Pony drachtig? Ze is veels te jong :'(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Pony drachtig? Ze is veels te jong :'(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-02 09:44

Zou een pony drachtig kunnen zijn als ze wel hengstig is geweest?
Mijn pony van 1,5 (ja je leest het goed Verdrietig ) is harstikke dik. Ze was al harstikke vroeg hengstig (met 11 maanden al! Verward ) en is van de zomer losgebroken en is bij een hengst in het land gekropen. Ik was er toen nog niet bij maar werd opgebeld, ik zag dat hij erop sprong maar was er volgens mij niet in geweest. Mijn vriendin zegt dat ze verder ook niks gezien heeft. Maar ze werd wel steeds dikker en dikker.
Na de zomer ben ik nog bij de DA geweest omdat ze zo verkouden was. Toen had ze ook wel een dikke buik en de DA zei dat dat geen kwaad kon, het was een goede reserve voor de winter. Zelf toen helemaal niet meer gedacht dat het ook drachtigheid zou kunnen zijn..

Maar nu is ze echt dik! Gisteren heeft de broer van mijn stalhouder, hij is DA, naar mijn paardje gekeken, en heb hem alles verteld van de zomer en dat ze wel hengstig is geweest daarna. Hij heeft aan haar buik gevoeld en dat zat wel in orde, daar was niks mis mee. Maar hij durfde niet met zekerheid te zeggen dat het een eetbuik was.. Huilen
Hij zegt dat ik het moet afwachten en als ik het zeker wil weten haar moet laten scannen.

Ik wil helemaal niet dat mijn paardje op zo'n jonge leeftijd een veulen krijgt, maar de DA zegt dat het geen kwaad kan.

Wat denken jullie hiervan, kan mijn paardje drachtig zijn als ze hengstig is geweest na de eventuele dekking en op zo'n jonge leeftijd, wie heeft dit ook meegemaakt?

Ik voel me zo schuldig tegenover mijn pony..

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


boemel

Berichten: 8258
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 10:34

Ik ken wel mensen, die hun pony v. 13 maanden hebben laten dekken, zodat ze 'leuk' klein bleef (Ze wilden graag een mini-shetlander). Er kwam inderdaad een veulentje van. De merrie bleef erg klein, maar ik weet niet hoe groot ze geworden zou zijn, zonder dracht.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 14:55

Ik heb wel eens gehoord dat als je een 2jarige laat dekken, dat het nog 2 jaar langer dan normaal kan duren voordat alles weer bijgegroeid/bijgetrokken is. Of het lichaam hier blijvende schade van ondervind weet ik niet.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 15:41

Nou in het wild gebeurt het ook (maar tis nou ook niet zo dat alles wat daar gebeurt zo gezond is..) kun je ze niet op laten voelen? dan heb je meer zekerheid en kun je ze extra mineralen enzo misschien gaan bijvoeren voor der eigen groei en dat van het veulen te bevorderen.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 15:42

Hier krijg ik meteen de ergste herinneringen aan...
Mijn allereerste veulentje Roosje (ook in mijn avatar), was verkocht aan mensen die haar ook hebben laten dekken met één jaar oud...
Ik kwam op een dinsdag, 2 jaar later op de markt, mijn vader staat altijd op de markt en die zegt dus; Is dat Roosje die daar staat? Ik naar die pony en het was haar dus... Ik janken en wilde haar terug kopen, maar de man die haar meehad zei dat ze vanbinnen beschadigd was bij de geboorte van een veulen omdat ze dus met één jaar gedekt was... en ze werd dus afgevoerd naar de slacht... Mijn vader als echte handelaar wilde geen beschadigde pony kopen, en ik had als 13 jarig meisje ook niet genoeg geld...
Ik heb mezelf nooit vergeven dat mijn mooie meisje niet heb kunnen redden... Verdrietig

Als jouw pony drachtig is kan het goedgaan, hét kán... maar je zou ook kunnen kiezen om het te laten aborteren, om problemen te voorkomen. Ik weet niet of het hengstje veel groter was, maar goed is het natuurlijk nooit, zeker niet voor het paardje zelf, ik hoop dat het goedkomt...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 15:51

Meavey schreef:
Hier krijg ik meteen de ergste herinneringen aan...
Mijn allereerste veulentje Roosje (ook in mijn avatar), was verkocht aan mensen die haar ook hebben laten dekken met één jaar oud...
Ik kwam op een dinsdag, 2 jaar later op de markt, mijn vader staat altijd op de markt en die zegt dus; Is dat Roosje die daar staat? Ik naar die pony en het was haar dus... Ik janken en wilde haar terug kopen, maar de man die haar meehad zei dat ze vanbinnen beschadigd was bij de geboorte van een veulen omdat ze dus met één jaar gedekt was... en ze werd dus afgevoerd naar de slacht... Mijn vader als echte handelaar wilde geen beschadigde pony kopen, en ik had als 13 jarig meisje ook niet genoeg geld...
Ik heb mezelf nooit vergeven dat mijn mooie meisje niet heb kunnen redden... Verdrietig

Als jouw pony drachtig is kan het goedgaan, hét kán... maar je zou ook kunnen kiezen om het te laten aborteren, om problemen te voorkomen. Ik weet niet of het hengstje veel groter was, maar goed is het natuurlijk nooit, zeker niet voor het paardje zelf, ik hoop dat het goedkomt...


Wat een eng verhaal... Scheve mond dit komt misschien een beetje laat maar wil je toch nog sterkte toewensen en dat je dat nooit meer (of iemand anders) hoeft mee te maken.


maar ik denk dat het veulen ondertussen al wel te oud is om nog te aborteren.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 16:03

Dank je...
Wat ik bedoel is dat ze de geboorte op kunnen wekken, nu is het veulen nog klein en zal misschien minder schade aanrichten, op die manier.


Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-02 18:35

Oh wat erg dat mensen dat opzettelijk durven te doen een jaarlingmerrie laten dekken Verdrietig Ik zou me echt doodschamen als er echt een veulen in zit, ik hoop dus van niet. Ze wordt misschien van de week opgevoeld en anders ga ik maar met haar naar de DA.
Ik zal morgen eens een foto van haar maken hoe erg dik ze is..

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

miss

Berichten: 68
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 20:59

Gelukkig zijn pony's op dat gebied wat sterker dan paarden, maar het is niet goed voor de ontwikkeling. Hetzelfde is ook gebeurd bij mijn merrie die werd gedekt door een 1,5 jarige hengst, iedereen zei dat ze niet drachtig kon zijn omdat ze beide pas 1,5 jaar waren maar heb haar toch voor de zekerheid direkt een spuit laten geven door de dierenarts, zodat als ze toch allebij voldoende vruchtbaar waren ik niet een jkaar later met een veulen zat. wat ook mee speelde was dat ze gefokt was voor de renbaan enj merries die veulens hebben gehad zijn niet meer bruikbaar voor de rensprort. En waar ik al helemaal niet op zat te wachten is om een veulen van een tuiger bij mijn merrie te hebben lopen.
Als ik jouw was zou ik hem laten scannen of een bloed onderzoek te laten doen. Zodat je weet of het komt dat ze dik is door drachheid of gewoon te veel voer.
Als je een paard opfokt moet je ook niet te dik voeren want uit onderzoeken is gebleken dat je dan een minder evenwichtige groei krijgt.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 12:24

Ik maak me steeds de bedenking waarom de natuur het dan zo voorzien heeft dat het zo vroeg mogelijk is??? Het kan bij een "volwassen" paard/pony ook fout lopen. De groei-achterstand halen ze achteraf terug in hoor! Ik heb zelf een hengst en een merrie, en opzettenlijk laten dekken zal ik zeker niet laten gebeuren nu, gewoon omdat zij veel kleiner is dan hij is, en ja, m'n kleintje zie ik nu nog te veel als babie'tje ook (en nog, ik ken me zelf, dan kan ik dat klein hoopje veulen niet wegdoen, ik ben er meteen verknocht aan ook nog!), dat speelt natuurlijk ook wel mee hé! Om het veulen nu te aborteren zou ik niet doen hoor, het lichaam ziet er veel meer van af dan van een geboorte normaal. Probeer wel bij de geboorte aanwezig te zijn zodat je hulp kan inroepen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 12:35

sonjabelgium schreef:
Ik maak me steeds de bedenking waarom de natuur het dan zo voorzien heeft dat het zo vroeg mogelijk is??? Het kan bij een "volwassen" paard/pony ook fout lopen. De groei-achterstand halen ze achteraf terug in hoor!


Maar het RISICO is bij zo'n jong eendje gewoon veel groter. En of het gezond is... als mens op je 12e een baby krijgen kan ook, maar is het goed voor je???

Wat betreft het inlopen van de groeiachterstand, dat is kwats. Ze blijven kleiner.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 13:24

Hangt er van af waar je de informatie haalt, bekijk de wilde kuddes mustangs maar 's in Utah en Arizona (heb ik een tijd lang gedaan), en van de zelfde kuddes dieren die in gevangenschap leven en veulens krijgen. De achterstand die tijdens de dracht een feit is werd bij het spenen van de veulens met rasse schreden terug ingelopen. Het is in de natuur ook vaak zo dat eerder de jonge hengsten de jonge merrie's gaan dekken ... heeft het er iets mee te maken, ja of nee??? Wie weet hé! Maar om nu een bijna voldragen veulen te laten aborteren vind ik toch maar al te gek ... het veulen heeft er ook niet om gevraagd hé!

Betreft mensen en baby's ... in nogal wat landen worden kinderen op 12-jarige leeftijd uitgehuwelijkt en krijgen ze ook kinderen. Zijn ze slechter dan wij zijn??? Durf ik niet te zeggen hoor!!! Jonger, en dichter bij hun kinderen (op geestelijk niveau dan) ... alleen zijn de omstandigheden slechter natuurlijk. Ik vind het persoonlijk ook niet ideaal, maar als het niet meer te voorkomen is, en al een feit is die al zover gevorderd is .... nee, dan aborteren kan voor mij echt niet meer hoor!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 13:43

Ze blijven niet kleiner.

Ik ken iemand die altijd zijn paarden laat dekken met de 2.
En als het veulen er dan vanaf is worden ze ingereden en gaan als het goed is de sport in, anders worden ze verkocht.

het is niet mijn manier, maar ja Verward

Maar al deze merries zijn wel uitgegroied toch gewone normale rijpaarden.
Niets aan te zien.

En het is gewoon de natuur.
In het wild zouden ze ook gedekt worden.

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 23:01

Ik vind het toch niet goed als je zo vroeg een merrie zou laten dekken,jij kon er niks aan doen maar de mensen die het met opzet doen...

Tja in het wild gebeurt het ook maar in het wild hebben ze ook geen dekens op en zijn ze niet bereden en staan ze niet opgesloten enz.enz.

Die wilde paarden zijn veel sterker dan onze huis tuin en keuken paarden dus kunnen ook veel meer aan.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 23:11

In theorie is het mogelijk. Fayette was al een keer hengstig toen ze 9 maanden oud was en toen stond ze nog in een gemengd koppeltje met o.a. een hengstje dat ruim 2 maanden ouder was. Ik heb toen ook een aantal VA gebeld en allen zeiden dat het in theorie mogelijk was. Godzijdank had dat hengstje zelf nog niet helemaal in de gaten wat hij nou precies met zijn hormoontjes moest doen (hij schachtte wel uit als Fayette plaste maar verloor na een paar minuten zijn interesse weer Haha!). Het is bij Fayette gelukkig goed gegaan. Kan een VA haar niet opvoelen? Aborteren schijnt maar tot een maand of 2-3 te kunnen is me destijds verteld omdat het embryo (:?) dan nog klein genoeg is.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 23:19

Ik hoop maar voor je dat alles goed gaat, maar weet je het echt (100%)zeker dat ze drachtig is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:37

Citaat:
Tja in het wild gebeurt het ook maar in het wild hebben ze ook geen dekens op en zijn ze niet bereden en staan ze niet opgesloten enz.enz.

Die bij die kennis van mij werden gedekt met de 2.
hadden ook geen dekens op en stonden het hele jaar door buiten.
En natuurlijk zijn ze dan ook nog niet bereden.

En als ik om me heen kijk zie ik zelden 2 jarige met dekens.
Dus dat heeft hier dus niets mee te maken.

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:44

Nee maar ik bedoel dus dat in het wild de paarden veel sterker zijn dan onze doorsnee paarden,en logisch dat er met 2 jaar niet op gereden word maar dat was maar een voorbeeld om het verschil tussen wild en mensenwereld aan te duiden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:48

Ah oke
Snaps 'm Lachen

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 15:56

Dat ze nou in het wild zoveel sterker zijn... de sterken overleven. Die anderen worden wel opgegeten en zien we dus niet meer terug!
De reden dat wij onze dieren dekens opdoen is meestal een praktische. Om de vacht korter te houden...
Een veulen van die leeftijd aborteren zou ik persoonlijk niet verantwoordelijk voor willen zijn. Als je merrie drachtig is, zal ze het waarschijnlijk lichamelijk wel aankunnen. Je kunt haar dan voorzien van goede, passende voeding, ook na de bevalling. Ze zal heus wel goed herstellen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 17:49

Ik heb mijn pony als 2,5 jarige gekocht. Ze was toen ook drachtig, zonder dat we het wisten bij de verkoop.
Wij hebben haar op laten voelen (kun je ook doen, kost niet veel) en ze was dus drachtig.
Goed is het zeker neit voor haar geweest. Ze is er wel een stuk volwassener door geworden. Maar ik merk wel dat zij langzamer hersteld van de bevalling. Ze heeft een uitstekende ruggengraad nog een beetje, en ingevallen flanken. Maar dat word nu wel steeds minder, maar het is ook alweer een maand of 6/7 geleden geloof ik.

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 18:59

Carys schreef:
De reden dat wij onze dieren dekens opdoen is meestal een praktische. Om de vacht korter te houden...


Dat begrijp ik ook wel maar ik wil het verschil alleen maar even aanduiden tussen wild en mensenwereld.

Omdat iedereen zei dat het in het wild ook gebeurt,dus dat het dan niet erg zou zijn,maar wij ontnemen de paarden ook zoveel andere dingen uit het wild dus lijkt dit me dan ook niet bepaald gezond voor een mensen-paardje.

Maar ik hoop voor jou dat het gewooon niet zo is,heb je al iets gehoord van een DA?heb je haar al op laten voelen?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 11:52

SANEX schreef:
Ik vind het toch niet goed als je zo vroeg een merrie zou laten dekken,jij kon er niks aan doen maar de mensen die het met opzet doen...

Tja in het wild gebeurt het ook maar in het wild hebben ze ook geen dekens op en zijn ze niet bereden en staan ze niet opgesloten enz.enz.

Die wilde paarden zijn veel sterker dan onze huis tuin en keuken paarden dus kunnen ook veel meer aan.


Opmerking, een jaarling is hier ook niet bereden hoor, en krijgt ook vrijwel door niemand een deken op ... en sterk zijn ze ook wel, want de veulens krijgen bij de meeste eigenaars zoveel weidegang als mogelijk is ... dus deze vlieger gaat niet helemaal op! (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk).

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 11:57

Ik heb het al eerder uitgelegd.
Aan kawa.
Dit was alleen een voorbeeld om aan te duiden dat er heel wat verscillen zijn tussen wild en mensenwereld.
Ik snap toch ook wel dat een 2-jarige niet word bereden,
maar laat maar,dit is gewoon mijn mening. Gaaaap

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 12:28

Ik zou je paardje iig wel laten controleren door de dierenarts. In dat geval kun je haar wel de beste zorg geven mocht ze idd drachtig zijn.
Ik denk dat je DA je meer kan vertellen over de mogelijke risico's en of deze aanvaardbaar zijn.

* To Belg, or not to Belg *


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Googlebot, REYNIR, Rhodium, Ubermetrics en 30 bezoekers