paard is niet voor het been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KimThirza

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: zoetermeer

paard is niet voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-02 21:01

mijn paard is niet voor me been ze moet het ng leren maar soms staat ze gewoon stil ik moet dan echt zowat schroppen om dr weer aan het lopen te krijgen weten jkullie een andere oplossing???

Thirza (Cavalier x Zeoliet) Drachtig van Total US!!!
Een prachtig hengstje!!


angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 22:17

Met een zweep rijden. Als je duidelijk been geeft, en ze reageert niet, moet je echt even een ferme tik geven hoor! Ze moet wel, en ook les nemen, achter de computer kan je niets zien he.

Bony
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 22:22

Hoi

Als je paard het nog moet leren is het handig om eerst de stap, draf en galop op je stem te leren. Dit doe je het makkelijkst tijdens het longeren. Op het moment dat je paard het dan op de stem begrijpt ga je erop. Naast je stem ga je nu je been gebruiken. Dat begrijpt ze vaak niet in 1x dus heel veel stap en draf op stem + been laten doen. Reageert ze niet op stem terwijl ze het wel begrijpt tik met zweep. Een reactie voorwaarts is goed, veel belonen. Als je dat veel geoefend heb ga je steeds vaker proberen of je stemhulpen kan weglaten. Been = reactie = belonen, been = geen reactie = been + tik = reactie = belonen of indien nog geen reactie been en zo'n tik dat niet reageren onmogelijk is = reactie = belonen. Net zolang totdat ze het begrijpt. Je moet niet blijven drijven c.q. schoppen want dan kan je later veel moeilijker tempowisselingen rijden en duidelijke beenhulpen geven. Suc6, Hoop dat je er wat aan heb.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 22:24

Zou je trouwens ook even AN willen typen meisylover?
Maar wat bedoel je met ze moet het nog leren? Leren luisteren of kent ze nog geen hulpen?
Want als je dan zo'n vraag hebt, kan je je paard beter láten inrijden.

KimThirza

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-02 20:20

nou meijn paard heeft vroeger nooit voor het been gelopen en weet ook niet wt het is toen ik dr kocht was ze heel snel maar nu veel minder maar bnu luistert ze niehj nara mn been maar ik kan niet met zwee0p rijden dan wordt ze gestrest ze is vroeger denk ik mishandeld maar ik probeer elkekeer halhouden en dn weer weg stappen maar ja als jullie iets beters weeten graag.... bedankt alvast voor jullie reacties

Thirza (Cavalier x Zeoliet) Drachtig van Total US!!!
Een prachtig hengstje!!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 20:53

Als ze nu niet meer reageert, en vroeger wel, zal je toch heel dringend les moeten nemen!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 20:56

schakelen!


KimThirza

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-02 21:16

jah ik krijg bijna elek dag lesik heb dr een jaar maar in het begibn was ze heel snel dus toen kon je je been er niet bijhouden

Thirza (Cavalier x Zeoliet) Drachtig van Total US!!!
Een prachtig hengstje!!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 22:44

Maar zegt je lesgeefster daar niets van?

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 23:32

Eerst was je paard heel snel en nu traag??
Dan is er toch wel iets mis hoor!! Ik zou maar eens serieus les nemen!!
Het kan dat ze in het begin echt goed voor het been was , dat ze dus op het minste reageerde enzo. Maar toen dacht jij dat ze té snel was en heb je haar maar wat laten sloffen en afgestompt. Kan dat??

Les nemen , en dan heb ik het over goéde les , kan wonderen doen ...

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

KimThirza

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-02 11:23

ik krijg les maar ze heeft nooit voor het been hoeven lopen alleen toen ik dr kocht en daarvoor was ze heel snel totdat ze voor mijn been moest gaan lopen toen dacht ze uhm wtabis dat maar ben het nu aaan het leren

Thirza (Cavalier x Zeoliet) Drachtig van Total US!!!
Een prachtig hengstje!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 11:27

Waarom vraag je dat niet aan je instructeur?

KimThirza

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-02 11:51

van me instructeur mnoet ik schoppen en de andere zegt weer juist niet dta je het zachtjes moet doen

Thirza (Cavalier x Zeoliet) Drachtig van Total US!!!
Een prachtig hengstje!!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 11:56

Als je vertrouwen hebt in je instructeur moet je naar hém luisteren! Maar wil je nu aub AN typen? Ik heb dit eerst al eens vriendelijk gevraagd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 11:56

Vraag dan eens WAAROM je moet schoppen of WAAROM je het zachtjes moet doen.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:20

Schoppen ??? Als je gaat schoppen stomp je het paard af!!
Het is juist de bedoeling dat je paard op kleine hulpen gaat reageren , dus jij geeft een hulp , geen reactie = tik met de zweep. Maar niet gaan schoppen , haalt niks uit!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:49

Faustie: Als mijn paard een keer te lauw op mijn been reageert dan krijgt hij toch echt een flinke por om aan te geven dat het menes is en hij echt moet reageren. Daarna werk je weer aan de verfijning.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 16:58

Een schop is eigenlijk hetzelfde als een tik met de zweep, maar dan wel consequent zijn!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 20:09

Ja ok , maar ik had begrepen dat ze de hele tijd moest schoppen.
Eén schop , daar is niks mis mee. Maar blijven schoppen heeft toch geen effect meer na een tijdje.

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 21:47

overgangen en tempowisselingen rijden. als je met zweep rijdt, probeer je pony dan es niet echt te meppen, maar een paar kleine irritante tikjes achter elkaar vlak achter je kuit te geven, dit associeert ie vaak beter met reageren op kuit en versnellen, dan wanneer je je paard 1 grote mep op zn reet geeft waardoor ie alleen maar gaat staken of bokt.
om te controleren of je paard voor het been is kun je wat zijgangen maken.

karen
Berichten: 14
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 00:32

ik heb het zelfde probleem, en heb les. ook mijn instructeur rijd 1 keer in de week op mijn paard. van hem moet ik heel veel overgangen rijden ,soms maar 5 a10 meter in draf, veel schijn overgangen en hem niet steeds drijven. een "ferme schop"is 10 keer beter dan drijven drijven en drijven(daar was ik dus in verzand). Ook rijd ik met een hele lange zweep en voor ik weg rijd tik ik div. malen snel achter elkaar op zijn gat. dan is ie "wakker"en vertrekt dan echt.(althans, daar werken we nu aan). Hij is jaren met zweep en sporen gereden en nu sinds 5 weken dus op been en als hulpmiddel zweep en STEM. Voor mijn gevoel ben ik weer een beginneling, maar ik zie hem vrolijker worden en hij gaat steeds beter.
succes met rijden.

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

umay

Berichten: 275
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 11:59

als je op les gaat kan de gene die les geeft jou vast een paar goeie tips geven over jou probleem met je paard of pony

Umay
Dressuur L1 + 6
Springen B + 4

KimThirza

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 19:49

ja me lesgever helpt me wel ermee maar ik rijd niet met zweeep dus mischien moet ik daarom juist schoppen maar me andere lesgever vind van niej
je moet het rustig doen omdat ze nog niet weet waarvoor been geven is als ze dat door heeft loopt ze mischuien wel beter

Thirza (Cavalier x Zeoliet) Drachtig van Total US!!!
Een prachtig hengstje!!

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:15

Waarom mag je niet met een zweepje rijden. Een zweepje is het beste alternatief om het paard dat niet aan het been is tot andere gedachten te brengen. Een stevige mep net achter jouw been heeft het meeste effect bij zo een paard. Wel goed opletten, als hij dan voorruit schiet, dat je niet in zijn mond hangt, want dan doe je het effect van de mep metteen teniet !
ps : probeer eens wat foutlozer te schrijven, het is echt moeilijk om jouw berichtjes te ontcijferen.

more with less

KimThirza

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 20:22

o sorry maar als ik met zweep rijd dan wordt ze heel druk en nerveus ze is vroeger mishandeld denk ik of zo maar ik oefen nu alles maar rijd niet met zweep vinden jullie dat ik dta moet proberen

Thirza (Cavalier x Zeoliet) Drachtig van Total US!!!
Een prachtig hengstje!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers