Hoe hou je een paard in contragalop ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Hoe hou je een paard in contragalop ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-02 14:33

Dat paardje van ons, Kerera, heeft een hekel aan de contragalop.
Wat doet ze dan ook als je b.v. van hand veranderd over de diagonaal : voor je het weet, floep een wisseltje er tussen. Hoe kunnen we haar het beste in contragalop houden vraag ik me af Verward


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 14:36

Doodstil zitten, ook je beenhulp niet veranderen. Veel mensen zitten scheef en rijden hun paard ook scheef, doordat je scheef zit krijg je gauw wisseltjes in het galopwerk. Blijf echt naar buiten zitten in die contra en blijf zo zitten, doodstil!

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-02 14:38

Ze wisselt niet zomaar hoor, dat doet ze precies op het moment dat je begint met stelling voor de andere zijde te vragen. Blijkbaar voor haar het sein tot een galopwissel.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 14:40

Waarschijnlijk stel je hem dan heel iets om en springt hij dan dat wisseltje, probeer hem zo te houden dat je hem NIET omstelt zodat hij dat wisseltje niet zomaar springt.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-02 14:42

Ja ok, maar ze moet wel wenden. Ik zal dat met die zit eens wat duidelijker proberen aan te geven.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 14:45

Ja, maar je kunt ook wenden zonder dat je hem omstelt dat dat paard dat wisseltje springt.

En met die zit bedoel ik niet dat je helemaal naar buiten moet gaan hangen, maar dat je niet naar binnen meot gaan zitten in die contra, omdat een dier wat wissels kent en ze makkelijk springt gewoon dan omspringt!

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-02 14:47

we gaan er aan werken. dank je Lachen

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 17:51

Je kan ook gebroken lijntjes gaan rijden.
Eerst nog heel flauw, nog geen 5 meter, en dan kan je ze steeds groter maken, en dan rustig aan een keer proberen van hand te gaan veranderen, maar dan al wel vóór de eerste hoek weer in draf (je hebt dan nog geen hoek in contra gereden).
Die stukjes kan je proberen steeds iets langer te maken.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-02 17:54

Ik had dus inderdaad ook bij het rijden van een gebroken lijn in galop dat ze een wissel deed. En dat was een heel flauwe, want ik week gewoon even uit voor iemand die voorrang had.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:15

begrijp ik uit jouw bericht dat je op rechterhand contragalop (=linkergalop) met rechterstelling rijdt? Dan verbaast me die wissel niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:31

Tijdens de contragalop blijft je paard naar buiten gesteld dus ook in de wending!
Jou paard zit wel helemaal goed bij de wissel wanneer je stelling naar de andere zijde vraagt, zo hoort dat ook Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:35

Ik had dezelfde gedachte!

Het is de bedoeling dat je dezelfde stelling behoudt en dat je de aanleuning voornamelijk op de voorheen buitenteugel en nu dus binnenteugel onderhoudt. Je oude buitenbeen en nu dus binnenbeen hou je goed achter de singel.
Als je dit goed bevestigd heb kan je als gymnastische oefening wel eens de stelling naar binnenvragen.

Maar ik vraag me af of je aan dit soort oefeningen toe bent als je niet weet hoe je een correcte contra hoort te rijden.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 22:45

Sjuim, zoals ik het geleerd heb is je binnenbeen altijd het been waaorm je paard buigt, dus bij contragalop op de rechterhand (linkergalop *LOL*) is je linkerbeen je binnenbeen, ook al zit dat aan de buitenkant. Verder helemaal eens met je, en met de laatste vraag.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-02 00:51

Sjuimpje schreef:
Maar ik vraag me af of je aan dit soort oefeningen toe bent als je niet weet hoe je een correcte contra hoort te rijden.

Nee, natuurlijk niet. Maar het is ook helemaal geen oefening als ik even een licht gebroken lijn wil rijden om een tegenligger te ontwijken. Ik stond er eigenlijk verbaasd van dat ze wisselde, dat had ik nog nooit meegemaakt. Dees had vanochtend hetzelfde toen ze in galop van hand veranderde over de diagonaal. Afbreken van de galop is natuurlijk het makkelijkste. Maar als je b.v. een slangevolte in galop wilt rijden, dan hoort daar de contragalop ook bij, dus ik vroeg me af hoe je dat dan zou moeten doen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 07:56

Dat van de stelling (omstellen) viel mij ook meteen op, logisch als je omstelt dat het paard iets anders gaat doen. Het overspringen of eruit vallen is ook vaak een teken dat het paard nog niet voldoende in balans is. Probeer eerst wat meer te schakelen in galop en controleer of het paard niet te veel op de teugel blijft hangen. Pas als dat lukt en je het gevoel hebt dat het paard op eigen benen galloppeerd beginnen met kleine wendingen. Op zich vindt ik de oefening uit de m1 wel mooi vanaf de hoek naar X wenden en van daaruit rechtuit. OP de korte zijde weer in de goede galop doorgaan. Deze wending kan je zo flauw maken als je zelf wilt en het is echt cruciaal dat je het paard niet omstelt. Klinkt misschien een beetje vreemd maar het kan echt hoor, die wending rijden zonder dat het paard omgesteld wordt. Pas als een paard voldoende verzameld is zal het lukken om ook een slangenvolte te rijden. Sommige paarden hebben heel veel moeite met de contragalop terwijl het voor andere paarden een soort natuurlijke gang is. Volgens mij heeft dat allemaal met balans te maken.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-02 12:14

astridh schreef:
Sommige paarden hebben heel veel moeite met de contragalop terwijl het voor andere paarden een soort natuurlijke gang is. Volgens mij heeft dat allemaal met balans te maken.

Dat ben ik met je eens. Ons vorige paardje had absoluut geen moeite met een contragalop. Maakte hem allemaal niet zoveel uit. Het paardje wat we nu hebben is veel meer gesteld op haar balans, als je b.v. een slangenvolte in draf rijdt moet je echt telkens van been wisselen, anders gaat het in de wending niet lekker. Heeft ook wel voordelen, ze springt b.v. nooit in de verkeerde galop aan Lachen


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 12:20

Maar stel jij nu je paard naar rechts in een rechterwending in de contragalop? Dat is me nog steeds niet duidelijk. Overigens is een slangevolte in galop een behoorlijk pittige oefening, de wending die astrid beschrijft is meer geschikt om mee te beginnen.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-02 12:29

De eerste keer dat het gebeurde was ik rechtsom aan het galopperen en was er een tegenligger op de hoefslag. Ik kon de binnenhoefslag ook niet gebruiken, daar was iemand anders bezig. Dus ging ik even naar binnen, en daarna wilde ik weer naar de hoefslag en vroeg dus (niet nadenkend) iets stelling naar links. Toen wisselde ze gelijk. De tweede keer was bij Dees, die galoppeerde linksom (in de les) en moest van H naar F van hand verhanderen en dan de hoefslag volgen. Toen wisselde ze bij de F zodra Dees stelling vroeg voor de wending naar rechts (was de bedoeling dat ze voor de F in draf gingen, maar dat had ze niet gehoord).

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 12:37

dan is je paard dus gewoon braaf, want je vraagt stelling terwijl dat eigenlijk niet moet. Ik zou als je er al verder mee gaat, er goed op letten dat je dus dezelfde stelling en buiging houdt, en zelfs duidelijk recht blijft ztten zoals Steef al beschrijft. Op dit moment kun je niet zeggen of jouw paard een hekel heeft aan de contragalop, zolang die niet op de juiste manier rijdt. Verder vraag ik me af of haar balans er al voldoende voor is, maar dat kan ik zo moeilijk beoordelen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 12:49

Ik sluit me weer bij Leille aan, lekker eentonig hè? Haha!
Wil nog even toevoegen dat jullie vorige paard waarschijnlijk de contra ook niet beheerste. Het is aannemelijker dat het paard in de verkeerde galop de wending doorviel.

Niet rottig bedoelt ofzo, maar de contra is echt een oefening en die wordt vaak onderschat.
Je paard kan alleen een fatsoenlijke contra laten zien als je hem goed op het achterbeen hebt en fijn over de rug.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 13:59

Sjuimpje schreef:
Ik sluit me weer bij Leille aan, lekker eentonig hè? Haha!
Wil nog even toevoegen dat jullie vorige paard waarschijnlijk de contra ook niet beheerste. Het is aannemelijker dat het paard in de verkeerde galop de wending doorviel.

Niet rottig bedoelt ofzo, maar de contra is echt een oefening en die wordt vaak onderschat.
Je paard kan alleen een fatsoenlijke contra laten zien als je hem goed op het achterbeen hebt en fijn over de rug.
Om het even samen te vatten: elk paard kan een rondje in de verkeerde galop Haha! .

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 14:12

Hihi ja Steef, vooral kunnen ze het goed als er een ruiter op zit die niet eens voelt of het paard in de juiste galop zit.........gaat altijd goed.
Maar dat was ff een geintje tussendoor.
Wat hierboven over het rijden van de juiste contragalop werd gezegd klinkt prima! Wat ik eraan toe wou voegen is, dat je je paard nooit of te nimmer moet straffen als ze eens per ongeluk een wissel springt! Geef het paard iig niet het gevoel dat ze iets fout doet, daar heb je later alleen maar plezier van als ze het zo gemakkelijk aanpakt.

Gewoon rustig terugnemen en je oefening opnieuw proberen.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 16:57

Sjuimpje schreef:
Ik sluit me weer bij Leille aan, lekker eentonig hè?


volgens mij is dat voor het eerst *LOL*

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 19:00

je kunt kunt ook proberen om als je van hand verandere in galop, dan wat je nieuwe binnenbeen word, goed naar achteren leggen en je nieuwe binnenheup ook naar achteren leggen, je zit dan wel heel krom maar het werkt wel. dan niet te veel aan je nieuwe binnenteugel komen en een beetje stelling naar buiten houden.
je kunt in het begin ook proberen om alleen rechte stukken te rijden, dan aan het eind van de lange zijde overgang weer naar de draf, als hij dat goed doet gallopeer je de lange zijde door leg je voor de hoek je binnebeen en heup draai je ook iets naar achteren. en dan blijfen zitten, en niet te veel eraan werken, en als hij het goed doet veel belonen,

Kiekeboe

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 19:20

[quote="SteefOm het even samen te vatten: elk paard kan een rondje in de verkeerde galop Haha! .[/quote]

Daar ben ik het niet mee eens Steef. Max kon in het begin echt geen contragalop en ook geen verkeerde galop. Als ex-springpaard kon hij ook geen wissels maar hij was erg behendig in het via de draf van galop veranderen . Zwaar irritant was dat. Hij begint nu de contragalop een beetje door te krijgen maar hij gaat heel snel versnellen waardoor hij balans verliest en er weer uitvalt. Bij Max is het denk ik ook een stukje angst (misschien door het proberen de wissels te springen toen hij er nog niet aan toe was, dat daar dat rengedrag vandaan komt Verward ). Jet heeft nooit moeite gehad met de contra, ook als driejarige niet, als ze verkeerd aansprong kon ze netjes in contra doorgaan. Vraag me nu overigens af hoe ze ooit de wissels kan leren, ze is zo vast als een huis in de contra. Ben benieuwd maar gelukkig is het nog niet zo ver.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers