NAL Quarter te koop?? Beoordeling jaarlingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

NAL Quarter te koop?? Beoordeling jaarlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-02 15:09

Zoals ik al schreef vrind ik niks moelijker dan jaarlingen (naarlingen) te beoordelen. Wie heeft hier veel ervaring mee en kan er wat meer over vertellen??

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 18:51

Tja dat is een moeilijke Verward Het gezegde zal niet voor niks zo zijn.
Wat voor jonge paarden heel belangrijk is dat ze niet alleen maar op de wei staan. Want het gras van tegenwoordig (onze gecultiveerde weilanden) hebben geen gebalanceerde samenstelling meer, bestaande uit alle benodigde eiwitten, mineralen en vitaminen en kruiden die elk paard nodig heeft om 'groot en sterk' te worden. Dus bijvoeren is een must wat mij aangaat.

Dat een jong paard schokkerig groeit, kan ik tot op zekere hoogte in meegaan, maar sommigen zijn toch echt overbouwd. En ik heb vaak twijfels of dat nog wel goed bijtrekt als ze ouder worden.
Verder ben ik geen voorstander van te hard groeiende veulens. Die doen het misschien leuk hier in de halter, maar of het zo goed is voor de bottenstructuur Verward

Er bestaan bepaalde maattabellen waarin je aan de pijphoogte en omvang kunt zien waar een veulen op uit zou moeten komen. Want niets is zo frustrerend om een veulen te kopen en er na jaren achter te komen dat hij toch echt te klein blijft voor wat je eigenlijk wilt hebben.

Kijk eens naar veel veulenfoto's c.q. series die van de groei gemaakt zijn. Misschien geeft dat een idee wat wel en niet de bedoeling is.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38707
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:11

Eigenlijk is het niet veel anders dan een volwassen paard kopen, ik neem aan dat je het paard koopt om te rijden!? Een jaarling mag dan wel uit verhouding zijn maar als je goed kijkt valt dit erg mee. Een jaarling beoordeel je in partjes, je zal zien als hij volwassen is dat die partjes goed bij elkaar gaan passen. Ik zou goed op de bewegingen letten, zijn ze ruim en veerkrachtig! Dat rijd later veel lekkerder Knipoog Kijk ook goed naar de maand waarin ze geboren zijn, het maakt namelijk veel uit (voor de beoordeling) of die in maart geboren is of in juni!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:15

Ods schreef:
Ik zou goed op de bewegingen letten, zijn ze ruim en veerkrachtig! Dat rijd later veel lekkerder Knipoog


Wij zoeken over het algemeen vlakke gangen voor de western, dus ruim en veerkrachtig is niet zo belangrijk. Waar ik wel naar zou kijken is of het paard een lenige indruk maakt, of juist heel stijf (en ik hoop niet dat ik mezelf hierdoor tegenspreek met de bewegingen enz) . Als je een reiner zoekt heb je meer aan een athleet bijv. bij een pleasurepaard.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:23

Ruim en veerkrachtig is naar mijn idee iets anders dan een hoge knie-aktie die bij westerngangen niet gewenst is.
Ík zie veulens van nature ook graag ruim en veerkrachtig lopen óók quarters. Als ze uit zichzelf ook een heel rustig drafje met een lage hoofd/halshouding laten zien scheelt dat weer een stuk in o.a. pleasuretraining Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:33

Ik heb geen verstand van pleasure hoor, maar ruime bewegingen bij de pleasure? Dan schiet je toch overal aan voorbij?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 21:08

Een goeie pleasure gang is ruim en niet 'krabbelend'. Daarom heb ik ook nooit begrepen waarom al die mensen willen pleasuren op die hoge torens Knipoog . Met de kleintjes kun je veel makkelijker ruim lopen en toch niet zo hard gaan Haha!
Ik ken iemand die is 3x Ned. Kampioen geworden op een paardje van 1,42. Waarom..omdat hij zijn schouders zo lekker kon strekken.

Kommentaar van Bob Mahew na het winnen van de Rai-pleasure (Fl 1000 Vingers aflikken )
He gave you a nice ride madam.... Cool

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 22:03

Misschien een domme vraag, maar wat is een NAL Quarter? Verward

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 22:11

Naar AanLeiding (van= vergeten Haha! )
Vermoed ik Verward

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 22:43

Sugarmiss schreef:
Naar AanLeiding (van= vergeten Haha! )
Vermoed ik Verward


Haha, ik snapte er ook al niks van Haha! Ik dacht dat 't 'n bep. soort quarter was

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38707
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 00:54

Bedankt SugarMiss das presies wat ik bedoelde.

Echt één van de ONZIN verhalen is dat een "Westernpaard" niet ruim hoeft te zijn. Als een paard van "Nature" zo zou lopen als ze in een Pleasure behoren te laten zien voorzie ik niet veel goeds in de toekomst voor onze liefde....HET PAARD!! Wat je bij Pleasure laat zien is een verzameld paard en geen natuurlijke gang....tja dat somige ruiters het weten te showen als natuurlijk is vakmanschap!! Knipoog

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 01:37

Niet alle weides zijn slecht. Wij laten ider jaar één of twee keer een paar bodemmonsters voor de beoordeling. (is wel nodig bij de gronden waar wij op zitten) Aanhand daarvan wordt geadviseerd wat de bodem aan mineraen etc. nodg heeft. Wij hebben o.,a. heel veel kalk nodig ieder jaar en de loonwerker strooit het mengsel dan wel uit. Meestal laten we heel vroeg in voorjaar nog een keer doorzaaien met paardenweidemengsel en dan komt de benodigde kunstmest erop, ook in de samenstelling die nodig is. De veulens krijgen daarbij nog drie keer per dag een portie brok en voor de nacht in de box hooi erbij. Dat wil niet zeggen dat ik varkentjes aan het vetmesten ben, Maar zoals ze opgroeien ziet het er naar uit dat ik op de goede weg zit. Een veulen moet wel goed op de benen staan, voor de rest zijn het zeker als jaarlingen af en toe onogelijke beestjes met groeistuipen. En dat gaat net als bij mensen er groeit steeds maar weer iets anders in de hoogte of de lengte. Ik vind persoonlijk dat je bij een jaarling helemaal niet kunt zien of hij overbouwt wordt. Voor mij is het belangrijk dat zoals al gezegd het veulen goed op zijn benen en voeten staat en loopt. De rest zie je pas later. Mijn tweejarige zelfs heeft op het ogenblik weer een groeistuip, plotseling staat zijn kont weer omhoog. Over een paar weken is dat were bijgetrokken. Zij paps en mams waren ook niet overbouwd, dus ik maak me niks geen zorgen.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-02 19:46

Ik vraag idd altijd veulenfoto's omdat je hier meestal aardig de verhoudingen kunt zien, beter dan bij een jaarling. Maar als ze geen veulenfotos hebben dan vind ik het een moeilijk klusje. Sommige kun je duidelijk aan zien wat het gaat worden maar er zijn er ook bij die echt totaal uitelkaar getrokken zijn waarvan je nu denkt Misselijk en als ze 5 zijn heb je eeuwig spijt dat je die toen niet hebt gekocht Schijnheilig

In de Horse & Rider is een rubriek waar ze 3 paarden op een rij zetten van dezelfde leeftijd. Die kun je zelf op 1, 2 en 3 plaatsen en als je de bladzijde omslaat heeft een bekende fokker ze ook geplaatst met een uitgebreide uitleg waarom. Ik moet zeggen dat ik er bijna nooit naast zit. Maarja, das een stuk makkelijker dan "live" beoordelen vind ik Knipoog Haha!