kzie t even niet meer zitten met die pony (UPDATE)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

kzie t even niet meer zitten met die pony (UPDATE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-02 18:08

Ik word stapelgek van dat dier.....(ff in t kort, m´n pony, bijna 3 jaar oud, hengstje, half arabiertje, 1.42 m hoog....)
Tot en met september ging alles goed, maar nou is t 1 gropte ramp. Ik kan niet eens meer normaal lopen met m want dan begint ie al te flippen. Vandaag is ie ook onderuit gegaan op de manege omdat ie uitgleed in de modder (doordat ie weer eens vervelend deed, steigeren, huppelen etc....)
Ik zit er heel hard over na te denken om hem nu te laten castreren, maar daar is t natuurlijk niet de tijd van t jaar voor......
Niemand heeft hier eigenlijk iets aan, maar ik moest t gewoon even kwijt want ik word er strontchagerijnig van......... Huilen
Laatst bijgewerkt door vlieg op 23-12-02 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 18:13

ja idd niet leuk..
Jammer want het is zo leuk om een braaf hengstje te hebben..
succes ermee

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 18:15

Zal wel aan de tijd van het jaar liggen. Rond deze tijd zijn alle paarden een beetje fris en druk. Gewoon ff doorbijten, laat hem zo veel mogelijk lopen zodat ie zijn energie kwijt kan. Succes

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 18:16

Hij is aan het puberen, duidelijk...toen Bud ermee begon, heeft hij een hoop klappen gekregen. Maar heel goed gegaan allemaal, is nu weer zo mak als een lammetje Lachen Misschien een idee?
Ik weet natuurlijk niet hoe of wat, maar als hij aan het puberen is, heel streng zijn...

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 18:21

Ik denk ook dat het aan de tijd van het jaar ligt, en in combinatie met het feit dat hij nog hengst is. Streng opvoeden, en als het niet beter word, in het voorjaar laten castreren, komt hij trouwens genoeg uit zn stal met andere paardjes?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 18:26

Waarom zou je nu niet kunnen castreren?

Op dit moment is het iets te blubsie, maar als het vriest en alles is droog moet het volgens mij wel kunnen hoor. Bacterien voelen zich beter bij warm weer dan koud.
Informeer bij je DA.

En ik denk dat het van het voorjaar alleen maar erger wordt omdat dan de paringstijd aanbreekt.

HappyHorsey
Berichten: 28
Geregistreerd: 21-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 18:31

castreren lijkt me idd een beter id!

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 20:28

jammer dat je paardje nu zo vervelend doet.Ik begrijp dat je er echt helemaal gek van wordt.misschien toch castereren??

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 11:50

Ik weet dat het raar klinkt... maar ik zou hem zeker niet castreren.
Ik ken Thunder in levende lijfe en vind het een geweldig paard, ik denk dat je erg streng moet zijn en hem dagelijks lekker veel los moet laten lopen.
Ruinen in deze tijd van het jaar lijkt met niet handig, onze eigen veearts doet dit ook niet maar ik weet een kennis zijn paard kreeg telkens last van ontsteking en zo dus wacht tot het voorjaar... maar denk er nog even over na want ik zou het onwijs zonde vinden.

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 18:12

Hoe kan dat nou Thunnie was zo braaf van de zomer!
Ik zou hem ook niet castreren het is toch een geweldig mooi paard, hij kan ook onwijs mooi lopen!!!! Goed over na denken hoor! Gewoon proberen wat strenger te zijn (nee vlieg niet lachen ik weet dat ik van het voorjaar te lief voor hem was volgens jouw Haha! )

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 21:06

VERVELEND JA ZEKERS,
sorry maar wij hebben weinig advies ik zou hem gewoon wanneer jou whet beste uitkomt laten castreren.
SUC6 ermee

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-02 23:27

Ik ben zoooooo blij.....vandaag ging alles perfect, ik heb m zelfs weer kunnen longeren zonder 1 bokje en daarna heb ik ook weer normaal met hem buiten gewandeld, zeker een half uur zonder 1 stap verkeerd te zetten......Misschien heeft die val van gister dan toch geholpen Lachen
Even afwachten hoe lang t nou weer goed blijft gaan.....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 03:39

En dan wachten tot hij na de volgende val er wel wat aan overhoudt?

Ik zou hem meteen castreren en niet wachten tot het voorjaar. Als je het in de kliniek laat doen ben je onafhankelijk van de seizoenen...

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 11:19

Cassidy schreef:
En dan wachten tot hij na de volgende val er wel wat aan overhoudt?

Ik zou hem meteen castreren en niet wachten tot het voorjaar. Als je het in de kliniek laat doen ben je onafhankelijk van de seizoenen...


Ja en daarna heb je er spijt van en kan je ze niet meer zo gemakkelijk terug plakken en zit je je leven lang met een ruin.

Wij hebben ook een pony staan die we omdat ie wat meer hengst werd hebben laten ruinen en ik heb daar nu du flink spijt van.
Hij heeft een blessure kan dus niet meer gereden worden en dan zit je een ruintje...... en niet alleen daarom!

Denk er gewoon nog even over na en zoek anders even hulp van derde.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 11:38

Wat wil je nou, het is een rasloze pony. Kun je niet goedgekeurd krijgen, en rasloze pony's zijn er al genoeg. Ik zou hem laten castreren, voor mijn eigen veiligheid. Ik heb zelf een ruin die laat gecastreerd is, en die heeft nu af en toe nog hengstenstreken als je hem de kans geeft. Daar moet je wel mee om kunnen gaan.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:15

Billy schreef:
Wat wil je nou, het is een rasloze pony. Kun je niet goedgekeurd krijgen, en rasloze pony's zijn er al genoeg. Ik zou hem laten castreren, voor mijn eigen veiligheid. Ik heb zelf een ruin die laat gecastreerd is, en die heeft nu af en toe nog hengstenstreken als je hem de kans geeft. Daar moet je wel mee om kunnen gaan.


Maar ga maar eens op zoek naar gewoon leuke d of e pony hengst die je merrie wil dekken..... die zijn niet te vinden.
En die pony's met papieren kostten klappen vol geld.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:29

naiade"]
[quote="Billy schreef:
Wat wil je nou, het is een rasloze pony. Kun je niet goedgekeurd krijgen, en rasloze pony's zijn er al genoeg. Ik zou hem laten castreren, voor mijn eigen veiligheid. Ik heb zelf een ruin die laat gecastreerd is, en die heeft nu af en toe nog hengstenstreken als je hem de kans geeft. Daar moet je wel mee om kunnen gaan.


Maar ga maar eens op zoek naar gewoon leuke d of e pony hengst die je merrie wil dekken..... die zijn niet te vinden.
En die pony's met papieren kostten klappen vol geld.
[/quote]

Dat is niet voor niets. Pleur er nog maar een veulentje bij op de wereld zonder papieren, want het is zo schattig. Net alsof er nog niet genoeg paarden zijn. Het is dat een asiel voor honden en katten is en niet voor paarden, anders hadden de asiels nu stokvol gezeten met allemaal paarden.
Maar fok er rustig nog een veulentje bij dat toch niet makkelijk verkocht wordt omdat er geen papieren bij zitten. ER zijn echt weinig mensen die als ze de keus hebben tussen een paardje met een een paardje zonder papieren het paardje zonder papieren kiezen.

Wat betreft jouw hengst Vlieg, wil je er mee gaan fokken/ naar de hengstenkeuring of niet? Ik denk dat dat de belnagrijkste reden is om hem hengst te houden. Wil je niet met hem fokken zou ik hem laten castreren. Een ruin heeft vaak een veel fijner leven dan een hengst, ruinen kunnen makkelijk(er) bij andere paarden worden gezet en zijn doorgaans ook makkelijker in de omgang.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 18:09

.....En vandaag ging t ook weer perfect....dus ik ben weer helemaal blij....

Nee, ik wil er niet mee gaan fokken, hij staat nou wel ingeschreven bij t hulpstamboek en als ik met m zou dekken zouden zijn veulens wel papieren kunnen krijgen als de moeder papieren heeft (ligt er dan wel aan welk ras de moeder is).
We zijn wel bezig te vader te achterhalen en we zijn al een eind op weg, dus als dat gaat lukken en een DNA test kan uitwijzen dat dat de echte vader is dan kunnen er (volgens het NRPS) alsnog NRPS papieren worden gemaakt.
Ik heb hem hengst gehouden omdat ik voor de zomervakantie nog in Hoorn woonde en het daar heel goed ging met een hengstje omdat daar genoeg ruimte was. Is hier net onder Rotterdam wat moeilijker.
Ik wilde m lekker als hengstje laten ontwikkelen, mooi halsje erop etc....
Maarja ik heb de hoop nog niet opgegeven want het gaat nou weer hardstikke goed Lachen
Nog even voor de duidelijkheid, hij heeft geen echte hengstenkuren en is (meestal) ook makkelijk te hanteren, zit echt geen kwaad in dat beestje, maar kan af en toe wat overdreven druk doen terwijl hij toch genoeg beweging krijgt.....Zal misschien ook wel aan t ras liggen en dan nog t feit dat ie bijna 3 is en een hengstje en het weer bij elkaar......

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 18:40

Lekker castreren, die hals kun je erop trainen, dus dat vind ik geen reden.
Ik moet zeggen dat ik Bud voor hemzelf heb gecastreerd...kan hij in de zomer lekker de wei op e.d. ook met merries. Bud was een supermakkelijke hengst. Voor mezelf had ik hem liever hengst gehouden. Het is een mooi paard, met een goed karakter en veel potentie. Had een goede dekhengst geworden denk ik...maargoed, we kunnen ze er niet aanplakken, en voor Buddels vind ik het zo fijner Lovers

prompter

Berichten: 11076
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 18:47

Hoewel ik zelf een hengstenliefhebber ben (ik heb er een Haha!) zijn de meeste hengsten denk ik beter af als ruin. Als je de juiste omstandigheden hebt ('s zomers in het land, niet in een donkere dichte box maar gewoon tussen de andere paarden in) geeft het niet, maar als je stal niet optimaal is om een hengst te houden is-ie als ruin beter af. Maar dat kun je zelf het beste beoordelen, en een castratie kun je nou eenmaal niet meer ongedaan maken...

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 20:15

Ik wilde er nog even bijzetten dat m´n pony gewoon naar buiten kan en dat de stal een gewone grote buitenbox is met deurtje en raampje waar ie gewoon "contact" heeft met de paarden die naast en tegenover hem staan. Tot en met z´n 2e heeft ie dag en nacht buiten gestaan tenzij het te koud was....het is dus niet zo dat ie in een klein donker hokkie afgezonderd van de andere paarden staat weg te kwijnen zoals ik laatst nog heb gezien bij een manege. Dat zou ik absoluut geen paard aan kunnen doen....

prompter

Berichten: 11076
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:18

Nou, dan laat je hem toch lekker hengst! Als-ie te hanteren is is er toch geen enkel probleem? Ok, een hengst heeft wat vaker een "grappige" dag dan een merrie of ruin, maar verder vind ik ze niet echt anders, zeker niet als je ze goed kan huisvesten.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:23

naiade"]
[quote="Billy schreef:
Wat wil je nou, het is een rasloze pony. Kun je niet goedgekeurd krijgen, en rasloze pony's zijn er al genoeg. Ik zou hem laten castreren, voor mijn eigen veiligheid. Ik heb zelf een ruin die laat gecastreerd is, en die heeft nu af en toe nog hengstenstreken als je hem de kans geeft. Daar moet je wel mee om kunnen gaan.


Maar ga maar eens op zoek naar gewoon leuke d of e pony hengst die je merrie wil dekken..... die zijn niet te vinden.
En die pony's met papieren kostten klappen vol geld.
[/quote]
Die zijn er toch wel genoeg, en als je een goedkope wilt moet je goed zoeken. Waarom een veulen op de wereld helpen wat i.m.o geen kans heeft? Ze belanden vrijwel altijd bij de slager Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:30

Pony of paard zonder papieren altijd laten casteren.
Liefst voor dat ze gaan kl*te.
Als je met zo'n paard gaat dekken, hoe mooi hij dan ook is, fok je voor de slacht.

En veel mensen kunnen een jong paard al niet fatsoelijk opvoeden, laat staan een hengst
En dan niet gaan miepen, die van mij is erg braaf, het meerendeel is dat zeker niet. (algemeen bedoelt, want dat word standaard in alle berichten hierop gezegd Lachen )
En met rijden is het al helemaal moeilijk als je op concours tussen hengstige merries zit.

edit typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-12-02 20:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:37

jamylover"]
[quote="naiade"][quote="Billy schreef:
Wat wil je nou, het is een rasloze pony. Kun je niet goedgekeurd krijgen, en rasloze pony's zijn er al genoeg. Ik zou hem laten castreren, voor mijn eigen veiligheid. Ik heb zelf een ruin die laat gecastreerd is, en die heeft nu af en toe nog hengstenstreken als je hem de kans geeft. Daar moet je wel mee om kunnen gaan.


Maar ga maar eens op zoek naar gewoon leuke d of e pony hengst die je merrie wil dekken..... die zijn niet te vinden.
En die pony's met papieren kostten klappen vol geld.
[/quote]
Die zijn er toch wel genoeg, en als je een goedkope wilt moet je goed zoeken. Waarom een veulen op de wereld helpen wat i.m.o geen kans heeft? Ze belanden vrijwel altijd bij de slager Verdrietig
[/quote]

Wat is dat nou voor onzin zeg??? Genoeg mensen geven niet om papieren, en genoeg paarden? Geloof er niets van dan zou de prijs ook wel wat goedkoper worden dacht ik zo!
Slaat echt nergens op dat zo'n veulen geen kans heeft, net of ze dan slechter zijn alleen maar door zo'n papiertje Verward
Verder vlieg als je toch niet met hem wilt fokken, zie ik geen reden om hem hengst te laten.