mexicaanse neusriem--> wat voor werking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

mexicaanse neusriem--> wat voor werking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-02 18:15

Ik wil graag vragen wat voor werking een mexicaanse neusriem heeft?
Ik zie dat het vaak bij het springen wordt gebruikt maar waarvoor is het nou precies?
Ik heb er al het een en ander over gehoord maar kan iemand het mij nog eventjes duidelijk uitleggen? Lachen

Alvast bedankt Party!!


mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 19:13

de mexicaanse neusriem werkt echt gloeiend sterk in .
zo kan het paard niet de mond zo ver open doen als bij een gewone gekombineerde neusriem.
maar let op het werkt echt gloeien scherp in hoor.
dus gebruik het alleen al spring je 1 meter of hoger.
het is dus echt niet voor de mooieg heid.
vragen ?
pb me effe
groetjes daphne en hoefjes mr.nino

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-02 19:32

Ik vind het onzin voor dat je een mexicaanse neusriem alleen mag gebruiken bij 1 meter of hoger.
Melano is onder het springen zo sterk.. zou een mexiaanse neusriem daar goed bij helpen zodat ik der meer onder controle kan houden? Soms doet ze ook helemaal der mond open onder het springen..

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 19:35

dan zou het inderdaad kunnen helpen... maar het is maar een tijdelijke oplossing. als ze haar mond open doet zit er iets rijtechnisch niet helemaal goed.
probeer met goede instructie van dit probleem af te komen.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 19:43

mrnino schreef:
de mexicaanse neusriem werkt echt gloeiend sterk in .
zo kan het paard niet de mond zo ver open doen als bij een gewone gekombineerde neusriem.
maar let op het werkt echt gloeien scherp in hoor.
dus gebruik het alleen al spring je 1 meter of hoger.
het is dus echt niet voor de mooieg heid.
vragen ?
pb me effe
groetjes daphne en hoefjes mr.nino


Uuhhh ja.....leestekens MOGEN wel hoor

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 19:43

Waarom alleen bij 1 meter of hoger? dat vind ik de grootst mogelijke onzin. Er zijn zat paarden die je ook dan op een gewone neusriem kunt rijden, en er zijn vast ook paarden die onder de 1 meter al veel problemen geven.
Even ontopic: een mexicaanse neusriem werkt bij mijn weten scherper in op de neusbeenderen, waardoor het paard zijn mond niet op kan sperren.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 19:58

mrnino schreef:
de mexicaanse neusriem werkt echt gloeiend sterk in .
zo kan het paard niet de mond zo ver open doen als bij een gewone gekombineerde neusriem.
maar let op het werkt echt gloeien scherp in hoor.
dus gebruik het alleen al spring je 1 meter of hoger.
het is dus echt niet voor de mooieg heid.
vragen ?
pb me effe
groetjes daphne en hoefjes mr.nino


Misschien eens denken hoofdletters, typefouten?

En hier ben ik het ook totaal niet mee eens, hij heeft iets meer 'macht' (weet ff geen ander woord) zodat je je paard iets makkelijker kunt houden, maar als je kan rijden, is eigenlijk niets slecht... Als je bevoorbeeld een slof aan hebt, maar je gebruikt hem niet, kan toch geen kwaad(zorg alleen dat je paard er niet in trapt). Hetzelfde hierbij, snoer jij die neusriem zo vast dat je paard geen lucht meer heeft, tja, dan ben je gewoon vrij onervaren, ik ken een manegepaardje met zo'n neusriem, maar die is gewoon soms moeilijk te houden, maar zoveel verschil maakt dat niet hoor!

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 11:46

angelke schreef:
Hetzelfde hierbij, snoer jij die neusriem zo vast dat je paard geen lucht meer heeft, tja, dan ben je gewoon vrij onervaren, ik ken een manegepaardje met zo'n neusriem, maar die is gewoon soms moeilijk te houden, maar zoveel verschil maakt dat niet hoor!


Helaas komt het nog voor dat ik mensen met een mexicaanse neusriem zie rijden voor de leukigheid en voor de stoerheid!! Frusty Deze mensen weten niet eens waar ze mee bezig zijn..

Laatst nog op een springwedstrijd,mexicaanse neusriem,martingaal,sporen en zweep,en dan de pony lekker door rijden met de neus op de borst ,dus VEEL te diep achter de teugel...Beetje fout en dat voor een pony die laag springt en iemand die in mijn ogen de ervaring niet heeft om een pony zo te MOGEN rijden..Ik kan me hier best kwaad om maken maar goed,helaas weten dit soort pennymeisjes het altijd beter...

keep calm, I'm engaged!!! <3

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 12:16

heeft zo'n neusriem ook werking bij hele felle pony's?

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 13:10

Hij werkt wel, maar het kan ook zijn dat je paard er ontzettend tegen probeert te vechten.
Mijn paard wil ook weleens teveel naar de hindernis trekken en dan zijn mond open gooien als hij mijn hand tegen komt...Bij mij helpt een lage neusriem ook prima en die is niet half zo agressief als een mexicaanse.
Ik zou zeker voor Melano nu geen mexicaanse kopen, ze sprong laatst al niet zo fijn en met een mexicaanse neusriem heb je heel veel kans dat je tegen gaat werken en dat is niet echt bevorderend!

Hoogte vind ik er trouwens niets mee te maken hebben, bij de paarden begin je in het B al op 1 meter, maar dat wil echt niet zeggen dat je met zo'n neusriem overweg kan. Je kunt dan wel je eerste parcoursje springen! *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-02 19:44

Ik kan het altijd proberen, wie weet werkt het wel harstikke goed..
Ik probeer er eventjes eentje van iemand te lenen en dan ga ik eerst kijken hoe melano er op reageerd. Want nu is hij meer de baas met het springen dan ik omdat die zo erg sterk dan is en ze mond erbij open gooid en dat moet ik ook niet hebben...
Proberen kan altijd

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 21:07

Hou alsjeblieft je instructeur in de buurt als je met zo'n geval gaat rijden. Als je paard op de hindernis af raced (doet ie van mij soms ook) is dat een DRESSUURMATIG probleem! Geen hulpmiddelen probleem!
By the way, waarom vraag je t eigenlijk als je voor jezelf de beslissing al hebt gemaakt?

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 21:19

Soms doen mensen ook bierdopjes onder de mexicaanse neusriem (bij het springen) dan met de kartelrandjes op de neus van het paard....

De mexicaanse neusriem werkt erg hard, ik zal hem niet zo snel gebruiken...

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 21:35

Een Mexicaanse neusriem werkt erg pittig in. Maar geeft btw wel veel ademvrijheid.
Voordat je vanalles gaat uitproberen, kun je beter eerst aan je instructuur/instructrice hulp vragen.. Want dit is gewoon een rijtechnische fout, en dus ook rijtechnisch op te lossen!'

Maar ook bij dit 'hulpmiddel' geldt weer: Je kunt het zo scherp maken als je zelf wilt!

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-02 08:49

Concorde schreef:
By the way, waarom vraag je t eigenlijk als je voor jezelf de beslissing al hebt gemaakt?


Ik heb die beslissing toch na alle info genomen!!

Morgen heb ik springles en dan zal ik het eventjes overleggen met me instructeur...

Frederieke

Berichten: 444
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Zonhoven (Limburg,Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 09:32

Nina schreef:
Een Mexicaanse neusriem werkt erg pittig in. Maar geeft btw wel veel ademvrijheid.
Voordat je vanalles gaat uitproberen, kun je beter eerst aan je instructuur/instructrice hulp vragen..

Maar ook bij dit 'hulpmiddel' geldt weer: Je kunt het zo scherp maken als je zelf wilt!


Hier ben ik het volkomen mee eens !
Kheb hem ook een half jaartje geleden gekocht, op de eerste plaats omdat Jelle zijn mond altijd zo ver opendoet tijdens het rijden maar ik moet toegeven dat ik het ook een beetje heb gekocht omdat ik het wel mooi vind maar moest Jelle er verkeerd op gereageerd hebben had ik hem meteen ook uitgedaan hoor, maar ik vind dat hij er beter mee loopt !
Hij liep niet weg naar de sprong toe ofzo maar nu kan ik hem nog beter rijden! Het springen gaat sindsdien ook veel beter, kweet niet waarom maar ik voel dat we er allebei veel plezier aan hebben ! En zijn mond doet ie inderdaad ook minder open.Maar ik doe hem helemaal niet vast want dat zie je ook als je hem bv een gaatje vaster wilt doen, doet hij zijn hoofd omhoog dus dat vind hij niet leuk.
Ik vind dat je het maar eens moet proberen !

*It matters not whèn our riding starts, but how*
U.S Dollar Girl <3

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 11:50

mijn pony is dus heeeeel fel naar de sprong toe en ik zou graag willen weten of het daar ook bij helpt. heeft iemand daar misschien ervaring mee? want dan wil ik ook zo'n neusriem aanschaffen. alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 12:34

Gaaaap
Dit is ook al 1000x besproken.
een paard pony raced op de hindernis af omdat er dresuurmatig ergens nog iets niet goed zit.
je kunt dan wel scherpe zooi gaan gebruiken, maar hier verberg je alleen het probleem mee.
Het is nooit een oplossing.

je leert hierdoor zelf ook niet rijden.
Kom je ooit op een ander paard, moet je weer de scherpe neusriem pakken.

Dus gun jezelf en je paard de tijd om het dresuurmatig netjes op te lossen.
Zelf leer je er veel van en voor je paard is het veel prettiger.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-02 12:38

Mag ik vragen tegen wie je dit zegt runningkawa?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 12:42

tegen iedereen die denkt dat je met hulpmiddelen een oplossing hebt, ipv naar je eigen rijtechnische nivo te kijken.
Want daar ligt de oplossing.
Bij iedereen. Bij elk probleem.

als er bij mij en Kawa iets mis gaat weet ik ook dat ik het fout doe, niet het paard. die doet wat ik hem, onbewust, zeg.

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 12:53

wat kawa en nina al zeiden: dit probleem is dressuurmatig op te lossen!!!

irish stormde in het begin ook op de hindernis af, nadat onze dressuur beter is geworden is dit minder geworden.

ik heb een paar keer met insrucriece een parcours gesprongen, zij begeleide mij door het parcours heen. ik heb hier veel van geleerd.

irish is dan wel gewoon een manegepaard maar ik rijd wel wedstrijden met haar(op de manege)
ook met manegepaard kan dit dus dressuurmatig opgelost worden.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-02 14:45

Ik heb nergens neergezet dat Melano op de hindernis afstormt..
Ze doet haar mond open en is heel erg sterk onder het springen, dat is het probleem..

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 15:58

New-Forest schreef:
Ze doet haar mond open en is heel erg sterk onder het springen, dat is het probleem..

en hoe uit zich dat dan?

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-02 17:10

ze wordt onstuurbaar..
op de hindernis afstormen doet ze niet..

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 18:16

dus heb je geen tempocontrole => dressuurwerk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers