help mijn tenen te ver naar buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

help mijn tenen te ver naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-02 20:18

hoi
ik hbe een probleem met het tenen naar binnen rijden volgens veel mensen zit ik goed op het paard maar mijn tene steken echt erg naar buiten
wat kan k er aan doen??

groetjes tanja



Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 20:25

Dit probleem heb ik ook heel erg lang gehad! Het duurde wel even, maar het gaat nu wel veel beter.

Misschien heb je je beugels te lang? Ze een gaatje korter doen kan wel eens helpen.
Ik rij nu met a-symmetrische beugels. Deze zorgen ervoor dat je je tenen naar binnen doet en tegelijkertijd je hakken naar beneden. Helpt echt super!
Deze bedoel ik:
Afbeelding
Door het A-symmetrische model wordt de hak automatisch naar beneden en binnenwaarts bewogen.

Succes!

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-02 21:00

hey
bedankt voor de tip maar k rij op manege pony's
dus kan niet zomaar die beugels kopen
ze zeggen ook met strotouwtjes aan de beugels maken dat dat helpt maar is dat ook zo?
of weet je dat niet

groetjes tanja

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 21:11

tanja15 schreef:
ze zeggen ook met strotouwtjes aan de beugels maken dat dat helpt maar is dat ook zo?


Dat heb ik ook een paar x gedaan, maar dan om me benen stiller te houden. Het helpt idd ook voor je tenen, maar als je ervan af komt heb je er echt last van en het rijd niet fijn. Maar het helpt cker wel!

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-02 21:12

oke bedankt ik zla het een keer proberen

greotjes tanja

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 21:13

Dit kan trouwens ook heel gevaarlijk zijn, strotouwtjes aan de beugels! Als je dan valt... Scheve mond .
Maar gewoon heel de tijd op letten, veel meer kun je denk ik niet doen.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-02 21:15

ik probeer het zo wie zo zonder srootouwtjes want de haflinger waar
ik op rij wil mij binnen tegen de bakrand pletten( mijn benen althans)
Ik vindt het zlef ook wel een gevaarlijk idee maar ik doe het zo wie zo op een pony waar ik niet makkelijk van val

groetjes tanja

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 22:06

Je knieën wat verder naar achteren leggen (voor je gevoel dan he) daardoor komt je been wat rechter te liggen en kun je heel eenvoudig je tenen naar binnen draaien.

(in mijn geval: hoe korter de beugels, hoe moeilijker het is om je tenen naar binnen te draaien.. maar als ze te lang zijn is het natuurlijk ook niet goed )

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-02 22:08

ja ik weet het.Ik heb nu de juiste maat gevonden voor mij beugels. Ik zal het morgre tijdens het inrijden voor mij dressuur proef eens proberen

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 18:03

je kunt ook proberen om je hele been iets naar binnen te draaien,
en dan vooral je knie

Kiekeboe

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 18:11

Ja en wat ook wel eens wil helpen is op de fiets zorgen dat je je tenen netjes hebt, en niet met je tenen naar buiten. Lachen
Succes

Boque | Bokai | Buka | Boksel

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-02 19:07

ja mt de knieen naar binnen rijden heb ik al geprobeerd.
Hou ik niet lang vol lijkt of ik dan zit te klemmen.
En op de fiets doe ik dat ook wel maar dan is het gewoon goed

tanja

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 20:01

probeer ontspannen te zitten, consecuent zijn ( schrijf je het zo),

Kiekeboe

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-02 20:22

ja ik zla het proberen.
Ik ben nu bezig om mijn been voor mijn gevoel iets te ver naar achteren te leggen

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 22:09

Niet je been, maar je knie! Iets naar achteren en omlaag drukken voor je gevoel.. sorry ik kan dit niet goed uitleggen via i-net, heb je je eigenin instructeur al om tips gevraagd?

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 22:21

Heel de tijd op letten. Telkens je instructeur het ziet moet ie het zeggen. Na een tijdje zul je vanzelf wel je tenen naar binnen houden.
Ik heb het ook , nu niet meer zo erg. Vooral op pony's is het een ramp , op een paard heb ik er geen problemen mee!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-02 10:23

Het probleem is mijn instructeur let er niet op. Hij vind dat ik goed zit,maar ik moet zeggen dat we ook zeker 3/4 van het jaar buiten rijden.
Maar ik zal het wel eens vragen of hij ddar tip over wil geven, en of hij er op wil letten.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 13:45

ik heb geen echte tip. Zelf heb ik gewoon een rijtje in mijn hoofd gestampt : hakken naar beneden, tenen naar binnen, onderbeen naar achteren. Dit moet je dan om de minuut controleren. Er is voor zover ik weet geen truuk voor. Je moet er gewoon zelf op letten als je niet de luxe van privéles hebt.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 18:10

Zet anders iemand op de grond, (hoeft geen paardrijder te zijn) waaraan je even uitlegt wat je probleem is, en vervolgens laat je hem/haar kijken terwijl jij aan het rijden bent. Die zegt dan steeds op het moment dat jij je benen optrekt/tenen naar buiten steekt.. HAK LAAG, TENEN NAAR BINNEN... word je lekker met je neus op de feiten gedrukt Lips are sealed

Overigens ben ik mezelf 'aan het lesgeven' als ik aan het rijden ben.
dwz: buitenteugel binnenbeen, rechtop, hak laag, hoofd recht, tenen naar binnen, rechtzitten, NIET inknikken, enz enz.. dit zeg ik soms hardop (vooral als ik supergeconcentreerd ben) en verder altijd in mijn hoofd..

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-02 18:44

Ik vraag het ook regelmatig aan een vriendin van mij(toen angelo nog niet verkocht was) en dat ging wel maar angelo was een paard en op een pony lijkt het nog erger te zijn met de tenen naar buiten. Op angelo ging het even goed tot hij begon te bokken en soms hield hij niet meer op en daarna ging het om een of andere reden niet meer.Soms denk ik het ook bij mijn eigen tijdens de les van tenen naar binnen en hakken omlaag.
Ik ben nu ook aan het proberen om mijn enkel naar buiten te draaien en dat helpt ook wel opzich maar na een tijdje denk ik er niet meer aan.

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 18:53

Wat ik heb geleerd tijdens een westernles: sporen dragen terwijl je er niet van houdt (ik houd er niet van...) Als je je teen naar buiten draait, draai je je hak dus automatisch naar het paard toe. Als je sporen om doet en je wilt koste wat het kost voorkomen dat ze in je paard zijn zij komen (omdat je er op tegen bent of misschien wel omdat je paard er 'erg pittig' van wordt) dan draai je dus automatisch je tenen naar binnen. Het klinkt vast heel erg stom, maar bij mij werkte het perfect. Het is misschien alleen raar om om die reden met sporen te rijden, maar als je ze structureel draagt, dan kunnen ze na zeker drie lessen ook weer af. Dan heb je de houding namelijk wel aangenomen (ik tenminste wel). Veel succes ermee

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-02 19:04

Ik zou het graag willen proberen maar het probleem is, ik rij op een manege pony en daar mag niet met sporen worden gereden.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 20:12

Tja, ik reed inderdaad op een paard van een particulier en bij maneges mag het vaak niet. Of in ieder geval de echt scherpe sporen niet. Mogen ook de plastic knopspoortjes niet? Ook niet als je ze echt niet gebruikt? Nou ja, ik begrijp het wel, ze kunnen gewoon geen uitzonderingen maken, anders wordt het: "Waarom zij wel en ik niet?"

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-02 16:25

nee die sporen mogen ook niet. Alleen mensen met een eigen paard mogen met sporen rijden maar als ze ook op een manege pony rijden moeten ze ook de sporen uit doen.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 19:36

Probeer eens zonder stijgbeugels te rijden, gewoon een been links en een been rechts, recht naar beneden laten hangen met knieën los van het zadel en kuiten eraan(denk dat je op een springbal zit) . Wedden dat je je tenen niet meer naar buiten draait ?
Succes !

more with less


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hokke en 20 bezoekers