er toch ook ijs op? Dat is toch voor de spieren?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 19:28

fitz,lees mijn reactie,op haar lichaam gebruik ik lauw/ietwat warm water en bovendien hebben wij zo'n douche kop om op de slang te zetten

soms is het beter om te zwijgen

gillian

Berichten: 4397
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 19:30

wij spuiten ook gewoon af met koud water.
wel goed op adem stappen voordat je afspuit.
en met dit hete weer is het helemaal lekker als je zelf ook een beetje nat wordt Haha!
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

friezengirl

Berichten: 97
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: JOURE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 09:58

ik doe dat ook altijd na het rijden (als de temp. een beetje goed is). Mathilda geniet daar echt van, en bovendien als ik haar niet afspuit komen er witte plekken op haar van opgedroogd zweet en omdat ze zwart is zie je die goed.... Verdrietig

<font color=hotpink><i>Anna</i> je hebt me verlaten, ik droomde, ik mis je en nu denk ik alleen nog: WAAROM!!!!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 10:23

Hierover zijn de meningen verdeeld, en ik ben er nog niet uit wat nou waar is en wat niet.
Logisch gedacht zou het slecht zijn voor warme spieren om er een koude straal op de zetten. - ik doe het btw altijd met zo'n douchekop-geval -

Maar...de paarden vinden het lekker. Bovendien viel het zowel mij als m'n instructrice op dat de paarden losser lijken nu we ze elke dag afspuiten met dit weer.

Ik weet het echt niet meer hoor.....maar als het warm is spuit ik haar in elk geval lekker af!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991 en 24 bezoekers